Anbefalte innlegg

Najib El-Mansouri , takk for en utrolig bra tråd, og en skeptisk synsvinkel på Quattro systemene!

Har nå fått testet min A3 2006 Quattro endel, og dette er defintivt ikke permanent 4wd ihvertfall. Komisk for meg hvordan SUBARU fremstår, trodde faktisk at jeg helte bensin på bålet, og at jeg var helt på bærtur. Men skjønner nå at mine opplevelser med den ganske nye A3`en bekrefter oplevelsene til det fulle! For en som er kjøper en Quattro på bakgrunn av forventet EKTE 4WD, er dette bare latterlig. Jeg kommer alltid til å sette mine biler i ekstreme situasjoner(med vilje, fordi det er artig) , og jeg må si meg lite imponert over Haldex 2. Jeg kommer selvsagt ikke til å stå fast, men det skulle da bare mangle med et 4wd system: klø : Nei, må si Audi`en skuffer stort på flere områder(mulig jeg lager en egen tråd om det, masse ting jeg er misfornøyd med). Min far har hatt såpass med Subaruer og Suzuki som gjør at jeg nesten må le allerede, og min A3 bruker også så latterlig mye drivstoff at jeg forventer skikkelig brutal EKTE 4WD med et slikt forbruk! Jeg bytter nå inn denne "dritten" i en X3, eller en SUBARU REAL TIME 4WD: rock : Audi Quattro er ikke hva jeg forventet i det hele tatt................, selv om jeg kan sladde i ring og kommer frem uten problem. Trodde dette var "moren" til 4WD nesten jeg, noe som er tullball tydeligvis. Jeg betaler lett med høyt forbruk, når det gjenspeiler seg i ekte kjøreegenskaper! edit: må legge til at artig kjørefølelse ikke fulgte med denne A3`en, da må jeg sette meg i BMW`en. Dessverre kommer ikke den seg spesiellt godt frem på glatt underlag, derav behov for denne triste A3`en, makan til lite for pengene har jeg ikke opplevd! Tror ikke jeg liker annet fra VAG enn Porsche lenger by now...

 

Å da har jeg hatt min første kosetur på glatta, og dæven å irriterende det er at jeg ikke kunne vente bare et par dager før jeg postet i denne tråden:shf: He he, liten tvil om at det trekker på alle 4 ja, og det føles veldig "permanent" også: smil : Det går hit, det går dit, det går rundt en liten bit osv:klapp: Hadde en utrolig fin kjøretur, og er helt sikker på at det blir en morsom vinter! Utrolig uvant å glede seg til været som før var det værste mareritt: haha :

 

: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: klø :

 

Det står vel ganske tydelig at dette var min første og eneste tur med bilen på glatt underlag.... Nå har jeg kjørt flere hundre mil med bilen, og liten tvil om at dette ikke er permanent 50/50 4wd, for å si det sånn. Men du får lese den andre tråden som ble skillt ut også, er ikke bare Haldex systemet som skaper min misnøye. Kommer seg knallbra frem, men masse annet jeg synes mangler. B.l.a. kjøreglede.. Jeg er ganske ferdig med dette nå, har konkludert, og fått frustrasjonen ut: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står vel ganske tydelig at dette var min første og eneste tur med bilen på glatt underlag.... Nå har jeg kjørt flere hundre mil med bilen, og liten tvil om at dette ikke er permanent 50/50 4wd, for å si det sånn. Men du får lese den andre tråden som ble skillt ut også, er ikke bare Haldex systemet som skaper min misnøye. Kommer seg knallbra frem, men masse annet jeg synes mangler. B.l.a. kjøreglede.. Jeg er ganske ferdig med dette nå, har konkludert, og fått frustrasjonen ut: smil :

 

Hvis du ikke fikk med deg når du kjøpte bilen at den ikke var levert med 50/50 fordeling på drivhjulene så er det jo ikke bilen sin feil?

 

Jeg har lest den andre tråden du har lagt ut og jeg har svart der også Trond. Og jeg blir bare oppgitt over det du skriver, for du gir inntrykk av å ha veldig mye peiling.

 

Hadde du derimot hatt peiling så hadde du funnet ut dette FØR du kjøpte bilen, jeg har jo store problemer å skjønne hva som skal til for at du skal bli fornøyd. Den bilen tror jeg ikke finnes.

 

Hvis din kjøreglede er å ligge breit så har du jo misforstått meningen med Quattro. En A3 Quattro er ikke beregnet for å kunne stille opp i WRC, den har 4 hjulstrekk pga fremkommelighet og passiv sikkerhet.

 

I de fleste tester gjort av journalister og bilfolk så scorer jo VW og Audi høyt på kjøreglede, men her vet altså du bedre?

 

Jeg tror du tar deg selv litt for høytidlig og lirer av deg en masse tull fordi det er den eneste måten du oppnår litt oppmerksomhet på.

 

Men det er min personlige mening.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke fikk med deg når du kjøpte bilen at den ikke var levert med 50/50 fordeling på drivhjulene så er det jo ikke bilen sin feil?

 

Jeg har lest den andre tråden du har lagt ut og jeg har svart der også Trond. Og jeg blir bare oppgitt over det du skriver, for du gir inntrykk av å ha veldig mye peiling.

 

Hadde du derimot hatt peiling så hadde du funnet ut dette FØR du kjøpte bilen, jeg har jo store problemer å skjønne hva som skal til for at du skal bli fornøyd. Den bilen tror jeg ikke finnes.

 

Hvis din kjøreglede er å ligge breit så har du jo misforstått meningen med Quattro. En A3 Quattro er ikke beregnet for å kunne stille opp i WRC, den har 4 hjulstrekk pga fremkommelighet og passiv sikkerhet.

 

I de fleste tester gjort av journalister og bilfolk så scorer jo VW og Audi høyt på kjøreglede, men her vet altså du bedre?

 

Jeg tror du tar deg selv litt for høytidlig og lirer av deg en masse tull fordi det er den eneste måten du oppnår litt oppmerksomhet på.

 

Men det er min personlige mening.

 

Da får du kose deg med din personlige mening Håkon, jeg har faktisk fortalt deg face to face hvor store problemer jeg hadde med b.l.a. å få tilgang til dette forumet for å sette meg skikkelig inn i saker og ting... Og jeg har også skrevet at jeg ombestemte meg mtp bil rett før jeg handlet, så hadde ikke rukket å sette meg inn i detaljene i det hele tatt, noe jeg normalt ville ha gjort...Det er selvssagt min egen feil, og også det har jeg skrevet flere ganger.. Det er uansett summen av alle tingene som teller, og takrenne mangelen som er min avgjørende faktor. Virker som du har skumlest hva jeg skriver.... Du kan umulig ha kjørt en BMW E46 M-Tech 320i ihvertfall, jeg blir deprimert når jeg setter meg i A3`en etterpå, så ja dette vet jeg tydeligvis mye bedre enn deg ihvertfall!

 

Helt tullete å si at jeg ikke kommer til å finne en bil jeg blir fornøyd med. Jeg har vært 100% fornøyd med de jeg har hatt de siste årene, og den ene var altså en gammel Golf... Men A3`en er jeg ikke fornøyd med, så da er det meg det er noe galt med?

 

Du er jo ikke akkurat rund i kantene generelt du heller, så har du min personlige mening

 

Peace out: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får du kose deg med din personlige mening Håkon, jeg har faktisk fortalt deg face to face hvor store problemer jeg hadde med b.l.a. å få tilgang til dette forumet for å sette meg skikkelig inn i saker og ting... Og jeg har også skrevet at jeg ombestemte meg mtp bil rett før jeg handlet, så hadde ikke rukket å sette meg inn i detaljene i det hele tatt, noe jeg normalt ville ha gjort...Det er selvssagt min egen feil, og også det har jeg skrevet flere ganger.. Det er uansett summen av alle tingene som teller, og takrenne mangelen som er min avgjørende faktor. Virker som du har skumlest hva jeg skriver.... Du kan umulig ha kjørt en BMW E46 M-Tech 320i ihvertfall, jeg blir deprimert når jeg setter meg i A3`en etterpå, så ja dette vet jeg tydeligvis mye bedre enn deg ihvertfall!

 

Helt tullete å si at jeg ikke kommer til å finne en bil jeg blir fornøyd med. Jeg har vært 100% fornøyd med de jeg har hatt de siste årene, og den ene var altså en gammel Golf... Men A3`en er jeg ikke fornøyd med, så da er det meg det er noe galt med?

 

Du er jo ikke akkurat rund i kantene generelt du heller, så har du min personlige mening

 

Peace out: vinke :

 

Hva vet du om hvilke biler jeg har kjørt eller ikke?

 

Igjen så er du forutinntatt og tror du vet bedre en andre.

Men jeg stopper her, bruker ikke tid på dette for det fører ingen vei fram.

 

Egentlig så hadde det jo vært greit om du ikke hadde fått tilgang så hadde vi sluppet dette fjaset ditt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir mye steinkasting i glasshuset her gitt :P

 

jeg har hatt 4 biler med torsen, og en med x-drive. alle var gode biler og kom seg frem der jeg hadde behov. MEN inntrykket jeg sitter igjen med var at bilen med x-drive var litt mer underholdende og mer forutsigbar, den la en liten, fin overstyring fra starten av, i motsetning til torsen som først er understyrt, men går over til å bli overstyrt midt i svingen :). en kan heller ikke stikke under en stol at BMW har stikkasklingene på fremhjula midt på motorblokka, mens Audi har hele motoren foran stikkakslingene....ergo så får BMW et mer gunstig vektforhold.

 

Men, X-driven er jo lagt opp som bakhjulstrekker der forhjulene skal koble inn når det slipper- altså, det MÅ slippe bak først, ikke rart det blir sladding, men det er jo sånt BMW oppfordrer til og :)

 

Men det var ingen andre som ville kommentere han som "stresstestet" haldex-systemet der røyken stod ut av hjulbuene og hjulparet var koblet ut "for å skåne systemet", det høres jo helt latterlig ut - greit, det hjelper den siste kneiken opp til hytta, men lengre tids morro er bare til å glemme: klø :

 

Nei, takke meg til ett skikkelig mekanisk system som virker uten å være avhengig av coole clutcher og alskens elektroniske duppeditter som bader i saltlaken i hjulhuset hele vinteren - igjen styrt av en computer som bor i ett fuktig miljø, så skal jeg heller overleve å måtte en eller annen gang bli stående å spinne på ètt forhjul, så kan jeg prøve det som tydeligvis ingen andre klarer - å gi skikkelig med gass :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men, X-driven er jo lagt opp som bakhjulstrekker der forhjulene skal koble inn når det slipper- altså, det MÅ slippe bak først, ikke rart det blir sladding, men det er jo sånt BMW oppfordrer til og :)

 

Dette er feil.. eller riktig og feil.. :) Xdrive er laget for å oppleves som en bakjhulstrekker, eller sagt på en annen måte: skal fortsatt kjennes ut som en vanlig BMW, men det MÅ ikke slippe bak først, allerede ved rattutslag / mer eller mindre gass etc så reguleres kraften. Dette styres jo da selvfølgelig av det samme som ESP'n, med g sensorer og det hele..

På Torsen så må det være en faktisk "hjulslipp" for at kraften skal flyttes.

 

På xDrive trekker det 60 bak og 40 foran fra start, så sant ikke noe annet er smartere. I hastigheter over 180km/h så trekker det bare bak...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ha ha du har lett som en GAL og dette var hva du kom over.. :P

 

Hva beviser filmene??

Det er vell nevnt en titall ganger at du må trykke på bremsen eller bruke brekket, men det fungerer utrolig dårlig i en bakke der du mister hele momentet. Det som derimot fungerer veldig bra er fart. (men ikke alltid det er like trygt)

 

Ok, mulig det;) lenge siden jeg har fullgt med her, for min del er denne diskusjonen litt meningsløs, vet iallefall at til mitt bruk duger ikke xdrive, da jeg er glad i langvarig belastning i mye snø og sladding.

Da vil jeg ha ett system som funker uten å overbelaste all mulig elektronisk dilldall!!

 

Mulig du Najib El-Mansouri med andre bare hoppet over det som favoriserte quattro kontra x-drive med mitt innlegg??

 

Ord blir meningsløse, det er praksis for min del som gjelder!

 

Følelsen du får når x-drive kutter drivkraften til forhjulene ved langvarig(1-3 minutter med mye spinning og belastning av 4x4) er nok for min del til å si at quattro er bedre for mitt bruk og gir en mer stabil fremkommelighet i særklasse!

Kjørbarhet er en annen sak, Bmw er satt opp med bakhjulstrekk som hovedfokus, så blir fort sidelengs, men er minst like morro å ratte quattro dersom du kan det!

Men egentlig er hele poenget med 4x4 fremkommelighet og sikkerhet for folk flest.

Hjelper lite med at x-drive spinner på 3 hjul kontra i værste fall 2 hjul(quattro på forskjellig aksel) når du sitter fast, når bmw en kutter ut forhjulene nettop når du trenger det(da har du plutselig sporadisk 1-2 hjulstrekk på samme aksel)! å det er når du har kjørt deg fast(max belastning av 4x4 systemet for å komme løs) du trenger pålitelig system! Quattro tåler iallefall å blir brukt hardt,..

Skjønner ikke hvordan folk for seg til å klage på quattro, fungerer aldeles utmerket, har aldri stått fast selv i ekstreme situasjoner!

i rest my case....

 

Sikkert sunt med litt dissing av quattro, men sporer litt av! i tilleg er det mye enkelt individers negative erfaring rundt quattro som blir diskutert om og om igjen;) Hva med faktisk å prøve systemene slik jeg har gjordt før man uttaler seg hva som er best og at quattro er noe drit! Dette blir for dumt.

 

Trodde dette var ett audi forum???: vinke :

 

Ps: er medlem på bmw forum også....

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått den til å kutte kraften til forhjula?

hmm.. har jeg ikke fått til enda, og det skal ikke stå på forsøket ;) har dog vært spent og skeptisk til om det kommer til å skje..

Har derimot fått automatkasse til å gå i nødmodus pga varme på RWD, etter ca 15 mil konstant "på tverr"..

 

Så kan det jo sies om det er fordi det har muligheten til å spare helsa som er grunnen til at det kutter, noe det ikke ville gjort i ett "gammeldags" system, eller om det er fordi det tåler mindre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, mulig det;) lenge siden jeg har fullgt med her, for min del er denne diskusjonen litt meningsløs, vet iallefall at til mitt bruk duger ikke xdrive, da jeg er glad i langvarig belastning i mye snø og sladding.

Da vil jeg ha ett system som funker uten å overbelaste all mulig elektronisk dilldall!!

 

Fremdeles ikke funnet noe :P (Har ventet spent jeg.)

Bmw har jeg ikke så mye kjennskap til. At det ikke tåler å bli "voldtatt" på samme måte som quattro er jeg enig i. Quattro tåler sinnssyk belastning, men det er fremdeles ikke det beste 4wd systemet i mine øyne når de har så usle svakheter.

Nå snakker jeg om daglig bruk og uansett har du overbelastet et xdrive system?? (Vet du hva det tåler?)

Visst du har lest tråden så mener jeg at Subaru har det overlegne 4wd systemet. Til daglige mener jeg også xdrive systemet er mye bedre. (Snakker her kun om 4wd systemet ikke bilen i sin helhet)

Er målet masse hestekrefter og så mye sladding som du tydeligvis driver med er quattro overlegent. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visst du har lest tråden så mener jeg at Subaru har det overlegne 4wd systemet.bilen i sin helhet)

:)

 

Subaru har sikkert ett flott 4wd system på bilene sine dem , men i fjor vinter så kjørte jeg opp bakken her hjemme på første forsøk med min Tiguan( haldex 4 ) mens naboen med sin Legacy måtte ha 3 forsøk.

( Det var 15-20 cm med bløt nysnø.)

Det kan jo hende naboen er en dårlig sjåfør......eller dårlige dekk.......hva vet jeg;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bmw har jeg ikke så mye kjennskap til. At det ikke tåler å bli "voldtatt" på samme måte som quattro er jeg enig i.

 

Jeg må bare spørre jeg altså, men du er enig i at x-drive ikke tåler å bli "voldtatt", men samtidig så innrømmer du å ikke ha noe særlig kjennskaper til det?

 

Det er litt vittig, men det er bra du er ærlig da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må bare spørre jeg altså, men du er enig i at x-drive ikke tåler å bli "voldtatt", men samtidig så innrømmer du å ikke ha noe særlig kjennskaper til det?

 

Det er litt vittig, men det er bra du er ærlig da :)

 

Grunnen til at jeg sa de på den måten er at jeg ikke har sett noen xdrive med 500-600hk, dette er ikke uvanlig på quattro uten oppgradering. Så tar det nesten for selvsagt at det ikke tåler samme belastningene, men som skrevet tidligere har jeg ikke noe særlig kjennskap til Bmw, så det finns muligens*(?) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Mest sannsynling et av delene. :)

 

Fra spøk til "revolver".. Haldex er sikker et bra system, og haldex 5 skal visst oppleves som en ekte 4wd. (Siden den er så rask med oppdateringer) Men haldex er heller ikke noe "ekte" 4wd i mine øyne, kobles inn ved behov. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Mest sannsynling et av delene. :)

 

Fra spøk til "revolver".. Haldex er sikker et bra system, og haldex 5 skal visst oppleves som en ekte 4wd. (Siden den er så rask med oppdateringer) Men haldex er heller ikke noe "ekte" 4wd i mine øyne, kobles inn ved behov. :)

 

 

På min Tiguan er det en fordeling på 90% foran og 10% bak. I ekstreme tilfeller så kan kraften flyttes til 100% bak. Har noe bratte bakker her jeg bor men kommer opp allikevel:p

 

Skal du ha "ordentlig " 4wd så er ikke Subaru bra nokk. Da er det sperrer på midten , bak og foran som gjelder;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min Tiguan er det en fordeling på 90% foran og 10% bak. I ekstreme tilfeller så kan kraften flyttes til 100% bak. Har noe bratte bakker her jeg bor men kommer opp allikevel:p

 

Skal du ha "ordentlig " 4wd så er ikke Subaru bra nokk. Da er det sperrer på midten , bak og foran som gjelder;)

 

Haldex 4 er nå en ganske bra system har ikke påstått noe annet. Et permanent system må nødvendigvis ikke ha differ og sperrer, det er noe man uansett kjører med i kortere perioder.

Subaru har 25% trekk på vært hjul hele tiden (pluss at den forskyver kraft) så det kaller jeg permanent, det er torson jeg har satt et kritisk øye på. Forvirrende for mange er at det er quattro uansett. For framkommlighet tror jeg nok haldex er mye bedre uansett. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i følge en nabo, finnes det bare 1 ordentelig 4wd system.

Ford county: smil : ingen over ingen ved siden...så han har like godt 4 stk: smil : (og ca 20 andre traktoerer)

 

 

Men for å være seriøs...

Hadde vært gøy å satt opp en spøreundersøkelse på forumet å sett hvor mange som ikke har kommet frem dit man ønsker med sin quattro.

 

Ville tippe de fleste er fornøyd jeg;)

county1184-300x225.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært gøy å satt opp en spøreundersøkelse på forumet å sett hvor mange som ikke har kommet frem dit man ønsker med sin quattro.

 

Ville tippe de fleste er fornøyd jeg;)

 

Seriøst??? : klø :

 

Blir som å spørre en Toyota eier om han er fornøyd med sin bil. Selvfølgelig er 99% fornøyd eller så hadde det blitt valgt noe annet.

 

Det går ann å være kritisk til et system med en åpenbar svakhet, selvom man er stort sett fornøyd med produktet i sin helhet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en vanskelig bakke opp til huset mitt. Den er GLATT på vinterstid, og med fart kommer 2wd biler ca halvveis opp. Kommer flott opp denne bakken med både Audi A6 b4 quattro, Audi A4 b7 quattro, VW Passat 3BG 4-motion og Golf 5 2.0 tdi 4-motion uten problem.

 

I 99,9 prosent av tilfellene man virkelig trenger 4x4 så er det ikke så viktig hva systemet heter eller hvordan det fungerer, bare man kommer seg frem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Seriøst??? : klø :

 

Blir som å spørre en Toyota eier om han er fornøyd med sin bil. Selvfølgelig er 99% fornøyd eller så hadde det blitt valgt noe annet.

 

Det går ann å være kritisk til et system med en åpenbar svakhet, selvom man er stort sett fornøyd med produktet i sin helhet. :)

 

Det er helt forbanna dønn seriøst ja!

Ja det finnes en svakhet! men hvor stor innvirkning har denne svakheten innenfor det bruksområdet man bruker en personbil til? dvs kjøre på veier, og snø ikke alt for mye høyere en markfrigangen på bilen.. for vi kan vel ikke forvente åkunne kjøre i 30cm kram snø om bilen er 10cm under..

og innenfor det jeg nevner her tror jeg ikke det er så mange andre en deg som stadig ikke kommer frem....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt forbanna dønn seriøst ja!

Ja det finnes en svakhet! men hvor stor innvirkning har denne svakheten innenfor det bruksområdet man bruker en personbil til? dvs kjøre på veier, og snø ikke alt for mye høyere en markfrigangen på bilen.. for vi kan vel ikke forvente åkunne kjøre i 30cm kram snø om bilen er 10cm under..

og innenfor det jeg nevner her tror jeg ikke det er så mange andre en deg som stadig ikke kommer frem....

 

Tja det har vært noen eksempler her, og noen jeg fant på en gammel tråd. Ingen som vill inrømme det uansett. Stian har hatt quattro stående fast på parkeringsplass. (Det var sikkert en dårlig utgave eller noe sånt, "name your pick")

 

Men start undersøkelsen din, blir sikkert "kjempespennede"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg sa de på den måten er at jeg ikke har sett noen xdrive med 500-600hk, dette er ikke uvanlig på quattro uten oppgradering. Så tar det nesten for selvsagt at det ikke tåler samme belastningene, men som skrevet tidligere har jeg ikke noe særlig kjennskap til Bmw, så det finns muligens*(?) :)

 

Altså, det er litt flaut når jeg må fortelle deg at når man skrive "....er jeg enig i". Så betyr det at man er enig i et utsagn fra en annen person. Men nå snakket bentein om en helt normal x3, men det har vel gått deg husforbi at denne bilen ikke har i nærheten av 500-600hk....

 

 

Haldex 4 er nå en ganske bra system har ikke påstått noe annet. Et permanent system må nødvendigvis ikke ha differ og sperrer, det er noe man uansett kjører med i kortere perioder.

Subaru har 25% trekk på vært hjul hele tiden (pluss at den forskyver kraft) så det kaller jeg permanent, det er torson jeg har satt et kritisk øye på. Forvirrende for mange er at det er quattro uansett. For framkommlighet tror jeg nok haldex er mye bedre uansett. :)

 

Du trenger ikke differensialer eller sperrer??? Hva slags forklaring har du på dette da?

Subaru har heller ikke 25% trekk på alle hjula hele tida. Da måtte den ha hatt tre sperrediffer som gamle quattro som den den kjørte med på hele tida. Og ja, quattro torsen forskyver krafta den også om du ikke har fått med deg det enda etter 17 sider.

 

Men ja, det kan hende at haldex er et bedre system enn det torsen systemet som sitter i b3-b5.. men gjett hva, torsen systemet er 10 år nyere enn torsen.... haldex kom ikke før 1998.

En annen ting er at haldex krever mye mer vedlikehold enn torsen systemet, noe som regel gjelder biler generelt med viskose eller clutch differensialer også.

 

Eneste system jeg vet om som ikke trenger diff er om man har en elektrisk motor til hvert hjul...

 

Seriøst??? : klø :

 

Blir som å spørre en Toyota eier om han er fornøyd med sin bil. Selvfølgelig er 99% fornøyd eller så hadde det blitt valgt noe annet.

 

Det går ann å være kritisk til et system med en åpenbar svakhet, selvom man er stort sett fornøyd med produktet i sin helhet. :)

 

Eller vi kan bare spørre deg for et like lite objektivt svar :)

 

Selvfølgelige! Det er jo bare bra å få frem sånt i lyset sånn at folk skjønner hva som skjer. Men når fokuset blir slik som det ofte har vært i denne tråden, subjektivt og KUN fokus på svakheter som nesten aldri inntreffer ved normal kjøring. For hvis man tenker på det så er det nok SVÆRT sjeldent dette inntreffer når man tenker på alle bilene med dette systemet og hvor de kjører. Så blir det litt feil.

 

quattro torsen er og blir et over 20 år gammelt system som faktisk fungerer ganske bra for å være helmekanisk system som ikke trenger input fra sjåføren. At audi valgte å kjøre med åpne differ foran og bak var nok et kompromiss i forhold til pris, kompleksitet og holdbarhet. De skal tross alt selge biler også, og da er det noen økonomer som får noe å si også fremfor kun ingeniørene.

 

Men sorry najib om jeg er litt slem mot deg. Men du har ikke akkurat gitt deg en mm engang på tidvis håpløse argumenter :)

Noen ville kanskje gått så langt å kalle det for litt ignorant, men jeg velger å tro at du ikke helt har forstått at jeg ikke ønsker å tråkke på deg, men å passe på at folk som leser denne tråden som ikke har spesielt peiling ikke blir helt hjernevaska pga. din propaganda og oppblåsning til tusen av en svakhet folk flest knapt hadde støtt på :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja det har vært noen eksempler her, og noen jeg fant på en gammel tråd. Ingen som vill inrømme det uansett. Stian har hatt quattro stående fast på parkeringsplass. (Det var sikkert en dårlig utgave eller noe sånt, "name your pick")

 

Men start undersøkelsen din, blir sikkert "kjempespennede"...

 

Og om du hadde vært der med din über-subaru, så kunne du vel kjørt der som om det skulle vært hvilken som helst sommerdag........... snooork.......

 

Du skjønner like godt som oss at dette er for å illustrere hvordan dette systemet FAKTISK fungerer praktisk.

At du en gang i skuddåret kan komme til å spinne på et hjul er ikke akkurat et stort problem. Jeg skal vedde for at det ofte er noe annet som er mer plagsomt ved de fleste biler innen kortere intervall enn det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja det har vært noen eksempler her, og noen jeg fant på en gammel tråd. Ingen som vill inrømme det uansett. Stian har hatt quattro stående fast på parkeringsplass. (Det var sikkert en dårlig utgave eller noe sånt, "name your pick")

 

Greit nok at Torsen ikke er perfekt og er enig i at det er greit å vite om og være bevisst på enkelte svakheter, men jeg sitter med et inntrykk her at ting blir blåst ut av proporsjoner. Du betegner dette som 'usle og åpenbare svakheter', men det er veldig få som gir uttrykk for at dette er noe problem til daglig, og det er også min egen erfaring.

 

Ang Stians eksempel så kan jeg bekrefte at det er mulig, klarte det faktisk på min egen bil for noen år tilbake på (veldig) glatt underlag og dårlige autobahn vinterdekk (jeg ble forøvrig litt forundret når det skjedde, trodde ikke det skulle være mulig, og lærte meg etterpå at jeg muligens kunne kommet meg løs med bremsetriks, men har ikke hatt noe behov for det i ettertid). Dette er det eneste 'problemet' jeg har opplevd i de løpet av snart 7 årene jeg har eid bil med quattro (torsen).

 

Det er også litt interessant å se når det kommer eksempler på opplevde/observerte problemer med Subaru eller BMW så blir det avfeid med at det må ha vært brukerfeil eller noe galt, ikke at de kan ha svakheter.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.