2.2T hvordan finne ut om chip og mapsensor passer sammen?

Anbefalte innlegg

Det betyr ikke noe hvilken MAP sensor du kjører med, men den vil lade mer hvis du bruker 3 bars MAP. Det er jo tross alt dette den er berenget for.

 

Forbruket ditt styret nok mest av høyrefoten, deretter lambda og LMM. Som nevnt før...i ditt tilfelle skyldes det nok en tung høyrefot. MTM303 chip'en er meget agressiv, så du kan lett bruke mye drivstoff.

 

Grunntrykket kan du godt justere til 0,6bar, men da burde du også ha montert 3bars MAP sensor.

 

Litt teknisk:

Chipen måler ikke ladetrykk, men spenning 0 - 5 volt, uansett om du har 2,5bar eller 3,0bar MAP.

dvs 5volt gir 1,5bar ladetrykk ved 2,5bars MAP

2,0bar ladetrykk ved 3,0bars MAP

F.eks.

En chip som er beregnet for 3bars MAP ønsker f.eks. 1,6bar ladetrykk @ 3500rpm

=> 5volt x 2,6 / 3,0 = 4,3 volt

4,3volt @ 3bars MAP => 3barA x 4,3/5,0 = 2,58BarA = 1,58bar ladetrykk

4,3volt @ 2,5bars MAP => 2,5barA x 4,3/5,0 = 2,15barA = 1,15bar ladetrykk

NB! Dette er en forenkling, men det viser poenget med å bruke korrekt MAP sensor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt teknisk:

Chipen måler ikke ladetrykk, men spenning 0 - 5 volt, uansett om du har 2,5bar eller 3,0bar MAP.

dvs 5volt gir 1,5bar ladetrykk ved 2,5bars MAP

2,0bar ladetrykk ved 3,0bars MAP

F.eks.

En chip som er beregnet for 3bars MAP ønsker f.eks. 1,6bar ladetrykk @ 3500rpm

=> 5volt x 2,6 / 3,0 = 4,3 volt

4,3volt @ 3bars MAP => 3barA x 4,3/5,0 = 2,58BarA = 1,58bar ladetrykk

4,3volt @ 2,5bars MAP => 2,5barA x 4,3/5,0 = 2,15barA = 1,15bar ladetrykk

NB! Dette er en forenkling, men det viser poenget med å bruke korrekt MAP sensor.

 

Dessuten bruker hjernen input fra sensoren for å gi korrekt tenning.

 

Er litt forskjell i hvor mange graders tenning du skal ha ved 1,15 og 1,58 bar.....Spør Harald Soia hvordan det er å kjøre med chip for standard mapsensor når mapsensor er byttet mot en større en: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil bare vite om det jeg har passer sammen og at den skal lade det den er laget for. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessuten bruker hjernen input fra sensoren for å gi korrekt tenning.

 

Er litt forskjell i hvor mange graders tenning du skal ha ved 1,15 og 1,58 bar.....Spør Harald Soia hvordan det er å kjøre med chip for standard mapsensor når mapsensor er byttet mot en større en: rolleyes

 

Ble det havari? : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil bare vite om det jeg har passer sammen og at den skal lade det den er laget for. : klø :

 

De MTM303 chip'ene jeg vet om er alle laget for 3bars MAP, MTM hybrid turbo "Nothelle?" + åpnere eksos.

Det går fint ann å bruke chip'ene på en K24, men for å utnytte chip'ene bør du bytte til 3bars MAP, da får du bedre ladetrykk og tenning.

 

Svar på spørsmålet ditt:

Nei, det passer ikke sammen.

Nei, den lader ikke det den skal. (den lader 20% mindre enn hva den tror den gjør)

- Antar her at MTM303 chip'ene er laget for 3barA MAP sensor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble det havari? : eek :

 

Nei, kunne fort ha blitt det, hadde vi ikke funnet feilen. Masse fusking osv med samme ladetrykket kom.

 

Dette var med 200 kpa chip på 250 kpa mapsensor. Blir jo "ikke like stor feil" på S2/4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De MTM303 chip'ene jeg vet om er alle laget for 3bars MAP, MTM hybrid turbo "Nothelle?" + åpnere eksos.

Det går fint ann å bruke chip'ene på en K24, men for å utnytte chip'ene bør du bytte til 3bars MAP, da får du bedre ladetrykk og tenning.

 

Svar på spørsmålet ditt:

Nei, det passer ikke sammen.

Nei, den lader ikke det den skal. (den lader 20% mindre enn hva den tror den gjør)

- Antar her at MTM303 chip'ene er laget for 3barA MAP sensor.

 

Så hvid det er riktig så vil den jo gi mere bensin hvis den tror det er et høyere turbotrykk enn det som er, selv om kansje LMM og lambda holder det litt nede.

 

Kan jeg gå inn med vag-com for å se hvilken verson eller annen id på software for å finne ut om det er mulig at denne chippen alikevell skal ha 2.5 bar mapsensor?

 

Selger av chippen, er kar på forumet sier den skal ha standard map sensor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt er det kun LMM og lambda verdier som brukes for å bestemme bensinmengden.

Lambda i closed-loop, dvs moderat gasspådrag, deretter faste verdier ihht LMM.

NB! igjen dette er en forenkling

 

Hvis selger sier at denne er tilpasset 2,5bar MAP, da må man jo stole på selger.

Da burde den også gi korrekt ladetrykk ;), hvis den er beregnet for standard WG-fjær.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt er det kun LMM og lambda verdier som brukes for å bestemme bensinmengden.

Lambda i closed-loop, dvs moderat gasspådrag, deretter faste verdier ihht LMM.

NB! igjen dette er en forenkling

 

Hvis selger sier at denne er tilpasset 2,5bar MAP, da må man jo stole på selger.

Da burde den også gi korrekt ladetrykk ;), hvis den er beregnet for standard WG-fjær.

 

Ok

Men hva om tempsensor på manifold gir feil verdi da? Det har ingen ting å si?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt er det kun LMM og lambda verdier som brukes for å bestemme bensinmengden.

.

 

Er du sikker på dette? Har du gjort noe "reverse engineering" av av softwaren eller?

 

i de aller fleste systemer med LMM, TPS, MAP-sensor og smallbåndslambda

blir lasten beregnet med LMM, TPS og Map-sensor, mens det bare er korreksjonstabell på bla vanntemp, lufttemp og lambda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt er det kun LMM og lambda verdier som brukes for å bestemme bensinmengden.

Lambda i closed-loop, dvs moderat gasspådrag, deretter faste verdier ihht LMM.

NB! igjen dette er en forenkling

 

Hvis selger sier at denne er tilpasset 2,5bar MAP, da må man jo stole på selger.

Da burde den også gi korrekt ladetrykk ;), hvis den er beregnet for standard WG-fjær.

 

Jo det ble sagt at det var plug and play, men jeg får jo ikke mere enn 1.1 bar på den.: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på dette? Har du gjort noe "reverse engineering" av av softwaren eller?

 

i de aller fleste systemer med LMM, TPS, MAP-sensor og smallbåndslambda

blir lasten beregnet med LMM, TPS og Map-sensor, mens det bare er korreksjonstabell på bla vanntemp, lufttemp og lambda.

 

Niks bare antagelser fra min side, så det er godt mulig at Motronicen for 20vt (AAN), gjør som du nevner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok

Men hva om tempsensor på manifold gir feil verdi da? Det har ingen ting å si?

Denne sensoren kalles ofte IAT (Intake Air Temperature).

Det har noe å si. Finner ikke linken til siden på internett, så her er et referat:

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Intake Air Temperature Sensor (G42)

An air temperature sensor is located in the intake manifold near the throttle valve housing. It is used for ignition timing, knock regulation, and boost pressure control. The sensor is a positive temperature coefficient (PTC) resistor.

The ignition timing adapts to current intake air temperature. As the intake air temperature increases, the boost pressure is reduced to prevent detonation.

If the sensor should fail, the ignition timing is retarded and a replacement value of 40° C is used for boost regulation.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jo det ble sagt at det var plug and play, men jeg får jo ikke mere enn 1.1 bar på den.: klø :

 

Spør selger hva den skal lade.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne sensoren kalles ofte IAT (Intake Air Temperature).

Det har noe å si. Finner ikke linken til siden på internett, så her er et referat:

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Intake Air Temperature Sensor (G42)

An air temperature sensor is located in the intake manifold near the throttle valve housing. It is used for ignition timing, knock regulation, and boost pressure control. The sensor is a positive temperature coefficient (PTC) resistor.

The ignition timing adapts to current intake air temperature. As the intake air temperature increases, the boost pressure is reduced to prevent detonation.

If the sensor should fail, the ignition timing is retarded and a replacement value of 40° C is used for boost regulation.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Spør selger hva den skal lade.

 

Ja gjorde det nå, han sier de ladet ikke mere enn 1.1 til han heller.

Jeg er ikke helt tilfreds med det svaret, Skal ikke denne chippen lade mere? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

chippen skal ha 1,4 ca, er jo bare og montere boost controller så funker alt bra:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MTM303 chip'ene som er laget for 3barA MAP-sensor, lader ca 1,5-1,7bar, ved bytte til stivere WG-fjær.

Husker ikke helt spec på chip'ene, mener det var 303hk og 470Nm. MTM har fjernet informasjonen, bilene våre er for gamle : gråter :.

Hvis du ser på Dahlback Racing, så ser du at alle MTM chipper som gi mye moment, og mer enn 270hk, bruker 3barA MAP-sensor.

 

Liker ikke helt tanken på bare å sette på en boostcontroller for å øke ladetrykket, det er nok en grunn til at du kun oppnår 1,1bar.

 

Hvis du søker på forumet er det mange som bruker eller har brukt MTM303 chip'ene. Noen kjører med 2,5barA, andre med 3,0barA MAP-sensor. Det finnes også noen som har prøvd begge MAP-sensorene. Les hvilke erfaringer de forskjellige har gjort.

 

Som nevnt tidligere tror jeg årsaken til at du kun lader 1,1bar, er at chip'ene er laget for 3barA MAP-sensor.

 

Men et forbruk på 2 liter er vel mye, ikke umulig at det er noe annet "galt" også.

Sjekket lambda sensoren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde en s2 med 3b motor, hadde mtm303 chip 2,5bars map og jeg ladet 1,4/1,5. Det holdt hele veien fra 2000 og til rødstreken på turteller. alt jeg gjorde var og skru wastegate fjær i bunn, og monterte chip og map.

Bilen fikk nok bensin/luft og alt det der, gikk som ei klokka og ingen feilmeldinger eller noe annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MTM303 chip'ene som er laget for 3barA MAP-sensor, lader ca 1,5-1,7bar, ved bytte til stivere WG-fjær.

Husker ikke helt spec på chip'ene, mener det var 303hk og 470Nm. MTM har fjernet informasjonen, bilene våre er for gamle : gråter :.

Hvis du ser på Dahlback Racing, så ser du at alle MTM chipper som gi mye moment, og mer enn 270hk, bruker 3barA MAP-sensor.

 

Liker ikke helt tanken på bare å sette på en boostcontroller for å øke ladetrykket, det er nok en grunn til at du kun oppnår 1,1bar.

 

Hvis du søker på forumet er det mange som bruker eller har brukt MTM303 chip'ene. Noen kjører med 2,5barA, andre med 3,0barA MAP-sensor. Det finnes også noen som har prøvd begge MAP-sensorene. Les hvilke erfaringer de forskjellige har gjort.

 

Som nevnt tidligere tror jeg årsaken til at du kun lader 1,1bar, er at chip'ene er laget for 3barA MAP-sensor.

 

Men et forbruk på 2 liter er vel mye, ikke umulig at det er noe annet "galt" også.

Sjekket lambda sensoren

 

Hvordan er det det med wastegaten fungerer i praksis?

Er det N75 som ikke greier å holde wastegale lukket eller eller er det forde den ikke gir signal om å holde lukket?

 

Jeg har atter kjørt ca en halv tank med ytterst forsiktig kjøring, men det er mye kaldstart. Men den er like tørst.

Jeg får ingen feilmeldinger, og har renset LMM. og har ny landa på vei, men vet ikke om det hjelper å bytte en landa som fungerer?

 

Jeg synes fortsatt det er merkelig at en kan kjøre med 2.5 eller 3 bar mapsensor, uten større problemer.

Det kan jo umulig bli optimalt.: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

WasteGate, WG, blir på våre biler presset opp av eksos-baktrykket i tillegg til ladetrykket via N75.

Den originale WG-fjæren er myk, typisk et grunntrykk på 0,4bar og vil åpne bare vha eksos-baktrykket rundt 1,5bar ladetrykk.

Så mellom 0,4 og 1,5bar vil chip'en kunne regulere ladetrykket vha N75.

I tillegg er det som regel lagt inn begrensninger på hvor "kraftig" chip'en får lov til å regulere ladetrykket, f.eks. hvis vi antar at ved et bestemt turtall er forventet regulering av N75 @ 50% duty-cycle, gyldig område er 40-60% duty-cycle.

Hvor 100% duty-cycle = helt lukket N75, 0% duty-cycle = åpen N75.

Når man da her en slapp WG-fjær vil man ligge i øvre område, blir fjæren for slapp, når man grensen på 60% duty-cycle, og man klarer ikke å få ønsket ladetrykk.

NB! Duty-cycle tallene her er bare for å forklare virkemåten.

Så man kan vha en en stivere WG-fjær oppnå høyere ladetrykk, men man flytter seg til et område chip'en egentlig ikke var tiltenkt.

Det er vanlig å legge inn slike begrensningene for å gjøre systemet mest mulig "fail-safe" (idiotsikkert).

 

Det er ikke optimat å kjøre en 3,0bar chip på 2,5bar, men det er den sikre veien.

Du miste effekt, hovedsakelig pga feilt ladetrykk, men trolig også pga tilbaketrukket tenning (ladetrykket har ofte stor innflytelse på tennings MAP'et) og muligens litt fetere blanding.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser folk skriver de kjører med 1,5bar trykk! Er dette da med org turbo?

I såfall er ikke det å anbefale. Da org eksoshuset er for lite og du får for mye baktrykk som igjen ødelegger toppen (spekker). Pluss at du ikke får noen mer Hk ell Nm enn 1,3bar som turbo`n maks orker. Det at med chip øker Hk så mye er heller ikke helt sant.. Det er Nm som øker, derfor den drar bedere enn org.. effekt (Hk) er nesten bare toppfart, mens det er momente som er akselerasjon. Så en mtm 303 chip gir ikke noe særlig mer enn ærlige 260hk, men desto mer Nm. Dette er min erfaring:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan fint kjøre med mer enn 1,5bar ladetrykk på den originale k24.

Et ladetrykk rundt 1,4-1,6bar er morsomt, når chip'ene er laget for dette.

@1,6bar ladetrykk har jeg målt 245wHp@4500-5000rpm og 380wNm@3000-4500rpm

@1,4bar ladetrykk, 230whp@4700rpm og 350wNm@3000-4500rpm

alle målinger er gjort med G-tech RR, i 3.gir, og det er ikke korriger for luftmotstand,...

Dette er nok en "god motor".

Man tyner turboen, men brukte koster ikke mye.

Eksostemperaturen kan nok bli vel høy, har aldri målt den dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok mye bra info her ja.

Kan virke som jeg heller mot en 3 bars mapsensor og en 1.9 barA fjær. Har fått tilbud om en brukt WG med innstalert 1.9 barA fjær. Noen mapsensor har jeg ikke kommet over, men det dukker sikkert opp en. Var nettopp en på forumet men den gikk ganske raskt.

 

Jeg antar da at med de oppgraderingene så får jeg muligens et lavere forbruk samt litt mere moment hvis jeg trykker til?

 

Må jeg ha boostcontroller eller rekker det med N75 h eller J kansje en ny en?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan fint kjøre med mer enn 1,5bar ladetrykk på den originale k24.

Et ladetrykk rundt 1,4-1,6bar er morsomt, når chip'ene er laget for dette.

@1,6bar ladetrykk har jeg målt 245wHp@4500-5000rpm og 380wNm@3000-4500rpm

@1,4bar ladetrykk, 230whp@4700rpm og 350wNm@3000-4500rpm

alle målinger er gjort med G-tech RR, i 3.gir, og det er ikke korriger for luftmotstand,...

Dette er nok en "god motor".

Man tyner turboen, men brukte koster ikke mye.

Eksostemperaturen kan nok bli vel høy, har aldri målt den dessverre.

 

Problemet med så høyt trykk er at toppen sprekker etter hvert. Blir for mye baktrykk og eksosen går inn i toppen igjen.. Derfor du får de sprekkene i toppen som mange av de har. Bare å spørre Kai roger eller Frode Jørgensen så tipper jeg du får samme svar.. Men en ny topp med det som trengs koster: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med så høyt trykk er at toppen sprekker etter hvert. Blir for mye baktrykk og eksosen går inn i toppen igjen.. Derfor du får de sprekkene i toppen som mange av de har. Bare å spørre Kai roger eller Frode Jørgensen så tipper jeg du får samme svar.. Men en ny topp med det som trengs koster: vinke :

 

Kommer vel sikkert litt ann på kjørestil også? :)

 

3B Motoren i 90`n min ligger mellom 1,3-1,5 avhengig av gir ...og dagsform :P

Den har iallefall kjørt 100.000km med dette oppsettet (totalt 220000km) , og har ikke havarert topp eller turbo så langt (Bank i bordet)

Unngår man lave turtall kombinert med høyt trykk så berger man sikkert litt lenger også? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan f.eks. bruke en 3bars VMAP sensor, flere som selger disse.

MBCartuning i tyskland bygget om BOSCH 2,5bar til 3,0bar.

Det finnes også flere dirty triks...

F.eks. Spenningsdeling av signalet, fra MAP-sensoren til ECU, i forholdet 3,0/2,5 = 1,2. MEN, da bør du ikke lade mer enn opp til 1,5bar, for alt over dette vil bli tolket som 1,5bar. Kun å anbefale for de som vet hva de gjør ;), kan for bli meget dyrt.

Jeg antar da at med de oppgraderingene så får jeg muligens et lavere forbruk samt litt mere moment hvis jeg trykker til?

Tror ikke det kommer til å utgjøre store forskjellen på forbruket, mulig du til og med kommer til å bruke mer. Momentet følger generelt ladetrykket.

Må jeg ha boostcontroller eller rekker det med N75 h eller J kansje en ny en?

Pleier å bruke den originale N75, en annen utgave kan gi en annen respons og et annet ladetrykk.

Problemet med så høyt trykk er at toppen sprekker etter hvert. Blir for mye baktrykk og eksosen går inn i toppen igjen.. Derfor du får de sprekkene i toppen som mange av de har. Bare å spørre Kai roger eller Frode Jørgensen så tipper jeg du får samme svar.. Men en ny topp med det som trengs koster: vinke :

Tviler ikke på at dette kan skje. Har heldvis ikke hatt noe problem enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.