Tungstartet 130hk tdi 2002-mod

Anbefalte innlegg

Har en 02mod 130hk tdi som er tungstartet når det er litt kaldt ute.

Har byttet glødeplugger, ohmet dem og målt at det er spenning frem til dem, men ennå er den vond og starte så fort det blir noen minus ute.

Hva kan dette være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gløder den lenge nok? Kan det evt. være en feil på motortempføleren som gjør at den gløder for kort tid? Kjøres bilen på biodiesel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problem på min 2001 passat 130hk tdi. Satans vanskelig å starte. Står den ubrukt i 3- 4 dager i 10 minus og mer så den veldig treg, selv med gløding 3 ganger. Den er treig bare det er minusgrader..

Har en 08 mod ford connect 1,8TDCI den starter med en gang selv om den har stått i en uke i 10 minus. hvorfor er det slik? Passaten min var ikke like treig i fjord vinter til å starte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gløder den lenge nok? Kan det evt. være en feil på motortempføleren som gjør at den gløder for kort tid? Kjøres bilen på biodiesel?

 

Ja den gløder lenge også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt dieselfilter om den ikke er byttet det siste året. Ellers krever disse mye av batteriet i startøyeblikket. Har forøvrig en Passat 130 hk her som er tungstartet når det er kaldt. Denne har vi byttet alt på. Men fortsatt like forbannet tungstartet. Gitt opp hele bilen, og bruker motorvarmer når det er skikkelig kaldt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt dieselfilter om den ikke er byttet det siste året. Ellers krever disse mye av batteriet i startøyeblikket. Har forøvrig en Passat 130 hk her som er tungstartet når det er kaldt. Denne har vi byttet alt på. Men fortsatt like forbannet tungstartet. Gitt opp hele bilen, og bruker motorvarmer når det er skikkelig kaldt.

 

Har byttet det også, har prøvd og lade batteriet skikkelig og starte den mens laderen sto i, men like vond.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å spørre: Er det skiftet reg.reim i det siste på bilene til dere som har startproblemer?

Om reg.reim skifte ikke er gjort helt riktig og tenningen dermed ikke er helt riktig kan bilen bli tungstartet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å spørre: Er det skiftet reg.reim i det siste på bilene til dere som har startproblemer?

Om reg.reim skifte ikke er gjort helt riktig og tenningen dermed ikke er helt riktig kan bilen bli tungstartet.

 

Den ble byttet for 1000km siden, den var sånn før også. men kanskje jeg skal få lest av tenningspunktet på møller??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningspunkt ? Diesel har vell ikke det.. Er jo bare 40bars trykk som gjør at varmen av komprimeringen blir 500-600 grader, og den varmen antenner dieselen, så er ikke noe justering på tenning. Det er i så fall bare justering av når ventilene åpner/lukker.. Men da ville du sikkert hatt ulyder om de var feil justert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selfølgelig er det tenningstidspunkt på en diesel. 40 bars trykk? Er det dieseltrykket du tenker på? Det er maaange år siden dieseltrykket var 40 bar i innsprøytningen. Som Tor her sier, så kan man forskyve dette mye om man ikke gjør alt rett når man skifter reg reim.

 

Du mistforstår sikkert litt når man sier tenningstidspunkt, da diesel ikke har tennings anlegg som en bensinmotor. Om du vil kan vi kalle det innsprøytningstidspunkt. Om ikke dette skjer når det skal skje, så fungerer det heller dårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kompresjonstrykk... mulig det :) innsprøytningstidspunkt er vell det vi vil frem til : )

 

Der ja, såg du fikk lagt til noe mer på posten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mao. står dieselpumpa feiljustert i forhold til kam og veivaksel blir innsprøytningstidspunktet feil. På din motor ( PD motor ) finnes derimot ikke ei typisk dieselpumpe som kan justeres individuelt. PD motoren er utstyrt med ei såkalt tandempumpe ( pumper diesel til PD elementer + lager vakum til bremser ) og denne sitter direkte forbundet med kamakselen i bakkant av topplokket. Altså står pumpa riktig om kamakselen gjør det. Ja, det er fortsatt mulig å få stilt dette litt feil. Ja, det er mulig å lese av innstillingsverdien med diagnoseapparat hos Møller så du kan jo alltids sjekke det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle PD motorer har to-delt kamhjul. den indre delen skal "låses" fast ved montering å stramming av ny reg. reim. samtidig skal veivaksel være avlåst med et spesialverktøy. Dersom dette ikke blir gjort på korrekt måte vil timinga fort bli utenfor tolleransen(liten) Som regel om timinga er bedydelig feil vil motorlapa lyse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal disse motorene gløde om sommeren også? Min gløder alltid noen sek uansett om motor er varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal disse motorene gløde om sommeren også? Min gløder alltid noen sek uansett om motor er varm.

 

Glødelampen fungerer også som motorlampe på disse bilene, så den lyser uansett når en setter på tenningen. Usikker på hvor lenge og på hvilken temp den lar være å gløde, men ser for meg at den gløder litt uansett for å lette start.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det dette man mener med start timing på tdi pd? Sjekket på min tdi og dette fikk jeg med tenning på og motor av.

gruppe4denne.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problem på min A4qtdi 2002 130hk.. nesten bruke webasto for å få start under 10 minus. Har nettopp bytta batteri. Skal bytte regreim til sommeren så skal bli spennende å se om det utgjør noen forskjell :)

 

Ellers takknemmelig om noen finner ut av dette. Hadde en 98 A6 med 110hk tdi før, den starta med defekte glødeplugger i 15 minus (rusket litt i starten men)...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke hatt noe problemer med min PD150 til nå i vinter (startet fint ved -18 grader). Den store testen blir Funäsdalen i februar da det var -30 grader i fjor ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 02mod 130hk tdi som er tungstartet når det er litt kaldt ute.

Har byttet glødeplugger, ohmet dem og målt at det er spenning frem til dem, men ennå er den vond og starte så fort det blir noen minus ute.

Hva kan dette være?

 

Hvilken verdi i ohm skal en glødeplugg ha når den er i orden?

Er det bare to ledninger inn på disse?

Har også en tungstarta AVF 130tdi i 10 speik...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken verdi i ohm skal en glødeplugg ha når den er i orden?

Er det bare to ledninger inn på disse?

Har også en tungstarta AVF 130tdi i 10 speik...

 

- Tenning av

- Skru ut glødeplugg

- Ohm mellom kontakt og huset/gods

 

Skal være ca 0,5 Ω

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det dette man mener med start timing på tdi pd? Sjekket på min tdi og dette fikk jeg med tenning på og motor av.

gruppe4denne.jpg

 

Noen som kan bekrefte om dette er riktig side på VagCom?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra Ross-Tech:

 

The timing in PD and CR engines is determined electronically by the ECU. There is neither a need nor an ability to check timing on the PD or CR engines using VAG-COM.. There are no graphs published for the simple reason that the timing is set using a dedicated VAG locking tool when changing the timing belt :-)

 

Fra forums.tdiclub.com:

You do not have to have a VCDS to check the timing on a PD, and the engine does control the timing.

 

What you can do is check that your cam is in time with your crank shaft. Basically you are checking your timing belt installation is proper. This is adequately done by using crank and cam locking pins during installation, if the belt is kept properly tensioned. But the check is easily done, and can flag belt stretching or other problems.

 

Go to measuring block 4, field 4, and check the value. It should be between -3 and +3, with zero being ideal.

 

If it gets more negative than zero, your cranking time gets longer. I keep mine between 0 and +0.5.

 

You adjust the cam sprocket to make this adjustment.

 

Og her er link til hvordan en justerer kam timing: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=215202

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra Ross-Tech:

 

Å blir ikke det verktøyet brukt kan det blir feil. Bruker som regel å gå veldig fint uten verktøy også, men meningne min var bare å gjøre folk oppmerksom på det om problemet har dukka opp etter at reima har blitt skiftet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Go to measuring block 4, field 4, and check the value. It should be between -3 and +3, with zero being ideal."

 

Er det ikke nettop dette bildet Glenn Ove viser i posten sin da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Go to measuring block 4, field 4, and check the value. It should be between -3 and +3, with zero being ideal."

 

Er det ikke nettop dette bildet Glenn Ove viser i posten sin da?

 

Ser slik ut, og min er på 0 med motor av iallefall:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.