Tungstartet 130hk tdi 2002-mod

Anbefalte innlegg

Ja er der jeg leste av, skal prøve og justere en dag tenkte jeg.

 

Da blir det nok bra, men nå er det jo ikke spes kaldt lengere da. Mulig når regreim ble byttet sist ble det ikke gjort med låse verktøy på veiv og kam.!? Da er det vel dømt til å bli små feil som dette evt har jeg hørt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jeg skremme dere litt? :-)

Hadde en AVF 130hk 2002 modell for en stund siden. den var et sant helv.... å få startet når det var blå grader ute. var det varmt var det ingen som helst problemer..

Her byttet de plugger og mer til uten å finne feil. Lå ingen feilkoder inne..

Plutselig kom det en luring på verkstedet å kikket litt, og da viste det seg at de 2 bakerste sylindrene var fine og oljefylte.. Gjennomslag i motoren. Skulle litt mer til for å tenne all den oljen..

Bilen hostet og harket når den startet, og røyk som bare det.. Men så fort den var ferdig med å harke, var motoren god som ny.. fungerte heilt topp.. endte opp med at jeg måtte bytte motor for å få den til å starte greit om vinteren..

 

Så nå er bilen solgt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jeg skremme dere litt? :-)

Hadde en AVF 130hk 2002 modell for en stund siden. den var et sant helv.... å få startet når det var blå grader ute. var det varmt var det ingen som helst problemer..

Her byttet de plugger og mer til uten å finne feil. Lå ingen feilkoder inne..

Plutselig kom det en luring på verkstedet å kikket litt, og da viste det seg at de 2 bakerste sylindrene var fine og oljefylte.. Gjennomslag i motoren. Skulle litt mer til for å tenne all den oljen..

Bilen hostet og harket når den startet, og røyk som bare det.. Men så fort den var ferdig med å harke, var motoren god som ny.. fungerte heilt topp.. endte opp med at jeg måtte bytte motor for å få den til å starte greit om vinteren..

 

Så nå er bilen solgt. :)

 

Men da må motoren ha brukt endel olje(oljeforbruk) ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min starter heller ikke når det er kaldt... dvs den starter, men kanskje på 5-6 forsøket ved 7-8 minus og værre når det blir enda kaldere. Og da er det en svær hvit/svart røyksky når den først fyrer.

 

Ikke fått lest av feilkoder, men skal bytte G62 føler og alle 4 glødeplugger til uka for å se om det hjelper. (sikkert ikke etter alt det negative jeg har lest om AVF motor og kaldstart her på forumet : rolleyes )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min starter i -28 grader, men ikke på første forsøk, men på 2- 3 . gløder dobbelt første gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min starter i -28 grader, men ikke på første forsøk, men på 2- 3 . gløder dobbelt første gang.

 

Akkurat slik er min også, knall god motor ! AVF! : rock :

Motorvarmer er for pyser! ! *haha!*

 

Men om den står i -20 i over 3-4 dager er den lei og få igang igjen.

Selv med toppladet batteri, nytt dieselfilter og nye plugger men bank i bordet, den starter uansett i vær og vind.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått lest ut feilkoder.... det var absolutt ingen.... så dette kan jo bli spennende!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått lest ut feilkoder.... det var absolutt ingen.... så dette kan jo bli spennende!

 

Har du kontrollert glødepluggene dine? fysisk altså, disse kommer ikke opp som feil på diagnose på 3BG.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du kontrollert glødepluggene dine? fysisk altså, disse kommer ikke opp som feil på diagnose på 3BG.

 

Ja som jeg skrev i et innlegg over her så skal jeg bytte alle 4 + ny G62 føler. Har alt liggende må bare finne den lange 10mm pipa mi først :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startet idag med nye plugger (orginale BERU), ny G62 og toppladet batteri.... hulker seg ihvertfall ikke igang og står ikke å lugger de første 7-8 sekundende på tomgang så her er det iallefall forbedring. Men det er bare 0,5 minus ute så det ble ikke den helt store utfordringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startet idag med nye plugger (orginale BERU), ny G62 og toppladet batteri.... hulker seg ihvertfall ikke igang og står ikke å lugger de første 7-8 sekundende på tomgang så her er det iallefall forbedring. Men det er bare 0,5 minus ute så det ble ikke den helt store utfordringen.

 

Sjekk når det er kaldt også da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk når det er kaldt også da:)

 

Da har jeg fått testet den i -16 som vi hadde her idag, fyra fin fint på første forsøk! : rock : (stått urørt i 2 dager)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min starter fint ned til -15

Derifra øker filetiden gradvis. Har startet uten motor varmer en gang i -26 med topp batteri, da filtes det opp til 2/3 x 10 sek.

 

2 år gammle plugger og nytt batteri. Har alltid vært slik i mitt eie. Kjenner en del med slike motorer. Og det er vel bare normalt.

 

Men arbeidsbilen, en hiace 08mod, startet i -32 her i siste kuldeperiode. Fila ca 3 sek :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

d4d motoren i hiace starter uansett :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor ofte bør glødeplugger byttes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slikt at hvis du måler riktig motstand (ohm), og jevnt strømtrekk på alle pluggene, så er de i orden? Eller kan det være noe annet som hindrer pluggene med å gløde? Min AVF er tungstarta i kulda, men iflg ohm-meter og tangamperemeter er de ok...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slikt at hvis du måler riktig motstand (ohm), og jevnt strømtrekk på alle pluggene, så er de i orden? Eller kan det være noe annet som hindrer pluggene med å gløde? Min AVF er tungstarta i kulda, men iflg ohm-meter og tangamperemeter er de ok...

 

 

Timinga av reg reim er viktig, pluss nytt dieselfilter om høsten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slikt at hvis du måler riktig motstand (ohm), og jevnt strømtrekk på alle pluggene, så er de i orden? Eller kan det være noe annet som hindrer pluggene med å gløde? Min AVF er tungstarta i kulda, men iflg ohm-meter og tangamperemeter er de ok...

 

Update;

Snedig, men tidligere i vinter målte jeg over plugga med tangamperemeter. Strømtrekket var likt på alle 4. Nå er pluggene ute, testa de nettopp med startkabler. Kun 1 av 4 gløda... Så strømmen kan tydeligvis passere pluggene uten at tuppen gløder skikkelig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har avf 130hk som startet hver gang på første forsøk. Kunne også stå i flere dager mellom hver bruk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.