Montering av short-shift-kit inkl. shift-weight på Golf mk1 GTI

Anbefalte innlegg

Holder på å skal montere et Short-Shift-Kit på en -83 Golf MK1 Rabbit GTI. Skal også montere en Shift-Weight i samme slengen :)

 

Det jeg er litt i tvil om, er om jeg skal gå for 30 % eller 50 % innkortning : klø : Hvis jeg går for 50 % innkortning, så står det i monteringsanvisningen som fulgte med (se vedlagte bilder) at Connecting Link mellom Short-Shift-Kit og Selector Shaft Lever skal bøyes 15 - 20 grader.

Men denne Connecting Link som det i monteringsanvisningen henvises til er vel den samme som skal erstattes av Shift-Weight'n? Og det blir jo straks litt verre å begynne å bøye denne "vekten" 15 - 20 grader :P

 

Så vil det da si at jeg ikke kan bruke 50 % innkortning i og med at også Shift-Weight skal benyttes, og blir da nødt til å gå for 30 % innkortning?

Eller kan jeg benytte 50 % innkortning allikevel, uten å tenke så mye over denne bøyingen? Eller går greit å bøye "endene" på "vektstangen"? Synes dette blir litt nærme enden (hadde innbilt meg at denne bøyingen kanskje skulle være mer "midt på"), men det går gjerne greit allikevel?

 

: klø :

short1.jpg

short2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

www.bahnbrenner.com

Så vil det da si at jeg ikke kan bruke 50 % innkortning i og med at også Shift-Weight skal benyttes, og blir da nødt til å gå for 30 % innkortning?

 

Eller kan jeg benytte 50 % innkortning allikevel, uten å tenke så mye over denne bøyingen? Eller går greit å bøye "endene" på "vektstangen"? Synes dette blir litt nærme enden (hadde innbilt meg at denne bøyingen kanskje skulle være mer "midt på"), men det går gjerne greit allikevel?

 

Jeg tror at årsaken til at du blir anbefalt å bøye det siste staget før girkassen ved 50% er fordi vandringen/utslagslengden blir for lang, altså at det blir spenn mot girkassen.

Ville heller brukt 30% og motvekten, selv sistnevnte gir en markant annerledes følelse i girskiftet:)

 

Du vet ikke om det finnes short-shift-kit til 2004 A4 1.9 TDI 6-speed?

 

http://www.bahnbrenner.com

http://www.034motorsport.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok helt sikkert bedre for girkassen å bruke 30 % kontra 50 % ja, men det er for girkassen det : smil :

Men hva er "best" for meg? Må si jeg er veldig sugen på å prøve meg på 50 % ;) Skulle det skjære seg med girkassen, så er det ikke verre enn at det er bare å hive i "bytte-girkassen" som står ute i garasjen.

Forsåvidt er det jo fort gjort å skifte mellom 30 % og 50 % innkortning også, det skal man jo klare ovenfra. Så det går jo an å prøve seg med 30 % til å begynne med for eksempel, for så å prøve litt med 50 % etterpå for å se/kjenne forskjellen, og deretter ta en vurdering ut i fra dette.

Men spørsmålet hviler rundt dette med bøyingen på denne Connecting Link/"vektstangen"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var alt sammen montert (på 30 % i første omgang) :)

Kunne med fordel hatt litt mer vandring "sideveis". Men skal ikke dette gå an å forandre på ved å justere på ett av stagene eller noe slikt? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var alt sammen montert (på 30 % i første omgang) :)

Kunne med fordel hatt litt mer vandring "sideveis". Men skal ikke dette gå an å forandre på ved å justere på ett av stagene eller noe slikt? : klø :

 

Sideveis?

Er ikke allverden å hente, såfremst du ikke bytter ut hele systemet med noe alà USRT sitt system for stagskift, og selv da forsvinner det mye bevegelse i nettopp det som du har montert.

Som du sikkert vet så er det dødgang og slark i stagene som elimineres, er begrensinger hvor fort sjaltemekanismen og synroniseringene kan bevege seg:)

 

linkage2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, sideveis (på girspaken). Og med det mener jeg f.eks. "avstanden mellom" 1./2. gir og 3./4. gir. Slik som det er hos meg i dag så er det svært vanskelig å si om jeg er i 1. eller 3. gir og/eller om jeg er i 2. eller 4. gir. Føles ut som om jeg har kun 3 gir (1. eller 3., 2. eller 4., samt 5. gir).

Greit nok, det heter jo "short shift" dette her som er montert, men det får da være måte på :P Mener å ha hørt om at det er mulig å justere på dette (selv med biler uten short shift kit montert) for å "finne igjen" girene (og da særs kanskje 1. og 2. gir) : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotters Helge! Tror jeg vet hvilket stag som må justeres/forandres nå :)

 

A final area where a fully adjustable shift linkage really shines is the ability to fine tune the balance between gears. For example, if you find shifting into 1st gear is a bit more difficult than 2nd, you can slightly lengthen the forward selector rod. This lets it push the selector shaft into the transaxle a little farther to make it easier to "reach" 1st gear. This also helps 3rd and 5th gear shifting. Likewise, the rear selector rod can be adjusted to balance 1st/2nd vs. 5th gear balance. Lengthening the rear selector rod lets you reach 1st/2nd gear easier, shortening it lets you reach 5th gear easier. The same logic applies for reverse gear, it is farther over that 1st, so lengthen the rear selector rod more to make reverse easier to reach. Or, if you have maxed out the length adjustment, see below for how to reposition the selector lever on the main shift rod.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott :)

 

Det var jo heil forferdelig til meg før vi begynte å tenke på girkassa :) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom jeg nå tolker det, så er det altså Front selector rod (markert med rødt på vedlagte illustrasjon) som må forlenges/justeres for å få bukt med mitt problem. Hvor "mye eller lite" denne skal justeres blir vel funnet ut ved hjelp av "prøv- og feil-metoden" : klø ::P

shiftkit.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var ute i garasjen nå litt tidligere i kveld og tittet litt på dette med giroverføringene.

Tilfeldigvis så har jeg en ekstra 5-trinns girkasse til mk1 GTI liggende ute i garasjen. Og enda mer tilfeldigvis, kanskje, så var faktisk denne Front selector rod ennå påmontert denne girkassen som lå der :)

Jeg tenkte jeg skulle sammenligne lengdene på de tre Front selector rod'ene som jeg hadde liggende. Den som fulgte med Short Shift Kit'et/overhalingssettet var så å si identisk (lik lengde) med den som sto på giroverføringene før noe ble byttet. Den tredje og siste, som sto på reserve-girkassen, viste seg å være nesten 1 cm lengre enn de to andre. Hvorfor må fuglene vite : klø :

Men uansett, så førte jo dette til at jeg hadde muligheten til å teste ut det som sto i linken som Helge postet her tidligere, nemlig at man skulle forlenge/justere denne Front selector rod for å justere "avstanden" mellom girene :)

Som sagt, så gjort. Den lengste av de tre Front selector rod'ene ble kjapt prøvemontert på giroverføringene. Når giringen ble testet så hadde jeg fått tilbake 1. og 2. gir! 3. og 4. gir var der fremdeles, mens 5. giret nå var borte (hadde også problemer med å finne revers).

Så det er jo tydelig at det er fullt mulig å forandre på "innstillingene mellom girene" ved å justere på dette staget (Front selector rod), men 1 cm lengre blir altså for mye. Det beste hadde vel kanskje vært å lagd seg et "universal-stag" som er justerbart i lengden (f.eks. i likhet med en strekkfisk) for å kunne foreta fininstillinger av avstanden mellom girene. Man får tenke litt på det ;)

 

 

Ellers så er det jo dette med om man skulle ha prøvde seg på 50 % innkortning. Men er det noen flere som har innspill å komme med her angående dette med bøyingen av det ene staget (Shift Weight'n)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du skiftet alt av foringer etc i selve giroverføringen? Har VELDIG mye å si faktisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var ute i garasjen nå litt tidligere i kveld og tittet litt på dette med giroverføringene.

Tilfeldigvis så har jeg en ekstra 5-trinns girkasse til mk1 GTI liggende ute i garasjen. Og enda mer tilfeldigvis, kanskje, så var faktisk denne Front selector rod ennå påmontert denne girkassen som lå der :)

Jeg tenkte jeg skulle sammenligne lengdene på de tre Front selector rod'ene som jeg hadde liggende. Den som fulgte med Short Shift Kit'et/overhalingssettet var så å si identisk (lik lengde) med den som sto på giroverføringene før noe ble byttet. Den tredje og siste, som sto på reserve-girkassen, viste seg å være nesten 1 cm lengre enn de to andre. Hvorfor må fuglene vite : klø :

Men uansett, så førte jo dette til at jeg hadde muligheten til å teste ut det som sto i linken som Helge postet her tidligere, nemlig at man skulle forlenge/justere denne Front selector rod for å justere "avstanden" mellom girene :)

Som sagt, så gjort. Den lengste av de tre Front selector rod'ene ble kjapt prøvemontert på giroverføringene. Når giringen ble testet så hadde jeg fått tilbake 1. og 2. gir! 3. og 4. gir var der fremdeles, mens 5. giret nå var borte (hadde også problemer med å finne revers).

Så det er jo tydelig at det er fullt mulig å forandre på "innstillingene mellom girene" ved å justere på dette staget (Front selector rod), men 1 cm lengre blir altså for mye. Det beste hadde vel kanskje vært å lagd seg et "universal-stag" som er justerbart i lengden (f.eks. i likhet med en strekkfisk) for å kunne foreta fininstillinger av avstanden mellom girene. Man får tenke litt på det ;)

 

 

Ellers så er det jo dette med om man skulle ha prøvde seg på 50 % innkortning. Men er det noen flere som har innspill å komme med her angående dette med bøyingen av det ene staget (Shift Weight'n)?

 

 

 

samme skjedde med meg da jeg monterte short-shift stag på mk2 gti'n. altså, der revers giret skulle være var det første gir,virket som hele greia var forsøvet til venstre. måtte bare ta av igjen å montere org.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ganske vesentlig at en justerer overføringene etter bytting av deler, det finnes et eget spesialverktøy til dette, men det er mulig å bruke et kassettbånd til dette formålet..

Orginalen:

davetool.jpg

 

Hvis du vil lage verktøyet selv, Trykk her

 

Kassettbånd..

 

IMG_1758.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du skiftet alt av foringer etc i selve giroverføringen? Har VELDIG mye å si faktisk.

 

Ja, alt av foringer etc fra girkasse og helt til siste fjær på selve girspaken er byttet.

 

 

samme skjedde med meg da jeg monterte short-shift stag på mk2 gti'n. altså, der revers giret skulle være var det første gir,virket som hele greia var forsøvet til venstre. måtte bare ta av igjen å montere org.

 

Stort sett likt hos meg ja, 1. gir har havnet ved revers osv : rolleyes

 

 

Er ganske vesentlig at en justerer overføringene etter bytting av deler, det finnes et eget spesialverktøy til dette, men det er mulig å bruke et kassettbånd til dette formålet..

Orginalen:

 

Hvis du vil lage verktøyet selv, Trykk her

 

Kassettbånd..

 

Det må nok noe justering til ja sikkert, men tror ikke dette er framgangsmåten på en mk1 i allefall. Kan disse bildene og dette verktøyet du har postet her være fra en mk2 kanskje? Er i allefall ikke slik det ser ut på mk1...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den justeringen over her er nok til mk2.

Men mener å huske at når vi justerte giring på en av mine gamle golfer så var avstanden på "sperra" og anleggsflaten ca 1cm.

Som sitter i den belgen under bilen.

 

Skal begynne med det samme settet på projekt golfen min så her må det følges med.

 

Blir litt tipping dette her, men det med å bøye "Shift Weight'n" ser jeg ikke som noe problem hvis det er plass til den etterpå.

Vil tro det å bøye staget er for å minske lengden litt eller lage plass til det hvis det går innpå noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den justeringen over her er nok til mk2.

 

Det jeg også antok ja, for det ser i allefall ikke slik ut på min mk1 :P

 

 

Men mener å huske at når vi justerte giring på en av mine gamle golfer så var avstanden på "sperra" og anleggsflaten ca 1cm.

Som sitter i den belgen under bilen.

 

Er ikke sikkert det er så langt unna sannheten det ;)

Har sittet å tenkt i det høye og det vide her i dag for å finne ut hvordan dette skal gjøres (kalibreres/justeres), og ikke minst så har jeg lett etter en bok som man aldri finner igjen når man trenger den : rolleyes Men til slutt så dukket den opp, Haynes Service and Repair Manual for VW Golf mk1! Her står det beskrevet en metode for å gjennomføre dette :) Og den avstanden du nevnte Morten, skal i følge denne manualen være 15 mm for 5-trinns girkasse (20 mm for 4-trinns) ;)

Har egentlig ikke tid til å sjekke ut dette noe mer før om fjorten dager, da jeg burde ha pakket bagen min nå i kveld, pga at jeg reiser ut på sjøen igjen i morgen tidlig, men nå ble jeg såpass nysgjerrig på å få til dette at jeg tror jaggu jeg tar turen uti garasjen igjen :o

Hvis det ser ut til at jeg kan få dette til å fungere, så kommer jeg til å legge ut (her i denne tråden) hvordan framgangsmåten står beskrevet. Hvis ikke, så "haster" jeg i allefall ikke med å legge det ut. Men gi meg ett par timer, så får jeg testet dette litt først! ;)

 

 

Skal begynne med det samme settet på projekt golfen min så her må det følges med.

 

Ja, en av oss må vel finne ut av dette her til slutt. Så du får følge med på meg, så skal jeg følge med på deg : smil :

 

 

Blir litt tipping dette her, men det med å bøye "Shift Weight'n" ser jeg ikke som noe problem hvis det er plass til den etterpå.

Vil tro det å bøye staget er for å minske lengden litt eller lage plass til det hvis det går innpå noe.

 

Plass skal det være mer enn nok av såvidt jeg kan se.

Jeg skal ikke si noe 100 % sikkert, men jeg tror at årsaken til at staget anbefales bøyd, er for å få mer "korrekt" vinkel inn på de to "koblingene" til dette staget. Det kan for meg se ut som om "inngangsvinkelen blir mer korrekt hvis man bøyer staget 15 - 20 grader, og man igjen unngår like mye spenn/vridning i koblingene (endene) som om man ikke hadde bøyd staget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan sikkert stemme at det skal være 15mm.

Brukte bare tommelen i mellom og da var det som regel bra;)

 

Men kan være som du sier at det bedrer vinkelen på "stagget" med å bøye det.

 

Du ligger litt foran meg når det gjelder montering da, men hvis du ikke har fått det til innen jeg har kommet så langt så får vi se hva vi får til med litt prøve og feile metoden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var atter litt tid tilbrakt ute i garasjen, og jeg kan nå meddele dere om at alle 5 gir + revers er "på plass" igjen der de skal være! :klapp:

 

Det hadde overhodet ikke noe med justering av Front selector rod å gjøre, slik som først antatt (ref. tidligere her i tråden). Ettersom jeg nå klarer å lese meg til, så er denne metoden gjeldende for biler med Side pressure system, og av disse t.o.m. november 1974, og ikke for Downward pressure system som det er på bilene f.o.m. september 1975.

 

Skal straks komme tilbake med en kjapp forklaring på hva jeg måtte gjøre for å få til dette ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følgende skal gjøres for å justere/kalibrere inn giroverføringene på VW Golf mk1 GTI (5-trinns girkasse):

 

- Sett girspak i nøytral ("fri").

- Juster de to hullene markert B (se vedlagt bilde) slik at de er overens med hullene i platen under.

- Påse at boltene markert A (se vedlagt bilde) er sentrert/midt i sine hull. Hvis de ikke er det samtidig som hullene B er justert (jamfør punktet over), så forsøk å snu hele platen 180 grader.

- Sett fast platen igjen.

 

(fortsettelse følger...)

gf1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(...fortsettelse fra forrige innlegg)

 

- Løsne bolten på "klemmen", markert C (se vedlagt bilde), på Shift rod'n.

- Ta av hele Selector lever slik at Shift rod (den lange stangen bak til girspak) er fri.

- Løsne "gummikappen" på undersiden (ved girspak), og trekk denne noe forover langs Shift rod slik at den er unna veien.

 

(fortsettelse følger...)

gf3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(...fortsettelse fra forrige innlegg)

 

- Juster Shift rod slik at Shift finger, markert 1 (se vedlagt illustrasjon), er sentrert på Stop plate, markert 2 (se vedlagt illustrasjon). Påse at begge verdiene X er like store/identiske.

 

(fortsettelse følger...)

IMG_5437.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(...fortsettelse fra forrige innlegg)

 

- Vri/juster Shift rod slik at verdien a (se vedlagt illustrasjon) = 15 mm.

(a = 15 mm gjelder kun for 5-trinns girkasse! For 4-trinns girkasse er a = 20 mm)

- Sett på plass Selector leverShift rod igjen, og stram til bolten på "klemmen" (tidligere kalt C).

- Nå skal giroverføringene være kalibrert/justert inn

- Før "gummikappen" etc. settes på plass igjen, så kontroller giroverføringene ved å prøve å sette bilen i de respektive gir, ett etter ett i riktig rekkefølge (1.gir -> 5. gir + revers).

 

 

Dette er slik som jeg nå har utført kalibrering/justering av giroverføringene mine :) Dere får ta teksten og bildene/illustrasjonene med en klype salt, da noe er skrevet etter mitt hode, og noe er igjen tatt ut i fra Haynes Repair and Service Manual for den respektive bil, en salig blanding med andre ord :P;)

IMG_5438.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hey hey.. er det slikt det skal gjørest!! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hey hey.. er det slikt det skal gjørest!! :D

 

Ja, tydeligvis så fungerte det hos meg i allefall! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.