#11926 Skrevet Desember 21, 2011 Disse har jeg kjørt på tidligere. Husker Steffen Jevnaker klaga på at han ikke klarte å legge bilen min ut i sladd. Gode dekk kjøpt.. dog uten pigg, de måtte settes inn manuellt.. så da blir det "piggfritt" i år og så får jeg de til og skru inn pigger til neste år eller noe =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11927 Skrevet Desember 21, 2011 Bare les denne testen http://www.akam.no/artikler/test_av_canon_50mm_1_8_og_1_4_usm/913 http://www.akam.no/artikler/test_av_canon_50mm_objektiver/7065 For min del så holder ikke denne kvaliteten.. skal jo bytte vekk min Tamron 17-50mm og.. men for mange så holder jo denne mer enn nok og.. Er snakk om hva man prioriterer Har sett de, men mente forskjellen ikke var så stor som den var:p Blir nok til å spare for min del også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11928 Skrevet Desember 21, 2011 Ja, nå begynte jeg å lure på om drømmen om 60D gikk litt åt helvete:p Har Sigma 28-70 F2.8, gamle typen. Men må få investert i et annet objektiv også, og Canon EF 50mm F1.8II kunne ha vært moro å prøvd ettersom det ikke koster mer. Eventuelt spare litt for å kjøpe Canon EF 50mm F1.4 USM istedenfor. Ihvertfall lyst på et fast objektiv med lav blender som ikke koster skjorta, så kom gjerne med tips:) Hva er "ikke koster skjorta" da? Jeg har Sigma sin 50mm f/1.4 og er storfornøyd. Kosta vel 3500 eller 3900,- husker ikke helt i farta 60D er et crop kamera,(1,6x) men det vet du vel så kanskje gå for en 30mm i stedet. Bare et tips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11929 Skrevet Desember 21, 2011 Hva er "ikke koster skjorta" da? Jeg har Sigma sin 50mm f/1.4 og er storfornøyd. Kosta vel 3500 eller 3900,- husker ikke helt i farta 60D er et crop kamera,(1,6x) men det vet du vel så kanskje gå for en 30mm i stedet. Bare et tips. Men nå koster jo Canon 50mm f/1.4 under 3000kr. Før så kostet det rett under 4k. 50mm`ern til canon har jeg hørt har L glass og.. men mulig jeg surrer. Ikke kom her å brif med ditt fullformats kamera *missunnelig* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11930 Skrevet Desember 21, 2011 Men nå koster jo Canon 50mm f/1.4 under 3000kr. Før så kostet det rett under 4k. 50mm`ern til canon har jeg hørt har L glass og.. men mulig jeg surrer. Ikke kom her å brif med ditt fullformats kamera *missunnelig* Ok. Jeg har ikke sett på priser på optikk på en god stund Det kan være Haavard. Det er jeg ikke sikker på. Unnskyld, det var ikke meningen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11931 Skrevet Desember 21, 2011 Bare sånn uten å ha sjekket, Får man brukt EF-S objektiv på fullformat kamera? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11932 Skrevet Desember 21, 2011 Bare sånn uten å ha sjekket, Får man brukt EF-S objektiv på fullformat kamera? Eneste jeg vet er at Sigma 10-20mm min som ikke er fullformat passer, og jeg får tatt bilder men det er ikke og anbefale. (så det har jeg kun prøvd) Diameteren på åpningen til et EF-S optikk er betydelig mindre. Der du setter optikken fast på kamera. Er vel fare for at speilet tar borti. Men du kan gjøre omvendt, altså EF på crop kamera. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11933 Skrevet Desember 21, 2011 Hva er "ikke koster skjorta" da? Jeg har Sigma sin 50mm f/1.4 og er storfornøyd. Kosta vel 3500 eller 3900,- husker ikke helt i farta 60D er et crop kamera,(1,6x) men det vet du vel så kanskje gå for en 30mm i stedet. Bare et tips. Det er priser som gjør at jeg kan beholde skjorta, ja:) Så teknisk har jeg ikke sett på det, men det vil si at 30mm zoom tilsvarer noe rundt 50mm? Denne illustrerer det vel ganske greit?: Så det vil altså si at mitt 28-70mm objektiv blir enda mer ubrukbart til å ta bilder inne enn det alt er? Hmm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11934 Skrevet Desember 21, 2011 Ossen kamera er det du har nå? Har du ikke fullformat kamera nå, så vil du ikke merke noe forskjell.. 28-70mm på 1.6 crop er 44-112mm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11935 Skrevet Desember 21, 2011 Dette vil jeg si er riktig ja. Når jeg kjøpte 50mm min som er FF å satte det på 50D`n min så tilsvarte det 50mm x 1,6 = 80mm. Står en del om dette her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=89721&page=73 Men, om man kjøper en 50mm EF-S optikk så er vel det 50mm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11936 Skrevet Desember 21, 2011 Eneste jeg vet er at Sigma 10-20mm min som ikke er fullformat passer, og jeg får tatt bilder men det er ikke og anbefale. (så det har jeg kun prøvd) Diameteren på åpningen til et EF-S optikk er betydelig mindre. Der du setter optikken fast på kamera. Er vel fare for at speilet tar borti. Men du kan gjøre omvendt, altså EF på crop kamera. Jævla surt å kjøpe 17-55 EF-S objektivet til 8000kr, hvis jeg samtidig vurderer å skaffe meg 5D seinere.. OM jeg skulle handlet det, såklart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11937 Skrevet Desember 21, 2011 Jeg har 40D, så blir det noen forskjell i det hele tatt da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11938 Skrevet Desember 21, 2011 Jeg har 40D, så blir det noen forskjell i det hele tatt da? Da er det akkurat det samme ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11939 Skrevet Desember 21, 2011 Dette vil jeg si er riktig ja. Når jeg kjøpte 50mm min som er FF å satte det på 50D`n min så tilsvarte det 50mm x 1,6 = 80mm. Står en del om dette her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=89721&page=73 Men, om man kjøper en 50mm EF-S optikk så er vel det 50mm Nei, Selv om man kjører EF-S optikk (ifølge Japanphoto) på ikke-fullformat kameraer så får man Crop faktor da og. EF-S Specs på 17-55 objektivet : Fatning ---------------------------------------- Canon Sensorstørrelse ------------------------------- APS-C Brennvidde------------------------------------- 17-55mm Motsvarer brennvidde ® på 24x36mm---- ca 27-88mm Nærgrense ----------------------------------- 0,35m 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11940 Skrevet Desember 21, 2011 Jævla surt å kjøpe 17-55 EF-S objektivet til 8000kr, hvis jeg samtidig vurderer å skaffe meg 5D seinere.. OM jeg skulle handlet det, såklart. Jepp. Jeg har 40D, så blir det noen forskjell i det hele tatt da? Skulle ikke mene det. Eneste jeg ville komme med tips om var at hvis du ryker på et FF 50mm eller noe så må du huske 1,6X 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11941 Skrevet Desember 21, 2011 Nei, Selv om man kjører EF-S optikk (ifølge Japanphoto) på ikke-fullformat kameraer så får man Crop faktor da og. Da tør jeg ikke si noe mer Edit: Er jo litt snodig da at Canon lager/selger f.eks et kit da, med la oss si 600D og 18-55mm EF-S og det er plutselig ca 29-88mm. Hmmm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11942 Skrevet Desember 21, 2011 Da er det akkurat det samme ja Puh:p Da slipper jeg å kjøpe objektiv fordi jeg må, og kan heller vente til jeg bare har lyst og råd:D Rart ingen har klaget over at vi har snakket så mye på kamera her i dag:p Eneste jeg ville komme med tips om var at hvis du ryker på et FF 50mm eller noe så må du huske 1,6X Stemmer. Da er det EF-S? Her må vi ha teskjea igjen, gitt:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11943 Skrevet Desember 21, 2011 Jeg ble fryktelig usikker her nå Mads etter det siste Haavard skrev Gjør det veldig enkelt å ta en tlf til nærmeste fotosjappe du 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11944 Skrevet Desember 21, 2011 Ja, meg går det helt i surr for nå, ihvertfall. Nesten den samme følelsen jeg hadde første gang jeg prøvde et speilreflekskamera:p Jeg kjøper forhåpentligvis nytt kamera rett over nyttår, så da får jeg finne ut mer da: ja : Ingen som er interessert i et 40D, forresten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11945 Skrevet Desember 21, 2011 Forskjellen på EF og EF-S er at EF er for fullformat kamera.. (5D og nedover) EF-S er "laget til" ikke-fullformat (eos 60D, 600D,550D osv) EF objektiver passer på begge formatene, men er litt usikker på den andre veien.. Crop faktoren er tilstede selv om man har EF-S objektiv på ikke fullformat.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11946 Skrevet Desember 21, 2011 Rart ingen har klaget over at vi har snakket så mye på kamera her i dag:p Jeg følger med å leser da dama har fått seg ny linse 40mm nikon 2.8G microlinse, samme som makro men dette er en tråd der man kan snakke om alt, så skader ikke noe Mads 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11947 Skrevet Desember 21, 2011 Nei, det viktigste er vel at tråden lever, og det er jo ikke reint få som har interessen for bilder i Mjøsa Lokallag, så skader neppe så veldig mye:) Har jo vært et par fototreff oppgjennom åra:D Skal ihvertfall bli spennende å teste ut filming med speilrefleks: ja : Da må Haavard titte innom denne tråden enda oftere enn før, for da har jeg garantert enda flere spørsmål enn nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11948 Skrevet Desember 21, 2011 hehe.. no problemo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11949 Skrevet Desember 21, 2011 Noe annet som skjer, da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11950 Skrevet Desember 21, 2011 fader så mye dere snakke om kamera da!!! hehe neida tråden er jo til alt mulig mårra ska jeg stikke å kjøpe meg ny tlf! bare usikker på hvilken 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...