Foliering vs lakkering (matt)

Anbefalte innlegg

Vel, til dere som har prøvd.. Hva er best?

 

Har hørt at med mattlakkert bil, så kan den med tiden vaskes blank igjen (altså ødelegges). Pluss at det setter seg stygge flekker f.eks rundt dørhåndtak osv..

 

Hvordan er det med foliering? Sies at det holder seg rundt 5 år? Kan det vaskes i stykker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det med riper og slikt?

Riper synes jo altfor tydelig på vanlig svart metallic. I tillegg må man vaske daglig hvis bilen skal se ren ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville uansett foliert den sort.

Folie er billigere enn lakkering.

Matt lakk tåler lite.

Går du lei eller skal selge så kan du bare rive av folie og bilen har sin org farge igjen.

Folien beskytter også lakken bra når den er på så den dagen du drar av folien så vil lakken være i samme stand som da du la på folie. Tenker da på at den ikke mattes ned av solen og folien beskytter mot steinsprut og riper til en viss grad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva snakker vi om av priser for folie?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva snakker vi om av priser for folie?

 

Fått tilbud på 15 000 for min bil hvertfall.. ca 3-5 000 i folie og 10 + i arbeid..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Øyvind skriver ligge helfoliering fra 15-25000 alt ettersom hvor stor bil og hvor mye detaljer det er på bilen. Kvaliteten på folien spiller også inn en stor rolle da du får folie alt fra 100-1000 kr pr løpemeteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk pris på 20 000,- for Audi A8 (ikke matt da, men). 16 000,- hvis ikke takplata skulle folieres. Nå skal det sies at A8'en har noen veldig store flater å dekke fra bakskjerm, så det vil bli veldig mye "kapp" igjen fra en slik bil.

 

Jeg har sett når erfarne folk la på sort matt folie på panseret på min bil, og må si at det var virkelig imponerende å se hvor lett denne filmen var å jobbe med! Den kunne strekkes ganske mye, og var relativt enkel å jobbe med.... De store flatene kan en nok enkelt klare å dekke selv, men det er seff. verre med de flatene med masse kriker og kroker, og runde hjørner.... DER ligger utfordringen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva snakker vi om av priser for folie?

 

Polo/A1 = 10.000-12.000 med eller uten mva vet jeg ikke : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Matt lakk tåler lite.

 

Hva er det som gjør at den tåler lite? Er jo bare å hive på klarlakk med matningsmiddel i, så tåler den akkurat like mye som alle andre normale lakktyper.

 

Strukturen i mattlakken får man ikke blank. Den blir blankere etter hvert, men vil forbli matt.

Angående riper og vask, så er det helt riktig. Den må vanskes ofte, og riper vises godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det som gjør at den tåler lite? Er jo bare å hive på klarlakk med matningsmiddel i, så tåler den akkurat like mye som alle andre normale lakktyper.

 

Strukturen i mattlakken får man ikke blank. Den blir blankere etter hvert, men vil forbli matt.

Angående riper og vask, så er det helt riktig. Den må vanskes ofte, og riper vises godt.

 

Klarlakk med mattningsmiddel vil fortsatt være mere blank enn sort matt uten. Dette er nettopp en av grundene som gjør at matt sort tåler lite. At du IKKE har klarlakk over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarlakk med mattningsmiddel vil fortsatt være mere blank enn sort matt uten. Dette er nettopp en av grundene som gjør at matt sort tåler lite. At du IKKE har klarlakk over.

 

du kan prøve lakkere en bil med bare base så skal du se åssen det går når du vasker den.

du må ha klarlakk på lakk som brukes i dag fordi den er vannbasert.

 

hvis du foreks skal lakke en dør og pusser igjenom ned til metal så må du legge på grunning på dette før du legger på lakken ellers så vil det etter en viss tid komme rustbobler her nettopp fordi det er vannbasert lakk.

 

 

her er et ganske så elendig bilde av en skyline med matt klarlakk.

DSC_0374.jpg

 

Edit: legger til et til. bilen er ikke ferdig så det er ikke så lett å finne noen bra bilder. men men

17877_391817065446_601755446_10290732_59

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan prøve lakkere en bil med bare base så skal du se åssen det går når du vasker den.

du må ha klarlakk på lakk som brukes i dag fordi den er vannbasert.

 

hvis du foreks skal lakke en dør og pusser igjenom ned til metal så må du legge på grunning på dette før du legger på lakken ellers så vil det etter en viss tid komme rustbobler her nettopp fordi det er vannbasert lakk.

 

Vi får se. Min er lakkert med bare base... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi får se. Min er lakkert med bare base... :)

 

Er forsjell på base og tettfarge;)

Vist det ikkje er brukt klarlakk, så må det vere tettfarge.

Bare base på hadde ikkje holdt langa tio:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kan jeg finne priser på folie?

Har noen småting som jeg ville ha prøvd meg på, og kan ikke tro det skal være noe stort problem så lenge det ikke er mye kriker og kroker på det jeg skal foliere? Det er vare å vaske overfalten HELT ren for deretter å legge på folie?

Må kanskje bruke varmepistol noen steder for å få det perfekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vask med rødsprit eller kjøp egnet vaske middel. Varmepistol er helt klart ett must å ha. Pass på å ha skarpe blader til kapping og ta deg god tid. Bedre å bruke 5 min ekstra enn å måtte riva av å begyne på nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kan jeg finne priser på folie?

Har noen småting som jeg ville ha prøvd meg på, og kan ikke tro det skal være noe stort problem så lenge det ikke er mye kriker og kroker på det jeg skal foliere? Det er vare å vaske overfalten HELT ren for deretter å legge på folie?

Må kanskje bruke varmepistol noen steder for å få det perfekt?

ABM Reklame er der jeg alltid handler folie ihvertfall, og de finner du også på Hamar. Hvis du kjøper folie der, spør samtidig om de har skrape til å legge den på med - har som regel skraper med en "vanlig" side og en med "filt" på, og det er filtsiden du burde bruke/bruke fingrene flittig. Hvis du planlegger å kjøpe en varmepistol til formålet, så kan jeg med en gang si at det kan du spare deg bryet for. Stikk heller på badet og stjel hårføneren til dama/mora/søstera/bestemora di - mye bedre kontroll over varmen da, og du trenger strengt tatt ikke mer varme enn en hårføner gir.

 

Ang. å legge på, så er det visse ting som er greit å legge på tørt og bare bruke varme (trenge kanskje ikke varme en gang, men greit å bruke så limet fester seg bedre), mens andre ting kan du legge på vått uten varme, og noe med både varme og såpevann. Kjøp med deg dobbelt så mye folie som du egentlig trenger, så har du noe å prøve&feile med;)

 

Ville ikke brukt rødsprit til å vaske med, men heller det samme såpevannet som du bruker når du legger på filmen, så slipper du å risikere at noe reagerer med folien/limet. Bruk avfetting hvis det er noe som er skikkelig møkkete og fælt.

 

Hvis det er f.eks deksler til bil innvendig du skal legge på (ting som man ikke ser baksiden av, altså), så bare skjærer du til en bit som er noe større enn delen du skal foliere, for da bare bretter du kanten bak dekslet mens du bruker føneren. Men dette skjønte du sikkert fra før, bare jeg som ble litt ivrig i "foliestilen" min, ser jeg:p

 

Til slutt: Skaff deg en boks med tålmodighet om du ikke alt har en, og smør deg jevnlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med firma som legger på dette for deg?

Vurdere og legge matt svart folie på en TTS, og da er jeg interessert i at det blir bra.. Ser ikke for meg at det er noe jeg skal prøve på selv iallefall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når det kommer til matt folie så er ikke det så vanskelig å legge som blank folie.

 

men, skal man ta en hel bil så er det greit at noen som kan det gjør det.

 

det man også må tenke på er at all folie krymper med tiden og bør da legges i så hele stykker som mulig, eller så langt det lar seg gjøre.

 

et firma som er VELDIG store på dette er visius i oslo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kan man se arbeidsprosessen med å helfoliere en bil matt svart, og en må være minst to, helst tre, som virkelig vet hva de gjør på om dette skal bli bra. Nå ser det tildels fryktelig lett ut på videoen, men alt ser jo lett ut når de som er virkelig flinke til det gjør det :)

 

 

Så gå til et velrenommert firma med en gang om man vurderer dette, så sparer man seg for mange ergrelser med å gjøre seg bort på egen hånd først ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på hvordan resultatet ble da jeg la beskyttelse på iPhone, så er det nok liten tvil om at jeg kommer til å overlate dette til et firma når jeg bestemmer meg for det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.