#51 Skrevet November 15, 2009 Ok Blir vel å prøve å stramme wastegate litt først da, ev få tak i en strammere fjør. Fant en god del mapsenorer på ebay også fra GM til ca 100$ til universale made in china til 30-40$ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#52 Skrevet November 16, 2009 Bare så du vet det, Gm mapsensor er ikke plug&play i Bosch-hjerner 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#53 Skrevet November 16, 2009 (endret) Bare så du vet det, Gm mapsensor er ikke plug&play i Bosch-hjerner Jeg bare kikket litt. Hadde vært fornøyd med 1.4 ladetrykk og det må vel gå an å få til uten større mapsensor. Vil helst ikke ha "feil" måling i display heller. Er dette kittet ok for å følge med på AFR ? http://www.turbofun.no/product/446148/Zeitronix-Zeitronix-ZR-1-Gauge.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#54 Skrevet Februar 4, 2010 Oppdatering. Etter en liten overhaling av motoren Lader den ganske bra. Har 2.6 i display gjerne helt opp ril 4500-5000 rpm. Men nå er det snart montering av K26 og nye chipper. Hvis det blir RS2 program må jeg sikkert inn med 3bar mapsensor. men liker ikke helt tanken på at display ikke viser riktig med 3 bar sensor. Er det noen måte å få display til å vise riktig med 3 bar sensor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#55 Skrevet Juni 3, 2010 Har nå montert en kinahybrid egenprodusert i garasjen, da mener jeg omsveising av eksoshus og manifold. var ment som et prosjekt. Hybriden som vistnok skal være god for 450 hk, kjøres foreløbig på et k26 program med 3 bars mapsensor. Har justerbart progresivt bensintrykk med grunntrykk på ca 5,5 bar.Og bredbandslambda. Den er jo ikke så kjapp fra bånn men får bra dreis på 3. og 4. gir. (Automatkasse ) Kunne jo lagt ut en tråd om prosjektet men Kinaturboer er jo som å banne i kirka: smil : eller? Men spekulerer litt på visning i display med 3 bars mapsensor, blir det riktig eller må det ganges opp ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#56 Skrevet Juni 4, 2010 Det blir IKKE riktig med 3 bar map sensor i display. Så jeg er redd for at du desverre må selge programmet ditt til meg jeg Geir hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#57 Skrevet Juni 4, 2010 Det blir IKKE riktig med 3 bar map sensor i display. Så jeg er redd for at du desverre må selge programmet ditt til meg jeg Geir hehe Hehe hva skal jeg kjøre med da, har du noe å bytte med? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#58 Skrevet Juni 4, 2010 Hehe, snakket ikke du om å kjøpe chipper fra 034 da? Ellers har jeg en Motronic med 2.5bar map og 280chipper. Funker helt fint. Litt usikker på hva den lader, da jeg kjører med MBC. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#59 Skrevet Juni 4, 2010 Hehe, snakket ikke du om å kjøpe chipper fra 034 da? Ellers har jeg en Motronic med 2.5bar map og 280chipper. Funker helt fint. Litt usikker på hva den lader, da jeg kjører med MBC. Tror det blir andre planer. men kjøper jeg programmet til cristian bjerga skal du få k26chippene og original bosch mapsensor til en grei pris. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#60 Skrevet Juni 4, 2010 Konge:) Keep me updated. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#61 Skrevet August 8, 2010 Blåser litt liv her igjen, Har bil med chip, (tror det er MTM 303) ikke 100 % sikke,r satt i da jeg kjøpte bilen, har stramere WG fjær, usikkert om jeg har 3bars map sensor. Bør vel få sjekket dette, får jeg sjekket det i VAG-COM? Eller må jeg ut med hjernen og åpne og se? Uansett, når jeg gir full gass, får jeg opp 2.5-2.6( også sett 2.7 mener jeg men ikke ofte. )(Skjønner at dette ladetrykket ikke gjelder hvis jeg har annen map sensor) Men det som skjer er at bilen begynner og lugge litt ved fult gass, ikke noe voldsomt, men litt. Hvis jeg bruker litt tid på å tråkke pedalen i bånd går bilen normalt. Det jeg lurer på er om jeg kan ha for stram WG fjær? ( WG har fjernet plombering så er lett og justere fjæren..) kan det ha noe med saken å gjøre eller er det troøug heller trykk/ tenningsfeil? Har koblet ut N75, da blir det jo mindre ladetrykk, 2.1 men ikke noe lugging. Bilen går forøverig veldig godt , hadde bare vært godt og kunne gitt full gass 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#62 Skrevet August 8, 2010 jeg får iallefall opp mtm303 i vag com men du ser ikke om du har 3 eller 2-5 bars mapsensor, da må du åpne ecu å se. At bilen fjusker litt hvis du har 1.7 i ladetrykk er nok bare et varsel om at ikke alt er helt i orden, kan være så mangt det, plugger, coiler, tenningsmoduler, trykklekasjer, blandingsforhold....osv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#63 Skrevet August 8, 2010 jeg får iallefall opp mtm303 i vag com men du ser ikke om du har 3 eller 2-5 bars mapsensor, da må du åpne ecu å se. At bilen fjusker litt hvis du har 1.7 i ladetrykk er nok bare et varsel om at ikke alt er helt i orden, kan være så mangt det, plugger, coiler, tenningsmoduler, trykklekasjer, blandingsforhold....osv Jepp, er litt usiker på det med 1,7 i ladetrykk, kann være jeg som har drømt at det står det. Men står ihvertfalt 2.6 til vaelig, så den lader jo som den skal. Skal se i ecu, også begynne og feilsøke, plugger er byttet i 07, bare rullet 40-50k med de så det bær være i orden. Er litt redd fro coiler, bør vel kanskje starte med å måle de og gå over tenningsmodulene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#64 Skrevet Januar 26, 2013 Har en 2.5mpa sensor i min hjerne nå med mtm 303 chip (usikker på om den er org eller uorg) Og bilen har "normal" a/f verdier. ca 12 med full gass. Vil det da si at den vil få enda feitere blanding på samme ladetrykk om jeg setter i en 3bar mpa sensor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#65 Skrevet Januar 28, 2013 Hjernen vil da gi deg tenning og bensin etter lavere ladetrykk, så den vil gå for magert og få feil tenning. Begge sensorene går fra 0-5v, med hhv 5 volt ved 250 mbar og 300 mbar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#66 Skrevet Januar 28, 2013 Hvor mye vil dette forandre seg da? For den er vél feit nå! Kan gå ned til 9-10 på full gass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#67 Skrevet Januar 28, 2013 Lavere tall er feitere blanding, husk det! Og at hjernen gir deg fortenning ihht lavere trykk også, ikke bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#68 Skrevet Januar 28, 2013 Hvor mye vil dette forandre seg da? For den er vél feit nå! Kan gå ned til 9-10 på full gass. Det kommer helt an på mappen og mapsensorene er ikke helt lineære. Enkelt sagt kommer du med 300 mapsensor og en bar ladetrykk vil du få mappen til ca 0,66-0,7 bar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#69 Skrevet Januar 28, 2013 Lars: Får du feil blanding (Les:utenfor grensen) møter du 'veggen', dvs. ikke noe smånapping, men et skikkelig bråstopp når Motronic setter inn tiltak. Vanligvis genereres det en feilkode, men i ditt tilfelle tipper jeg det er relatert til plugger, coilstammer eller coiler. Sjekk om du får noen feilmeldinger, ellers ville jeg begynt å sjekke litt elektrisk. (Synes også du har litt høyt trykk med orig. turbo, spørs om ikke den gir opp litt før elektronikken..) Jeg kjører med WG-skruen i bunn på samme oppsett+hybridturbo, men ser sjeldent mer enn 1.2bar overtrykk. (I hvertfall i følge den relativt upålitelige måleren i dashen!) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#70 Skrevet Januar 28, 2013 Sånn teoretisk vil den da gå på ca 13-14% da med 3bar mpa i forhold til ca 10 på 2.5bar mpa. Det er vel i grensa til magert er det ikke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#71 Skrevet Januar 28, 2013 Hvis du kun tenker AFR, så ja, den vil gå litt magrere med 3bar MAPsensor og en chip beregnet på 2.5bars MAPsensor, enn den gjør idag. Men har du tenkt på hva som skjer med fortenningen? Den kommer også til å synke, usikkert hvor mye, jeg har ikke sett hvordan et slikt Motronic map ser ut. Hvorfor spekulerer du i å gjøre dette egentlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#72 Skrevet Januar 28, 2013 Er to grunner til dette. Resten av opsettet på bilen (turbo osv) tilsier at det er org mtm oppsett som står i hjernen. Og for det andre så hender det at den overbooster til rett over 1.5 bar som gjør at den kutter/går i nød på enkelte pådrag. tenning justerer vel seg selv? eller blir det feil pga at en lurer oppsettet til at den har mindre trykk enn den har? Er forresten ikke noe stor fare da mapsensorern er fra 034 og er justerbar (2.5,3 eller 4 bar.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#73 Skrevet Januar 28, 2013 Tenningen er avhengig av last, og map er med i det regnestykket ja. Med litt mindre utregnet trykk av ECU enn det som er reelt, så vil jo motoren kanskje ha 1-3 grader mindre fortenning enn det som er ideelt, og det er mest sannsynlig ikke farlig, men ikke optimalt. For at du skal få orden på dette så ser jeg for meg at du må fyre opp en laptop med vagcom, og en tenningslampe for å se om tenningen er det som logge kanalen i vagcom sier at den skal være. Prøv å ruse den opp å mål på flere turtall, og at den stemmer oppover også, ikke bare på tomgang. Hvis det er noe avvik der, så blir sannsynligvis ECU'en lurt til at map ikke er realistisk, altså feil type sensor. I vagcom kan man sikkert også logge map kanalen og sammenligne dette med en ekstern måler. Men siden du allerede har målt ladetrykket med ekstern måler, og sammenlignet med dashen, og dem er så like, så vil jeg anta at map sensoren er orginal. Om du har orginal map sensor som gir ut 5v ved 1.5 bars ladetrykk (ca) og en chip som forventer 5v ved 2bars ladetrykk, så får den nok mere bensin enn den skal, samt mindre tenning enn den skal. Hvis mappet i ECU ikke er beregnet for 5v input fra map sensoren (som det sannsynligvis ikke er, om det er beregnet for 3bars map sensor, tviler på MTM har mappet en K24 opp til 2bar) så vil jo ECU beskytte motoren din med å gå i nødmodus, allerede ved 1.5+bar, selv om mappet kanskje går til 1.7bar. Igjen, kun en logg i vagcom og sammenligning med målte verdier kan gi svaret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#74 Skrevet Januar 28, 2013 Kan være du blander sammen litt forskjellige personer her nå! Jeg har aan motor i en 90 og har ikke måling i instrumentet. Har også ikke org turbo men en k26 av et slag. Men har vagcom og kan koble opp den å se hva slags verdier jeg får opp på hiddenn! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#75 Skrevet Januar 28, 2013 Det er ikke mulig å logge ladetrykket i vagcom, bare til info. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...