oppgradere til sterkere xenonlys?

Anbefalte innlegg

Synes ikke xenonlyktene på passaten min er de råeste i verden. Bedre enn halogen, men ikke så bra som jeg trodde det skulle være.

Vil de hjelpe noe på lysstyrken å bytte pærer når det sikkert er originalpærene fra 2005 som sitter i nå?

går det an å bytte ballasten med en sprekere en?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil vel få bedre lys om du bytter til 6000K pærer, da det er fargetemp'n som gir det beste lyset..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil vel få bedre lys om du bytter til 6000K pærer, da det er fargetemp'n som gir det beste lyset..

 

Var brennsikker på at det var 4300 Kelvin som ga best lys jeg.

Leser at det er 4100 originalt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var brennsikker på at det var 4300 Kelvin som ga best lys jeg.

Leser at det er 4100 originalt

 

Da bilene begynte å komme med xenon, lå fargetemperaturen på 4300k +/-. Noen av de helt nyeste bilene med xenon har også 5000k.

 

4300k er det som er mest likt dagslys, og det er jo det man vil oppnå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dagslys har en veldig varierende fargetemperatur, men rundt 6000k ± 500 er regnet som vanlig (for oss fotografer).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dagslys har en veldig varierende fargetemperatur, men rundt 6000k ± 500 er regnet som vanlig (for oss fotografer).

 

men hva gir BEST lys? altså MEST

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt til 6000k pærer og muligens oppgrader ballastene med for eks. 55w ballaster. (hvis dette ikke er org. allerede?)

Men i mange tilfeller hjelper det også med en ny ballast. Disse kan "tape" seg med årene :)

Sjekk ut www.vvme.com

Lykke til!

EDIT: Ifølge Philps sin lyspære guide (http://www.pal-guide.com/)

har du D2S sokkel på nærlysa dine. H7 som fjærnlys? Isåfall kan du sette i Xenon i fjærnlysa også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter originale xenon lykter i bilen. xenon med D2s pære i nærlys, halogen og H7 på fjernlysa som jeg også har tenkt å bytte ut med 55w xenon.

Men ang 55w xenon så leste jeg et sted at de tenner litt treigere enn 35w, og etter å ha prøvd 3 forskjellige xenon-sett så må jeg si at de tenner lovlig sein, særlig til bruk i fjernlys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv på min Audi ettermontert 35w 6000k i nærlysa og 55w 6000k i fjærnlysa. Noe som gir et SINNSYKT godt lys :)

Fjærnlysa kan ta noen sek før de når full styrke ja. Men som oftest slår du kun på fjærnlysa når du trenger det. Og blender du ned for motgående trafikk og tender de igjen går dette med full styrke igjen :)

Her har du et par bilder av lysa. (si i fra hvis jeg skal fjærne de)

bilde164.jpg

 

bilde166.jpg

 

bilde150.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen plasser på nett står det at 4300K gir mer Lumen enn 6000K, altså mer lys.

Andre plasser står det at de gir like mye Lumen.

Men min erfaring er at 6000Kelvin i praksis er bedre lys.

8000K derimot gir 15-20% mindre Lumen enn de førstnevnte, altså dårliger lysutbytte.

 

Kjørte i vinter med original 4300K 35W i nærlys,

6000K 55W i originale langlys + 3 bøtter med 6000K 35W.

Er nødt til å oppgradere nærlysa litt, er som å dimme ned til parklys :P

 

Nå som vinteren og mørket nermer seg vurderer jeg nye lykter i håp om bedre nærlys,

tror reflektorne i mine er slitt.

Og 6000K og (kanskje) 55W for å få best mulig lys.

 

Flotte vinterbilder, gleder meg! En fin tid vi møter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

6000K gir mindre Lumen, ergo mindre lys enn tilsvarende 4300K pærer.

Høyere fargetemperatur gir ikke mer lys..

 

Kjøp nye 4300K pærer, når pærene blir "gamle" mister de styrke og lyser svakere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt uenig med Bjørn selv om det sikkert er rett i teorien. Det skal sikkert stemme på papiret med jeg opplevde andeledes! Byttet fra nye Philips 4300K til 6000K fra Dyvik og mener bestemt at det oppleves som mere lys! meeen det kan selvfølgelig være at det var mere lumen før. I alle fall kan jeg anbefale trådstarter 6000k på det varmeste både med tanke på kjørekomfort, lysstyrke og "looks", allerede ved orginal ballast på 3bg. Har også orginal xenon på min, så bygde om fjernlyset til xenon, også der 6000K med en 55W ballast. Nå er det ett MEGET godt lys. De tenner kjapt nok, men syns oppvarmingstiden er lang kontra nærlysene. Lykke til! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uenig Bjørn! Det skal sikkert stemme på papiret med jeg opplevde andeledes! Byttet fra nye Philips 4300K til 6000K fra Dyvik og mener bestemt at det oppleves som mere lys! meeen det kan selvfølgelig være at det var mere lumen før. I alle fall kan jeg anbefale trådstarter 6000k på det varmeste både med tanke på kjørekomfort, lysstyrke og "looks", allerede ved orginal ballast på 3bg. Har også orginal xenon på min, så bygde om fjernlyset til xenon, også der 6000K med en 55W ballast. Nå er det ett MEGET godt lys. De tenner kjapt nok, men syns oppvarmingstiden er lang kontra nærlysene. Lykke til! :)

 

Lumen er lysstyrke(Lysfluks)

Mer Lumen, mer lys

Verken bilder eller meninger kan endre på fysiske lover :)

 

Er ikke uten grunn at Philips, Bosch, Hella m.fler utstyrer lyktene dem leverer til biler med 4300K pærer.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

55W tenner saktere enn vanlig 35W...Men jo høyere Kelvin man har jo kjappere tenner det..

 

Noen plasser på nett står det at 4300K gir mer Lumen enn 6000K, altså mer lys.

Andre plasser står det at de gir like mye Lumen.

Men min erfaring er at 6000Kelvin i praksis er bedre lys.

8000K derimot gir 15-20% mindre Lumen enn de førstnevnte, altså dårliger lysutbytte.

 

Kjørte i vinter med original 4300K 35W i nærlys,

6000K 55W i originale langlys + 3 bøtter med 6000K 35W.

Er nødt til å oppgradere nærlysa litt, er som å dimme ned til parklys :P

 

Nå som vinteren og mørket nermer seg vurderer jeg nye lykter i håp om bedre nærlys,

tror reflektorne i mine er slitt.

Og 6000K og (kanskje) 55W for å få best mulig lys.

 

Flotte vinterbilder, gleder meg! En fin tid vi møter :)

 

Det er ikke pga dårlig nærlys, det er fordi du har alt for "mye" fjærnlys ;) 55W i nærlys blir alvorlig skarpt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lumen er lysstyrke(Lysfluks)

Mer Lumen, mer lys

Verken bilder eller meninger kan endre på fysiske lover :)

 

Er ikke uten grunn at Philips, Bosch, Hella m.fler utstyrer lyktene dem leverer til biler med 4300K pærer.. :)

 

Men det kan være stor forskjell på følt/opplevd lysstyrke og hva man klarer å måle med instrument.

Siden jeg ikke sitter med luxmeteret når jeg kjører bil, så tar jeg gjerne de pærene som jeg FØLER gir best lys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke pga dårlig nærlys, det er fordi du har alt for "mye" fjærnlys ;) 55W i nærlys blir alvorlig skarpt

 

Jo, men var dårlige lys fra før av i forhold til andre biler med original xenon,

så dette før jeg monterte ekstra xenon og ekstralys.

Var flere som merka seg dette.

Men kan ikke si det ble bedre etter at ekstra lys ble montert :P

55W blir nok veldig skarpt, men jeg skal værtfall prøve om det går :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.