Anbefalte innlegg

http://video.google.com/videoplay?docid=9072883197544018466&q=quattro+vs+x+drive

 

Har Audi tapt seg eller er denne testen bare lureri?

Trudde og hoved trekket til Audi låg på fram hjula eg, her spinner den jo bak og klarer ikkje og dra seg ut...

 

Edit: Denne tråden er nå i januar 2011 blitt en sammenkobling av flere slike tråder som er laget de senere år, det dukker derfor opp de samme diskusjonene, påstandene og spørsmålene flere ganger utover i denne tråden. Det er alt for mye off-topic i denne tråden til at den er særlig lesbar. Det kan påregnes at folk ikke leser hele tråden og heller fortsetter med gjentakelser også i fremtiden. Dersom moderatorene tar seg jobben med å rydde vekk OT i tråden vil det skje med harelabb og starte forfra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være at bakhjulene fikk såpass lite motstand at all kraft gikk bakover, dette løser man ved å trykke litt på bremsen. Kan være at den EDS-en er slått av eller noe sånt? Denne skal jo forhindre akkurat dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes den virket veldig mystisk. Vil nesten tro det har fjernet akslingene foran. Det spinner alltid på et foran og et bak de gangene jeg har nesten kjørt meg fast, både på S4-en (uten sperra innkoblet) og på A6-en. A4-en har jeg ikke prøvd på vinterføre ennå, men regner det er likt der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Torsen -diffen er avhengig av litt motstand for å fungere. (som det også går fram av navnet Torque-sensing, den reagerer på kraft, og ikkje farten på hjulene)

Det får den ikkje her. Ingen krefter ute å går...

Har opplevd dette sjølv mang ein gang på glattisen med piggfritt. Er det glatt nok, så spinner det berre. Har du pigger, så er det vanlegvis nok feste til at den fungerer, men ikkje alltid.:fy:

Med antispinn hadde den uansett komt løs. Men dette var nok gjort for å vise BMW som overlegen.

Så litt urelaistisk test dette her.

 

Har jo frisk i minne den tyske 4x4 testen i ein skibakke. : haha : X-drive såg ikkje så suverent ut der akuratt. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Torsen -diffen er avhengig av litt motstand for å fungere. (som det også går fram av navnet Torque-sensing, den reagerer på kraft, og ikkje farten på hjulene)

Det får den ikkje her. Ingen krefter ute å går...

Har opplevd dette sjølv mang ein gang på glattisen med piggfritt. Er det glatt nok, så spinner det berre. Har du pigger, så er det vanlegvis nok feste til at den fungerer, men ikkje alltid.:fy:

Med antispinn hadde den uansett komt løs. Men dette var nok gjort for å vise BMW som overlegen.

Så litt urelaistisk test dette her.

 

Har jo frisk i minne den tyske 4x4 testen i ein skibakke. : haha : X-drive såg ikkje så suverent ut der akuratt. : rolleyes

 

denne filmen her du meiner?

http://video.google.com/videoplay?docid=9171485126892796503&q=quattro+ski

 

Der virker Audi ganske så overlegne vertfall!:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

X5 har IKKE x-drive....denne kom først på X3, nye 3 serien og 5-serien

Mulig det; så stor kunskap har eg ikkje til BMW.

4WD modellene deres har jo alltid hatt 'X' i betegnelsen, om dei har ulike system aner ikkje eg.:confused:

Er vell forsåvitt ulike system på Audis Quattro også. Torsen/halsdex, (og så den der avarten som var på gamle Audi V8'ern.)

Vil tru ein bil med Haldex IKKJE hadde stått å spunne på bakdekka heller ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

X i betegnelsen til BMW er bare et merkenavn på samme måte som quattro er for Audi, og sier ingenting om typen 4wd system.

 

Det jeg har lest av tester av X-drive systemet til BMW skal visst nok dette fungere helt fantastisk

 

Hva slags system er dette? Torsen, Haldex eller noe annet? Hva er fordelinga foran og bak? Er det trekk på alle fire hele tiden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags system er dette? Torsen, Haldex eller noe annet? Hva er fordelinga foran og bak? Er det trekk på alle fire hele tiden?

 

noe annet...og det er trekk på alle 4 hele tiden ja, og systemet fordeler automatisk kraftfordelingen på hvert enkelt hjul

 

les litt her og her

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm. Liker ikke dette at bmw har kommet med ett bra AWD system. De bruker en form for clutch for å fordele kraften slik at hvis bakhjulen spinner kobler den inn og sender kraft fremover. Tror nesten dette er bedre enn Quattro jeg når det hjelder fremkommelighet men hvordan er det å leke med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe..

 

Ikke sikker på den nye quattro'n eller x drive

 

Men på min 99" A6 Quattro

Hvis den sitter helt fast, driver den diagionalt uansett, ett foran og ett bak!

Jeg har ikke ESP eller antispinn :P Bare å gi gass

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De bruker en form for clutch for å fordele kraften slik at hvis bakhjulen spinner kobler den inn og sender kraft fremover.

Vell, minner jo da mykje om gamle Syncro systemet, eller Volvo sitt system. Berre at der er det framhjulene som drar, og så vert bakhjulene koplet inn.

 

Blir jo som å kjøre ein bakhjulstrekker som får hjelp av fohjulene når det trengst. Sikkert morrsomt, men neppe like stødigt på vinterføre som quattro som har utgangspunkt på 25% på kvart hjul. :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vell, minner jo da mykje om gamle Syncro systemet, eller Volvo sitt system. Berre at der er det framhjulene som drar, og så vert bakhjulene koplet inn.

 

Blir jo som å kjøre ein bakhjulstrekker som får hjelp av fohjulene når det trengst. Sikkert morrsomt, men neppe like stødigt på vinterføre som quattro som har utgangspunkt på 25% på kvart hjul. :rolleye:

 

virker som noen her kjører med skylapper.....har ikke tanken om at noen har laget et system som er like godt/bedre enn Audi slått dere??

 

Audi kan ikke hvile på laurbæra lenger for å si det slik.

 

Det som er unikt med X-drive'n er at den fungerer sammen med ESP'en, og en kan fordele kreftene til hvilket som helst hjul. Det er uansett snakk om en permanent 4wd og ikke noe syncro eller volvo "4wd"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig har ting utviklet seg på 20 år (torsen og quattro er jo en gammel oppfinnelse nå), og det har sikkert blitt funnet på nye ting siden quattroen kom, men hvordan tror dere X-drive er om 20 år? En ting kan man si om quattro med torsen, det holder..Har ikke hørt mye rosenrøde ting om BMW 86' 325iX , men har enda til overs å høre noen snakke stygt om holdbarheten på quattro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

virker som noen her kjører med skylapper.....har ikke tanken om at noen har laget et system som er like godt/bedre enn Audi slått dere??

 

Er vell laget mange betre system enn Quattro. Ingen tvil om det.

MEN:

Kor mange andre merker har eit drivverk som tåler å kjøres 200 000km, for så å trimme motor frå 136hk til 700hk og kjøre 100 000km til uten problem.

Det spesielle med quattro er at det er mekanisk enkelt og SOLID.

Det tåler juling!!

Fint med aktive differ, Gyro-stabilisering, og antispinn/sladd osv. som jobber i lag.

Klart quattro ikkje har sjangs mot det mest avanserte som finst i dag når det gjeld kjøyreegenskaper og framkommeligheit.

Men det fungerer km etter km uten trøbbel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers har man jo alltids det gode gamle systemet, med 2 manuelle vakuumstyrte diffsperrer. Da har man jo 100% sperre på fram- og bakaksel.

Bra greier!

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trekker ikke A6 også hovedsaklig på forhjula, for så og ta med seg bakhjula når det trengs. Vi har prøvd med passaten og den går rett av rulla uten noe spinn bak, pga av mest forhjulstrekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

torsen diffen gir i utgangspunktet 50:50 kraftfordeling

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

torsen diffen gir i utgangspunktet 50:50 kraftfordeling

 

Da burde jo A6 kjørt rett av. Den får vel ikke mer kraft på spinnende hjul??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som det er sagt i tidligere poster er torsen diffen avhengig av litt motstand/kraft, så jeg regner med at bilen hadde hoppet rimelig raskt hvis sjåføren hadde gitt litt ekstra gass

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere diskuterer opp og ned om hvordan Torsen fungerer, men uansett hvordan det fungerer så er det 100% likegyldig her! Det er tydeligvis ingen av dere som ser og tenker her.

 

Bilen i denne "testen" er en A8. Som kjent leveres ikke A8 med manuell-gir, den fåes bare med automat, tiptronic. Det kan man tydelig se at denne A8en har, for føreren bremser mens han rygger, fordi bilen "kryper" på tomgangen. Videre, som kjent, så bruker ikke Audi's automatkasser Torsen midtdifferensial. De bruker en planetdrev type differensial, hvis jeg ikke husker feil. Hvordan disse faktisk fungerer er jeg usikker på, men jeg tror de fungerer som en åpen differensial. Hva slags midtdifferensial BMWen bruker vet jeg ikke.

 

Min egen quattro av 1. generasjon hadde også blitt stående og "spinne" på bakhjulene på disse rullene, regner jeg med. Derfor mener jeg at dere Torsen-eiere kan sove trygt til natta også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har automat på min og den har Torsen midt diff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere diskuterer opp og ned om hvordan Torsen fungerer, men uansett hvordan det fungerer så er det 100% likegyldig her! Det er tydeligvis ingen av dere som ser og tenker her.

 

Bilen i denne "testen" er en A8. Som kjent leveres ikke A8 med manuell-gir, den fåes bare med automat, tiptronic. Det kan man tydelig se at denne A8en har, for føreren bremser mens han rygger, fordi bilen "kryper" på tomgangen. Videre, som kjent, så bruker ikke Audi's automatkasser Torsen midtdifferensial. De bruker en planetdrev type differensial, hvis jeg ikke husker feil. Hvordan disse faktisk fungerer er jeg usikker på, men jeg tror de fungerer som en åpen differensial. Hva slags midtdifferensial BMWen bruker vet jeg ikke.

 

Min egen quattro av 1. generasjon hadde også blitt stående og "spinne" på bakhjulene på disse rullene, regner jeg med. Derfor mener jeg at dere Torsen-eiere kan sove trygt til natta også.

 

 

tror du er litt ute på dypt vann her, Per

 

Alle audier av nyere dato med quattro og rettstillt motor har torsen senterdiff uansett om den er levert med tip eller manuell kasse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, mulig de har endret det, men de første årene med automat brukte ikke Torsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, mulig de har endret det, men de første årene med automat brukte ikke Torsen.
Etter det jeg husker er det kun v8 som ikke brukte Torsen midtdiff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det; så stor kunskap har eg ikkje til BMW.

4WD modellene deres har jo alltid hatt 'X' i betegnelsen, om dei har ulike system aner ikkje eg.:confused:

Er vell forsåvitt ulike system på Audis Quattro også. Torsen/halsdex, (og så den der avarten som var på gamle Audi V8'ern.)

Vil tru ein bil med Haldex IKKJE hadde stått å spunne på bakdekka heller ;)

 

Hvilken avart var det på den V8'ern da? Jeg har sett at vertfal de med automatgir ikke har noen sperreknapp, er det et dårlig system på de bilene da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.