#1 Skrevet Februar 23, 2010 2010 VW Polo - 2010 modell Dette er en jobb som kom via en henvendelse fra kunde til Swissvax, kunde har hatt bilen inne hos ett lokalt bilpleiefirma for å legge på lakk-konservering av type med lang holdbarhet. Kunde var ikke fornøyd med jobben, noe man burde være når det koster 7000,- med korrigering. Kunde tok kontakt med meg og lurte på om jeg kunne hjelpe til, noe jeg selvsag sa meg villig til. Lakk-konserveringen var fjernet igjen av forrige firma ifølge dem selv, men det er vi egentlig litt usikre på om faktisk er fakta, men tvilen skal få komme de til gode. Jeg tok videre kontakt med Brynjar for å høre om han ønsket å være med og det ville han, så nå var B&B Detailing Team nok engang samlet. Vi møtte kunde i Ås på mandag rett etter jobb og kjørte bilen raskt inn i lokalet etter en kjapp inspeksjon sammen med eier. Bilen var møkkete etter en kjøretur fra Moss til Ås på E6: Kjørespor etter forrige behandling. En pip pip fant det for godt å tømme septikken sin på bilen, like før ankomst: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 23, 2010 Førerside før vask: Til tross for at det ikke er tirsdag eller torsdag så var denne "karen" på besøk. Siden vannet har frosset der hvor vi holder til, så tar Bernhard med vann på kanner og denne gangen var heller ikke noe unntak. Bernhard fylte opp en lavtrykks pumpekanne med rent vann og ONR for å løsne opp litt møkk: Se forøvrig presisjonen, alt vann rett i flaska uten å se på flaska engang, det er hardcore. Snakk om å holde det ekte: Skrudde av "tuppen" som gjør at kanna forstøver for å få hardest mulig stråle: Og nei, vi tisser ikke på bilen, det er fortsatt pumpekanna: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 23, 2010 Lakken er godt beskyttet: Mye vann er bra: Say CHEEEEEESE: Jøss, vannet kommer ned igjen også jo Swissvax Wheel på felger og dekk, blandet 1/3: Litt møkk som løsner: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 23, 2010 Swissvax Wheel Brush er ett nyttig hjelpemiddel: Lå mye møkk i dekkene: Og heeelt inn i kroker og kriker: Brynjar vasker innsiden av felgene med noen Vikan børster for å få gjort skikkelig rent: Brynjar elsker å bli tatt bilder av: Skylle godt: Brynjar vasker bilen med ONR og Swissvax Waschpudel: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 23, 2010 Siden "alle" skal smake på vokser om dagen, så smakte jeg på en miks av vann og ONR, fy det smakte vondt, skikkelig såpe smakte det, minte litt om smaken på Lano håndsåpe: Brynjar fortsetter vasken, hvor skånsomt dette var klarte vi egentlig aldri å konkludere med da det var MYE riper fra før av. Vi sprayet i alle fall godt med ONR på panelet før vi gikk over med "puddelen" som var dyppet i ONR bøtta. Samme bøtten som Brynjar duppet hodet i på A3'en: Svabre ut litt vann er greit innimellom: Og Brynjar fortsetter å vaske: B&B Detailing Team's ansikt utad: Ikke alltid like heldig med smilet da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 23, 2010 Nøye vask er viktig: Så var det claying, dette ble gjort med Swissvax Paint Rubber blå og Swissvax Quick Finish: Bernhard jobber med clayen: Tørk av lakk etter clay hører også med: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 23, 2010 Døråpninger er også viktig å få tatt med seg(Legg forøvrig merke til uttrykkene LarsØ har på alle bildene han er med på): Så var det over til en skikkelig inspeksjon, og her var det mye å rette opp i: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 23, 2010 Hva som har skjedd vet vi egentlig ikke, men vi mistenker at det er brukt produkter som fyller godt når bilen ble levert ut igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 23, 2010 Så var det over for å finne riktig kombo, vi hadde sett for oss at dette skulle være en grei jobb som ble ferdig på 2 dager, men alle kan ta feil.. På bildene som følger så er vi i full gang med å teste komboer, det som ble testet er: Produkter: Scholl S02+ Scholl S03 Gold Scholl S03+ Scholl S17 Scholl S17+ Scholl S30+ Scholl S40 Scholl A7 Scholl A15 Swissvax Cleaner Fluid Strong Swissvax Cleaner Fluid Medium Swissvax Cleaner Fluid Pro Meguiars Mirror Glaze #85 Meguairs Mirror Glaze #83 Meguairs Mirror Glaze #80 Meguairs Mirror Glaze #7 Meguairs Mirror Glaze #205 Meguars Deep Crystal Step 1 3M Extra Fine Compound 3M Ultrafina Menzerna Super Intensive Polish Menzerna 106FF Menzerna PO203s Power Finish Menzerna PO85RD Pads: Scholl: Gul, orange, orange spider og svart. Meguairs: Gul Soft Buff v 1 + 2 3M: Gul og blå. Uber: Orange, grønn, blå og sort. Chemical Guys Hex Logic: Svart og grønn. Maskiner: 2xMakita 9227CB 2xFlex 3403VRG 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 23, 2010 Vi trener også til DCN's årlig tandempoleringskonkurranse: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 23, 2010 "Kæm e fardin?" Holder det ekte med en skikkelig HMS-arbeidsstilling: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 23, 2010 Inspeksjon av ferdig resultat? Neida, det var det laaaaaaaaaangt derifra: Etter mye testing ble det ett desperat forsøk på å gjøre slutt på alt, men jeg manglet ammo: Her ser dere grunnen til at man putter en SunGun i munnen: Her var det ingenting som laget en god nok finish.. Alle pads lagde spor, MF lintet og lagde merker etter buffing.. Schaize!!!: Her har vi kjørt med PO85RD på finishing pad og resultatet ser tilsynelatende bra ut.. Vi gjennomførte en lettelsesklem før vi fant ut at vi skulle ta en wipe-off. Vi ber til høyere makter og holder hender i håp om at det skal hjelpe: Ble det det beste? Nope: Oppgitt og lei: Bernhard får en idè om å mikse litt på en CG pad: Dette må jo bli bra!!! Dessverre ikke med noe etterbilde her, men det ble ihvertfall ikke bra.. Dette var kroken på døra for dag 1, oppgitte, møkk lei og frustrerte dro vi hvert til vårt med planer om å fortsette på tirsdag.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 23, 2010 Dag 2: Bernhard prøver kombinasjonen for å se om den fungerer?: Brynjar forsker litt videre på forskjellige kombinasjoner.. Her i dyp konsentrasjon: Bernhard begynte med litt hjul og hjulkasser sålenge: Ripe som lå igjen fra før av (Den røde korken er kun for å få fokus): Brynjar måler litt lakk rundt ripen, gode og normale verdier for en nybil, muligens litt lakk som er fjernet fra før: Lakkdybdemålinger etter (På tilfeldige steder da vi ikke hadde noen preferansepunkter: Så var det resultatet etter en runde med S03+ og gul pad: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 23, 2010 Ble tre runder og siste runde var med S03Gold for litt ekstra cut: Brynjar ordnet den biffen.. Ripen var dyp men er nå redusert med en 10-15MY. Det som var igjen var kun synlig med iherdig stirring i riktig vinkel: Bernhard holder det ekte med å rense lakken på felgene etter å ha vasket de med Duragloss APC 1/10: Denne dagen hadde vi også besøk av fintfolk fra Asker, nemlig Ole Gunnar, som brettet opp ermene og tok i ett tak: Swissvax Cleaner Fluid påført: Swissvax Autobahn påført og buffet av, samt Pneu på dekkene: Ole Gunnar legger på Autobahn: Belle var innom en tur også, riktignok ikke like aktiv: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 23, 2010 Hjulhus, dynket disse først med vann og ONR for så å tørke over med MF: Brynjar er glad for at han endelig har funnet noe som fungerer (Trodde vi): Hjulhus ble helt ok: Eksosstuss fikk litt pleie av Ole Gunnar sammen med Tardis (Ønsker forøvrig en uttalelse fra Ole Gunnar om man blir svimmel av denne?) Og man prøver litt til: Tror lakken følte hatet og raseriet Bernhard følte en periode: Hei, hvor det går: Kjære Bo, Brynjar har klippet negler for din skyld: Fortsatt ikke bra, men innsatsen skal det ikke klages på her: Brynjar oppdaget noen merkelige "prikker" på bakskjermen: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 23, 2010 Brynjar hadde for anledningen tatt med seg Porter Cable maskinen sin da den beveger seg i ett litt anderledes mønster enn Flex sin. Tanken var at den enorme "force rotation" til flex'en gjorde at finishen ble ødelagt. Hjalp det? Neida! Vi prøver igjen: Ikke denne gangen heller gitt. Dette er da diesel utgaven av SunGun som trenger litt gløding før den slår seg på: Her er Bernhard skikkelig lei, på dette tidspunktet har det gått med ca 20 timer i prøving, feiling og atter litt feiling: Chemical Guys Bare Bones i hjulhus: En runde til med Scholl A15 og orange spider pad: Veeeeeel: En motivert gjeng: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 23, 2010 Og plutselig vutselig: OJJJJ: Hva skjer? Vi avslutter bra jo: Dette var slutten på dag 2. Vi hadde endelig funnet en kombo som fungerte, dette klarte vi ikke alene riktignok, men vi fikk mail fra en av fabrikkantene på produktene vi brukte. Dag 3: I dag så oppdager vi litt andre ting, forrige firma har jo brent igjennom litt lakk på enkelte steder, da over kanter og døråpninger, og enkelte steder inn til metallet: Dette er resultatet av å kjøre hardt over overlappende paneler med grov pad og slipemiddel: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 23, 2010 De fleste kanene var kjørt hardt, noe den overskydende polishen i kroken her også tyder på: Dette var jo da ikke veldig gode nyheter, så kunde ble kontaktet og kom ut for å inspisere skaden før vi fortsatt. Det var forøvrig kroken på døra for dag 3 etter dette: Dag 4: Dag 4 begynte som så, Brynjar og jeg hadde avtalt at idag ble det mest mulig jobbing og ikke inspeksjon, prat el noe som helst, så da ble det Rage, Audioslave og Linkin Park på Bernhard og det radioen på øreklokkene hadde å by på til Brynjar: Aaaaaltfor lite produkt: Microswirls etter pad: Microswirls looooong gone: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 23, 2010 Litt 50/50 bilder: Så fant vi ut at det var på tide å fjerne transportfett fra nederste listene siden forrige firma ikke så poenget med dette: Swissvax Cleaner Fluid Strong is da shit: Påføres: Buffes av: Voila: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 23, 2010 Så var det "gutten" i nabolokalet som skulle flytte på Poloen sin, Håkon er en voksen kar og det er alltid artig med voksne menn i små biler: Brynjar fant en ny teknikk for å ta paneler nede samt trene magemuskler (Dette utgikk fort, selv om hele denne døren ble tatt med metoden): Påbegynt 50/50: Etter Scholl S03 Gold og gul Scholl: Etter Scholl S30+ og orange Scholl pad med litt attåt: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 23, 2010 Spor etter MF vises godt: Bernhard tar bakluka: Brynjar holder det ekte: Ahhhh, vakkert: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 23, 2010 haha, jeg blir flau av å se hvor seriøst det går an å ta slike jobber, og dette er kred til dere, ikke noe annet enn det! Men hvordan stiller forrige firma seg til at de har mishandla bilen og tatt bort lakk inn til metallet? erstatter de noe? Regner ikke med eier er helt fornøyd med det firmaet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 23, 2010 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 23, 2010 Det ble avsluttet med en eller annen hvit pad av ukjent merke sammen med Swissvax Cleaner Fluid Pro. Denne hadde Brynjar tatt med seg fra Ozlow, da den kjentes myk ut.. Antatt fra en bestilling fra AG langt tilbake. (kanskje Lake Country?!?..... trenger fleeeeeeeeere) Bakhjulene på igjen: Så var det foran, denne gangen ble det Scholl Rapid 9000 1/5, samt Mothers Wheel Well Brush "spylt" av med vann på pumpekanne: Brynjar holder fortsatt ekte: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 23, 2010 Ble blankt og fint nå: Bernhard gikk over fangere og de nedre spoilerne med Scholl S30 og orange Scholl pad først og Brynjar kjørte finishing: Dag 5: Siste og avsluttende dag!!! Ørjan var på Ås noe som gjorde at Brynjar fikk et liten times tyvstart i dag: Denne fant vi i søpla, så Dennis har tydeligvis vært innom på dagen før vi kom: Heldigvis for oss så hadde Dennis glemt igjen Hubba Bubba'n sin, så det ble det blåse boble konkis mens vi holdt på, vi ble aldri enige om vinner riktignok: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...