Anbefalte innlegg

S4 C4 har sperre bak, Ur quattro har hele regla og så er det vell noen 80 som har foran og bak.

 

Det er ikke noe problem å spinne eller lage rundinger som du sier. Problemet med de er visst du mister feste enten foran eller bak da forskyver den ikke kraften der du trenger den, du får en tohjuls trekk. Hjelper ikke med sperre bak når du mister feste på forhjula heller, vill ikke koble inn bakhjulene for det. ;)

 

må nesten irettesette deg litt, ur quattro fikk torsen diff i 87 eller 88 og derav ikke midt sperre

 

 

Og selv om jeg er "innhabil" quattro fantast må jeg si jeg syntes du og flere andre her over dramatiserer svakheten med quattro usakelig mye... nå har jeg kjørt quattro (langstilt med torsen)i 10 eller 11 vintre og har hatt trøbbel med at forhjulene har spinni uten trekk på bakjhjula 1 gang, å da hadde jeg kjørt i grøfta grunnet IDIOT kjøring.

 

Ellers har jeg kjørt MYE quattro i snø og glatte (Også søle å vått gress). Bratte bakker og med henger. Høy snø osv...Og jeg vil påstå at man nesten må fremprovosere en situasjon der man ikke kommer frem med en quattro. Tatt i betrakning at man er inneforstått at man kjører en person bil og ikke en terreng bil eller brøyte bil.

 

Denne vinteren går jeg imøte med min beste vinter bil så langt. Allroad 2.5TDI og er stålende fornøyd så langt.

Kona går sin første vinter i møte med bmw x3, så det blir jo spennende da å se hvem som trekker opp hvem: smil : For å være ærlig tror jeg ikke noen av oss får behov for slepetau, om ikke det er noen andre med 2wd som trenger litt hjelp da.... Eller evnt du najib som står fast som vanlig med den ubrukelige quattroen din:nana: sikker på at du ikke har blitt lurt å fått en FWD da:nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må nesten irettesette deg litt, ur quattro fikk torsen diff i 87 eller 88 og derav ikke midt sperre

 

 

Og selv om jeg er "innhabil" quattro fantast må jeg si jeg syntes du og flere andre her over dramatiserer svakheten med quattro usakelig mye... nå har jeg kjørt quattro (langstilt med torsen)i 10 eller 11 vintre og har hatt trøbbel med at forhjulene har spinni uten trekk på bakjhjula 1 gang, å da hadde jeg kjørt i grøfta grunnet IDIOT kjøring.

 

Ellers har jeg kjørt MYE quattro i snø og glatte (Også søle å vått gress). Bratte bakker og med henger. Høy snø osv...Og jeg vil påstå at man nesten må fremprovosere en situasjon der man ikke kommer frem med en quattro. Tatt i betrakning at man er inneforstått at man kjører en person bil og ikke en terreng bil eller brøyte bil.

 

Denne vinteren går jeg imøte med min beste vinter bil så langt. Allroad 2.5TDI og er stålende fornøyd så langt.

Kona går sin første vinter i møte med bmw x3, så det blir jo spennende da å se hvem som trekker opp hvem: smil : For å være ærlig tror jeg ikke noen av oss får behov for slepetau, om ikke det er noen andre med 2wd som trenger litt hjelp da.... Eller evnt du najib som står fast som vanlig med den ubrukelige quattroen din:nana: sikker på at du ikke har blitt lurt å fått en FWD da:nana:

 

Nevner svakhetene jeg, og de er der om du liker det eller ikke, men nå har du handlet deg en Allroad (2,5tdi) så skjønner jeg at det ikke er så nøye med svakheter uansett. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nevner svakhetene jeg, og de er der om du liker det eller ikke, men nå har du handlet deg en Allroad (2,5tdi) så skjønner jeg at det ikke er så nøye med svakheter uansett. :)

 

ja, og jeg og mange av de du har diskutert mot er fullt klar over denne svakheten! har som jeg sa selv erfart dette. men det var ved 1 eneste tilfelle i løpet av 10-11 vintre i quattro. Så derfor mener jeg du / dere overdramatiserer denne svakheten voldsomt!!!

 

JA jeg er også klar over svakhetene ved allroad og 2.5 tdi og hadde aldri kjøpt den om ikke jeg kunne skru selv. Men når det er sagt er både motor og bil perfekt komfort, styrke fremkomlighet, og du hører stort sett bare fra den brøkdelen som er missfornøyd, de som er fornøyde er sjelden så "høylytte"

 

Men jøss setter jeg meg fast i vinter ... får jeg bare ringe kona så hu kan redde meg i sin x-drive... vi får se ;) jeg ligger ivertfall ikke våken å gruer meg... heller bare gleder meg til mer snø.hvor jeg kan nyte 4wd fremkomlighet :) god natt alle quattro elskere og skeptikere ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Najib El-Mansouri , takk for en utrolig bra tråd, og en skeptisk synsvinkel på Quattro systemene!

Har nå fått testet min A3 2006 Quattro endel, og dette er defintivt ikke permanent 4wd ihvertfall. Komisk for meg hvordan SUBARU fremstår, trodde faktisk at jeg helte bensin på bålet, og at jeg var helt på bærtur. Men skjønner nå at mine opplevelser med den ganske nye A3`en bekrefter oplevelsene til det fulle! For en som er kjøper en Quattro på bakgrunn av forventet EKTE 4WD, er dette bare latterlig. Jeg kommer alltid til å sette mine biler i ekstreme situasjoner(med vilje, fordi det er artig) , og jeg må si meg lite imponert over Haldex 2. Jeg kommer selvsagt ikke til å stå fast, men det skulle da bare mangle med et 4wd system: klø : Nei, må si Audi`en skuffer stort på flere områder(mulig jeg lager en egen tråd om det, masse ting jeg er misfornøyd med). Min far har hatt såpass med Subaruer og Suzuki som gjør at jeg nesten må le allerede, og min A3 bruker også så latterlig mye drivstoff at jeg forventer skikkelig brutal EKTE 4WD med et slikt forbruk! Jeg bytter nå inn denne "dritten" i en X3, eller en SUBARU REAL TIME 4WD: rock : Audi Quattro er ikke hva jeg forventet i det hele tatt................, selv om jeg kan sladde i ring og kommer frem uten problem. Trodde dette var "moren" til 4WD nesten jeg, noe som er tullball tydeligvis. Jeg betaler lett med høyt forbruk, når det gjenspeiler seg i ekte kjøreegenskaper! edit: må legge til at artig kjørefølelse ikke fulgte med denne A3`en, da må jeg sette meg i BMW`en. Dessverre kommer ikke den seg spesiellt godt frem på glatt underlag, derav behov for denne triste A3`en, makan til lite for pengene har jeg ikke opplevd! Tror ikke jeg liker annet fra VAG enn Porsche lenger by now...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å fyre opp enda mere her, men det er vel ikke til å legge skjul på at haldex ikke er "ekte" quattro. Prøv en bil med torden diff (alle med langstilt motor) og du vil finne igjen likhetene med Subaru'en Trond!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, annen 4 wd system i A3'n en andre Audier. Det er jo det "elendige" torsen systemet som er diskutert tidligere i denne tråden... Det er ikke "moren" tl 4wd du har kjøpt, men en adoptiv datter! helt annet systen! kjøpt deg a4 / A6 / A8 og da får du "moren" til quattro systemet. Men ifølge Najib er det vist ikke serlig bra det heller....

 

Men synd du er missfornøyd Trond! men for å spørre hva er forbruket på bilen ? og hva hadde du forventet at det skulle være? håper ikke du regner med å gå ned i forbruk om du bytter til X3......

Håper du lager en egen tråd. skal jo bli spennende å se mer detaljert hvorfor dette skuffer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men ifølge Najib er det vist ikke serlig bra det heller....

 

Kan ikke du slutte å uttale deg på min vegne.

 

Torson systemet er langt ifra det beste 4wd systemet på markedet, det er det jeg har sagt og det står jeg fast på.

Mange som tror de kjøper "kongen" av 4wd når de kjøper en quattro, der er jeg sterkt uenig.

 

Quattro har en del andre kvaliteter, best på fremkomlighet er de ikke. Nå er visst den nye geneasjon vesentlig bedre, denne har jeg lite kjennskap til, utifra hva jeg har lest er dette et mye bedre system.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke du slutte å uttale deg på min vegne.

 

Torson systemet er langt ifra det beste 4wd systemet på markedet, det er det jeg har sagt og det står jeg fast på.

Mange som tror de kjøper "kongen" av 4wd når de kjøper en quattro, der er jeg sterkt uenig.

 

Quattro har en del andre kvaliteter, best på fremkomlighet er de ikke. Nå er visst den nye geneasjon vesentlig bedre, denne har jeg lite kjennskap til, utifra hva jeg har lest er dette et mye bedre system.

 

 

Om torsen er det beste 4wd systemet eller ikke , skal jeg la vær å utale meg om, sikkert ikke..

Men det jeg utaler på dine vegne er at du sier tidligere i denne tråden at du flere ganger ikke har kommet frem pga torsen systemet oversasker meg virkelig....

 

som sagt jeg har kjørt torsen i maange vintre bratte "korketrekker" bakker og med henger, til tider dårlige dekk, og jeg har aldri opplevd å ikke komme meg frem dit jeg vil. (uten å som sagt "fremprovosere" en situsjon") og med det mener jeg å ha i bakhue at jeg ikke kjører en bil med kjettinger og høy bakkeklaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enig i at quattro ikke er verdens beste system.. Men dette er hvis du tester det på alle mulige måter, som er veldig utenfor det dagligdagse..

 

Ta for eks en Q5... Målet med denne bilen er vel å gi kjørekomfort, og ta hele familien med bagasje trygt opp på hytta i trysil? Gjør den ikke det på en veldig flott måte? Den skal vel ikke inn i skauen? Eller kjøre VM i rockcrawling?

 

Jeg tror "gutta" hos Audi har skjønt at hvis man uheldigvis plasserer bilen med bakhjula nedi bremseprøveren utenfor garasjen til naboen at man ikke kommer ut.. Og jeg tror dem FINT hadde greid å lage ett helt annet system som hadde vært genialt til dette, og i skogen for den saks skyld. BUT WHY? quattro gir jo ekstremt fine kjøreegenskaper på veien, enten det er glatt eller tørt. Det er også ekstremt holdbart og vedlikeholdsfritt.

 

Så uansett hvordan man vrir og vender på denne diskusjonene, så stryker quattro på rulle testen, og den klassiske is på begge forhjula scenarioet som skjer omtrent hver dag (?)

 

Men til gjengjeld så gir det morsomme og fine kjøreegenskaper på veien, der bilene hører hjemme:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får jeg spore litt av og spørre om noen har bekjentskap til SAAB sitt 4x4 system?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får jeg spore litt av og spørre om noen har bekjentskap til SAAB sitt 4x4 system?

 

er vel haldex som audi, vw, land rover osv. bruker muligens også med eLSD

 

For å utbrodere litt kan de senere haldex-versjonene leveres med forskjellige oppsett.

 

Dette var ett ultimatum for at LR ville bruke det i sin Freelander 2, med dette så kan man programere at det skal være et fulltime 4x4 med

x antall prosent som ett minimum på bakhjula.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får jeg spore litt av og spørre om noen har bekjentskap til SAAB sitt 4x4 system?

 

Haldex 4 på nye 9-5. Testa den på snøføre i Molde tidligere i høst, i Aero-utgave med automatgir. Det fungerte finfint i bratte bakker med is/snø/slaps om hverandre. Lett å legge ut og holde den bred også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da spørs det om de fleste er blitt enige da. Etter et par hundre innlegg. :)

 

Diskusjoner som denne er ubetinget bra. Spesielt for å avlive endel myter. Det er ikke til å komme unna at endel tar altfor mye for god fisk bare fordi noen med stor overbevisning har skrevet det på et forum eller fortalt det på "stripa". Slike myter spres videre som hvilke som helst sannheter.

 

Jeg skal ta et par jeg har hørt flere ganger. Begge angår TorSen quattro. Mind the geek factor :)

 

Myte 1: Med (bakdiff)sperra på har du alltid drift på minst 3 hjul.

 

Feil. Sperra bak sørger bare for at bakhjula alltid går rundt med lik hastighet. Om du ikke har feste på ett av fremhjulene vil heller ingen kraft sendes til bakakselen (fordi det er midtdiffen som regulerer denne kraftoverføringen). Du kan i teorien stå å spinne på ett (1) framhjul. Sperre eller ei. Det som derimot sperra kan hjelpe deg med er hvis du mister alt feste på ett (1) av bakhjulene. Uten sperre kan nemlig ingen kraft distribueres til de tre andre hjulene. Med sperra på kan derimot mer kraft distribueres til det andre bakhjulet med feste, som igjen sørger for at kraft kan distribueres til fremhjula.

 

Husk: en åpen diff gir alltid like krefter ut på hver side. En sperret diff gir alltid lik hastighet ut på hver side (kraften som legges ned i underlaget kan dermed være ulik).

 

 

Myte 2: Når en sitter fast blir man stående å spinne på et hjul foran og et bak.

 

Feil. En annen vanlig variant av denne er "spinne på høyre foran og venstre bak". Jeg er ikke sikker på hvor denne myten er oppstått, men det er nærliggende å tro at den stammer fra biler med innkoblbar 4WD. Altså biler med midtdiff-løs overføring der hastigheten på for- og bakaksel alltid er lik. Med denne type firehjulstrekk er en nødt til å miste feste på nettopp et hjul foran og et hjul bak for å miste fremdrift. Det samme gjelder for 1. gen quattro når midtdiffsperra er koblet inn, men altså IKKE for TorSen quattro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan si meg hvordan Quattro'n på min 2007 A4 B7 1.8T er da?

Sammenlignet med feks 3- og 5- serie xDrive til BMW?

 

Jeg har hørt tidligere at Quattro er mye bedre enn BMW - er dette virkelig tilfelle?

Eller er dette fra gamle dager?

 

Og som sagt - hvordan stiller Quattro'n på B7 seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan si meg hvordan Quattro'n på min 2007 A4 B7 1.8T er da?

Sammenlignet med feks 3- og 5- serie xDrive til BMW?

 

Jeg har hørt tidligere at Quattro er mye bedre enn BMW - er dette virkelig tilfelle?

Eller er dette fra gamle dager?

 

Og som sagt - hvordan stiller Quattro'n på B7 seg?

 

B7 er thorsendiff ikke haldex. så det som er beskrevet her med quattro vs. xdrive er som på din bil.

 

Men cluet er vel hvordan systemet fungerer på vinterveier/bakker og der er quattro fenomenalt.

mange fulltime 4x4 kommer med rævva ved sving og tvinger deg til å gå av gassen for å gjennvinne feste, da har man mistet fart og bakken kan sette en stopper for bilen. Quattro vil i et slikt tilfelle fordele krefter rundbaut og unnslippe hjulspinn/sladd og kunne opprettholde farten igjennom svingen f.eks.

 

Dette viser seg i testen med allroad i slalombakken, systemet fordeler krefter der det er mest friksjon og opprettholder farten, mens mange 4x4 spinner og mister den.

 

En fulltime 4x4 vil nok være overlegen i ulendt terreng og lign., men quattro/haldex vil være hakket foran på normalkjøring på veien.

 

Så man må velge etter hvilke egenskaper man trenger.

 

Dette er mine erfaringer, kjører nå -03 golf TDI PD150 4Motion og har enda ikke satt meg fast eller ikke kommet opp en bakke. Så jeg er storfornøyd med valget, har hatt en -95 S6, den var hakket råere på fremkomlighet som "testen" viste (allroad (thorsen) vs. Volvo (haldex))

 

 

Litt om haldex: http://www.dinside.no/803030/verdens-mest-utbredte-4x4-teknologi

 

Quattro: http://en.wikipedia.org/wiki/Quattro_(four_wheel_drive_system).

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Myte 2: Når en sitter fast blir man stående å spinne på et hjul foran og et bak.

 

Feil. En annen vanlig variant av denne er "spinne på høyre foran og venstre bak". Jeg er ikke sikker på hvor denne myten er oppstått, men det er nærliggende å tro at den stammer fra biler med innkoblbar 4WD. Altså biler med midtdiff-løs overføring der hastigheten på for- og bakaksel alltid er lik. Med denne type firehjulstrekk er en nødt til å miste feste på nettopp et hjul foran og et hjul bak for å miste fremdrift. Det samme gjelder for 1. gen quattro når midtdiffsperra er koblet inn, men altså IKKE for TorSen quattro.

 

Er ikke helt enig her, selvom teorien stemmer. Har fått det til med 1,8t quattro flere ganger.

Her har du enhjulstrekk (sporadisk to hjulstrekk, på samme side) skal vell ikke gå an det heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Najib,

 

Det er jo ikke umulig at man blir stående å spinne på et hjul foran og et bak, selv med Torsen. Poenget mitt var at dette ikke er noen "recipe for disaster" hver gang man sitter fast slik mange evner å fremstille det. Er festet tilsvarende dårlig på et hjul foran og et hjul bak blir man stående å spinne på disse to. Teorien holder med andre ord fortsatt vann, selv i praksis. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Najib,

 

Det er jo ikke umulig at man blir stående å spinne på et hjul foran og et bak, selv med Torsen. Poenget mitt var at dette ikke er noen "recipe for disaster" hver gang man sitter fast slik mange evner å fremstille det. Er festet tilsvarende dårlig på et hjul foran og et hjul bak blir man stående å spinne på disse to. Teorien holder med andre ord fortsatt vann, selv i praksis. :)

 

Okay. Trodde du prøvde å "ta livet "av noen (såkalte) myter.??

 

Myte 1 er jeg enig i. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay. Trodde du prøvde å "ta livet "av noen (såkalte) myter.??

 

Myte 1 er jeg enig i. :)

 

På tide å kaste inn hånkle snart najib? Det her er poengløs kverulering og hakking.... rettere sagt, samma gamle...

 

Det er ikke no feil med "myte 2".. den krever bare at du viser bittelitt forståelse for en gangs skyld...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn som jeg har forstått det så har du enda ikke prøvd en ordentlig quattro? altså torsen. kun lest om hvor "dårlig" det er i denne tråden?

 

1 gen quattro er vel strengt tatt "ordentlig" quattro det også ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mente iforhold til haldex, men ja du har jo helt rett ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir mye steinkasting i glasshuset her gitt :P

 

jeg har hatt 4 biler med torsen, og en med x-drive. alle var gode biler og kom seg frem der jeg hadde behov. MEN inntrykket jeg sitter igjen med var at bilen med x-drive var litt mer underholdende og mer forutsigbar, den la en liten, fin overstyring fra starten av, i motsetning til torsen som først er understyrt, men går over til å bli overstyrt midt i svingen :). en kan heller ikke stikke under en stol at BMW har stikkasklingene på fremhjula midt på motorblokka, mens Audi har hele motoren foran stikkakslingene....ergo så får BMW et mer gunstig vektforhold.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4-motion er jo også akkurat samme navn som Quattro, Xdrive osv..

 

Får jo 4motion som er helt likt Quattro (snakker da om Torsen på 4motion) om det skulle bli kalt noe annet enn quattro blir jo helt feil. Da hos Audi så kaller dem det Quattro når det er trekk på alle fire hjula og det er det jo på din A3?

 

Du mener dem skulle funnet på noe nytt når dem kom med haldex?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.