Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en A6 3.0 tdi som trenger nytt batteri.. bilen starter, men liker kalde morgener veldig dårlig... tenkte bytte før fruen står der en morgen med bil som ikke starter, blir så dårlig stemning av slikt! :)

 

Har fått høre at batteriet må erstattes med orginalt, slik at styreenheten kjenner batteriet og kan overvåke det skikkelig.. noen som har formeninger om det? Ser i vagcom at det er mye som overvåkes av batteri, men skulle tro at det kan overvåkes på samme måte på et Sønnak batteri?

 

Venter på pris fra Møller for nytt batteri, men tviler at prisen er konkurransedyktig.. har avtaler på jobb med svært gode rabatter hos Sønnak, vil derfor helt kjøpe ett der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batteri er batteri, at det må være et originalt stemmer nok heller dårlig. Et uoriginalt som er identisk med det originale holder lenge. Forresten tror jeg det kan være lurt å bruke en vedlikeholdslader innimellom hvis batteriet er defekt allerede etter tre år, det tyder på at bruksmønsteret er med mye småkjøring eller ladespenningen for lav, et batteri skal normalt sett holde ihvertfall det dobbelte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funnet ut litt mer selv..

 

Bilen har jo såkalt battery management control module

Dette systemet må fortelles at bilen har fått nytt batteri.

Det kodes i vag-com, nytt batteri angis med org Audi delenummer, det er jo litt vanskelig å finne på et uorg batteri..

Det som da blir løsningen blir å angi samme delenr som satt der, selv om jeg sikkert bytter til et litt større batteri.

Batteri modulen holder tellinga på strøm inn og ut av batteriet, og stenger ned moduler i bilen i 5 steg, etter som hvor mye strøm det er på batteriet.. om en har større batteri i bilen enn det som er programmert vil ikke det medføre noe stort problem, men indikatoren vil altså ikke være korrekt..

 

Org batteri koster 2800 kr (tror det er 80Ah til denne bilen), et passende til bilen men på 100Ah fra Sønnak koster etter gode rabatter under 1000kr...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funnet ut litt mer selv..

 

Bilen har jo såkalt battery management control module

Dette systemet må fortelles at bilen har fått nytt batteri.

Det kodes i vag-com, nytt batteri angis med org Audi delenummer, det er jo litt vanskelig å finne på et uorg batteri..

Det som da blir løsningen blir å angi samme delenr som satt der, selv om jeg sikkert bytter til et litt større batteri.

Batteri modulen holder tellinga på strøm inn og ut av batteriet, og stenger ned moduler i bilen i 5 steg, etter som hvor mye strøm det er på batteriet.. om en har større batteri i bilen enn det som er programmert vil ikke det medføre noe stort problem, men indikatoren vil altså ikke være korrekt..

 

Org batteri koster 2800 kr (tror det er 80Ah til denne bilen), et passende til bilen men på 100Ah fra Sønnak koster etter gode rabatter under 1000kr...

 

Jeg fikk en quote fra Møller på nytt batteri med koding av VAG-com på ca 4.400,- kr.. hvorav 2.800,- var batteriet.. : bh :

 

Fant du ut at det var 80Ah batteri på din?

Antagelig det samme på min A6 2006 - 2.0TDI ?

 

Flott om du finner ut hvilket batteri det var du satte inn.. og... hvor kan jeg få hjelp til VAG-com biten tro?

Ingen i Holmestrand Skiens-distriktet som KAN dette.. og kunne hjelpe meg vel?

Tror jeg kan få rimelig god pris på Sønnak, selv.. men alle tips på dette taes også imot med takknemlighet ! : vinke :

 

Skal forøvrig forsøke å vedlikeholds-lade bilen/batteriet i helgen.. og se om dét fikser biffen..

Bilen kjøres 7 mil, hver vei til/fra jobb.. og jeg skrur av radio, varme i stol, vifter osv.. så det burde vel lades godt nok, men likevel klager den på dårlig batteri.. det er jo kaldt nå, men ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trolig har bilen alt for lav ladespenning. I de temperaturene man ser nå om dagen bør spenningen være opp mot 15 volt på batteriet, den skal være 14,4 ved 20 grader. Mange biler har ikke 14 engang, og da blir aldri batteriet mer enn ca. 2/3 fulladet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trolig har bilen alt for lav ladespenning. I de temperaturene man ser nå om dagen bør spenningen være opp mot 15 volt på batteriet, den skal være 14,4 ved 20 grader. Mange biler har ikke 14 engang, og da blir aldri batteriet mer enn ca. 2/3 fulladet..

 

Så om jeg bruker en vedlikeholds-lader når jeg parkerer hjemme, burde dét være godt nok ?

Vil en DEFA Handy 70 (4,0 - 240Ah) til kr 900,- være OK? Eller vil du anbefale Ctek 4 - 90Ah (kr 500,-)? Ctek har en kraftigere, men den koster 1.250,-

 

Veldig usikker på hvor kraftig batteri det er på min bil..

 

Annet som jeg heller bør gjøre for å forbedre ladespenningen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batteriet i bilen din er trolig 80-100 Ah. Den minste Ctek-laderen holder fint, og den er jo rimeligst. :) De grensene er ikke absolutt, det er bare at å lade f.eks. et 120 Ah batteri med den lille Ctek-laderen tar lengre tid. Uansett er dette automatiske ladere som kan stå på "hvor lenge som helst", så bare å ha i over natten når du har mulighet, så har du fullt batteri. Fint for både driftssikkerhet og batterilevetid. Å gjøre noe med ladespenningen er dessverre vanskelig på nyere biler uten at det blir relativt kostbart, selv en ny dynamo har alt for dårlig spenning i de fleste tilfeller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batteriet i bilen din er trolig 80-100 Ah. Den minste Ctek-laderen holder fint, og den er jo rimeligst. :) De grensene er ikke absolutt, det er bare at å lade f.eks. et 120 Ah batteri med den lille Ctek-laderen tar lengre tid. Uansett er dette automatiske ladere som kan stå på "hvor lenge som helst", så bare å ha i over natten når du har mulighet, så har du fullt batteri. Fint for både driftssikkerhet og batterilevetid. Å gjøre noe med ladespenningen er dessverre vanskelig på nyere biler uten at det blir relativt kostbart, selv en ny dynamo har alt for dårlig spenning i de fleste tilfeller..

 

Takker & Bukker for utmerket hjelp! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda ett spørsmål...

 

Er det "vanlig bly-batteri" i disse.. eller er det "gel-batteri" ? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet batteri i A6n før jul, nada hokus pokus.. ;-)

 

3.0tdi har skikklig traktorbatteri, dvs 110Ah.. om 2.0tdi har like stort aner jeg ikke, men er nok plass til det..

 

Følgende koding må gjøres i Vagcom:

[select]

[61 - Battery Regulation]

[Coding - 07]

[battery Coding Assistant]

 

Enter the new Battery Part Number (10 or 11 digits).

Enter the new Battery Serial Number (10 digits).

Select the new Battery Vendor.

[OK]

[Do it!]

[Close Controller, Go Back - 06]

 

Jeg byttet fra et Varta (orginalt..) til et Exide, men med eksakt like spec.. la bare inn samme batteri som satt der.

 

Såvidt jeg forstår er det ikke kritisk om det ikke kodes om, men batteriovervåkningen kan nok bli litt på bærtur..

 

Den måler all "trafikk" inn og ut av batteriet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å måtte skifte batteri etter tre år tyder jo på en hårreisende konstruksjonsfeil mtp. laderegulering, ladespenningen må være helt hinsides dårlig. Riktig vedlikeholdt skal et bilbatteri holde ihvertfall 8-10 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, kan kanskje være enig Eyvind.. hadde det ikke vært fruen og junior men jeg som brukte bilen til daglig hadde jeg nok ikke byttet, men synes kosten av nytt batteri ikke akkurat var avskrekkende.... ;-) ladespenningen på bilen er bra.

 

Hentet bilen i Tyskland i sommer og har jo ingen ide om hvordan Fritz har mishandlet batteriet. Det er forsåvidt godt mulig å ta livet av et batteri på kortere tid enn 3 år..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, helt feil bruk kan også ødelegge batteriet, det er det ingen tvil om. :) Hva målte du ladespenningen til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Festlig, fikk pris på 100Ah (eller var det 110Ah) til min 2006 A6 fra Audi verksted på 4.500,- ferdig montert. Holdt på å falle av stolen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt større batteri en orginalt om du skal ha nytt. jeg har 120ah på min, og det funker mye mye bedre nå når det er så kaldt. Du får vel 120ah varta batteri til litt over 1000 lappen på thorsov iallefall, i tillegg er det vel litt klubb rabatter å hente der.

 

Å kjøpe orgianlt batteri er jo bare tull, da det var et varta batteri med vag produktnummer som sto i orginalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min broder har byttet batteri i sin A6 2,0 TDI (2006 modell) uten å kode om noen ting. Byttet fra Varta til et Banner batteri. Større batteri enn normalt. Han har slitt VELDIG med at bilen ofte har gått tom for strøm, og seinest i dag gjorde den det...

 

Mitt spørsmål til de som har peiling: Har det noen ting for seg å kode inn nytt batteri i bilen nå som batteriet er byttet? Har jo ikke noe originalt VAG nummer å legge inn da det ikke er et originalt batteri. Hvordan fikser man dette i tilfelle?

 

Jeg har hatt Vag-Com kabelen min på ca 5 stk av disse A6'ene, og ALLE har hatt strøm-problemer utifra loggene (gått tom for strøm til tider). Dette må da tyde på at det ikke er heilt bra lade-system i bilene? Kan det være fordi de fleste av disse kommer fra Tyskland, og har lavere ladespenning enn hva som er ideellt her oppe?

 

Ladespenningen på broderens bil ble lest av (via Vag Com) til å være 13,85 Volt, selv om laderegulatoren "kommanderte" systemet til å lade på 14,30 Volt. Dette er vel for lavt her i Norge, spesielt vinterstid? Hvordan kan vi fikse dette? Går det an å permanent sette til høyere ladespenning (ikke via Output Test)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min får feilmelding om lav spenning om jeg hører på musikk i 30 minutt.... Men batteriet fungerer helt fint fordet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye feil oppfattelse ute å går angående dette.

Hodt kurs om dette i dag faktisk på møller der jeg jobber.

Biler med BEM må ha orginalt batteri for å sikkre riktig funksjon på bilens systemer.

Mange tror at man kan bytte til et tilsvarende kvalitetsbatteri med samme A og ah tall.. Dette er feil. Uavhengige tester av blandt annet ADAC understøtter dette, batteriene som er orginale er laget utifra mye strengere og kravstore spesifikasjoner enn et tilsvarende "ut på marked" batteri.. ja selv fra samme levrandør. Disse orginale batteriene har en annen lade kurve og utladingskurve enn ikke orginale, og det er denne infoen koden på batteriet sier noe om til BEM styreenheten, som da veit hvor mye strøm som er igjen på batteriet til enhver tid og kan da styre energistyrings trinnene riktig (skru av komfort funksjoner ved lav spenning slik at start blir prioritert).

Et uorginalt batteri vil derfor løse ut disse trinnene på feil tidspunkt og gi feilkoder.

Som sagt et feks varta batteri fra thorsov med samme a og ah tall som et orginalt varta batteri har totalt forskjellig kvalitet, da de er bygget etter forskjellige krav..

Folk kan tro hva de vil om dette, men det er fakta og kan bevises.

 

Vi har til stadighet inne biler med BEM som har fått satt inn uorginalt batteri, med feilkoder og div komfortfunksjoner som ikke virker da de er feilaktig utkoblet av BEM.. vi har også inne endel biler som ikke starter da, spare trinnene ikke har slått inn til rett tid.. og da start ytelsen ikke er tilstrekkelig lengre.

 

:) Så jeg kan ikke anbefale uorinalt.. da det uansett er dårligere enn tilsvarende orginalt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et uorginalt batteri vil derfor løse ut disse trinnene på feil tidspunkt og gi feilkoder.

 

vi har også inne endel biler som ikke starter da, spare trinnene ikke har slått inn til rett tid.. og da start ytelsen ikke er tilstrekkelig lengre.

 

:) Så jeg kan ikke anbefale uorinalt.. da det uansett er dårligere enn tilsvarende orginalt

 

Det du sier kan jeg vel egentlig bekrefte. I går sto jeg med tenningen på i ca 15 - 20 min, og da kom BEM systemet opp med melding om at det ville slå av strømmen innen 3 minutter. Prøvde da umiddelbart å starte bilen, -men det var ikke nok strøm til å "tørne" motoren. :-(

 

Hva anbefaler du å gjøre for å løse dette? Ser vel ikke for meg at han gidder å kjøpe nytt batteri igjen, -men....

 

Hva med lade regulatoren da? Har du noen meninger/tips rundt dette Stian?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du sier kan jeg vel egentlig bekrefte. I går sto jeg med tenningen på i ca 15 - 20 min, og da kom BEM systemet opp med melding om at det ville slå av strømmen innen 3 minutter. Prøvde da umiddelbart å starte bilen, -men det var ikke nok strøm til å "tørne" motoren. :-(

 

Hva anbefaler du å gjøre for å løse dette? Ser vel ikke for meg at han gidder å kjøpe nytt batteri igjen, -men....

 

Hva med lade regulatoren da? Har du noen meninger/tips rundt dette Stian?

 

Ladingen på disse bilene styres av BEM som bruker den spessifike batteri koden til å regne ut hvordan batteriet utlades og hvor fort det tar opp ladingen grovt forklart, så eneste løsning på dette for å få dette til å virke som det skal er å få satt inn et orginalt batteri som kodes inn.. Sett inn et orginalt batteri før videre feilsøk på lading, dyrt men desverre eneste løsning som tilfredstiller audis krav, for at systemene på bilen skal virke 100%. Ethvert uorginalt batteri uansett str vil føre til funksjons forstyrrelser i større eller mindre grad desverre.

 

Biler som brukes lite med så mye el systemer anbefales å brukes vedlikeholdslader på. Da er det viktig å bruke riktig jordingspunkt for - kabel fra lader.. om dette ikke gjøres så blir det også feil, siden ladingen ikke registreres av BEM, og den da vil tro at batteriet har mindre lading enn den egentli har:) Lader skal aldri på disse bilene kobles på - polen på batteriet. På A8 er det en lang jordingsbolt som står rett ut over - pol siden av batteriet. På A6 i reservehjulsbrønnen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) Så jeg kan ikke anbefale uorinalt.. da det uansett er dårligere enn tilsvarende orginalt

 

To spørsmål (har en 2006 A6 2,7 TDI som begynner å klage litt om morran)

 

1) vil jeg kunne velge et kraftigere originalbatteri enn det som sitter i bilen i dag? F. eks. fra Møller? Eller vil de bare si "det er DETTE batteriet som skal i din bil. Dermed basta"

 

2) er dette en jobb som KUN Møller kan fikse, eller vil S-Sentrum kunne ordne dette like bra, men kanskje til en rimeligere penge?

 

Mvh

Christopher

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en A6 2006 mod. 2.4,hvor jeg nylig fikk byttet til orginal batteri,og hvor de også oppdaterte batteristyringsprogrammet, etter at jeg med noen måneders mellomrom opplevde over natten at den ikke ville starte grunnet får "lite strøm".Trodde/håpet da at problemet var løst,men her om dagen skjedde det samme igjen?

På 2006 mod. er det vel punktene i motorrommet på høyre side som skal brukes ved lading/hjelpestart?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.