Anbefalte innlegg

Det kan godt hende :), men det siste innlegget der jeg fikk et flåsete svar så lurte jeg faktisk på noe, og om det er noe der jeg muligens har missforstått. Kan ikke kalle quattro et mekanisk system mener jeg, når hele systemet er basert på elektronikk. (etter 95) :)

 

??? Trekker tilbake utalelsen min om at du var ekspert: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

??? Trekker tilbake utalelsen min om at du var ekspert: rolleyes

 

Så forklar da? Sier ikke at jeg ikke har tatt feil. Har trodd at EDL og ABS jobbet sammen for å bremse de/det spinnende hjulet, har jeg missforstått så oppklar gjerne. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men hvis ABS styreenheten takker for seg, har man fortsatt 4x4 da? Eller?

;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men hvis ABS styreenheten takker for seg, har man fortsatt 4x4 da? Eller?

;)

 

Det er selvopplevd på 1,8tq 97mod så ja fremdeles 4wd. Men hvor sitter EDL og hva skjer visst den faller ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke fulgt med på denne latterlige diskusjonen i det siste, men kan ihvertfall meddele at jeg og min kjære (yeah right) Audi 100 Quattro typ44 "satt fast" når jeg rygget i dag. Hvilke hjul det spant på, det gadd jeg ikke å se etter, men jeg måtte ihvertfall kjøre litt frem og så rygge tilbake for å komme meg "løs" igjen:)

 

Liker ikke å gå mot tilhengerne av Quattro her, men jeg fremprovoserte det ikke eller noe - dette skjedde uten vilje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at den funksjonen er styrt av ABS aggregatet/styreenheten, da dette kun bremser hjul.. Hvis den faller ut vil man ha 4x4 med vanlige åpne differ for/bak og torsen senter...

 

Blir som en S2 for eks uten sperra på bak;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at den funksjonen er styrt av ABS aggregatet/styreenheten, da dette kun bremser hjul.. Hvis den faller ut vil man ha 4x4 med vanlige åpne differ for/bak og torsen senter...

 

Blir som en S2 for eks uten sperra på bak;)

 

Okay takk for oppklaringen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så forklar da? Sier ikke at jeg ikke har tatt feil. Har trodd at EDL og ABS jobbet sammen for å bremse de/det spinnende hjulet, har jeg missforstått så oppklar gjerne. :)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Quattro

 

Stemmer det, abs, edl og esp er elektronikk som assisterer torsen systemet, slik at en kommer seg bedre frem og elektronikken sørger for å holde bilen på rett kurs. Men en vil uansett ha drift fremme/bak, iom at torsen er et full-mekanisk system. Igjen, assistert av elektronikk for å unngå hjul-spinn og skrens.

 

På haldex er det 100/0 drift (fremme/bak) frem til det slipper fremme. Dette "ser" elektronikken og kobler inn drift bak gjennom en elektronisk/hydraulisk clutch.

 

Det var det jeg ville frem til, litt mer elektronikk på haldex som KAN rote det til.

 

Det funket visst å fyre oppunder litt ja. Ikke ta ting så seriøst da. Hva som er best/bra/dårlig/holdbart/etc gir jeg i grunn F*** i. Jeg er stålende fornøyd med Passaten og torsen. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å spørre, hva slags versjon Haldex har T5 4motion?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Likte spesielt godt "Kommer jo godt frem i den filmen at vag 4wd er ihvertfall overlegent diverse japse-4wd."

 

Subaru har fullpermanent 4WD. Akkurat som Audi. Men med en annen type diffbrems. Litt annerledes. Men ikke vanvittig mye.

 

Honda, Mitsubishi, Nissan og Toyota har Haldex. Akkurat som VW.

 

Suzuki har mange forskjellige typer.

 

Konklusjonen av alt sammen er at japsene enten har samme 4WD som VAG. Eller noe som ligner veldig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så forklar da? Sier ikke at jeg ikke har tatt feil. Har trodd at EDL og ABS jobbet sammen for å bremse de/det spinnende hjulet, har jeg missforstått så oppklar gjerne. :)

 

trenger du å bli forklart dette, du som kan det så godt da??

Er fortsatt samme mekaniske systement, altså midt diffen, selv om ENKELTE biler fikk EDL og ESP etter 95.men det er fortsatt et mekanisk 4wd system selv om det fikk assistense fra elektronisk antispinn.

En stempel motor er fortsatt en stempelmotor selv om den har elektronisk innspøyting..

 

Har hatt 96mod a4 tq og 99mod a6 tq og begge uten EDL / ESP og med suveren fremkomlighet, og balanse , med både trygghet og "morrofaktor" om man søker det:) Dønn solid og vedlikeholdsffritt er et og.

Men nei, du kommer ikke opp på en rampe med ruller....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at den funksjonen er styrt av ABS aggregatet/styreenheten, da dette kun bremser hjul.. Hvis den faller ut vil man ha 4x4 med vanlige åpne differ for/bak og torsen senter...

 

Blir som en S2 for eks uten sperra på bak;)

 

Du snakker om EDL nå?

 

På passaten min så kuttes motorkraften også til den finner feste igjen. Hvilket system det er som gjør dette, vet jeg ikke (om det er abs, esp, edl etc). Men med ESP innkoblet er det ikke sjangs å spinne, esp frakoblet = morro..... Er prøvd ut. :)

 

EDIT1; Mulig det bare er abs'n (antispinn) som holder så sykt igjen? Vett-da-f*** eg. Men med fjøla i bunn på is/snø i bakke så legger motoren seg på 1000-1500rpm ihvertfall. :)

 

EDIT2; : popcorn :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trenger du å bli forklart dette, du som kan det så godt da??

Er fortsatt samme mekaniske systement, altså midt diffen, selv om ENKELTE biler fikk EDL og ESP.men det er fortsatt et makenisk 4wd system selv om det fikk assistense fra elektronisk antispinn.

En stempel motor er fortsatt en stempelmotor selv om den har elektronisk innspøyting..

 

Har hatt 96mod a4 tq og 99mod a6 tq og begge uten EDL / ESP og med suveren fremkomlighet, og balanse , med både trygghet og "morrofaktor" om man søker det:) Dønn solid og vedlikeholdsffritt er et og.

Men nei, du kommer ikke opp på en rampe med ruller....

 

Okay.. Trenger ikke å bli frekk fordi jeg mener noe annet enn deg. (Du rettet meg på skrivefeil. du har 6 "leifer" her)

Men over det som betyr noe... Er du sikker på at du ikke hadde EDL?? Står på flere sider jeg har søkt opp at fjerde generasjonen quattro benytter seg av EDL...??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan godt hende :), men det siste innlegget der jeg fikk et flåsete svar så lurte jeg faktisk på noe, og om det er noe der jeg muligens har missforstått. Kan ikke kalle quattro et mekanisk system mener jeg, når hele systemet er basert på elektronikk. (etter 95) :)

 

Torsen quattro er ikke basert på elektronikk..Noe av det dommeste eg har hørt i denne tråden..

Elektronikken kommer bare i tilleg til de utrolig gode egenskapene Torsen quattro biler har!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konklusjonen av alt sammen er at japsene enten har samme 4WD som VAG. Eller noe som ligner veldig.

 

Eller andre veien.. (Vet ikke hvem som har hermet mest gjennom årene men..)

 

Subaru begynte masseproduksjon av 4wd før VAG. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller andre veien.. (Vet ikke hvem som har hermet mest gjennom årene men..)

 

Subaru begynte masseproduksjon av 4wd før VAG. :)

 

"The Haldex Coupling made its first appearance in the Audi TT and VW Golf with an electronically controlled hydraulic-mechanical All-Wheel-Drive concept. This system attempts to engage the rear wheels when the front wheels start to slip."

 

Man kan uansett si at det var andre europeiske merker som kom med 4wd lenge før subaru var påtenkt selv om det ikke var quattro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått den til å kutte kraften til forhjula?

hmm.. har jeg ikke fått til enda, og det skal ikke stå på forsøket ;) har dog vært spent og skeptisk til om det kommer til å skje..

Har derimot fått automatkasse til å gå i nødmodus pga varme på RWD, etter ca 15 mil konstant "på tverr"..

 

Så kan det jo sies om det er fordi det har muligheten til å spare helsa som er grunnen til at det kutter, noe det ikke ville gjort i ett "gammeldags" system, eller om det er fordi det tåler mindre..

 

Grunnen til at forhjulene kutter er varmebelastning i drivverk og overoppheting av mekanikk som styrer 4x4. Det vil i praksis si at du mister drift til forhjulene. Dette pga systemet ikke er designet for slik "mishandling", det tåler det ikke enkelt og greit, derfor kutter det ut.

 

Skal nevnes at bilen det gjelder har en krafitg 3,0 diesel og på full peis er det nok mye belastning ute og går!

 

Denne åpenbare ulempen i ekstreme tilfeller vil jeg karakterisere som mye verre enn mangelen av å kjøre opp på en rulle(som i tilleg kan unngås med litt teknikk)-.

 

Har forresten ikke opplevd å bli sittende fast på verkstedsruller, dette har jeg prøvd ut på ett lokalt verksted, men dette var med forhjulene først, kom greit av de rullene selv fra stillestående, mulig de har litt mer motstand enn de i videon.. ikke vet jeg.

 

Må vel leie inn film crew og låne bil til svigerfar for å vise hva jeg mener;)

 

Hehe....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du snakker om EDL nå?

 

På passaten min så kuttes motorkraften også til den finner feste igjen. Hvilket system det er som gjør dette, vet jeg ikke (om det er abs, esp, edl etc). Men med ESP innkoblet er det ikke sjangs å spinne, esp frakoblet = morro..... Er prøvd ut. :)

 

EDIT1; Mulig det bare er abs'n (antispinn) som holder så sykt igjen? Vett-da-f*** eg. Men med fjøla i bunn på is/snø i bakke så legger motoren seg på 1000-1500rpm ihvertfall. :)

 

EDIT2; : popcorn :

 

Er nok elektronikken som "struper" motoreffekten sammtidig med at ABS`n bremser på det spinnende hjulet slik at du ikke skal få nok gass til å fremprovosere hjulslipp - egentlig ganske idiotisk, har det greiene på transporteren og veldig ofte trengs det andre gir på lange slakke bakker for å ha nok fart, det heter seg sånn at man skal begynne bakken med det giret man er sikkert på å komme helt opp med, for som de fleste vet- girer du ned er du f#¤%& :), men uansett, hadde systemet tillatt litt hjulspinn hadde man klart å holde motorturtallet oppe til å komme seg helt opp. ASR systemet i transporteren kan strupe hele motoren til den blir kvelt faktisk, ingen problem, så kan du stå der som en idiot- midt i bakken, å prøve å sette igang igjen på førstegir.

, og med systemet avslått blir man bare stående å spinne på ett hjul, for da vil heller ikke ABS`n hjelpe til: bh :

Nei, de kunne hivd ut det der elektronikkgreiene og heller gitt meg en mekanisk diffbrems - anyday: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok elektronikken som "struper" motoreffekten sammtidig med at ABS`n bremser på det spinnende hjulet slik at du ikke skal få nok gass til å fremprovosere hjulslipp - egentlig ganske idiotisk, har det greiene på transporteren og veldig ofte trengs det andre gir på lange slakke bakker for å ha nok fart, det heter seg sånn at man skal begynne bakken med det giret man er sikkert på å komme helt opp med, for som de fleste vet- girer du ned er du f#¤%& :), men uansett, hadde systemet tillatt litt hjulspinn hadde man klart å holde motorturtallet oppe til å komme seg helt opp. ASR systemet i transporteren kan strupe hele motoren til den blir kvelt faktisk, ingen problem, så kan du stå der som en idiot- midt i bakken, å prøve å sette igang igjen på førstegir.

, og med systemet avslått blir man bare stående å spinne på ett hjul, for da vil heller ikke ABS`n hjelpe til: bh :

Nei, de kunne hivd ut det der elektronikkgreiene og heller gitt meg en mekanisk diffbrems - anyday: rock :

 

Er særdeles enig i at en mekanisk diffbrems er snop ja! : rock :

 

Fint at det aller meste hjelpe-elektronikk kan kobles ut på passaten da. Men blir ikke stående i ro å spinne jeg. Spinning blir det jo litt av, men bilen drar seg fint opp de gangene jeg har prøvd. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er feil.. eller riktig og feil.. :) Xdrive er laget for å oppleves som en bakjhulstrekker, eller sagt på en annen måte: skal fortsatt kjennes ut som en vanlig BMW, men det MÅ ikke slippe bak først, allerede ved rattutslag / mer eller mindre gass etc så reguleres kraften. Dette styres jo da selvfølgelig av det samme som ESP'n, med g sensorer og det hele..

På Torsen så må det være en faktisk "hjulslipp" for at kraften skal flyttes.

 

På xDrive trekker det 60 bak og 40 foran fra start, så sant ikke noe annet er smartere. I hastigheter over 180km/h så trekker det bare bak...

 

SÅ xdrive har permanent innkoblete viskoser for å få fast fordeling av momentet, var det ikke sånn at det telte veldig negativt på forbruket?

I tillegg så har de en "sjette sans" , som kan fordele krefter vekk fra ett hjul FØR det slipper: klø : fortell gjerne mer om det og hvorfor kunne de ikke da bare hatt 50/50 fordeling av kreftene? hvis det er sånn som du sier så blir jo kreftene flyttet frem før det slipper uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Subaru har fullpermanent 4WD. Akkurat som Audi. Men med en annen type diffbrems. Litt annerledes. Men ikke vanvittig mye.

 

Honda, Mitsubishi, Nissan og Toyota har Haldex. Akkurat som VW.

 

Suzuki har mange forskjellige typer.

 

Konklusjonen av alt sammen er at japsene enten har samme 4WD som VAG. Eller noe som ligner veldig.

 

Her bommer du litt gitt.Ingen japser har Haldex. Haldex er en svensk " oppfinnelse" På min Tiguan så er det ingen " forsinkelse "før bakhjulene tar tak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sakset fra wiki:

For tiden bruker følgende kjøretøyer Haldexkobling:

 

Volkswagen AG

Audi A3 quattro

Audi S3

Audi TT quattro

Bugatti Veyron

SEAT León 4

SEAT Altea Freetrack 4

SEAT Alhambra 4

Škoda Octavia 4x4

Škoda Octavia Scout

Škoda Superb

VW Golf 4motion

VW Golf R32

VW Bora 4motion

VW New Beetle RSi

VW Passat 4motion B6 plattform

VW Sharan 4motion

VW Tiguan

VW Multivan 4motion

VW Caddy 4motion

Volvo Cars

Volvo S40 AWD

Volvo V50 AWD

Volvo S60 AWD

Volvo S60R AWD

Volvo XC60 (Haldex fjerde generasjon)

Volvo V70 AWD

Volvo S70 AWD

Volvo V70R AWD

Volvo XC70 (Haldex første generasjon 1998-2001, andre generasjon 2002-2005, tredje generasjon 2006+)

Volvo S80 AWD

Volvo XC90 (Haldex andre generasjon)

Ford

Ford Five Hundred

Ford Freestyle

Ford Kuga

Mercury Montego

Land Rover

Land Rover Freelander 2

Saab

Saab 9-3 Aero XWD (Haldex fjerde generasjon 2008.5+)

Saab 9-3 Turbo X (Haldex fjerde generasjon)

General Motors

Buick LaCrosse

Cadillac SRX

Cadillac Provoq

Opel Insignia (Haldex fjerde generasjon)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var senest ute og testa litt Torsen vs Haldex senest igår. Kjørte først innover en lang traktor vei med traktor for og ikke bli hengende på midta med bil, ca 40 cm snø. Kjørte så inn med en 80 b4 quattro, null problem, var en gang vi måtte rygge og ta litt bedre fart. Snøen var litt pakket løs snø, så hvis det først stoppa opp så sank du nedi.

 

Brøyta ei lita løype på en mark, og etter mange runder så ble sjaføren (Eivin her på forumet) litt vel ivrig.. : rolleyes

 

09122010336.jpg

 

Hele bilen uti snøen i nedover bakke, Eivin måtte ut og måke.. : smil :

 

09122010337.jpg

 

 

Endte også med fronten langt uti djupsnøen, null problem og komme opp da. Har film ifra hele turen, men er vel ikke så lurt og legge ut? :P

 

Kjørte også samme turen med Ford Kuga, som har Haldex, nye piggfrie Continental 235/55/17, måtte ut og måke rundt hjula 3 ganger og måtte rygge og ta fart noen ganger også, dette bare på traktorveien, turte ikke kjøre ut på "banen" i frykt for og sette seg fast 5-6km unna traktor.. :P

Kugaen har mye bedre bakkeklaring og mye bedre dekk enn den gamle 80n, Kugaen hadde også spora etter 80n og kjøre etter..

 

Til ren leking på brøyta plasser osv, så synes iallefall jeg at Torsen er mye mer forutsigbart enn Haldex systemet som er på Kugaen, men funker bra med Kugaen også. Opplevde en gang og bli stående og spinne med a4n jeg hadde, da sto jeg parkert i en bakke på nullføre og en skikkelig rivstart med gassen i bunn, ble da stående og spinne på 1 hjul, hehe. Bremsa litt og vips opp gikk det, bremsetrikset funker nok også på de rulle testene de driver med.

 

Jeg velger Torsen quattro før det meste annet, mere enn bra nok fremkommelighet - du setter deg ikke fast under vanlig bruk, det er iallefall helt sikkert.

Holdbart og tilnærmet vedlikeholdsfritt. Veldig morsomt og leke med og tåler tilnærmet alt.

 

Subaru sitt system er også meget bra, men JEG liker ikke resten av bilene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har film ifra hele turen, men er vel ikke så lurt og legge ut? :P

 

Jo, ganske lurt vil jeg si! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her bommer du litt gitt.Ingen japser har Haldex. Haldex er en svensk " oppfinnelse" På min Tiguan så er det ingen " forsinkelse "før bakhjulene tar tak.

 

På din Tiguan så er det Haldex 4. Her har ikke hastighetsforskjell mellom hjulparene noen betydning for Haldex'en. Med Haldex 4 kan Haldex i sammarbeid med bilprodusent bestemme i hvilke situasjoner bakhjulene skal få krefter. Haldex 4 kan programmeres til å overføre krefter 50/50 fra stillestående. (Dette kan du også med Haldex 1, men da med en egen ettermarkeds kontrollenhet). Haldex 4 kan også settes opp til å overføre krefter til bakhjulene under normal kjøring.

 

Derfor mener noen at dette systemet fortjener tittelen permanent 4x4.

 

Hvordan VW har bestemt seg for at Haldex'en din skal virke vet jeg dog ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.