Prosjekt - Mats flytter på landet! (Det lille verkstedet på bygda)

Anbefalte innlegg

Prøver meg på å legge tråden min her jeg.. hvis noen får HELT spade så får de stå for flyttebyrå selv! :P

 

Tenkte jeg måtte lage meg en "prosjekttråd" nå etter jeg har flytta på landet.. blir vel en verksted-tråd egentlig da det kommer til å omhandle flere forskjellige biler og til tider motorsykler, snøscooter og annet morsomt med motor :)

 

For å starte en plass kan jeg jo informere om at jeg i sommer (2009) har flytta fra Tromsø, til Øverbygd i Målselv, er ca. 11 mil til Tromsø herfra. Øverbygd er på en måte hjemplassen min selv om jeg egentlig aldri har bodd her mer enn noen mnd. i strekk under oppveksten, hovedsaken er da at familien min (bestefar) har en gård her (nedlagt for mange mange år siden) med god plass til ting og tang og tilfeldigvis et ekstra hus til meg. Hovedgrunnen til at jeg flytta var at jeg følte det kosta voldsomt mye å bo i byen, samt at jeg ikke hadde plass hjemme til noen av tingene mine eller ting jeg hadde lyst på. Kunne jo selvfølgelig kjøpt meg et større og mer praktisk hus i byen med svær garasje og flere mål med tomt til lagring og parkering, men da hadde jeg nok ikke hatt verken biler eller andre hobbyer pga. at alle pengene da hadde gått til huslån..

Her hjemme har jeg en hel fjøs, ny garasje med løftebukk og all den plassen jeg måtte ønske til å lagre og holde på med prosjekter, pluss at jeg kan kjøre snøscooter rett fra garasjen og opp på fjellet! ;)

 

Blei jo reine "bloggen" dette, men nå over til bilene/prosjektene mine.. og ikke minst, bilder!!

 

Solgte som noen av dere vet min kjære A6 2,5TDI Quattro i juni/juli... savner denne dypt enda, men avgjørelsen om å selge blei tatt etter at den hadde stått i fjøsen i nesten 1 år med kun avbrekk som julebil og en tur på vintertreffet. Syntes den blei litt voldsom å ha stående kun for det bruket..

 

mini-03072009754.jpg

 

Grunnen til at den blei så lite brukt var i hovedsak at den blei for fin og upraktisk til det jeg ofte bruker bilene mine til.. som fører oss over på den andre bilen på bildet!

Chevrolet Silverado, denne henta jeg ei stund før jeg solgte a6'en, har lenge ønsket meg en pickup med mulighet for å stable crossern eller snøscootern rett i planet, eller rett å slett stable inn en palle med ved, ei trillebår eller trekke en henger langt opp i skauen :P Pluss mye annet unødvendig man ofte finner på med slike biler..

 

mini-02082009901.jpg

mini-23082009968.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blei jo et langt innlegg det første så jeg deler det litt opp

 

Nå over til det verkstedtråden kommer til å omhandle i størst grad, og grunnen til at jeg legger den her på forumet, nemlig min audi 90 Quattro som pluttselig blei til 4 audier før jeg helt fikk tenkt meg om :P For å unngå forvirring om hvilken bil som er hva så har jeg navngitt dem enkelt etter hvilken rekkefølge de kom inn i flokken, nemlig 91 og 92 og 81 og 82! :D

 

Kan begynne med "91", altså den første 90'n jeg handla.. det er en 1990 Audi 90 Quattro med 2,3 10v NG motor, har litt utstyr som elektrisk takluke, el-vindu, kjørecomp og cruisecontroll. Denne hadde rimelig MYE feil og småmangler når jeg gikk gjennom den og var faktisk endel værre enn jeg hadde håpa på og i forhold til prisen.. men motoren var faktisk overaskende bra og har ikke antydning til ventiltikk eller andre ulyder, noe som jo er bra for en bil som akkurat har runda 300kkm.

Ellers har den strøkent sort quattro interiør og endel skjønnhetsfeil utvendig.

 

Planer for bilen inntil videre er:

- 20v motor fra "81" donorbilen, antageligvis med turbo. (hvis det ikke pluttselig skulle dukke opp en 3b motor til salgs i området)

- B4 front fra "82" billigbilen

- Nye dempere og fjærer

- Nytt stortsett ALT av foringer i understellet, da det smeller og klunker under der verre enn noe jeg har hørt før.

 

Kommer nok endel mer her etterhvert som planene ruller, har så mange biler i hodet nå at jeg såvidt klarer å skille dem fra hverandre selv.. ;)

 

Så noen bilder av "gliset" (vraket).

Sommerdekk er forresten knall på vinterføret her på innlandet, slepte en annen bil med den her om dagen..

 

mini-091020091057.jpg

mini-091020091059.jpg

 

Kommer tråder med de andre bilene og hva jeg driver med om dagene etterhvert..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den neste bilen er "92", altså... den 90'n jeg kjøpte etter den første : rolleyes

 

Det som skjedde var at jeg satt å leita etter deler til den første, så fant jeg ut at delelista blei så jævlig lang at jeg kansje heller skulle se etter delebil, evt. en med morsom motor i! Fant en sak på autodb i Tromsø som selger hadde glemt å legge med telefonnummer på annonsen. Etter ei uke med forsøk på kontakt via mail begynte detektivarbeidet en fredag jeg var i Tromsø, gikk inn på annonsen å fant ut at selger hadde lagt til postnummeret sitt og fornavn, ingenting mer. Søkte da på telefonkatalogen etter folk med det fornavnet på det postnummeret og fant noen alternativer som førte videre til sammenligning av bilder i annonsen og google maps. Tok en råsjans og kjørte til en av adressene etter jobb den fredagen.. her fant jeg en travel mann på utsiden som dreiv å rydda rundt en stykk sort audi 90 quattro som måtte bort før snøen kom! : smil :

Denne bilen hadde grei "gibortpris" og medfølgende delebil med 20v motor og flott sort quattro interiør, dog bare en FWD.

Ga fyren et bud som han tok på stedet, vi shaka hands og jeg ringte dagen etter så snart jeg hadde henta bilhenger. Blei noen mil med tre turer til Tromsø på to dager men det var greit nok med orntlig trekkvogn! ;)

 

Bilen som er en 1987 Audi 90 quattro med 10v NG motor. Denne hadde jævlig bra understell, bremser, lite rust under og virka "godt" vedlikeholdt utenom kosmetisk og at motoren fjuska og gikk som en dass.. også denne med sort quattro interiør men ikke stort annet ekstrautstyr enn gassdemper på panseret.

 

Bilen og trekkvogna på tur nummer 1.

mini-081120091102.jpg

mini-081120091103.jpg

mini-081120091105.jpg

 

Bilen og trekkvogna på tur nummer 2.

mini-071120091095.jpg

mini-071120091094.jpg

 

Begge bilene starta og kjørte på hengeren for egen maskin! : eek :

 

Slik så da samlinga her på gården ut etter denne turen. Det som lyser på låven er den ene snøscootern! ;)

mini-281120091122.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk mye deler og bra dekk/felg i tillegg til delebilen med på den siste handelen, glemte å ta bilde av det men planet på pickupen var helt fullt..

 

Bla. annet dette settet.. : eek : Fikk ett sett med peise nye 16" sommerdekk på felg også, men her er dekkdimensjonen for stor slik at det subber både fremme og bak! : dum :

mini-071120091098.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fjerde og siste audien i samlinga er "82".

 

Denne var rett og slett for billig til å ikke kjøpe den.. begynte med at jeg leita etter B4 front en periode, så gikk det som vanlig over til å se på biler på autodb. Fant denne en dag midt i romjula og ringte selgeren som var tilgjengelig på kort tid, to timer senere var nøkkelen i handa og jeg eide nok en bil!

Kan slenge med at den lå prisa til 8k på autodb, jeg skulle by selger 5k men endte opp på 3k ;)

 

Dette er en 1992 Audi 80 FWD med 1.8 motor ellerno.. har egentlig ikke sjekka! Den har lite utstyr, og mye feil.. men den er registrert og EU-ok ut dette året, noe som forbauser meg! Var såvidt jeg skulle komme hjem hjem fra Tromsø med den for egen maskin.. foringer og andre ting i understellet er HELT på trynet, motoren gikk varm og innsugsgummien var så ødelagt at jeg måtte klemme hele forgassern? og luftfilteret på plass med en pappeske under panseret for at bilen skulle gå "reint".

 

Denne ble da innkjøpt pga. komplett B4 front som antageligvis hadde kosta meg myye mer i løsvekt!

Har bare dårlige bilder av den.. ikke mye å se på!

mini-020120101152.jpg

 

Kan heller slenge med noen andre bilder av ting her på gården :P

Her er oppe på låven, kjekt med leketøy og prosjekter..

mini-051220091125.jpg

mini-051220091126.jpg

 

Garsjen/Verkstedet som er like ryddig som alltid! : bråk :

mini-121220091147.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke en B4 front ekstra?;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe.. dårlig med det!

må komplettere min B4 front med en ny skjerm og noe småtteri.. var ikke helt bra alt på den røde 80'en!

 

Men hvis noen trenger en sliten 92' audi 80 fwd med b3 front så si ifra.. jeg skal bare bruke fronten så går bilen til høystbydende eller huggern.. den er eu-ok ut oktober i følge forrige eier, men noen mangler før den kan være bruksbil feks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.