Hjulbolter sitter dønn fast!

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Driver å legger om dekk på Passat'en nå, og det er ikke kjangs i havet at jeg får av hjulboltene på to av hjulene. Jeg har gjort det meste jeg kan, sprayet med rustfjerner, WD40, banket på boltene etc.

 

Jeg bruker kompressor med 15 bars trykk på kompressoren og 6.2 bar på pistolen. INGEN hjulbolter har stoppet denne pistolen før, men disse boltene rikker seg altså ikke av flekken. Det er tre bolter på et bakhjul og en på et framhjul....

 

Er det noen som har råd? Alle bremseskivene og klossene ble byttet i vinter, så det er verksted som har skrudd til mutterne(da sannsynligvis med luft).

 

Takker på forhånd for tips og råd!

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann,

 

Driver å legger om dekk på Passat'en nå, og det er ikke kjangs i havet at jeg får av hjulboltene på to av hjulene. Jeg har gjort det meste jeg kan, sprayet med rustfjerner, WD40, banket på boltene etc.

 

Jeg bruker kompressor med 15 bars trykk på kompressoren og 6.2 bar på pistolen. INGEN hjulbolter har stoppet denne pistolen før, men disse boltene rikker seg altså ikke av flekken. Det er tre bolter på et bakhjul og en på et framhjul....

 

Er det noen som har råd? Alle bremseskivene og klossene ble byttet i vinter, så det er verksted som har skrudd til mutterne(da sannsynligvis med luft).

 

Takker på forhånd for tips og råd!

 

Fabian

 

En kvalitetstopp i rett størrelse og latmannsarm, bruk et stålrør som forlenger ved behov..

Aldri skru fast hjulbolter/muttere med muttertrekker, som et minimum må en ha momentstav..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom innom meg imorra så skal jeg løsne de:evil:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom innom meg imorra så skal jeg løsne de:evil:

 

I Lyngåsen eller?:)

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må jo spørre, hvordan ble disse boltene dratt til da? :P

 

men.. prøv latmansarm + 2m stålrør elns :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må jo spørre, hvordan ble disse boltene dratt til da? :P

 

men.. prøv latmansarm + 2m stålrør elns :)

 

Latmannsarm ble prøvd i går kveld, men de satt så jævlig at boltene begynte å gi etter i sporene, så da ga jeg meg før for mye skader skjedde.

 

Stålbolter pluss alufelg om vinteren er ikke så lurt i hvert fall....

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ut fra at du bruker en 6 kant pipe? 12 kant er fy fy.

sett en standard pipeforlenger på latmannsarma og sett en støttebukk under forlengeren, nermest latmansarma. Hvis du gjør slik før du begynner å skjeivdra og runde skruehodene går alt greit. Bruk et rør på latmansarma om du må.

Har du rundet hodet så finnes det vel noen spesialpiper hos wurth

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og ta en stor dor og dra til det du greier midt i bolten først også pleier og sjokke de litt så de kommer lettere !!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ut fra at du bruker en 6 kant pipe? 12 kant er fy fy.

sett en standard pipeforlenger på latmannsarma og sett en støttebukk under forlengeren, nermest latmansarma. Hvis du gjør slik før du begynner å skjeivdra og runde skruehodene går alt greit. Bruk et rør på latmansarma om du må.

Har du rundet hodet så finnes det vel noen spesialpiper hos wurth

 

Bruker 6-kant ja, selvfølgelig! Har pipeforlenger på latmannsarma også.

 

Og ta en stor dor og dra til det du greier midt i bolten først også pleier og sjokke de litt så de kommer lettere !!!

 

Har prøvd å sjokke de, men sitter dønn...

 

John-Arne skal fikse det i ettermiddag, og han sier han aldri har opplevd en bolt som ikke har gitt etter, så vi får se da, om han får de av.:)

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier å snu muttertrekkeren og stramme til litt (under et halvt sekund), løsne, stramme, løsne, stramme og løsne. Sitter boltene fortsatt helt fast hjelper det ofte å vente litt, da de blir varme (utvider seg) når man bruker muttertrekkeren på de, og krymper igjen når de har blitt kalde. Når man prøver igjen etterpå da, kan de løsne mye lettere.

 

IKKE bruk ledd/forlenger på muttertrekkeren, da disse stjeler mye av kreftene. Kommer du til med en kort pipe får du mest kraft med den. Unngå også kraftpipe på muttertrekkeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Latmannsarm ble prøvd i går kveld, men de satt så jævlig at boltene begynte å gi etter i sporene, så da ga jeg meg før for mye skader skjedde.

 

Stålbolter pluss alufelg om vinteren er ikke så lurt i hvert fall....

 

Fabian

 

Poenget var vel at jeg regner med at du(evt. personen som monterte hjula) har brukt muttertrekker til å dra til boltene med? Kanskje til og med smørt på litt kobberfett?

Hvert fall ikke 110nm som de skal ha?

 

Sånt som det her skjer ikke hvis du drar til med 110nm med momentnøkkel uten kobberfett o.l.

Veldig greit å tenke på til nestegang så du slipper sånt tull som det her :)

 

Om det er brukt vanlige hjulbolter så har kombinasjonen vinter og alufelger ingenting å si etter alt jeg vet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Marius sier, prøv å stram de, type et kjapt trykk på muttertrekker'n.. Så til bake. Jeg måtte gjøre det på noen bolter. Da hadde jeg Ny 1200nm trekker med dobbeltslag og 8bar

 

Evt, siden det er stålfelg, så varmer du de med propran, trekloss og slegge.. Når du monterer de neste gang bruker du kobberspray på bolter og baksiden av felga..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare til informasjon, det er _ikke_ anbefalt å bruke kobberfett på hjulbolter. Så bruk det på eget ansvar. Ikke meninga å starte en diskusjon på dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd å stramme for så å slakke, uten hell. Den ene låsebolten ble oval, så det var ikke mangel på kraft i hvert fall. Adapteret til låsebolten gikk i stykker også.

 

Var på Møller Ski med bilen i dag da. De påsto at de ikke hadde tid til å bytte dekkene(to dekk) men at de kunne slakke boltene. Ikke ville de gi oss nytt adapter til låseboltene heller, selv om det faktsik var de som hadde strammet boltene så de var håpløse å få av. Kan jo også nevne at det rett før årsmøtet i klubben her ble tatt service på 30.000 på samme sted. Beholde kunder har de tydeligvis ingen interesse av. Enda en dårlig erfaring med Møller fra min side...

 

Bilen er nå i orden i hvert fall, med sommerhjul!

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men løsnet de boltene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg brukte en jekk på latmannsarmen en gang for å løsne en bolt, det funka det ,da kan man ialefall gjøre det kontrollert.men vil nok anbefale å varme på bolten uansett- verksmesteren vår sier at varme er "alfa omega"-uansett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd å stramme for så å slakke, uten hell. Den ene låsebolten ble oval, så det var ikke mangel på kraft i hvert fall. Adapteret til låsebolten gikk i stykker også.

 

Var på Møller Ski med bilen i dag da. De påsto at de ikke hadde tid til å bytte dekkene(to dekk) men at de kunne slakke boltene. Ikke ville de gi oss nytt adapter til låseboltene heller, selv om det faktsik var de som hadde strammet boltene så de var håpløse å få av. Kan jo også nevne at det rett før årsmøtet i klubben her ble tatt service på 30.000 på samme sted. Beholde kunder har de tydeligvis ingen interesse av. Enda en dårlig erfaring med Møller fra min side...

 

Bilen er nå i orden i hvert fall, med sommerhjul!

 

Fabian

 

Fabian.. om det var de som stramma de så har de garantert brukt muttertrekker og de har åpenbart stramma de ALT for hardt.... Hadde samme problemet med brutterns bil, der hadde de herpa flere av boltene. Da var det bare å ta kontakt med dem og de retta det opp. Mulig du må krangle litt med dem, men dette bør de rette opp og om jeg ikke tar helt feil så har dere krav på at Møller skal rette dette opp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men løsnet de boltene?

 

Jupp!

 

jeg brukte en jekk på latmannsarmen en gang for å løsne en bolt, det funka det ,da kan man ialefall gjøre det kontrollert.men vil nok anbefale å varme på bolten uansett- verksmesteren vår sier at varme er "alfa omega"-uansett...

 

Det sa J-A også, men fikk aldri prøvd det i praksis, hehe.:)

 

Fabian.. om det var de som stramma de så har de garantert brukt muttertrekker og de har åpenbart stramma de ALT for hardt.... Hadde samme problemet med brutterns bil, der hadde de herpa flere av boltene. Da var det bare å ta kontakt med dem og de retta det opp. Mulig du må krangle litt med dem, men dette bør de rette opp og om jeg ikke tar helt feil så har dere krav på at Møller skal rette dette opp :)

 

Ja, de har nok brukt muttertrekker og kobberfett... Men nå er sommerhjula på, og problemet løst. Neste gang bilen skal på service og hjula må av så skal jeg skru av og på alle hjulboltene på bilen. Det problemet her vil jeg nødig få igjen...

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skjønner at du blir lei, men da gjorde jo de opp for seg mener nå jeg.. iom de løsnet de for deg.. Kan jo ikke kreve at de skal legge om for deg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skjønner at du blir lei, men da gjorde jo de opp for seg mener nå jeg.. iom de løsnet de for deg.. Kan jo ikke kreve at de skal legge om for deg..

 

Dog ville de ikke erstatte boltene og adaperet...

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dog ville de ikke erstatte boltene og adaperet...

 

Fabian

 

Det er rimlig latterlig mtp. hvor liten kostnad det er.... Her kunne de fort ha herpa flere nav, det ville kosta dem endel mer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukt kobberspray på ALT av hjul jeg har lagt om jeg.. Begynner å bli endel.. Boltene løsner så lett som bare det etter en vinter.. Og da er det stålfelg også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er rimlig latterlig mtp. hvor liten kostnad det er.... Her kunne de fort ha herpa flere nav, det ville kosta dem endel mer...

 

Møller skulle faktisk ha 500,- for det adapteret, helt SYK pris.

 

Brukt kobberspray på ALT av hjul jeg har lagt om jeg.. Begynner å bli endel.. Boltene løsner så lett som bare det etter en vinter.. Og da er det stålfelg også..

 

Ja, men her ville det ikke av. Kombinasjonen stål-alu er ikke så veldig bra har jeg fått med meg nå. :)

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm. jeg har alltid brukt kobberfett og, hva er tanken med at det er fy fy?, at det er for lett å stramme for hardt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stål og alu er dårlig sort, men hva ville du ellers brukt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.