Hva er tydelig symptom på gåen LMM?

Anbefalte innlegg

Noen som kjenner til åpenbare tegn på at luftmengdemåleren er ødelagt? Gjelder min 1998 Audi A6 2.4 Quattro m\ tiptronic...kjenner at jeg føler på meg at den er blidd spist opp av ett åpent luftfilter som stod på bilen når jeg fikk den.

Synes bilen er veldig dyr i drift om dagen, dette sier jeg pga at jeg ikke kommer meg lengre enn 55mil med full tank, før bensinlampa begynner å lyse, og bensintanken på disse Limo-C5ene er jo enorme!

 

Ellers er olje\filter bytta på bilen, samt olje på Tiptronicen og nye rør all over på veivhusventilasjonen og retur opp til originale luftfilterbokser og det er nye skikkelige Audiplugger.

 

Noen som har noen tips og triks å komme med her? erfaringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går bilen like godt som før, eller?

 

Såvidt meg bekjent viser ikke desse LMMene feilkode før dem er helt gåen. Altså du kan ha en sviktene LMM uten å få opp feilmelding i en evnt diagnose.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe spesielt med gangen på den? Lugger den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kjenner noen med Vagcom kan de kontrollere LMM ved å se hvor mye luft som blir registrert inn til motoren og hvor mye det egentlig skal komme (reel og foreskreven verdi).

Da ser man om luftmengdemåleren fungerer slik den skal eller ikke.

 

Hvis ikke du kjenner noen, så kan du be det lokale VAG-verkstedet ditt om å ta en test av LMM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Bilen går slik den har gått siden jeg fikk den, er ingen racerbil så jeg kjører svært pent, derfor mener jeg at dette forbruket ble litt urealistisk og da begynte jeg å tenke på div. viktige organer kunne være tatt kvelden...

Skal Audien kun klare 55 mil på full tank før man må fylle? Tanken er jo enorm! Hvilke deffekter kan gi såpass mye forbruk?

Min egen tanke var LMM og Lambdasensor...eller noe sånt...

 

"Tor Steve" den lugge ikke nei...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.4 er nå ganske tørst i utgangspunktet men. Prøv å plugg ut LMM og se om den går likt da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1l - 1.2 på blandet OK, noe mere finner jeg helt urimelig ved rolig kjøring...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det andre med 98\99 A6 2.4 Quattroer som har noe å tilføye her? Hva er deres forbruk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hører en tikkelyd der kontakten er koplet til LMM`en...skal det være slik? en slags strømlyd om vi kan kalle det slik...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet at 05 2.4 2wd bruker friskt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis LMM er gåen så er dette aktuelle symptomer;

 

- ESP/ASR lampa lyser kontinuerlig

- periodisk turtallsjaging på tomgang

- og selvsagt lugging/ nykking som flere har nevnt

 

Før du bytter LMM, så kan du prøve blåse den ren med trykk hvis du har mulighet (evt dekktrykkslufta på Statoil etc).

 

Det som kan ødelegge LMM er hvis oljerester fra det åpne filteret ditt har gått videre inn i røret og festet seg på selve sensornåla i LMM'en. Da blir det feilmålinger pga oljefilmen som har lagt seg.

 

Enten så må man rense og vedlikeholde filteret ganske ofte, eller så kan du bruke org.filter eller et av de nye cotton filterne som har kommet.

 

Jeg bruker et cotton filter fra AEM som funker veldig bra. Kostet under tusenlappen i Sverige og renses i vann. Filteret jeg har funker opp til 350hk så det skal gå fint til en A6. (Er 70 mm på inntaket hos meg, sikkert samme på A6?)

 

Forrige filteret jeg hadde var et åpent et fra TS. Det tok under et år før LMM var død.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for bra svar! jeg har verken asr\esp på min bil, jeg har abs og den lyse og blinker pga defekt abspumpe...grunnen til at jeg kunne tro at LMM var gåen er at jeg synes som sagt bilen er for dryg i forbruket, den forlanger oppimot 1.5 pr mil blandet på vinterkjørings..det er for mye...

 

Vet samtidig at 2.4ern er tørst, men asså...er forskjell på å barbere seg og skjære av seg huet her...

Mener personlig slik det står i instruksjonsboka at den skal klare 1L pr mil, +- 0,2L for offensiv kjøring.

 

Kan jo dra problemstillinga videre ett hakk...er det mest økonomisk å kjøre med tiptronic, eller med bare DRIVE? Bruker DRIVE når bilen er kald til jeg kommer opp i marsjhastighet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å ta det siste først, så tviler jeg sterkt på at hva du velger av drive eller tip har et betydelig utslag på forbruk.

 

Og er forsåvidt enig i at 1,5 liter/ mil på blandet er ekstremt mye.. Har en 3,6 liter land rover som bruker noe rundt 1,5 liter/ mila, men det er på grisekjøring.

 

Jeg tror ikke at lmm feil kan utgjøre såpass stor forskjell i forbruk. Kanskje lambda. Kanskje ta en diagnosesjekk med vagcom, kan jo være at noe relevant kommer fram der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, vi tok jo en diagnose just for the fun of it jeg og en kompis rett etter jeg fikk bilen, men da var jeg så fornøyd med byttehandelen jeg hadde gjort at jeg glemte hele diagnoseresultatet....

 

Her er printet, håper noooen kan forklare meg litt her....

 

Chassis Type: 4B - Audi A6 C5

Scan: 01 02 03 06 08 15 16 17 18 34 35 36 37 45 55 56 57 65 67 75

76 77

 

Mileage: 182290km/113269miles

-------------------------------------------------------------------------------

Address 01: Engine Labels: Redir Fail!

Part No: 4B0 907 552 F

Component: 2.4L V6/5V MOTR AT D03

Coding: 05252

Shop #: WSC 23351

 

2 Faults Found:

16538 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1: No Activity

P0154 - 35-10 - - - Intermittent

17953 - Throttle Valve Controller: Malfunction

P1545 - 35-10 - - - Intermittent

Readiness: N/A

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 02: Auto Trans Labels: 01V-927-156.lbl

Part No: 4B0 927 156 C

Component: AG5 01V 2.4l5V RdW D16

Coding: 00000

Shop #: WSC 00000

 

1 Fault Found:

00526 - Brake Light Switch-F

27-00 - Implausible Signal

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 08: Auto HVAC Labels: 4B0-820-043-MY1.lbl

Part No: 4B0 820 043 G

Component: A6-Klimavollautomat D55

Coding: 00060

Shop #: WSC 02325

 

2 Faults Found:

01810 - Actuating Motor for Temperature Flap; Right (V159)

41-10 - Blocked or No Voltage - Intermittent

01274 - Air Flow Flap Positioning Motor (V71)

41-10 - Blocked or No Voltage - Intermittent

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 17: Instruments Labels: 4B0-919-xxx-17.lbl

Part No: 4B0 919 860 F

Component: C5-KOMBIINSTR.UN4 D05

Coding: 01062

Shop #: WSC 00186

 

Part No: IMMO

Component: IDENTNR: AUZ8Z0W2040013

IMMO-IDENTNR: AUZ8Z0W2040013

 

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 35: Centr. Locks Labels: 4B0-962-258.lbl

Part No: 4B0 962 258 A

Component: Zentralverriegelung D30

Coding: 04672

Shop #: WSC 02325

 

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 55: Xenon Range Labels: 4B0-907-357-AUT.lbl

Part No: 4B0 907 357

Component: LEUCHTWEITEREGLER D000

Coding: 00006

Shop #: WSC 02325

 

2 Faults Found:

01539 - Headlights Not Adjusted

35-00 - -

00776 - Level Control System Sensor; Left Front (G78)

31-00 - Open or Short to Ground

 

 

noen av disse er kanskje gamle, eller uslettede...ikke vet jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok lambdasonden som er årsaken, både til økt forbruk og eventuell fusking du måtte oppleve. Sjekk om du pluggene dine soter litt av i tillegg, da er det kanskje pga lambdafeil.

 

Sjekk enten selv, eller be verksted sjekke lambdasonden (skitt/sot eller måle spenningen). Kan jo også være ledningsnettet rundt den som har fått litt juling. Ledningsbrudd etc, i og med at vagcom ikke registrerer livstegn fra lambda i det hele tatt.

 

Regner med du må bytte lambda, er en litt kostbar del.

 

Lenge siden du fikk bilen? Tok du diagnose med fullversjon vagcom?

 

Andre ting du kan/ bør gjøre i følge diagnosen er;

 

- rense gasspjelhus, husk å resette det etterpå (gjøres med vagcom)

- funker bremselysa dine?

- Air Flow Flap Positioning Motor = vet jeg ikke hva er, hør med verksted

- også er det noe med hovedlysa. Enten er de feiljustert, eller så funker ikke selvjusteringsmekanismen hvis du har det (på org. xenon)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for forklaringene, fikk bilen i desember og ja det er fullversjon Vagcom benyttet...skal sjekke ut disse småtingene. Bremselysa funker ja selvfølgelig, bilen har originalt Xenon i nærlys men det er ettermontert i fjernlys også...

 

rense gasspjelhus...er dette noe som enkelt kan gjøres selv? Bilen fusker ikke noe merkverdig nei...det kan jeg ikke si, den går greit på tomgang bruker ca3dl olje på 2000km, og ett pent sløvt drag oppover registret når man gir på, ser ikke akurat på dette som noen racer så tar det pent i utgangspunktet...'

 

Skal på eukontroll med bilen iløpet av mars, da bør vel dette være i orden?

 

At den lambdaen er så kostbar vet jeg ikke, 200kr + frakt fra statene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, da er det tydeligvis store individuelle forskjeller prismessig på lambda, jeg må ut med 3200,- for ny til min bil (Mekonomen).

 

Men det er nok i hvertfall lambda og gasspjeldhuset som utgjør forbruksøkningen. Diagnosetesten påpeker jo dette;

- 16538 = lambda

- 17953 = gasspjeldhus

 

Gasspjeldhuset kan du bare plukke ut og rense for sot etc med spjeldhusrens. Deretter grunninnstille med vagcom.

 

Jeg tror ikke disse feilene blir påpekt på PKK, men vet ikke. Kanskje det påvirker avgasser?

 

Hva gjelder de andre feilene som diagnosen påpeker så er det noe lok med hovedlys og bremselys. Hvis bremselysa funker så kan det jo være at baklysa slukker når bremselysa kommer på? Jordingsfeil? Du må nok forske litt på de lysa selv tenker jeg. Vanskelig å si her. Lysfeil blir jo for øvrig tema på PKK.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg funnet ut av at det er 2 katalysatorer på min V6 motor derav 2stk lambdasonder...egentlig ganske naturlig om man tenker seg om, jeg fant en lamda på Ebay til A6 2.4 1998 mod til 20€ så den er her om noen dager.

 

Ringte til Møller og skulle forhøre meg om disse ble solgt som par nye, men det ble dem ikke, så forhørte jeg meg om prisen, den er 2600pr stk :shf:

Over mitt lik at jeg kjøper til en slik pris...

 

Spørsmålet mitt videre er, det er vel usansynlig at begge lambdaene som står på bilen nå er defekte? Finner det ganske usansynlig iallefall...

Hvordan kan jeg vite hvilken av de 2 jeg skal bytte? Er det noen visuelle tegn på dette, eller blir det ren gjetting?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei

min a6 2,8 quattro avant med tripronic ligger på ca 1,35 på by kjøring på lankjøring ca 0,9

 

ville byttet begge to jeg i såfall,billige på ebay da:)

 

 

mvh glenn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei

byttet litt deler nå ligger den på ca 1,20-1,25 på by kjøring ca

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fine greier. Jeg har bytta til 2003 Audi A4 1.9TDi Quattro, og opplever 0,6 uansett hvordan jeg kjører nå...

 

: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp lamda fra ebay om du har tiden til å vente. Som du sikkert ikke har. Betalte vel 700kr totalt for orginal bosch med samme delenr. Angående lmm, så trenger ikke denne å gjøre noen forskjell på ytelser selvom den registrer litt for lite luft, fordi lamdaen kompanserer avik fra lmm opp til 25%.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.