'92 2.3E smånapping under 2000 omdr

Anbefalte innlegg

Så, hadde nylig Audi 100en inne på service hos Møller, og det ble gjort regreimsbytte i samme slengen.

 

Nå i ettertid har jeg litt følelsen av at bilen kan smånappe litt på LAVT turtall, dvs under 2000 omdr.

Sjelden jeg ligger der, men det merkes godt i køkjøring. Bilen har snart 300 000km, så det er ingen hemmelighet

at det er endel drivverksslitasje med alderen. Men, det burde ikke inntreffe veldig brått når jeg kjører på flate og si 1800 omdr?

 

Skal absolutt ikke anta det er gjort noe feil på service, men hvor store utfall får man om motoren er tannet et hakk feil?

Er det vanlig at KE3-jetronic blir såpass slitent at det kan bli veldig upresis tilførsel i dyser/slitte dyser?

 

Har ikke kikket nøye på ting enda, og alt over 2500 omdreininger og normalt kjøring går greit nok, men er ikke helt glad for

tanken om for lite drivstoff eller gal tenning.

 

Eventuelt noen andre aspekter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tar 5 minutter å sjekke om registeret er timet riktig. Trenger kun av med strammemekanismen for multireima for å få av øvre regreimsdeksel. Sjekk merke på kamdrevet mot merke (0) på svinghjulet. Om reima er satt på en tann feil så vil det normalt kunne merkes på effekten og ikke minst på bensinforbruket, da alt etter hvilken vei den står feil.

Om kammen er satt en tann feil så vil dette også påvirke tenningen da rotor er drevet av kammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Hermann.

Regner dog med at det er litt mer enn 5 minutter ettersom jeg ikke sitter med særlig verktøy, bukk osv her. :D

 

Uansett, jeg sjekket litt mer i går, og synes det er veldig gjeldende mellom 1400 og 1800 omdreininger.

Tror jeg skal få sjekket opp hvilke tennplugger som nå står i (litt dumt jeg ikke sa ifra, for jeg satt i nye ca 2mnd før servicen), og hvordan det ser ut på fordelerlokk og rotor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Hermann.

Regner dog med at det er litt mer enn 5 minutter ettersom jeg ikke sitter med særlig verktøy, bukk osv her. :D

 

Ok, kan strekke meg til 15 minutter, men du trenger kun en 13mm fastnøkkel for dette :)

Trenger ikke på bukk. Og ja, feil plugger (og dårlige pluggledninger) kan utmerket godt føre til lugging ved jevnt lavt pådrag.

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1932168post1932168

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ola, sjekka om du får no feilmeldinger? Om reima står litt feil så kan det hende at tenninga blir feil nok til at bankesensor slår ut, og det vil oppleves som napping.

 

Men er jo fort gjort å kjøpe seg no verktøy på tema da, funkr gull de setta med 10 års garanti der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ola, sjekka om du får no feilmeldinger? Om reima står litt feil så kan det hende at tenninga blir feil nok til at bankesensor slår ut, og det vil oppleves som napping.

 

Men er jo fort gjort å kjøpe seg no verktøy på tema da, funkr gull de setta med 10 års garanti der :)

 

Bankesensoren er såvidt jeg har erfart ikke aktiv på så lavt turtall som det refereres til her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bankesensoren er såvidt jeg har erfart ikke aktiv på så lavt turtall som det refereres til her.

 

det er ikke helt umulig det.... + da burde det vært verre når momenttoppen kom...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, hatt en liten kikk i dag.

Irr på tupp av rotor og i fordelerlokk pusset på i dag, noe "støvrust" på pinnen man trer rotor på er også tatt med sånn passe sandpapir. Har bare fått til en liten sjekk, men det ble marginalt bedre. Dog fortsatt kun opp til ca 1800 omdreininger.

 

Derimot tok jeg opp tennpluggene i dag, Bosch W8LTCR. Aner ikke om disse er nye på service (lagt vekk arbeidsoversikten) eller de jeg kjøpte av Baard C. på Frysja før jul. Uansett er nok en 2309 ganske altetende vil jeg tro. Men... stod i en carport med litt dårlig lys, iallefall tennplugg til sylinder 5 var våt og luktet bensin. Mistenker død tennplugg eller dårlig kabel, så må sjekke opp dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.