Anbefalte innlegg

...............

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilke trykk er det i a/c rørene da? er det gjenger på tilkoblingen? en pressa slange koster jo ikke all verden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle tro at en armert slange vil holde. Hvis du får endene på rørene helt mot hverandre, og en passe lang slange med 2-3 slangeklemmer på hver side. Kan ikke tro at det ikke holder ! Jeg ville ikke brukt tec7 eller lignende, for det kan fort komme litt inn i røret når du monterer. Ikke sikkert at ac-systemet er så glad i sånt. Ville heller rengjort rørene med aceton eller noe sånt først, for å få de helt tørre og fettfrie, slik at ikke slangen har mulighet til å gli av !! Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rimelig høyt trykk i anlegget. 10-15 bar tenker jeg. Så nytter ikke med slangeklemme, kommer aldri til å få det tett..

Da må du isåfall fylle opp med kjølevæske en gang i mnd, ikke billig det eller...

 

Og JO, det går ann å bytte kun slangene. Er skrukobling i alle ender av slangene... Tull fra Møller..

Få tak i nye rør fra en krasje bil ellernoe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er skrudd inn på kompressoren 10cm over. Ser mutteren øverst i bildet også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt med slanger fra en bilopphugger, finner sikkert noe på http://www.bildelsbasen.se hvor det er bilder så du finner det du trenger. Slangeklemme kan du bare glemme, trykket her er ALT for høyt. Tørkefilteret trenger du igrunn ikke å skifte, men det koster bare noen hundringser utenfor Møller-systemet uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt med slanger fra en bilopphugger, finner sikkert noe på http://www.bildelsbasen.se hvor det er bilder så du finner det du trenger. Slangeklemme kan du bare glemme, trykket her er ALT for høyt. Tørkefilteret trenger du igrunn ikke å skifte, men det koster bare noen hundringser utenfor Møller-systemet uansett.

 

Disse slangene er kurant å bytte, ikke så voldsomt dyre heller. Men kjøp nye, disse bør være helt rene ved montering. Byttet en av de på Passaten i fjor. En skrue i hver ende. Tok vel en times tid, siden det er litt trangt. Tørkefilteret bør du absolutt bytte, hvis det har kommet luft i systemet vil det etterhvert gi seg, og da fikk jeg opplyst at de kulene som trekker til seg fuktighet kan begynne å vandre rundt i systemet, til de stopper i registeret inni bilen. DA blir det dyrt. Koster som Eyvind sier ikke så mye, kjøpte mitt fra AutohauzAZ for en tredjedel av Møller-pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man vakuumerer systemet over lengre tid vil fuktigheten i tørkefilteret koke vekk, så det kan når det har vært åpent bare kort tid løses såpass enkelt.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig som Eyvind sier.

Og de kulene inne i filteret skal IKKE begynne å vandre rundt i systemet med mindre det er noe feil med filteret..

Rene og tørre slanger er en STOR fordel, så nye hadde vært det beste som nevnt tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt riktig det som står her. Selv om trykket i et AC-anlegg ikke er 40 bar, slår f.eks høytrykksikringen som mange anlegg har på kompressoren ut på ca 40 bar. Dette er rett og slett bare en slags propp som spretter ut og slipper ut trykket om det går over ca 40 bar.

 

Noe sånt trykk kan jo du ikke få til å holde med slangeklemmer (=

 

Gå på skroten og finn slangene, rens de med bremsebrens, blås de rene med trykkluft og hell i litt ac-olje passende kjølemiddelet du skal bruke etter de har tørket. PAO-olje kan du gjerne bruke, dette er en olje som passer både R12, R413a og R134a. Sleng på nye o-ringer dynket i PAO-olje og skru til få anlegget fyllt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er uansett enten en trang drossel eller ekspansjonsventil på veien inn før gassen kommer til fordamperen inne i bilen, drosselen har ofte en veldig fin sil også så tviler på at så mye kommer inn der uansett:)

air_conditioner_condenser.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er vel ikke ekspansjonsventil på et anlegg i bil? Tipper heller av det er et tynt kapilarrør. Så HVIS det kommer noe drit inn i anlegget som tetter røret, blir det ball.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.............

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste nyere vag har ekspansjonsventil som feks a3 8p, eldre har drossel som du sier som feks a4 b5:) Ja blir tull om den tetter seg, men inn kommer det ikke;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

............

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.