Noob-to: Vask, rens og polering av sjøblå Hyundai Coupe

Anbefalte innlegg

Hoisann!

 

Har en Hyundai Coupe fra 2006 stående som jeg skal prøve å fikse litt opp i.

Fargen er en litt spesiell blå.

 

25595_10150171846335521_613700520_119464

 

Skal få lagt opp noen flere bilder av diverse som må utbedres etterhvert som jeg setter i gang.

 

Det som skal gjøres med bilen:

 

Avfetting

Vasking

Clay'ing

Lakkrens?

Polering

og til slutt noe voks og interiør.

 

Har følgende stående:

Dodo Juice Blue Velvet

Dodo Juice Purple Haze

Auto Glym High Definition Wax

Swissvax Concorso

 

Diverse påføringsputer fra AutoGlym, Meguiars ++.

 

Meguiars Gold Class Shampoo and conditioner

 

Dodo Juice 240g medium Clay bar

 

3,78L dunk med Meguiars Quick Detailer.

 

10stk tykke, myke MF kluter

5stk tynnere MF kluter (interiør)

1stk tørkehåndkle

1stk nal for bil.

 

+ diverse for leather shine, metall polish for eksos ++ fra Meguiars.

 

Ser her at jeg mangler diverse, som: Polish, lakkrens og poleringsmaskin.

Da burde vel pakken være komplett?

 

Er kjent med prosedyrer for å skumme og vaske bilen med mitt og 2-bøtteløsning samt claying, men etter det kommer lakkrens og polish. Den er litt ny for meg.

Har noen litt ufine matte områder jeg vil shine opp. (bilder kommer)

 

Ønsker å kjøpe en billig polermaskin. Tror jeg kan starte forsiktig her med en DA maskin for å ikke brenne lakken før teknikken sitter litt mer i henda. Noen som har tips til en _rimelig_ men brukbar DA maskin samt en polish med medium cutting jeg kan benytte? Gjerne også en god lakkrens.

Tipper jeg trenger medium cutting på den mattheten som er på døra samt rundt dørhåndtaket for å få til noe særlig.

Maskinen må være billig siden jeg vil over på roterende etterhvert.

Må vel også ha pads som passer til maskin/polish og. Ønsker ikke å bestille over nett da jeg vil starte allerede til helgen - så noen tips til noe billig i butikk?

 

Så drar vi i gang denne tråden som en liten How-To / mine erfaringer med full bilpolish og min opplæring fremover når jeg skal teste på flere biler, flere typer måter, metoder og maskiner. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som ofte kalles lakkrens er beregnet på bruk for hånd.

Det du refererer til som polish med cutting her vil både rense lakken OG fjerne vaskeriper og oksidering etc.

 

Gode produsenter til bruk med DA eller roterende er Scholl, Menzerna og 3m. Selv bruker jeg nå Menzerna på Lake Country pads og syns det funker knall.

3m har et fargesystem som funker utrolig bra, og prisene er ikke ille: (Perfect it serien)

http://godkjemi.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=60&Itemid=1

 

3m føres jo av utrolig mange, spesielt lakkforhandlere har 3m. Hvis ikke kan du ringe Øyvind på godkjemi.no og høre om han har alternativer der du kan hente lokalt og spare tid. :) Han er kjent for å yte god service.

 

Med fargekoding på både pads og polish skal det godt gjøres å trå feil, selv som nybegynner.

Når det gjelder DA maskiner er alle basert på DAS-6 gode kjøp, til kurante priser. Ligger vel stort sett på rundt tusenlappen. Ellers har mange brukt Biltema's, men den syns jeg er utrolig klossete i bruk og kan ikke sammenlignes.

 

Normalt har asiatiske biler mykere lakk enn europeiske, så grønn 3m på grønn pad vil trolig fixe det meste. Faren for kjørespor på DA er jo omtrent ikke til stede, så om overflaten er klar for voks etter grønn 3m ville jeg brukt Dodo Blue Velvet. :) Ikke kjent for den råeste holdbarheten, men ser utrolig bra ut.

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som ofte kalles lakkrens er beregnet på bruk for hånd.

Det du refererer til som polish med cutting her vil både rense lakken OG fjerne vaskeriper og oksidering etc.

 

Okey, det var oppklarende middel. Jeg trodde man påførte lakkrens først for hånd - for å fjerne overflødig møkk Clay'en kanskje ikke tok for å slippe at dette ble med polishen og lagde ytterligere riper. Det var da feil, eller?

Gode produsenter til bruk med DA eller roterende er Scholl, Menzerna og 3m. Selv bruker jeg nå Menzerna på Lake Country pads og syns det funker knall.

 

Smart. Skal se om jeg kanskje ikke prøver å få tak i Menzerna og, da jeg fortsetter etter denne bilen med en BMW og en Audi - for å øve ytterligere.

 

3m har et fargesystem som funker utrolig bra, og prisene er ikke ille: (Perfect it serien)

http://godkjemi.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=60&Itemid=1

 

3m føres jo av utrolig mange, spesielt lakkforhandlere har 3m. Hvis ikke kan du ringe Øyvind på godkjemi.no og høre om han har alternativer der du kan hente lokalt og spare tid. :) Han er kjent for å yte god service.

 

Med fargekoding på både pads og polish skal det godt gjøres å trå feil, selv som nybegynner.

Når det gjelder DA maskiner er alle basert på DAS-6 gode kjøp, til kurante priser. Ligger vel stort sett på rundt tusenlappen. Ellers har mange brukt Biltema's, men den syns jeg er utrolig klossete i bruk og kan ikke sammenlignes.

 

Smart å fargekode begge deler. Gjør det enklere. Skal se hva jeg finner av maskiner, dog ønsker jeg ikke å legge sjela mi i den første maskinen som sikkert skal brukes på "bare" 3-6/7 biler.

 

Normalt har asiatiske biler mykere lakk enn europeiske, så grønn 3m på grønn pad vil trolig fixe det meste. Faren for kjørespor på DA er jo omtrent ikke til stede, så om overflaten er klar for voks etter grønn 3m ville jeg brukt Dodo Blue Velvet. :) Ikke kjent for den råeste holdbarheten, men ser utrolig bra ut.

 

Lykke til!

 

Det er helt sant! Asiatiske biler har veldig myk lakk. Merker det godt bare på steinspruten og et par veldig stygge riper som går til grunningen på den (Må lakkeres her ja!)

 

Skal titte litt på grønne pads og se hva de kan utrette. Er jo som kjent et smart tips og starte med den mildeste polishen - og deretter jobbe seg oppover til man finner en som korrigerer godt nok.

 

Dodo Juice Blue Velvet kjøpte jeg spesifikt mtp. denne lakken da den er litt blå av seg, samt er hard voks. Innbiller meg det er bedre for myk lakk? Kjøpe bare sånne 30ml jars av denne fra shinearama for å teste om jeg skal kjøpe større eller ikke. :-) Testa Concorso på en helt ny, sort, 2010 mod Mazda 3 for litt siden - det ble sykt bra.

 

Har det noe å si på "looken" om voksen er myk eller hard, eller er det rett og slett for påføringens skyld?

 

Takk for godt svar btw. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, det var oppklarende middel. Jeg trodde man påførte lakkrens først for hånd - for å fjerne overflødig møkk Clay'en kanskje ikke tok for å slippe at dette ble med polishen og lagde ytterligere riper. Det var da feil, eller?

Det du normalt ikke får av med en grundig vask og god avfetting, det løsner gjerne heller ikke når du jobber på lakken. Clay derimot, tar også dette. Jeg har enda til gode å finne noe som ikke løsner med clay som løsner pga polish, så den bekymringen har jeg ikke gitt. :)

Har jobbet på en Saab siste helgene, og jeg lurer på hva det var han hadde fått på lakken. Lurer på om det kanskje kan være slik bindemiddel for grusveier, det hadde iaffal stivnet og måtte fjernes med clay.

Polering selv med grov pute og grovt middel fjernet ikke dette. Dette er blå clay fra Smartwax (http://www.bsbildeler.no) Den er mild mot lakken og veldig effektiv.

P6050170.jpg

 

 

Dodo Juice Blue Velvet kjøpte jeg spesifikt mtp. denne lakken da den er litt blå av seg, samt er hard voks. Innbiller meg det er bedre for myk lakk?

Om voksen er i pasteform eller flytende har rent praktiske årsaker, lite annet. Jeg har dog til gode å finne gode flytende vokser, og ser ikke helt vitsen i det heller enn sålenge kvalitets paste-voks er som smør på lakken.

 

Kjøpe bare sånne 30ml jars av denne fra shinearama for å teste om jeg skal kjøpe større eller ikke. :-) Testa Concorso på en helt ny, sort, 2010 mod Mazda 3 for litt siden - det ble sykt bra.

Concorsoen har jeg brukt et års tid og, det er uten tvil en knall voks. Helt klart min favoritt, men dog den dyreste jeg eier.

 

Har det noe å si på "looken" om voksen er myk eller hard, eller er det rett og slett for påføringens skyld?

Stort sett all high-end voks i pasteform. Hva som er grunnen vet jeg ikke, men har heller ikke spekulert i det siden det funker så bra som det gjør. :)

 

Takk for godt svar btw. :-)

Bare hyggelig, ble selv bitt av basillen for et års tid siden og har hatt mange sene kvelder i garasjen etter det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg handlet inn en billig - og absolutt ikke en av de beste polermaskinene man får tak i - fra Biltema(!).

 

17-080_l.jpg

 

 

Dette er, roterende, DA?

 

Sitter en sånn bomull-greie eller noe på den nå. Dette får jeg vel ikke brukt til noe særlig?

Under er det borrelås for å få festet andre puter. Så må ut i dag og handle noen puter til å få polert med, samt noe polish.

 

Hva blir fremgangsmåten ved polering her? Lest noen tips: Først hive på 4 "erter" med polish, smøre utover et felt på ca. 40 x 40 cm og polere forsiktig med lav - medium hastighet i et par minutter, spraye på et spray med quick detailer for å fukte opp, øke hastigheten, 5 minutter, spraye, øke hastighet, legge bittelitt press, spraye, mer press og til slutt senke hastigheten, spraye og gå over uten press. *phew!* ?

 

"Dette skal gi en oversikt over om valgt polish og pad tar godt nok i swirlsa som er.".

 

Dersom denne komboen fungerer godt, gå over resten av bilen på samme måte?

 

Eller er jeg på en rampage av bilen nå?

 

Skal få tatt noen bilder av lakken i kveld eller i morgen, da jeg skal få gjort alt arbeidet på Tirsdag (tatt ut et par dager ferie, så da er det fint å stå å jobbe. :) ).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den der er roterende, og den ullgreia som følger med bør man absolutt ikke bruke uten å vite hva man gjør, den er mye grovere enn vanlige pads. :) Jeg ville anskaffet en DA-maskin i tillegg, roterende maskin er etter min mening stort sett best til å ta den "groveste" jobben dersom det er skikkelig mye å ta tak i mens finpussen er med DA. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt info. :)

 

Noen tips til en billig, brukbar DA?

Så skal jeg lese meg opp litt på teknikker på begge to, dog må jeg finne litt info først :)

 

Youtube er min venn. :)

 

edit: Finnes sikkert flere noobs der ute som kanskje ender opp med å finne denne tråden spennende, legger inn denne jeg fant for referansens skyld:

orbits3vd.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg begynte selv med maskinen fra illtema som du har handlet inn. Den er tung, med svak motor og bråker mye sammenlignet med maskiner til 10x prisen. :) Men som startmaskin for å ta en bil i ny og ne er den helt grei, og ikke minst økonomisk.

 

Den ullsaken og bakplata som følger med er det bare å pælme. Den har standard m14(?) gjenger så kjøp deg ny bakplate der du kjøper pads. 7" syns jeg personlig er for stort å jobbe med, 5" er perfekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for flere gode tips.. Skal se om jeg finner en 5" med en gang, ikke noe vits i å kjøpe 7" når jeg vet jeg trenger mindre på panelene på bilen.

 

Var og innom bilextra og fant Meguiars #82, som jeg tror har tilstrekkelig med cut for de swirlsa jeg skal fjerne på bilen. Men, gidder ikke å betale 800kr for en polish jeg ikke vet om funker bra nok. Ser på cutskalaen her at ScratchX er tilsvarende #82. Lurer på om jeg ikke bare skal teste med denne på maskinen og se om den duger, siden jeg har en sånn en liggende tilgjengelig. Tror dere den funker med maskinen?

 

Regna dessverre hardt i går/i dag, så skal få tatt bilder i morra!

 

Noen som har noe polish å låne bort om jeg trenger sterkere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er et par bilder av det jeg vil ha fjernet.

Det ene er ed dørhåndtaket, mens det andre er tatt på framskjermen. Mesteparten av bilen er som det av framskjermen.

 

Synes ikke det er så veldig dype swirls der, så tror noe mildt fungerer der.

 

Kom gjerne med flere forslag. :)

 

 

Og, hva er greia med "5 pass" osv? Er det hvor mange ganger jeg skal gå over hvert område på hver rpm?

IMG_7066.JPG

IMG_7069.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om ikke jeg kjøper inn SwirlX og Ultimate compound i morgen for å teste med en 7" Meguiars polish og finishing pad.

 

Gjettet meg frem til at Ultimate compound med polish pad og noen pass + avslutte med SwirlX og finishing pad burde gi et greit resultat på min bil, dog i det minste mye bedre enn det jeg har nå.

Deretter blir det SV CF før Blue Velvet. Burde bli knall.

Skal bli spennende å få prøvd den roterende maskinen i hvert fall! :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er et par bilder av det jeg vil ha fjernet.

Det ene er ved dørhåndtaket, mens det andre er tatt på framskjermen. Mesteparten av bilen er som det av framskjermen.

Synes ikke det er så veldig dype swirls der, så tror noe mildt fungerer der.

Typiske vaskeriper/swirls dette og de forsvinner nok med en litt finere polish ettersom dette trolig er en litt mykere lakk. Dog blir dette bare antagelser fra meg, du må nesten prøve. :)

 

Og, hva er greia med "5 pass" osv? Er det hvor mange ganger jeg skal gå over hvert område på hver rpm?

Stemmer. Forskjellige produkter har forskjellig kjøretid. Enkelte tar mer på høye turtall, andre tar mer på lave turtall. Noen skal du bare kjøre på med høy fart og få pass, andre skal ha lengre kjøretid med mange pass og forskjellig turtall. Jeg sprer oftest på minste turtall, jobber litt på høyt turtall og går så litt ned igjen uten trykk. Det bruker stort sett å funke, men varierer fra produkt til produkt, samt fra lakk til lakk.

 

Lurer på om ikke jeg kjøper inn SwirlX og Ultimate compound i morgen for å teste med en 7" Meguiars polish og finishing pad.

SwirlX er jo veldig mild, og i utgangspunktet laget for håndbruk for at "mannen i gata" skal kunne få bilen sin litt bedre uten å måtte bruke maskin i frykt for å brenne lakken eller lage kjørespor. Har en mild slipeeffekt og fillers som fyller igjen riper istedet for å fjerne de.

Ultimate compound er også fra forbrukerserien, men den ser jeg mange bruker både på DA og roterende med ok resultat. Ultimate compound og M205 er oppgitt til å ha samme cut, men UC inneholder også voks og er ment som en 1-stegs. 205 er en ren compound som er laget for maskinbruk og kun for å korrigere kjørespor og andre defekter, samt få opp glansen.

Men nå må jeg også få poengtere at jeg ikke er noen ekspert på Meguiar, men har brukt mye 105+205 selv til lakk-korrigering, på hhv burgunder cutting og gule polerings-pad's. Så etter å ha prøvd både 7" og 5" pads mener jeg helt klart at 7" er for stort for alt annet enn amerikanske pickups, og panser/tak/bagasjelokk på normale biler. :D

 

Gjettet meg frem til at Ultimate compound med polish pad og noen pass + avslutte med SwirlX og finishing pad burde gi et greit resultat på min bil, dog i det minste mye bedre enn det jeg har nå.

Som skrevet over så vil det nok fungere greit, men jeg heller personlig mer mot proffseriene enn forbrukerseriene til de forskjellige produsentene. Gir ofte et mer varig og bedre resultat med maskinbruk. Perfect-IT serien til 3m er sånn sett så enkel å bruke med fargematchende polish og puter at man ikke kan gå feil, spesielt når du har planer om å kjøre på med roterende. :)

 

Deretter blir det SV CF før Blue Velvet. Burde bli knall.

Cleaner Fluid er mer som en lakkrens som forbreder lakken på å bli vokset. Den kan gi en ekstra liten shine, men når lakken er ferdigkorrigert trenger man strengt tatt ikke CF. På en helt ny bil derimot, som ikke trenger korrigering ville jeg helt klart kjørt på med CF før voksing.

Husk isåfall å smøre på cf tynt, veldig tynt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.