Anbefalte innlegg

Har 8x17 ET48 fra A8 på bilen min(A6). Måtte bruke 3mm spacer for å få plass til hjulene foran.

Er det lovlig å bruke spacere for å oppnå original ET(45)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 8x17 ET48 fra A8 på bilen min(A6). Måtte bruke 3mm spacer for å få plass til hjulene foran.

Er det lovlig å bruke spacere for å oppnå original ET(45)?

 

 

Så lenge de er fast i felgen så er de lovlig i den "forstand" hvis du forstår. :)

Har brukt spacere på min første Passat og fikk da beskjed om at spacer måtte være fast i felgen. Borret 3-4 hull i felgen og satte spacere fast med settskruer (karrosskruer) Tror du får ulikt svar når det gjelder "lovlighet" :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge de er fast i felgen så er de lovlig i den "forstand" hvis du forstår. :)

Har brukt spacere på min første Passat og fikk da beskjed om at spacer måtte være fast i felgen. Borret 3-4 hull i felgen og satte spacere fast med settskruer (karrosskruer) Tror du får ulikt svar når det gjelder "lovlighet" :)

 

Det finnes vel TUV på "vanlige" løse spacere også tror jeg...

Helt sikkert ikkeno problem med spacer t.o.m 5mm, skal jo mye til at noen "kikker" på det eller i heletatt ser det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes vel TUV på "vanlige" løse spacere også tror jeg...

Helt sikkert ikkeno problem med spacer t.o.m 5mm, skal jo mye til at noen "kikker" på det eller i heletatt ser det...

 

Vil nok tro det. :) Hadde 6mm på min,blir seff en forskjell der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at biltilsyne kan bli gal av at du kjører med spacere.

Dem tok skiltene mine på stedet.

Var ikke lov og forandre på sporviden til akselen på biler.

Eneste jeg la merke til når jeg brukte det var at bilen spiste lager å var ikke så retnings stabil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at biltilsyne kan bli gal av at du kjører med spacere.

Dem tok skiltene mine på stedet.

Var ikke lov og forandre på sporviden til akselen på biler.

Eneste jeg la merke til når jeg brukte det var at bilen spiste lager å var ikke så retnings stabil.

 

Sporvidden kan forandres med +/- 5mm hvis jeg ikke husker feil.

Men da må ET bli/være riktig i forhold til vognkort.

Rulleomkretsen kan også forandres +/- 5%...

 

Det er sikkert noen som kan bekrefte dette 100%...:)

 

Men det er ikke alltid like enkelt å prate med dem fra Biltilsynet, da de er noen sinnsykt merkelige vesen...:D :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er et lite utdrag fra "kjøretøyforskriften"

 

§ 13-1. Generelt om hjul, dekk

6.1 g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg kjører med 25 mm spacer framme og 20 bak.. :) 9*19 et 35

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sporvidden kan forandres med +/- 5mm hvis jeg ikke husker feil.

 

Det er vel lov til å forandre sporvidden +/- 15 mm pr. aksel om jeg ikke tar feil.

D.v.s. at i teorien man har lov til å bruke felger med innpress som er 7,5 mm mindre en originalt. Hva som blit gjort i praksis er jo no annet...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er diskutert tildigere...søk litt på forumet så finner du svaret...

 

Et lite sitat fra kjøretøyforskriften...:

"Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4."

 

Alltså...sporviddeendring med spacere er ikke noe problem så lenge du har TÜV-papirer på de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på golfen jeg solgte i høst hadde jeg 5mm spacere. dette i tillegg til 6 mm endring på ET(org 38. felg 35mm) dette blir med litt hoderegning 16mm. Biltilsynet godkjente dette på min bil. Det var så nære det gikk å komme sa han. får jo ikke 1/2 mm heller. 15 går jo ikke delt på 2.

 

Det som står i kjøretøyforskriften betyr vel at du må ha TÜV tror nå jeg. Sånne Universale spacere er ikke lov.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TÜV eller annen godkjenning, f.eks. fra kjøretøyfabrikanten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har papirene eller i orden eller ikke er ikke alltid de bryr seg om hos godeste biltilsynet, går nok litt på skjønn og.

5mm ser nok ikke så farlig ut for de så det godtas som oftest, i mitt tilfelle på golfen kjører jeg 50mm fremme og 70mm bak, og papirer har eg, men tror nok de kommer til å denge meg viss jeg påstår det er lovlig siden det er tuv papir på det... hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.