Anbefalte innlegg

2010 VW Polo - 2010 modell

 

DSC_0006.jpg

Dette er en jobb som kom via en henvendelse fra kunde til Swissvax, kunde har hatt bilen inne hos ett lokalt bilpleiefirma for å legge på lakk-konservering av type med lang holdbarhet. Kunde var ikke fornøyd med jobben, noe man burde være når det koster 7000,- med korrigering. Kunde tok kontakt med meg og lurte på om jeg kunne hjelpe til, noe jeg selvsag sa meg villig til.

Lakk-konserveringen var fjernet igjen av forrige firma ifølge dem selv, men det er vi egentlig litt usikre på om faktisk er fakta, men tvilen skal få komme de til gode.

 

Jeg tok videre kontakt med Brynjar for å høre om han ønsket å være med og det ville han, så nå var B&B Detailing Team nok engang samlet.

 

Vi møtte kunde i Ås på mandag rett etter jobb og kjørte bilen raskt inn i lokalet etter en kjapp inspeksjon sammen med eier.

 

Bilen var møkkete etter en kjøretur fra Moss til Ås på E6:

DSC_0004.jpg

 

DSC_0003.jpg

 

DSC_0008.jpg

 

Kjørespor etter forrige behandling.

DSC_0009.jpg

 

DSC_0013.jpg

 

En pip pip fant det for godt å tømme septikken sin på bilen, like før ankomst:

DSC_0014.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Førerside før vask:

DSC_0017.jpg

 

Til tross for at det ikke er tirsdag eller torsdag så var denne "karen" på besøk.

DSC_0018.jpg

 

Siden vannet har frosset der hvor vi holder til, så tar Bernhard med vann på kanner og denne gangen var heller ikke noe unntak. Bernhard fylte opp en lavtrykks pumpekanne med rent vann og ONR for å løsne opp litt møkk:

DSC_0024.jpg

 

Se forøvrig presisjonen, alt vann rett i flaska uten å se på flaska engang, det er hardcore. Snakk om å holde det ekte:

DSC_0023.jpg

 

Skrudde av "tuppen" som gjør at kanna forstøver for å få hardest mulig stråle:

DSC_0030.jpg

 

Og nei, vi tisser ikke på bilen, det er fortsatt pumpekanna:

DSC_0031.jpg

 

DSC_0032.jpg

 

DSC_0034.jpg

 

DSC_0036.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakken er godt beskyttet:

DSC_0038.jpg

 

Mye vann er bra:

DSC_0039.jpg

 

DSC_0043.jpg

 

DSC_0044.jpg

 

DSC_0049.jpg

 

DSC_0051.jpg

 

Say CHEEEEEESE:

DSC_0054.jpg

 

Jøss, vannet kommer ned igjen også jo :)

DSC_0055.jpg

 

Swissvax Wheel på felger og dekk, blandet 1/3:

DSC_0058.jpg

 

Litt møkk som løsner:

DSC_0062.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Swissvax Wheel Brush er ett nyttig hjelpemiddel:

DSC_0068.jpg

 

DSC_0071.jpg

 

Lå mye møkk i dekkene:

DSC_0072.jpg

 

DSC_0073.jpg

 

DSC_0075.jpg

 

Og heeelt inn i kroker og kriker:

DSC_0077.jpg

 

Brynjar vasker innsiden av felgene med noen Vikan børster for å få gjort skikkelig rent:

DSC_0079.jpg

 

Brynjar elsker å bli tatt bilder av:

DSC_0080.jpg

 

Skylle godt:

DSC_0082.jpg

 

DSC_0084.jpg

 

Brynjar vasker bilen med ONR og Swissvax Waschpudel:

DSC_0087.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden "alle" skal smake på vokser om dagen, så smakte jeg på en miks av vann og ONR, fy det smakte vondt, skikkelig såpe smakte det, minte litt om smaken på Lano håndsåpe:

DSC_0092.jpg

 

DSC_0093.jpg

 

Brynjar fortsetter vasken, hvor skånsomt dette var klarte vi egentlig aldri å konkludere med da det var MYE riper fra før av. Vi sprayet i alle fall godt med ONR på panelet før vi gikk over med "puddelen" som var dyppet i ONR bøtta. Samme bøtten som Brynjar duppet hodet i på A3'en:

DSC_0096.jpg

 

Svabre ut litt vann er greit innimellom:

DSC_0097.jpg

 

Og Brynjar fortsetter å vaske:

DSC_0099.jpg

 

B&B Detailing Team's ansikt utad:

DSC_0101.jpg

 

Ikke alltid like heldig med smilet da :)

DSC_0102.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nøye vask er viktig:

DSC_0105.jpg

 

DSC_0108.jpg

 

Så var det claying, dette ble gjort med Swissvax Paint Rubber blå og Swissvax Quick Finish:

DSC_0110.jpg

 

Bernhard jobber med clayen:

DSC_0109.jpg

 

Tørk av lakk etter clay hører også med:

DSC_0112.jpg

 

DSC_0113.jpg

 

DSC_0116.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Døråpninger er også viktig å få tatt med seg(Legg forøvrig merke til uttrykkene LarsØ har på alle bildene han er med på):

DSC_0117.jpg

 

DSC_0119.jpg

 

Så var det over til en skikkelig inspeksjon, og her var det mye å rette opp i:

 

DSC_0125.jpg

 

DSC_0126.jpg

 

DSC_0128.jpg

 

DSC_0129.jpg

 

DSC_0131.jpg

 

DSC_0133.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DSC_0134.jpg

 

DSC_0135.jpg

 

DSC_0136.jpg

 

DSC_0139.jpg

 

DSC_0140.jpg

 

DSC_0142.jpg

 

 

Hva som har skjedd vet vi egentlig ikke, men vi mistenker at det er brukt produkter som fyller godt når bilen ble levert ut igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så var det over for å finne riktig kombo, vi hadde sett for oss at dette skulle være en grei jobb som ble ferdig på 2 dager, men alle kan ta feil..

 

På bildene som følger så er vi i full gang med å teste komboer, det som ble testet er:

 

Produkter:

Scholl S02+

Scholl S03 Gold

Scholl S03+

Scholl S17

Scholl S17+

Scholl S30+

Scholl S40

Scholl A7

Scholl A15

Swissvax Cleaner Fluid Strong

Swissvax Cleaner Fluid Medium

Swissvax Cleaner Fluid Pro

Meguiars Mirror Glaze #85

Meguairs Mirror Glaze #83

Meguairs Mirror Glaze #80

Meguairs Mirror Glaze #7

Meguairs Mirror Glaze #205

Meguars Deep Crystal Step 1

3M Extra Fine Compound

3M Ultrafina

Menzerna Super Intensive Polish

Menzerna 106FF

Menzerna PO203s Power Finish

Menzerna PO85RD

 

Pads:

Scholl:

Gul, orange, orange spider og svart.

 

Meguairs:

Gul Soft Buff v 1 + 2

 

3M:

Gul og blå.

 

Uber:

Orange, grønn, blå og sort.

 

Chemical Guys Hex Logic:

Svart og grønn.

 

Maskiner:

2xMakita 9227CB

2xFlex 3403VRG

 

DSC_0146.jpg

 

DSC_0147.jpg

 

DSC_0148.jpg

 

DSC_0159.jpg

 

DSC_0167.jpg

 

DSC_0171.jpg

 

DSC_0186.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DSC_0188.jpg

 

DSC_0195.jpg

 

DSC_0203.jpg

 

Vi trener også til DCN's årlig tandempoleringskonkurranse:

DSC_0204.jpg

 

DSC_0206.jpg

 

DSC_0208.jpg

 

DSC_0209.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Kæm e fardin?"

DSC_0210.jpg

 

DSC_0211.jpg

 

DSC_0213.jpg

 

DSC_0215.jpg

 

DSC_0218.jpg

 

Holder det ekte med en skikkelig HMS-arbeidsstilling:

DSC_0219.jpg

 

DSC_0221.jpg

 

DSC_0222.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Inspeksjon av ferdig resultat? Neida, det var det laaaaaaaaaangt derifra:

DSC_0224.jpg

 

DSC_0226.jpg

 

Etter mye testing ble det ett desperat forsøk på å gjøre slutt på alt, men jeg manglet ammo:

DSC_0230.jpg

 

Her ser dere grunnen til at man putter en SunGun i munnen:

DSC_0233.jpg

 

Her var det ingenting som laget en god nok finish.. Alle pads lagde spor, MF lintet og lagde merker etter buffing.. Schaize!!!:

DSC_0235.jpg

 

Her har vi kjørt med PO85RD på finishing pad og resultatet ser tilsynelatende bra ut.. Vi gjennomførte en lettelsesklem før vi fant ut at vi skulle ta en wipe-off. Vi ber til høyere makter og holder hender i håp om at det skal hjelpe:

DSC_0249.jpg

 

Ble det det beste? Nope:

DSC_0236.jpg

 

Oppgitt og lei:

DSC_0237.jpg

 

Bernhard får en idè om å mikse litt på en CG pad:

DSC_0252.jpg

 

Dette må jo bli bra!!! Dessverre ikke med noe etterbilde her, men det ble ihvertfall ikke bra..

 

Dette var kroken på døra for dag 1, oppgitte, møkk lei og frustrerte dro vi hvert til vårt med planer om å fortsette på tirsdag..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dag 2:

 

Bernhard prøver kombinasjonen for å se om den fungerer?:

DSC_0253.jpg

 

DSC_0259.jpg

 

Brynjar forsker litt videre på forskjellige kombinasjoner.. Her i dyp konsentrasjon:

DSC_0273.jpg

 

Bernhard begynte med litt hjul og hjulkasser sålenge:

DSC_0276.jpg

 

Ripe som lå igjen fra før av (Den røde korken er kun for å få fokus):

DSC_0279.jpg

 

Brynjar måler litt lakk rundt ripen, gode og normale verdier for en nybil, muligens litt lakk som er fjernet fra før:

DSC_0280.jpg

 

Lakkdybdemålinger etter (På tilfeldige steder da vi ikke hadde noen preferansepunkter:

DSC_0282.jpg

 

Så var det resultatet etter en runde med S03+ og gul pad:

DSC_0284.jpg

 

DSC_0290.jpg

 

DSC_0291.jpg

 

DSC_0292.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble tre runder og siste runde var med S03Gold for litt ekstra cut:

DSC_0293.jpg

 

Brynjar ordnet den biffen.. Ripen var dyp men er nå redusert med en 10-15MY. Det som var igjen var kun synlig med iherdig stirring i riktig vinkel:

DSC_0289.jpg

 

Bernhard holder det ekte med å rense lakken på felgene etter å ha vasket de med Duragloss APC 1/10:

DSC_0300.jpg

 

Denne dagen hadde vi også besøk av fintfolk fra Asker, nemlig Ole Gunnar, som brettet opp ermene og tok i ett tak:

DSC_0305.jpg

 

Swissvax Cleaner Fluid påført:

DSC_0310.jpg

 

Swissvax Autobahn påført og buffet av, samt Pneu på dekkene:

DSC_0314.jpg

 

DSC_0318.jpg

 

Ole Gunnar legger på Autobahn:

DSC_0319.jpg

 

Belle var innom en tur også, riktignok ikke like aktiv:

DSC_0320.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjulhus, dynket disse først med vann og ONR for så å tørke over med MF:

DSC_0322.jpg

 

DSC_0323.jpg

 

Brynjar er glad for at han endelig har funnet noe som fungerer (Trodde vi):

DSC_0326.jpg

 

Hjulhus ble helt ok:

DSC_0329.jpg

 

Eksosstuss fikk litt pleie av Ole Gunnar sammen med Tardis (Ønsker forøvrig en uttalelse fra Ole Gunnar om man blir svimmel av denne?)

DSC_0334.jpg

 

DSC_0335.jpg

 

Og man prøver litt til:

DSC_0338.jpg

 

Tror lakken følte hatet og raseriet Bernhard følte en periode:

DSC_0340.jpg

 

DSC_0343.jpg

 

Hei, hvor det går:

DSC_0350.jpg

 

Kjære Bo, Brynjar har klippet negler for din skyld:

DSC_0351.jpg

 

Fortsatt ikke bra, men innsatsen skal det ikke klages på her:

DSC_0356.jpg

 

Brynjar oppdaget noen merkelige "prikker" på bakskjermen:

DSC_0359.jpg

 

DSC_0362.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brynjar hadde for anledningen tatt med seg Porter Cable maskinen sin da den beveger seg i ett litt anderledes mønster enn Flex sin. Tanken var at den enorme "force rotation" til flex'en gjorde at finishen ble ødelagt.

Hjalp det?

DSC_0376.jpg

 

Neida!

DSC_0378.jpg

 

DSC_0384.jpg

 

Vi prøver igjen:

DSC_0388.jpg

 

DSC_0389.jpg

 

DSC_0400.jpg

 

Ikke denne gangen heller gitt. Dette er da diesel utgaven av SunGun som trenger litt gløding før den slår seg på:

DSC_0409.jpg

 

Her er Bernhard skikkelig lei, på dette tidspunktet har det gått med ca 20 timer i prøving, feiling og atter litt feiling:

DSC_0416.jpg

 

Chemical Guys Bare Bones i hjulhus:

DSC_0419.jpg

 

En runde til med Scholl A15 og orange spider pad:

DSC_0420.jpg

 

DSC_0421.jpg

 

DSC_0425.jpg

 

Veeeeeel:

DSC_0426.jpg

 

DSC_0430.jpg

 

En motivert gjeng:

DSC_0433.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og plutselig vutselig: OJJJJ:

DSC_0437.jpg

 

Hva skjer? Vi avslutter bra jo:

DSC_0448.jpg

 

Dette var slutten på dag 2. Vi hadde endelig funnet en kombo som fungerte, dette klarte vi ikke alene riktignok, men vi fikk mail fra en av fabrikkantene på produktene vi brukte.

 

Dag 3:

 

I dag så oppdager vi litt andre ting, forrige firma har jo brent igjennom litt lakk på enkelte steder, da over kanter og døråpninger, og enkelte steder inn til metallet:

DSC_0452.jpg

 

Dette er resultatet av å kjøre hardt over overlappende paneler med grov pad og slipemiddel:

DSC_0454.jpg

 

DSC_0461.jpg

 

DSC_0470.jpg

 

DSC_0496.jpg

 

DSC_0498.jpg

 

DSC_0499.jpg

 

DSC_0504.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste kanene var kjørt hardt, noe den overskydende polishen i kroken her også tyder på:

DSC_0508.jpg

 

DSC_0513.jpg

 

DSC_0520.jpg

 

DSC_0523.jpg

 

DSC_0526.jpg

 

DSC_0528.jpg

 

Dette var jo da ikke veldig gode nyheter, så kunde ble kontaktet og kom ut for å inspisere skaden før vi fortsatt.

Det var forøvrig kroken på døra for dag 3 etter dette:

 

Dag 4:

 

Dag 4 begynte som så, Brynjar og jeg hadde avtalt at idag ble det mest mulig jobbing og ikke inspeksjon, prat el noe som helst, så da ble det Rage, Audioslave og Linkin Park på Bernhard og det radioen på øreklokkene hadde å by på til Brynjar:

DSC_0529.jpg

 

DSC_0530.jpg

 

DSC_0533.jpg

 

Aaaaaltfor lite produkt:

DSC_0562.jpg

 

Microswirls etter pad:

DSC_0558.jpg

 

Microswirls looooong gone:

DSC_0563.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt 50/50 bilder:

DSC_0582.jpg

 

DSC_0595.jpg

 

Så fant vi ut at det var på tide å fjerne transportfett fra nederste listene siden forrige firma ikke så poenget med dette:

DSC_0602.jpg

 

DSC_0605.jpg

 

Swissvax Cleaner Fluid Strong is da shit:

DSC_0606.jpg

 

Påføres:

DSC_0613.jpg

 

Buffes av:

DSC_0614.jpg

 

Voila:

DSC_0616.jpg

 

DSC_0622.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så var det "gutten" i nabolokalet som skulle flytte på Poloen sin, Håkon er en voksen kar og det er alltid artig med voksne menn i små biler:

DSC_0620.jpg

 

DSC_0618.jpg

 

DSC_0619.jpg

 

Brynjar fant en ny teknikk for å ta paneler nede samt trene magemuskler (Dette utgikk fort, selv om hele denne døren ble tatt med metoden):

DSC_0627.jpg

 

Påbegynt 50/50:

DSC_0632.jpg

 

Etter Scholl S03 Gold og gul Scholl:

DSC_0635.jpg

 

Etter Scholl S30+ og orange Scholl pad med litt attåt:

DSC_0636.jpg

 

DSC_0637.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spor etter MF vises godt:

DSC_0650.jpg

 

Bernhard tar bakluka:

DSC_0653.jpg

 

Brynjar holder det ekte:

DSC_0659.jpg

 

DSC_0660.jpg

 

Ahhhh, vakkert:

DSC_0664.jpg

 

DSC_0666.jpg

 

DSC_0667.jpg

 

DSC_0671.jpg

 

DSC_0676.jpg

 

DSC_0678.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

haha, jeg blir flau av å se hvor seriøst det går an å ta slike jobber, og dette er kred til dere, ikke noe annet enn det!

 

Men hvordan stiller forrige firma seg til at de har mishandla bilen og tatt bort lakk inn til metallet? erstatter de noe? Regner ikke med eier er helt fornøyd med det firmaet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble avsluttet med en eller annen hvit pad av ukjent merke sammen med Swissvax Cleaner Fluid Pro. Denne hadde Brynjar tatt med seg fra Ozlow, da den kjentes myk ut.. Antatt fra en bestilling fra AG langt tilbake. (kanskje Lake Country?!?..... trenger fleeeeeeeeere)

 

Bakhjulene på igjen:

DSC_0688.jpg

 

Så var det foran, denne gangen ble det Scholl Rapid 9000 1/5, samt Mothers Wheel Well Brush "spylt" av med vann på pumpekanne:

DSC_0698.jpg

 

DSC_0699.jpg

 

DSC_0702.jpg

 

Brynjar holder fortsatt ekte:

DSC_0700.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble blankt og fint nå:

DSC_0701.jpg

 

Bernhard gikk over fangere og de nedre spoilerne med Scholl S30 og orange Scholl pad først og Brynjar kjørte finishing:

DSC_0706.jpg

 

DSC_0708.jpg

 

 

Dag 5:

 

Siste og avsluttende dag!!! Ørjan var på Ås noe som gjorde at Brynjar fikk et liten times tyvstart i dag:

 

Denne fant vi i søpla, så Dennis har tydeligvis vært innom på dagen før vi kom:

DSC_0710.jpg

 

Heldigvis for oss så hadde Dennis glemt igjen Hubba Bubba'n sin, så det ble det blåse boble konkis mens vi holdt på, vi ble aldri enige om vinner riktignok:

DSC_0711.jpg

 

DSC_0712.jpg

 

DSC_0718.jpg

 

DSC_0719.jpg

 

DSC_0721.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.