Anbefalte innlegg

Jeg driver å kikker etter felger til min 06 mod Touran nå...

18 eller 19" er tingen...

Så kom jeg over en som selger 8.5x18 felger med ET45, dekkene er 245/45.

Dette hørtes da rart ut spør du meg...!?

 

Hvilket innpress er orginalt og hva fungerer?

Ser for meg a 245/45/18 blir feil rulleomkrets i forhold til 225/45/17 som er orginalt?

Hvordan er reglene for innpress, dekk bredde og rulleomkrets forandring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg driver å kikker etter felger til min 06 mod Touran nå...

18 eller 19" er tingen...

Så kom jeg over en som selger 8.5x18 felger med ET45, dekkene er 245/45.

Dette hørtes da rart ut spør du meg...!?

 

Hvilket innpress er orginalt og hva fungerer?

Ser for meg a 245/45/18 blir feil rulleomkrets i forhold til 225/45/17 som er orginalt?

Hvordan er reglene for innpress, dekk bredde og rulleomkrets forandring?

 

Etter reglene kan rulleomkretsen endres 5% og sporvidden maks 15mm (dvs ET endres maks 7,5mm)

 

Original ET på Touran ligger omtrent på 51mm. 8,5x18 felger med ET45 går fint og er også innenfor reglene ang sporviddeøkning. Dekkbredden skal tilpasses felgbredden ihht STRO-boka. 245/45 dekkene er alt for store (høye) for Touran. På 18" felg til Touran anbefales 225/40 dekk. Det er også dimensjonen som kommer på bilen fra fabrikk dersom den blir bestilt med 18" felg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, hva med 19" felg da? Hva er anbefalt og brukbart på Touran?

 

Jeg driver å kikker på disse; http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21722482

Men selger vet ikke innpress! De står på en 2002 modell passat med 235/35/19 dekk... Vil dette fungere på min Touran tro?!

 

Be selger se etter innpress på felgen. Dersom de har sittet på forrige modell av Passat var "vanlig" innpress rundt 35mm og det er 10mm mindre enn 45 som er optimalt på Touran. 235/35 19 dekk fungerer bra på Touran også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har eier sjekket og det var ET35, så da blir det antageligvis nye felger på meg til helgen! :P

De er vel riktignok muligens litt utenfor hva som er helt lovlig, men satser på at det går fint!

Skal sjekke akkurat hva det står i vognkortet på Touranen, leste noen steder at innpresset kunne være 47 og 51 avhengig av modell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har eier sjekket og det var ET35, så da blir det antageligvis nye felger på meg til helgen! :P

De er vel riktignok muligens litt utenfor hva som er helt lovlig, men satser på at det går fint!

Skal sjekke akkurat hva det står i vognkortet på Touranen, leste noen steder at innpresset kunne være 47 og 51 avhengig av modell.

 

Felgene vil stikke litt utenfor og vil se litt rart ut med glippe i skjermen, men ser det er Nankang dekk (smale) og det redder deg kanskje fra den verste subbinga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uh? Kanskje fra den verste?

Så for meg dette skulle gå fint jeg, men tror du det vil subbe? Kan jo evt. høre med selger om jeg kan prøve de og returnere de hvis det blir bare tull!

Det er absolutt ikke ønskelig med subbing, da dette er en bil som brukes mye hver dag!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 8,5x19 ET 45 m 235/35. Perfekt for bilen.

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=184240

 

Enig denne dimensjonen..

Hadde samme på min Touran, org er ET47/50 på enkelte biler

Med rimelig bra senk, så var det så vidt biltilsynet ville godkjenne denne dimensjonen på min bil.

Pga de mente det var på kanten av hvor langt ut de stod.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig denne dimensjonen..

Hadde samme på min Touran, org er ET47/50 på enkelte biler

Med rimelig bra senk, så var det så vidt biltilsynet ville godkjenne denne dimensjonen på min bil.

Pga de mente det var på kanten av hvor langt ut de stod.

 

Ja, sjekket i vognkortet og på min står det ET 47.

 

Så med andre ord er det mindre sannsynlig å få godkjent de 235/35/19 Nankang med ET35 som jeg skal se og prøve montere senere i dag?! : klø :

Men det å godkjenne felgene er ikke akkurat veldig nøye føler jeg, og eu godkjenning blir enten gjort av en som "tilfeldigvis ikke la merke til felgene", eller så blir den levert med vinterfelger!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

neppe problem ved eu-kontroll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg hvertfall kjøpt Larzon felgene med avtale om at jeg kan prøvemontere de og evt. returnere de hvis det er håpløst mye subbing det er prat om!

Blir spennende å se i kveld da... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble Larzon felger på meg! Disse det har vært prat om; http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21722482

De sitter som bare det, uten å subbe i det hele tatt. Bortsett fra at de stikker en del utenfor hjulbuen pga feil ET, og bilen er så høy som et fjell så er alt bra! Nå er bare spørsmålet hvor mye bilen krenger med tanke på hvor mye man kan senke... :)

Mangler forsåvidt senterring/navring eller hva man nå kaller det, så har bestilt det og montert uten... Rister litt i 90km/t, men får vel de ringene i dag eller mandag så.

Slenger inn et bilde etterhvert!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten update;

Tok i dag service på bilen hos Møller Jessheim og tok da like greit eu kontrollen der også siden det plutselig hastet litt...

Tror du ikke de klagde på felgene?! 2'er feil, så da må jeg bytte til vinterdekk og vise bilen igjen!

Klagde også på for lite spor i dekka, mulig de er slitte, men trodde da ikke de var såååå slitte! Time will show, henter bilen i morgen tidlig så.

 

Noen formeninger her om hvor jeg kan kjøpe Nankang dekk billig? 235/35/19...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda en liten update;

Tok i går av felgene og så på sommerdekkene at de er ekstremt slitt inn mot bilen, spesielt på høyre side. Der var det ned til korden. Jeg vet at det dekket var ganske slitt på innersiden, men det har blitt veldig mye verre enn det var!

Venstre side så jeg at også sliter på innersiden, men der er det ikke så ille......enda.

 

Har lest litt og det er ikke akkurat noe ukjent fenomen hos Touran, men trodde da ikke at 4-hjulskontroll ville hjelpe ettersom det ikke er noe å justere på bak? Eller har jeg misforstått?

Eller kan det være feil ET som også hjelper til å slite på innersiden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

jeg kjører orginale Audi RS6 felger(nye typen) på min Touran, innpress et47 på disse felgene i 8,5x18". Fyller ut skjermene fint. Funker helt fett: rock :

Touran-18,3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

jeg kjører orginale Audi RS6 felger(nye typen) på min Touran, innpress et47 på disse felgene i 8,5x18". Fyller ut skjermene fint. Funker helt fett: rock :

 

Funker sikkert kjempefint! Men originale RS6 felger er det nok ikke. Ei heller den nye typen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.