(Audi A6 2.0 TDI - redusert effekt på "topp")

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en audi a6 2007 mod med en 2.0 tdi 140hk org.

I dag har det regnet mye ,slik at veiene var bar,da syntes jeg bilen ikke hadde den rette ,,spruten"

Sjekket om det var falsk luft noen steder,sjekket med vag com om feil meldinger men ingen ting.

Synes at turboen høres mye mere en før,og hører PUSSSSH lyden mye mere en før.

Når jeg prøver å ruse motoren er den senere å komme i turtall en tidligere også.

Har hørt tidliger at Kn filter kan skade turboen,er dette tilfelle?

Kjempe glad for innspill og tips her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 1,9 tdi 130 oppfører seg akkurat slik når den er helt kald og jeg skal gi på.. denne er uchippa..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Powerfilter er vell ikke akkurat susen for luftmengdemåleren din værtfall.. Har mere tro på en sprukken slange, som står litt på geip under trykk..og muligens ryker helt snart? En tekniker på Møller vil vel kunne fortelle deg om svakheter på denne bilen :) På 130hk dieseln skal det fins nettopp en slik svakhet.. var det slange mellom intercooler og turbo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp,er slange mellom.

Kom til å tenke på at dette problemet kom etter jeg hadde av fangern,slanger som kan komme i klemm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen du kjenner som har vag-com? da vil du kunne teste måleblokkene og raskt se om det er falskluft eller at den mister luft på trykksiden. Filteret skader nok ikke turboen, men oljen som disse filterene er innsatt med skader LMM. Om den er gåen vil du miste draget men ikke høre noe mere lyd av den grunn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke hørt at sportsluftfilter kan skade turboen, men derimot luftmengdemåleren på tdi-motorer. Spørs om du må hive et par Viagra på tanken, hoho.. Godt det er fredag... Håper du finner ut av det;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for tips og innspill.Go helg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faaaa.........Hæl........go helg ble det ikke.

Skulle kjøre fra jobb i natt,da bilen døde helt ut og masse hvit røyk kom fra eksosen,trodde hele bilen stod i brann!!!!!!: gråter :

Skruvde av tenning og prøvde å starte den igjen,fikk start men den dro ikke i det hele tatt.Oljelampen og motorlampen begynte å lyse da sjønte jeg at turboen hadde tatt kvelden: bh :

Hadde en liten anelse på dagen at det var noe som ikke stemte,derfor dro jeg til verksted for å sjekke,de sa da at jeg måtte sjekke falsk luft til turboen.

Er ergelig bilen er 2007 mod å har gått 107 000.

Er en innport bil slik at garanti loven er anderledels (1 år)

Men er det ikke slik at i kjøpsloven kan du kreve 5 års garanti på enkelte ting???

Er lørdag å får ikke sjekket så mye av saken,har fått tauet bilen til verksted .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som deffekt egr ventil spør du meg. som står åpen så den ikke får tenning pga luft mangel inn i motoren. Da starter den ikke, og det ryker hvitt før den eventuelt stopper. Det ryker somregel tykk blå røyk om turboen ryker. oljelampa lyser etterhvert om man drar lenge nok på starter uten at den starter. turtallet motoren har når starter går er ikke høyt nok til å levere et oljetrykk som er høyt nok til å overskride varslingsgrensen på oljetrykksbryteren:) Det er i allefall hva jeg tipper:) Om røyken er hvit..

 

Vanlig at stikkeren inn på egr på disse bilene er full med olje om man tar de av, det er pga at pakkningen fra innsiden av egr inn til elektronikken går istykker og all styring inne i egr blir full av olje, og deretter følger feilfunksjoner på den:) Hadde sjekket det i allefall:)

 

Garanti, så har du ved import 2 års fabrikksgaranti. og om du har kjøpt bilen av en importør som har tatt den inn til landet for deg så har du kjøpslovens reklamasjonsrett ovenfor de. Møller har ingen garanti forpliktelser overhode for denne bilen om du ikke har kjøpt den av en møller forhandler. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Stian.

Du sjønner bilen starter og går,men som sagt da kommer det masse hvit røyk.

Får den ikke opp i turtall og prøver jeg å kjøre er det null krefter: bh :

Kommer en rar plyster lyd av bilen ved gasspådrag,er sikker på turbo,men er åpen å takknemlig for forslag.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Stian.

Du sjønner bilen starter og går,men som sagt da kommer det masse hvit røyk.

Får den ikke opp i turtall og prøver jeg å kjøre er det null krefter: bh :

Kommer en rar plyster lyd av bilen ved gasspådrag,er sikker på turbo,men er åpen å takknemlig for forslag.:)

 

Ok:) Lyden og røyken kan også oppstå om egr lekker litt bare:) + dårlig effekt også:)

Eneste som skurrer litt for meg er denne hvite røyken sammen med turbo.. den oppstår av 2 ting, olje er ikke en av de, men uforbrent diesel som følge av luft lekasje eller vann lekasje inn i motor:) Det er eneste grunnen til at jeg tenkte litt bort fra turbo:)

Uansett lykke til med bilen, håper det ikke er for store skader:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det stian.

Skal fa koblet opp vag comen i dag for å se om feilkoder.

Koblet den opp i går,før den kolapset og da fikk jeg ingen feilkoder.

Kommer det opp i dignosen om egr ventilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka om oljenivået har synket?

Hvit røyk er vann, svart røyk er diesel, blå røyk er olje.

 

Ossen er mengden på kjølevannet?

 

Er vel vannkjølt og oljekjølt turbo på disse, så hvis turboen går så kan begge disse tingene lekke.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt diagnose,ingen feilkode: klø :

Kjølevesken er ikke sunket,røken er hvit som kommer ut.

Olje nivået er sunket,lampen for olje Og motor lampen begynte å lyse også.

Har sjekket slanger å rør og ingen hull.

Da jeg sjekket luft filtret i går syntes jeg innsuget til lufta på filtret sugde som fa...n,tror ikke jeg har merket slik før,har dette noe med å gjøre det som har skjedd?

Om det er turbo havari,er det noen som vet hvilken kostnad dette kan innebere??

Har heldigvis motor og gir havari på forsikringen,har også en skadefri bonus,men får vurdere om jeg skal spare dette til en annan gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt, får håpe det ikke blir for dyrt. Men hvordan er bilen importert? Som Stian mer eller mindre sier, så har du 5 års reklamasjonsrett (på nyere bruktbiler) overfor forhandler. Det er nok andre regler om du har bedt et firma finne og importere en bil for deg, da vil jeg tro de bare regnes som en "videreformidler"/at de leverer en tjeneste, og ikke en bil. Har du importert den selv er det ingenting å hente, har du kjøpt den av en privatperson som har importert den har du i prinsippet 2 års reklamasjonsrett, men det er ikke lett å vinne frem mot en privatperson (eller et useriøst firma, for den saks skyld).

 

Lykke til og ikke mist nattesøvnen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka om oljenivået har synket?

Hvit røyk er vann, svart røyk er diesel, blå røyk er olje.

 

Ossen er mengden på kjølevannet?

 

Er vel vannkjølt og oljekjølt turbo på disse, så hvis turboen går så kan begge disse tingene lekke.. :)

 

Svart røyk er diesel som ikke er fullstendig forbrent. Hvit røyk kan og være diesel som ikke er forbrent, men blir kokt i eksos anlegget.

 

Hør på stian og sjekk EGR før du river turboen. Er sannsynlig at det er den som henger også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja blir ikke mye nattesøvn ,når go jeinta mi e syk: gråter :

Kjøpte bilen av en privat person som har inportert bilen selv.

Har pratet med min verksted i dag,han mente at 99% at turboen har tatt kvelden: bh :

Blir sjekket på mandag,er jeg heldig hadde han en turbo på lager.

Han mente mellom 20 og 25 tusen i reprasjon.

Tar vel skaden på forsikringen,siden jeg ikke har bonustap og ingen egenandel.

Skal sjekke EGR også.

Må få lov til å takke alle som har kommet med gode råd:)

Kommer med tilbake meld når jeg har fått dignosen til uka:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åssen får du tatt en motorskade på en trimmet bil på forsikringen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm,Org programvvare ligger på verkstedet,om det blir spørsmål da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mine vikår for forsikring så får jeg ikke tatt motorskade på kasko. Men mulig andre selskap tilater dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har if,tegnet motor og drivsaker når jeg kjøpte bilen for 2 mnd siden.

Heter så mye som super forsikring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da vil jeg anbefale å slette denne tråden.. og å gjøre bilen orginal igjen.. HVis ikke så kan det bli tøft å få igjen noe.. Om du ikke har gode kontakter på verkstedet da... :)

Forsikringselskapene er gode til å finne noe å ta en for...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm..Takk for tipset:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når EGRen på A6 en min gikk i stikker var det akurat samme simptomer som du beskrev her,masse hvit røyk og gikk som et dass.

Det var spjeld in i EGRen som løsnet fra metal akslingen.prøv å nappe av den tynne slangen som går på vakum kløkke på turboen,hvis den slutter å spytte røyk ut så er det EGR.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.