Anbefalte innlegg

Har sett i diverse tråder at man sparkler rett på stål etter at en har slipt bort rust,

Blir det bra dette eller kommer rusten tilbake etter et år eller tre?

 

Skal begynne å fjerne litt lakkrust på s4`n og det hadde vert greit å bruke sparkel uten å måtte behandle stålet først.

 

er det bedre å bruke glassfibersparkel siden stål kan bevege seg litt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk zink spray eller brunox først!

Ellers vil det begynne å ruste med engang..

Sparkel er ikke vanntett så stålet må behandles først :-)

Bruk gjerne glassfiber sparkel, men det avhenger av hvor stort område som skal sparkles. Er det hull i stålet er rustsveis et bedre alternativ :-)

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk zink spray eller brunox først!

Ellers vil det begynne å ruste med engang..

Sparkel er ikke vanntett så stålet må behandles først :-)

Bruk gjerne glassfiber sparkel, men det avhenger av hvor stort område som skal sparkles. Er det hull i stålet er rustsveis et bedre alternativ :-)

 

Morten

 

Ok Skjønner, Er det noe av sinksprayen eller brunox som kan pensles på? siden det jo må dekke litt og så slipper en å maskere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brunox fåes både som spray og "maling" :-)

Hva er det som skal behandles? :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brunox fåes både som spray og "maling" :-)

Hva er det som skal behandles? :-)

 

Det er litt forskjellig, mest karroseri ja. jeg søkte litt på Brunox virket ok det, og da fikk jeg også tips om Corroless og Rustbullet.

 

Corroles virket mere interesant da siden det har vert i bruk såpass lenge.

Er dette noe som fåes i malersjappe? Brunox og Corroless?

 

Det er lakkerere rundt her men ikke lakkbutikker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte brunox på Torshov, finnes uttalige andre steder også, men regner med de fleste mekonomen, torshov, bilxtra har dette liggende eller kan skaffe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare sparkle rett på bart metall du.

Det er riktig at sparkel ikke er vanntett, men det er kombinasjonen av fyller, bunnfarge og klarlakk over sparkelet som gjør det tett.

Om du skal bruke en primer under sparkelet, så må du bruke en 2 komponent primer, feks en epoxy.

Bruker du feks en 1 komponent spraygrunning, så kan løsemidlene i sparkelet løse opp primeren, og det er ikke ønskelig.

Har sparkla på bart metall i 15år, hver dag, og det blir ikke rust under sparkelet.

Unntaket er på garantijobber der fabrikken krever epoxy i bunn.

"Det enkle er ofte det beste"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare sparkle rett på bart metall du.

Det er riktig at sparkel ikke er vanntett, men det er kombinasjonen av fyller, bunnfarge og klarlakk over sparkelet som gjør det tett.

Om du skal bruke en primer under sparkelet, så må du bruke en 2 komponent primer, feks en epoxy.

Bruker du feks en 1 komponent spraygrunning, så kan løsemidlene i sparkelet løse opp primeren, og det er ikke ønskelig.

Har sparkla på bart metall i 15år, hver dag, og det blir ikke rust under sparkelet.

Unntaket er på garantijobber der fabrikken krever epoxy i bunn.

"Det enkle er ofte det beste"

 

Sier du det ja, jeg ser du er billakkerer så da har du nok greie på det. Så da sparkler jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men er sikkert viktig å rengjøre med tynner eller silikonfjerner før du begynner, er det rett mr.Rune M.Remman?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rengjøring er alltid vikti, uansett om det er snakk om sparkel, lim eller lakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rengjøring er alltid vikti, uansett om det er snakk om sparkel, lim eller lakk.

 

ja det er klart, drar over med litt tynner uansett

 

Men om en ikke skal ha "proff" lakk over sparkelen, så er det kansjelurt å ha noe å grunne med først.

Det som blir oppå sparkelet er bare lit lakk og klarlakk fra boks....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Zinkgrunning ville jeg valgt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan også pensle på et strøk med rust omvandler, feks: can-trust, la dette stå og virke litt og så pusse over med 80 papir slik at rust omvandleren ligger nedi rust porene om du ikke har fått alt vekk og deretter sparkle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan også pensle på et strøk med rust omvandler, feks: can-trust, la dette stå og virke litt og så pusse over med 80 papir slik at rust omvandleren ligger nedi rust porene om du ikke har fått alt vekk og deretter sparkle.

 

Mange gode råd her ja. Jeg fan ut at jeg hadde Corroless grunning stående. ellers står det mellom zinkgrunning eller biltemas 2k epoxygrunning. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid vaske med silikonfjerner.

Før du starter med sliping, etter sliping, og gjerne mellom hver "operasjon" eller no sånt;)

2K epoxy er 100% tett, så det er den beste løsningen.

Over eller under sparkel bestemmer du selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid vaske med silikonfjerner.

Før du starter med sliping, etter sliping, og gjerne mellom hver "operasjon" eller no sånt;)

2K epoxy er 100% tett, så det er den beste løsningen.

Over eller under sparkel bestemmer du selv.

 

Høres ut som en bra plan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det å la ferdig blandet 2K epoxy stå på en cola flaske over tid? Litt tungvint å blande en liten skvett i ny og ne når det kun er noen "5 kroninger" som ofte skal males...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ingen hensikt og ha ferdig blanda stående :) herderen er jo da i epoxyen, og den kjemiske reaksjonen er jo i gang, veit ikke hvordan dette er når den ikke får tilført luft. men vil uansett annta at dette ikke er noe poeng

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilsetter du herder så starter herdeprosessen.

Hvor lang tid du har på deg avhenger av produktets "potlife", så dette må du sjekke med leverandør.

Vår epoxy fra PPG kan stå 1 arbeidsdag uten problem vist den skal sprøytes, men kan fint brukes dagen etter til pensling.

For litt lengre potlife kan ferdigblandet produkt settes i kjøleskapet eller annet kaldt sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilsetter du herder så starter herdeprosessen.

Hvor lang tid du har på deg avhenger av produktets "potlife", så dette må du sjekke med leverandør.

Vår epoxy fra PPG kan stå 1 arbeidsdag uten problem vist den skal sprøytes, men kan fint brukes dagen etter til pensling.

For litt lengre potlife kan ferdigblandet produkt settes i kjøleskapet eller annet kaldt sted.

 

Jeg tenkte at en kunne kjøpe pumper for sprøyter på apoteket, Finnes i 2, 3, 5, 10, 20, 50 ml. Koster bare 2-3 kroner stykket.

Så er det bare å suge opp riktig antall ml så en får rett blandingsforhold å ha det i en kopp .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får en bra Zinkspray fra Loctite, den har jeg brukt veldig mye! Tørker utrolig fort og lett å bruke og aldri fått igjen rust med den!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får en bra Zinkspray fra Loctite, den har jeg brukt veldig mye! Tørker utrolig fort og lett å bruke og aldri fått igjen rust med den!

 

Den fåes kansje hos mekonomen eller tess?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.