Tungstartet 130hk tdi 2002-mod

Anbefalte innlegg

Ser slik ut, og min er på 0 med motor av iallefall:)

 

Motor skal gå på tomgang og være varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Tenning av

- Skru ut glødeplugg

- Ohm mellom kontakt og huset/gods

 

Skal være ca 0,5 Ω

 

Trenge ikke skru den ut om man får tilgang til kontakten på den om den står i - målingen blir like korrekt da også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

FIkk samme problem jeg også i dag, men jeg har lenge mistenkt at glødepluggene er dårlige. Jeg har har iallefall ikke byttet dem, og batteriet er nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke fått lest av noe på min ennå, men kan vel faktisk være pumpedyse elementet også??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk lest av ved varm motor på tomgang nå. ligger på 0 til -0,6 varierer litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner en kompis sin 04 A4 130tdi, og enormt tungstartet nå i disse kalde tider. opptil 3-4 forsøk før den starter, det med gløding lenge, og kanskje opptil flere ganger på samme forsøk.

 

Virker som det er et problem på 130hk tdi'en da :-/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner en kompis sin 04 A4 130tdi, og enormt tungstartet nå i disse kalde tider. opptil 3-4 forsøk før den starter, det med gløding lenge, og kanskje opptil flere ganger på samme forsøk.

 

Virker som det er et problem på 130hk tdi'en da :-/

 

Og hvor lenge kjører du starteren hver gang da?

Tok og glødet 3 ganger til lampen slukket på min TDI i dag, og deretter kjørte starteren 10-12 sekunder, da hostet den seg igang. Rundt 23-24 grader var det da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvor lenge kjører du starteren hver gang da?

Tok og glødet 3 ganger til lampen slukket på min TDI i dag, og deretter kjørte starteren 10-12 sekunder, da hostet den seg igang. Rundt 23-24 grader var det da.

 

Siden det ikke er min bil, og at jeg er forholdsvis overnervøs når jeg låner andres ting, så kjører jeg ikke starteren så lenge, men kanskje 6-7 sekunder? vet ikke helt sikkert, vanskelig å si på stående fot. men når den starter ja, så hoster den, og det skal ingenting til for at den kveles, til tross for at den har fått stå å hoste i noen sekunder før jeg kjører.

i går hørtes det tilogmed ut som om den bare gikk på 3 sylindre, i tillegg til masse "kaldt-vær-røyk" fra eksosanlegget, og 2-3 kvelinger før jeg kom meg ut fra oppkjørselen. alle servicer er tatt på denne bilen.

 

Ved servicer blir vel dieselfilter skiftet, men hvordan er det med glødeplugger? husker ikke serviceskjemaet fra min møllermekaniker-tid. blir glødeanlegget kontrollèrt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok ikke det er noe kontroll på glødeanlegg. Kompis av meg kjøpte bil som var ny serva, der va 3 av 4 plugger gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min Caravelle Tdi er det pussig nok motsatt! På null grader trenger den et sekund før den går ordentlig, mens på - 10 grader går den perfekt med en gang. Men jeg ser også at den har lengre glødetid når det er kaldere. Så det er vel en tempraturføler som bestemmer glødetiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lest gjennom her nå og merkelig nok har INGEN nevnt LMM? : klø : Min blei tråstartet på senhøsten i fjor, når temperaturene sank, og da viste det seg at det var LMM som var delvis gåen. (hadde også feilkode som kom og gikk på LMM med ukjente verdier). merket ikke noe på draget, men trååå og starte også røk det mer svart en vanlig etteroppstart. De målte 579g utslipp på tomgang eller noe på møller :P

Blei gullegod etter bytte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lest gjennom her nå og merkelig nok har INGEN nevnt LMM? : klø : Min blei tråstartet på senhøsten i fjor, når temperaturene sank, og da viste det seg at det var LMM som var delvis gåen. (hadde også feilkode som kom og gikk på LMM med ukjente verdier). merket ikke noe på draget, men trååå og starte også røk det mer svart en vanlig etteroppstart. De målte 579g utslipp på tomgang eller noe på møller :P

Blei gullegod etter bytte :)

 

Tviler på at dette har noe med Lmm sensoren å gjøre i mitt tilfelle, da bilen er lettere å starte med motorvarmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også samme problem. Blir tungstarta når det passerer -10 grader ute. Meen bilen min var ikke sånn i det heletatt, før jeg byttet olje på den. Til et annet merke, som tydeligvis blir tykkere enn den jeg har brukt når det er kaldt.

Jeg vet dem er veldig følsomme på olje å sånn, uten motorvarmer får jeg ikke starte omtrent. Alle lamper lyser inni osv, og er jeg heldig hulker den igang. begge oljene var 5-30 syntetisk. bare forskjellig merke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har shell longlife olje på min... bytta nå i jula og like tungstartet under 10 minus. Får lurka den igang ved å holde på starteren ned mot 16-17 grader, men under det nytter det ikke uten å bruke webasto først.

 

Er det noen som har AVF motor som ikke er sånn? Eller er de sånn alle sammen : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har shell longlife olje på min... bytta nå i jula og like tungstartet under 10 minus. Får lurka den igang ved å holde på starteren ned mot 16-17 grader, men under det nytter det ikke uten å bruke webasto først.

 

Er det noen som har AVF motor som ikke er sånn? Eller er de sånn alle sammen : rolleyes

 

Jeg kjører passat med avf motor, og den er ikke sånn!

 

Min starter helt greit selv i 20 blå.

 

Jeg har bytta glødeplugger for 2 år siden, men må bytte en av dem nå, da ene sylinderen ikke henger med rett etter start i kaldvær.

 

Det er lurt å sjekke hettene til glødepluggene, at de ikke er blitt utvidet av varmen fra motoren og varmen som blir i kontakten under gløding, dette vil skje over tid. Har vært borti dette på en r5 2,5 tdi.

 

Hetten kjentes ut til å sitte skikkelig på, men det var bare gummien på hetta som satte seg fast på glødepluggen. Da jeg målte kontakten på hetten innvendig var den større enn glødepluggen var utvendig og da blir det jo dårlig med strøm til glødepluggene!

 

Kan være verdt å sjekke i allefall!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har byttet tilbake til castrol olje nå, og er ikke sånn. da er den normal igjen, og starter med en gang.. Byttet igår, og prøvde uten vamer i natt, startet med en gang.. så måtte være olja på min hvertfall. Jeg kjørte også på shell olje nå, for det var det jeg fikk tak i etter at bunnpanna gikk etter at snøen kom..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startet min AVF i helga i -20. Den startet, men den var ikke mye gla for og bli pint igang i den tempen. Har nye glødeplugga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel, the fuel of Satan.

Buy a Petrol engined car ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel, the fuel of Satan.

Buy a Petrol engined car ;)

 

Send meg adressen din så kommer jeg og kjører over deg, må bare justere senken i bunn først :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Send meg adressen din så kommer jeg og kjører over deg, må bare justere senken i bunn først :P

 

: rock :Power from hell :evil: Kan da ikke være så ille.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 130PD har vært litt lei under -10. Idag ble glødeplugger byttet. 3 av 4 var defekte!

Ikke gæli at den staret i -17C med en fungerende glødeplugg synes jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble det bytte glødeplugger på min 130 PD AVF også.

Deg ble forskjell ja.

Sveiver i gang nå lett som bare det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk lest av timminga på bilen idag. den lå på 2,2..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk lest av timminga på bilen idag. den lå på 2,2..

 

burde ligge på 0 som jeg sa her om dagen;) Om det er den verdien som jeg la ut bilde av før her i tråden du leste av.. Side 2 i denne tråden. på tomgang med varm motor er idealet 0, tenkte, kan hende derfor motoren din går litt stillere enn min og, for lyden endrer seg og litt med timinga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

burde ligge på 0 som jeg sa her om dagen;) Om det er den verdien som jeg la ut bilde av før her i tråden du leste av.. Side 2 i denne tråden. på tomgang med varm motor er idealet 0, tenkte, kan hende derfor motoren din går litt stillere enn min og, for lyden endrer seg og litt med timinga.

 

Ja er der jeg leste av, skal prøve og justere en dag tenkte jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.