19" Vinterdekk, erfaringer

Anbefalte innlegg

Hei

Går å lurer på om jeg skal gå for 19" vinterdekk i år, gjelder A4 B6, så da blir gjeldene dim enten 225 eller 235 /35.

Vet det er flere som har dette og lurer på hvordan dette blir å kjøre med kontra 16/17" vinterdekk, tenker da mest på grep/frem kommelighet. Bor på Sørvestlandet så vi er ikke så veldig plaget med mye snø, mest is og slush. Regner med den vil lettere "flyte" oppå slush, men er det helt ubrukelig eller nesten det samme?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kjører jeg riktignok ikke på 19" på vinteren, men 18".

Har 225/40-18 piggfritt på 8x18" felg.

Har ikke merket noe stor forskjell på fremkommelighet mellom 15" og 18", eneste er at man bør være obs på at man faktisk har litt bredde. Sklir man så sklir man mye bedre har jeg erfart!

Slush/slaps var ikke artigt med noen lunde brei dim, det kan jeg iallefall si.

Bilen seilet meget fort på slaps iforhold til 15". På slapsføre kunne jeg holde høgere hastigheter før bilen seilet med 15"...

Andre problemet er at felgene fylles MYE fortere med snø! Dette har kanskje noe med felgdesignet, men du kommer garantert til å merke det med "normal" felgdesign. Var flere ganger jeg måtte ut å skyve snø ut av felgene pga det ristet slik...

Fremkommelighet noe ala det samme, kanskje bedre...jeg vet ikke...

Jeg ble iallefall ikke ståendes fast i vinter! Har "måkt" så mye at snøen kom veltende over panseret...kom meg fram gitt ;)

Btw, jeg ble advart om ikke kjøre noe særlig dekkstrekk om vinteren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørt med 235/35- 8x19" i hele vinter, vredestein wintrac extreme. Funker fint, å merket ikke forskjell fra 225/40-18" hvertfall. Kjørestilen avgjør hvordan det skal gå :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørt med 235/35- 8x19" i hele vinter, vredestein wintrac extreme. Funker fint, å merket ikke forskjell fra 225/40-18" hvertfall. Kjørestilen avgjør hvordan det skal gå :)

Kjører med disse i 225/40-18 selv, og har ikke stått fast enda, bedre vinterdekk på bar asfalt skal man lete lenge etter;) Men de er bra på snø! Dette bildet er tatt av min bil med fwd og sånne dekk, her har jeg kjørt ca en km i svingete oppoverbakke sisste bit hjem i nysnø lag opp til over dørkanten med kun et bilspor før meg fra en ML, ergo fronten brøyta hele veien.. Kan ikke si jeg ikke var imponert over dekka som faktisk tåler 270kmt..

Kopi av snø.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sies at jeg også kjører Vredestein Wintrac Xtreme 2 og dem kan dybt anbefales...

Er jo selfølgelig vinterdekk så noen asfaltræser er dem ikke, men dem er betraktelig gode for å være til tross vinterdekk :)

Ikke så veeeldig dyre helller :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott! Da kan det se ut som det blir 19" vinter i år. Er riktig nok konebilen, så greit å vite det ikke blir helt galskap. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det med vinterdekk og bredder? Er vinterdekk generelt bredere, eller smalere enn sommerdekk? : klø : (vet jo at sommerdekk også varierer veldig da..)

Edit: da blei det 235/35-19 Nokian Hakkapelita R på meg i stad, så nå blir det spennende å se åssen det fungerer :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmålet er også om du skal ha et friksjonsdekk eller et friksjonsdekk med pigg. Med pigg bør dekket brøyte litt mer (dvs være smalere) for å komme ned til fast underlag så piggene får feste.

Langt og smalt avtrykk er en gammel rallyregel på vinterføre, og det kan en overføre til veibruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv har jeg i utgangspunktet bestemt meg for 17" (m/225/50) på A6'n, men 17" ser jo ikke bra ut på A6.. Riktignok bedre enn 16-tommerne som fulgte med bilen da jeg kjøpte den, men.. Uansett bør det ikke være for bredt, som det sies flyter dette fort oppå løssnø og slaps. Men grep/fremkommelighet blir bedre, det samme gjelder bremseegenskaper, så lenge det ikke er løs snø eller slaps.. 225/45-18 er vel ikke den mest vanlige dimensjonen, men det er det jeg ville gått for på min.. : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ripper litt opp i denne.. et par amatørspørsmål.

Vurderer 225/45/19 på A4 B8 nå i vinter.. Regner med det passer med ET35 og 30mm s-line understell?

Har jeg forstått disse dekkmål riktig hvis jeg tror at 225/45/19 har like mye gummi mellom felg og underlag som 225/45/17,

bare at bilen blir rett slett høyere ? Noe som slett ikke trenger å være dumt på vinterføre..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen blir høyere ja. Du vil få en økning på rett over 3,5% i omkrets på hjulet som er innenfor det som er lovlig. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kjører på 245/40/19 på vinteren da ? Og som kanskje kan si noe om hvordan det er ? Er det merkbart dårligere grep enn 225 ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen blir høyere ja. Du vil få en økning på rett over 3,5% i omkrets på hjulet som er innenfor det som er lovlig. :)

Fra 225/45-17 til 225/45-19? Det blir jo en rulleomkretsøkning på 8%.. Vet ikke hva slags hjul som er standard på denne i S-line, det er vel kanskje 235/45-17 kanskje? Da blir det i så fall 6,5% forskjell som også er over lovlig.

Selv har jeg 245/40-19 på sommer med A6, ikke fryktelig god klaring mot bremser og div.. Spørs hvordan det går med A4 med S-line understell og 225/45-19 da.. Blir enda større enn den dim. jeg har.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kjører på 245/40/19 på vinteren da ? Og som kanskje kan si noe om hvordan det er ? Er det merkbart dårligere grep enn 225 ?

jeg har bestilt denne dimensjonen til nye A6en, og jeg er spent på hvordan det blir...men den dimensjonen er da alt for stor til B8?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra 225/45-17 til 225/45-19? Det blir jo en rulleomkretsøkning på 8%.. Vet ikke hva slags hjul som er standard på denne i S-line, det er vel kanskje 235/45-17 kanskje? Da blir det i så fall 6,5% forskjell som også er over lovlig.

Selv har jeg 245/40-19 på sommer med A6, ikke fryktelig god klaring mot bremser og div.. Spørs hvordan det går med A4 med S-line understell og 225/45-19 da.. Blir enda større enn den dim. jeg har.

Gått ut i fra standard dim på 19" som er 255/35-19.. ;)

225/45-17 er uansett ikke rett dimensjon på en B8 så kan ikke gå ut i fra det. Den har vell 235/45-17 eller 225/50-17?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk fra 225/50-17 til 245/40-18 på min A6 4F FWD for et par år siden. Begge med Hakka RSi piggfritt.

Kan ikke si jeg merket noen som helst forskjell på fremkomlighet, og de siste vintrene har det vært mye snø på østlandet.

At brede vinterdekk skal "flyte oppå" slaps kan jeg ikke si jeg merket noe til.

Så med bra gummi er det bare å fleske til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gått ut i fra standard dim på 19" som er 255/35-19.. ;)

225/45-17 er uansett ikke rett dimensjon på en B8 så kan ikke gå ut i fra det. Den har vell 235/45-17 eller 225/50-17?

Aha... :) Rimelig sikker på at B6 (som dette var snakk om) med S-line har 235/45-17 standard. B8 har derimot 245/40-18 med 255/35-19 som ekstrautstyr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ripper litt opp i denne.. et par amatørspørsmål.

Vurderer 225/45/19 på A4 B8 nå i vinter.. Regner med det passer med ET35 og 30mm s-line understell?

Har jeg forstått disse dekkmål riktig hvis jeg tror at 225/45/19 har like mye gummi mellom felg og underlag som 225/45/17,

bare at bilen blir rett slett høyere ? Noe som slett ikke trenger å være dumt på vinterføre..

Men nå svarte jeg ikke klugen, men Andreas... :) Og her er det snakk om en B8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men nå svarte jeg ikke klugen, men Andreas... :) Og her er det snakk om en B8

:o Jeg så og jeg så, men jeg så ikke... : dum :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må gi ett svar her slik at jeg finner tilbake tråden i vinter :)

Har bestillt 245.40.19 Yokohama, kommer med vurdering om ett par mnd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja.. ble 235.35.19 her.. er vel bare å grue seg..haha.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja.. ble 235.35.19 her.. er vel bare å grue seg..haha.

Samme her - blir spennende. Men tror ikke det blir noe spesielt ubehagelig bortsett i fra kjettingsporene. Meeen i Trondheim kommer jo saltbilene før snø-fnuggene har rukket å lande så trenger vel egentlig ikke vinterdekk :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte 235/35-19 Hakka i fjor vinter, og har aldri hatt så bra dekk noen gang. ALDRI noe problem :) (bortsett fra litt subbing) Så er ingenting å grue seg for om dere har kjøpt gode dekk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte 235/35-19 Hakka i fjor vinter, og har aldri hatt så bra dekk noen gang. ALDRI noe problem :) (bortsett fra litt subbing) Så er ingenting å grue seg for om dere har kjøpt gode dekk :)

Det lover godt, Hakka R jeg har kjøpt.

Edit: Noen som vet hvordan holdbarheten er på disse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det lover godt, Hakka R jeg har kjøpt.

Edit: Noen som vet hvordan holdbarheten er på disse?

Jeg ble ikke anbefalt hakka R på min a4 b8 3.0 tdi, dekkforhandleren min mente de var for myke og kom til å slites for fort om jeg brukte de 611Nm aktivt.

En Rs4 b5 hadde kjørt 6.000km så var hakka r utslitt : faint :

Men på moderat kjøring og moderat motor, så holder de veldig godt!

Innkjøring er viktig selvfølgelig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.