'06 A6 2.0T FSi: Motoren tikker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte meg i sommer en '06 Audi A6 2.0T FSi Avant som jeg er kjempefornøyd med. Fantastisk god bil, selv om Passaten kona nå har overtatt ('98 1.8 sedan) også var en grei bil å kjøre. Men Audien er enda noen hakk opppover på kvalitetsstigen. Den er jo 8 år nyere også da, så det er litt urettferdig mot Passaten å sammenlikne den med en større og nyere Audi. Annet enn nye 19" felger og kanskje en forsiktig chip-trimming er det ikke mye jeg kommer til å gjøre med Audien.

 

Men jeg syns den "tikker" litt for mye på tomgang. Jeg kjørte derfor bortom nærmeste VAG-forhandler og fikk en av teknikkerne til å komme ut og høre på motoren. En meget fåmælt svensk fyr, men jeg oppfattet det som at det ikke var noe unormalt.

 

Stemmer det? Skal disse motorene virkelig støye omtrent som en dieselbil? Eller har det noe å gjøre med FSi-teknikken som (jeg tror) er noe av samme teknikken som brukes på diesel-biler?

 

Dersom det er helt normalt med litt tikking, går det an å montere et litt åpnere eksosanlegg på denne modellen? Sånn for å kamuflere litt av denne tikkingen? (Joda, jeg vet at alt går dersom man absolutt vil ;o) Men jeg tenker da mest på noe som er enkelt å ettermontere uten alt for mye kostnader og tilpassninger. Dessuten, og viktigst av alt, vil et slikt anlegg kreve omprogrammering av styringsenheten til motoren? Jeg er ikke ute etter særlig mer effekt, bare litt mere lyd...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt normalt. Min tikker som en gammel klokke på tomgang. :)

 

Montering av eksos krever ingen omprogramering, men vet ikke hvem som leverer til denne modellen utenom MTM, og det er dyyyyrt. (2.000 Euro)

 

Ser at du har planer om å chippe seinere, så da er det greit å få på plass eksos først slik at du kan få en chip tilpasset det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, da trenger jeg ikke bekymre meg for det altså?

 

Takk for svar :o)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal tikke ja, men ikke for mye heller.. Jeg har byttet to slike topper på jobben pga hard tikking.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.