Anbefalte innlegg

Jeg måtte sote rutene mine på nytt i helga, og tok derfor litt bilder så jeg kunne prøve å lage en liten How To.. :)( Ligger denne feil, så kan den flyttes på! )

 

Det er sikkert samme prosess på alle biler, men her gjelder det en 1992 Audi s4 c4!

Jeg pleier å sote rutene mens dem står i bilen! Synets det blir så mye stress å ta av dørtrekk på alle dørene!

 

 

Det du trenger er :

Solfilm. Disse pakkene inneholder som oftest kniv og plastskrape.

Spruteflaske med litt vann og såpe i.

Stå i skyggen/garasje. Kan hende at sola tørker såpevannet som ligger på ruta, og da krøller filmen seg lett.

Og helst ha det vindstille hvis du gjør det utendørs, for det er noe drit å legge på film i stiv kuling!! :P

 

Jeg bruker som oftest solfilm fra Bilxtra!

Den er god å legge på, men riper litt mye. Så ikke vær for hard med plastskrapa ;)

I helga var det film med 43% lysgjennomstrømmning som ble brukt.

 

Det første du gjør er å vaske vinduet godt innvendig!

Spruter på litt vann, og bruker knivbladet eller bareberblad og drar over vinduet slik at du får med innfestet smuss som ikke går av med vann.

Når du har gjort dette pleier jeg å sprute litt vann nedover vinduet itilfelle det fortsatt er noe drit, så har det mulighet for å renne vekk.

DSC02837.jpg

DSC02844.jpg

 

Tørk av med støvfri klut.. Kansje mikrofiberklut også funker bra om støvfri klut ikke er tilgjengelig!

Kjøkkenhåndkle el. legger ifra seg drit på vinduet og da blir ikke resultatet bra!

 

Neste steg er å ta ut filmen og finne ut hvilken side limen er på.

Dette klarer du fint med å skjære tennene sammen i et hjørne på filmen slik at den løsner.

Fikk ikke tatt bilde av denne delen, men du skal jo ha filmen på innsiden av ruta . Så da skal limen være mot ruta :)

Mulig dette bilde forklarer litt, men det kommer igjen senere til et annet steg. ( Dette er ruta fremme på førersiden! )

DSC02836.jpg

 

Når du er sikker på at limen på filmen er på rett side av der du jobber så skal filmen skjæres til ruta.

Jeg spruter litt vann rundt ruta-døra-taket og legger filmen på utsiden av vinduet. Nå må du passe på at du dekker hele ruta med film før du skjærer den løs fra rullen. Jeg var litt uheldig denne gangen, og da fikk jeg ei lita glipe oppe i høyre hjørne som det ikke ble film på.

DSC02835.jpg

 

Legg den helt ned til lista på døra. Så kan du begynne å kutte vekk det rundt!

DSC02842copy.jpg

 

Når du har kuttet filmen til ruta så har du noe som ligner på dette :

DSC02843.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så skal den blanke siden av.

Jeg liker ikke å legge filmen på lakken på bilen, så den havnet på bakruta.

Har du andre plasser som det ikke er noe drit liggende så må du gjerne bruke det. Grunnen til dette er at driten ikke skal feste seg på den siden av filmen som du bruker plastskrapa! Da kan du ødelegge filmen lett om det f.eks er en liten stein på soom du ikke ser!

Spray først riklig med vann på før du legger filmen nedpå.

Så skal du dra den blanke plasten litt av. Spray godt med såpevann på filmen, mens du drar bort den blanke plasten!

DSC02836.jpg

 

Så lar du filmen ligge litt, mens du går bort igjen til ruta som er klar til å sotes.

Nå ruller du ned vinduet ca 3cm. Spray godt med såpevann på og hent filmen som ligger klar til å monteres! :)

Nå plasserer du filmen langs kanten på ruta oppe, og drar over med plastskrapa KUN nedover!

DSC02845.jpg

 

På diverse Audi'er er disse berømte gliderne festet i ruta som mange pleier å få problemer med.

Du drar plastskrapa ned ved siden av glideren og tar frem kniven og skjærer ut en halvmåne rundt denne og vips er problemet borte! ;)

 

Om det blir veldig tørt der du drar skrapa, så kan du påføre litt såpevann slik at den glir bedre.

Når du nesten er kommet helt ned, så pleier jeg og ta kniven og skråskjære i kanten oppe langs ruta.

Noen bruker fin fil til dette, men kniven funker bra om man er forsiktig!

Så er det disse som bruker neglelakk på filmen for å " lime " den til ruta så filmen ikke skal krølle seg, men dette er noe jeg dropper av uvisse grunner!

Så skal ruta rulles/kjøres opp. På min bil med el. vinduer så går dem ikke helt opp med ett trykk på knappen etter at tenninga har stått av ei stund. Dette er en fordel for du har bedre kontroll da! :)

Mens du trykker/ruller ruta forsiktig oppover, så presser jeg ruta litt utover slik at ikke kanten på filmen får tak i ramma/karmen til ruta og krøller seg.

( Fikk ikke bilde av denne delen heller, men dere skjønner poenget? )

 

Så kan dere påføre nytt såpevann helt nede hvor dere ikke har festet filmen helt.

Dra skrapa nedover.

DSC02845.jpg

 

Får du disse berømte " ormene " med luftbobler som kommer oppover, så pleier jeg å dra dem ned i et hjørne så forsvinner dem som oftest men ikke vær for rask, for da kan filmen krølle seg og du må begynne på nytt. :)

 

Helt inne i hjørnet med speilet kan det være vanskelig å skjære vekk unødvenig film.

Jeg har hatt litt problemer med dette, men det vises ikke så godt utenifra så har ikke gjort så mye med det. Det blir bra hvis du har en lang tynn kniv el. som kommer til.

DSC02841.jpg

 

Har du for mye film til overs helt nede ved ruta, så skjærer du bare langs kanten på lista og drar vekk det unødvendige!

 

Gjør de samme stegene på alle rutene! :)

 

Her er noen sluttresultat fra min økt:

DSC02838.jpg

DSC02840.jpg

DSC02839.jpg

DSC02846.jpg

 

Ser ikke den glipa jeg var litt uheldig med oppe i høyre hjørne heldigvis ;)

DSC02847.jpg

 

Si ifra om det er noe som mangler så skal jeg se om jeg kan legge det til!

 

~ Tommy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo ikke så ille, skal gjøre det samme på bilen snart, men tipper jeg tar ut ruten først, er ikke så mye ekstra arbeid...

Men hvordan blir bakruten? er jo jækla knøvlat å ligge oppå hatthyllen å gjøre dette! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort det bedre før, men tenkte å dele fremgangsmåten min med dere andre..

 

Bakruten er ikke så veldig lett på sedan nei! :P

Jeg skal få en kompis som driver å "solfilm firma" til å ta bakruta mi..

Den filmen jeg har atm, er skjøtet i hytt og gevær så den ser ikke bra ut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall write up! Dette skal jeg prøve selv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort det bedre før, men tenkte å dele fremgangsmåten min med dere andre..

 

Bakruten er ikke så veldig lett på sedan nei! :P

Jeg skal få en kompis som driver å "solfilm firma" til å ta bakruta mi..

Den filmen jeg har atm, er skjøtet i hytt og gevær så den ser ikke bra ut..

 

 

Tar han kompisen din biler på kveldstid?

 

Skulle gjerne fått tatt min...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjempe bra tråd. det er noen ting jeg ville gjordt anderledes men absolutt en godt første gangs tråd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar han kompisen din biler på kveldstid?

 

Skulle gjerne fått tatt min...

 

Han driver dette "firmaet" på fritid så han gjør nok det :)

Men så holder han til i Åna-Sira.. 22 mil fra Haugesund så kanskje ikke aktuellt for deg å kjøre helt ned der da!?

 

kjempe bra tråd. det er noen ting jeg ville gjordt anderledes men absolutt en godt første gangs tråd.

Det er en bra fremgangsmåte for folk som vil lære seg dette sånn noenlunde! :)

Fortell gjerne hva du ville gjort anderledes? Kanskje jeg ikke har fått med alt heller, så skal gå igjennom tråden ikveld å sjekke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

super how-to! men hvis du vet åssen du tar bakruta så del det gjerne med oss!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.