Anbefalte innlegg

Har tenkt å sveise noe i aluminium.

 

Har et MIG/MAG 135 E (7-862) sveise apparat i fra Biltema,(ca 5år gammelt) kan jeg sveise aluminium med dette? Hva trenger jeg da?

 

Kan jeg sveise med flusstråd? Og uten gass?

 

Og hva er minste tykkelse en "uerfaren" kan sveise(med litt øvelse)? Ønsker å sveise plater på ca 1-2mm tykke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TIG er vel å anbefale til sånt.

 

Vet ikke om du trenger noen spesiell tråd til alu. for MIG/MAG jeg, men det er det vel noen som kan svare på. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med så tynne plater, er vel tig best.

Har veldig lett for å brenne hull, med mig.

Du må ha dekk-gass på alu, for å få ett brukenes resultat.

Mag kan du bare glemme til dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må selvsagt ha aluminiumstråd, og så må du ha en inaktiv dekkgass, mest brukt er ren Argon UTEN CO2.

 

Du kan ikke sveise alu uten gass.

Det finnes meg bekjent ikke rørtråd (tråd med flussmiddel) til alu.

 

Det er viktig at du finner en tråd med samme eller bedre (og kompatibel) legering som platene du skal sveise, AlMg4,5Mn pleier å være safe.

 

Apparatet ditt kan brukes, på samme måte som alle MIG apparat kan, men det er veldig langt fra ideelt.

Om det er tynt er TIG det beste, ja (eller ett moderne MIG-apparat beregnet for alu), men skal du bruke TIG MÅ du ha vekselstrøm-TIG (A/C) og de er dyre.

 

Jeg tror jeg kan si temmelig sikkert at 1mm vil du ikke få til siden du ikke kan dette.... 2mm kan du kaaaanskje få til, men jeg tviler litt på det, desverre.... Men det er jo bare trening som skal til, og riktig strøm.

 

Om du gidder, og det ikke er mye som skal sveises, kan du ta en tur til Stord, så kan jeg sveise det for deg :)

 

Jeg begynte min arbeidskarriere som alu-sveiser for 15-16 år siden, og har jobbet med det jevn og trutt hele tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.