Anbefalte innlegg

Sendte en mail til Statoil forrige uke for å sjekke, og fikk et nedslående svar for oss miljøbevisste:

 

"Hei

 

Jeg viser til din henvendelse om E85-pumpe i Molde.

 

Statoil kan som eneste bensinstasjonkjede tilby E85 på 19 stasjoner rundt om i landet. Hvor disse stasjonene er lokalisert finner du på http://www.statoil.no. På det nåværende tidspunkt har vi ingen planer om å etablere nye pumper for E85. Statoil ønsker imidlertid å tilby et bredt utvalgt av produkter rundt om i landet. Dersom det viser seg at etterspørselen etter E85 er spesielt stor i et bestemt område vil vi ta dette med i vurderingen dersom vi i fremtiden bestemmer oss for å etablere flere E85-pumper.

 

 

Best regards,

Anders Kleve Svela

Manager Category Fuel Development

NO CO CMF

Statoil Norge AS

 

m: +47 92653761

t: +47 22962000

f: +47 22693200

e: aksv@statoil.com"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

19stk i Norge og langt over 600 pumper i Sverige....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sendte tilsvarendes mail for ca et halvt år siden, så om et par til skriver samme kanskje det kommer ei pumpe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok langt flere som er interessert i E85 enn som tar seg bryet med å sende en mail til de. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg greide jo ikke å holde meg, og sendte på ny forespørsel til Shell og Statoil nå i april. Her er svaret fra Shell:

Hei

 

Etter og ha undersøkt saken så har jeg funnet ut at det ikke er lagt noen planer for utbygging av E85 i norge

 

om du har noen videre spørsmål så er det bare og kontakte oss

 

 

Med vennlig hilsen

 

Christer Kristiansen

Customer Service Center

AS Norske Shell

 

og fra Statoil:

Hei

 

Jeg viser til din henvendelse vedrørende flere fyllestasjoner for E85.

 

Statoil blander inn inntil 7% biodiesel i all diesel i hele Norge og inntil 5% bioetanol i all bensin vi selger i Østlandsområdet. I tillegg kan vi som eneste oljeselskap tilby B30 fra tre fyllestasjoner og E85 fra hele 19 fyllestasjoner i Norge. Det er ingen andre oljeselskaper som tilbyr like godt tilbud av biodrivstoff som Statoil.

 

Per i dag er det mellom 1500 og 2000 biler som kan kjøre på E85 i Norge. Vi ser hele tiden på markedssituasjonen, og vurderer løpende hvorvidt det er marked for å sette opp flere fyllestasjoner for E85. Per i dag har vi ingen planer om å øke antallet fyllestasjoner for E85 utover de 19 pumpene vi allerede har. Dette har blant annet sammenheng med det lave antallet E85-biler som finnes på norske veier. I tillegg er det betydelig politisk usikkerhet knyttet til rammevilkårene knyttet til biodrivstoff. Regjeringen har varslet at de vil gjøre en helhetlig gjennomgang av alle avgifter knyttet til bil- og drivstoffavgiftene i forbindelse med budsjettarbeidet for 2012. Utfallet av denne gjennomgangen vil også kunne være med på å påvirke hvorvidt vi vil sette opp flere pumper for E85 i fremtiden.

 

Nå så jeg Avisa Romsdal kjørte en artikkel rundt dette med e85 denne uken, så jeg har sendt mail til journalisten der og spurt om ikke de kan lage en artikkelserie der de også tar kontakt med forhandlere som leverer biler med FlexiFuel også.

Ser at VW/Audi også kan leveres som FlexiFuel nå, men til tross for utslipp tett på null får de ingen fordeler avgiftsmessig heller.

 

Både som svaret fra Statoil forteller, og artikkelen i AR, sitter selskapene på gjerdet i påvente av pålegg fra myndighetene om å gjøre e85 mer tilgjengelig på landsbasis.

 

Neste skritt for meg nå er å kontakte politikerne som kan fortelle meg hvilke planer de har, og se om man kan lobbyere litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får sende forespørsler til pumpa kommer på plass:)

Vet de er mange så lukter på E85, gjorde det selv men siden de ikke er pumpe i nærheten ble de bare med praten desverre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessverre forsvant jo de få pumpene som var rundt om i Norge med B100 (100% biodiesel) også, det er synd, mine dieselbiler gikk både penere og bedre på biodiesel enn på gamle dinosaurer.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mail sendt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott! :)

Det er vel kanskje litt optimistisk, men jeg har jo et gnist av håp om at man vil vurdere en pumpe i Molde dersom mange nok spør om det.

Isåfall er det Statoil dere bør sende mail til, da de er størst på E85 i Norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.