Anbefalte innlegg

På din Tiguan så er det Haldex 4. Her har ikke hastighetsforskjell mellom hjulparene noen betydning for Haldex'en. Med Haldex 4 kan Haldex i sammarbeid med bilprodusent bestemme i hvilke situasjoner bakhjulene skal få krefter. Haldex 4 kan programmeres til å overføre krefter 50/50 fra stillestående. (Dette kan du også med Haldex 1, men da med en egen ettermarkeds kontrollenhet). Haldex 4 kan også settes opp til å overføre krefter til bakhjulene under normal kjøring.

 

Derfor mener noen at dette systemet fortjener tittelen permanent 4x4.

 

Hvordan VW har bestemt seg for at Haldex'en din skal virke vet jeg dog ikke.

 

 

Jeg har lest at på min så skal det være 90/10 overføring:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SÅ xdrive har permanent innkoblete viskoser for å få fast fordeling av momentet, var det ikke sånn at det telte veldig negativt på forbruket?

I tillegg så har de en "sjette sans" , som kan fordele krefter vekk fra ett hjul FØR det slipper: klø : fortell gjerne mer om det og hvorfor kunne de ikke da bare hatt 50/50 fordeling av kreftene? hvis det er sånn som du sier så blir jo kreftene flyttet frem før det slipper uansett.

 

xDrive har ikke viskosediff, men ett clutchbasert system. En viskosediff har ikke mulighet til aktivt å flytte kraft, den fungerer ved at væsken blir tykkere ved hastighetsforskjell og på den måten låser. altså ett system som krever slipp for å fungere.

 

Grunnen til at det er 60/40 (b/f) er nok fordi det skal gi bilen mest mulig nøytrale og ideelle egenskaper FØR det trenger å jobbe. FØR det f.eks understyrer.. skulle det likevel være ett rattutslag som tilsier mer G krefter enn det som faktisk oppstår så kan det gå inn å regulere kraften før det oppstår hastighetsforskjeller eller uten at ESP systemet trenger å slå inn med brems.

 

Bentein Brøvig: tror vel det er varmegang i det mekaniske systemet, og ikke i elektronikken som er problemet.. hiddenboksen klarer seg nok helt fint vil jeg tro :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

xDrive har ikke viskosediff, men ett clutchbasert system. En viskosediff har ikke mulighet til aktivt å flytte kraft, den fungerer ved at væsken blir tykkere ved hastighetsforskjell og på den måten låser. altså ett system som krever slipp for å fungere.

 

Grunnen til at det er 60/40 (b/f) er nok fordi det skal gi bilen mest mulig nøytrale og ideelle egenskaper FØR det trenger å jobbe. FØR det f.eks understyrer.. skulle det likevel være ett rattutslag som tilsier mer G krefter enn det som faktisk oppstår så kan det gå inn å regulere kraften før det oppstår hastighetsforskjeller eller uten at ESP systemet trenger å slå inn med brems.

 

Bentein Brøvig: tror vel det er varmegang i det mekaniske systemet, og ikke i elektronikken som er problemet.. hiddenboksen klarer seg nok helt fint vil jeg tro :)

 

 

Ser den, ble vel litt ivrig i avtrekket;) har korrigert mitt inlegg:)

Bmw sitt system er ikke permanent 4x4, men mer "aktiv" overvåking 4x4?? Blir jo nesten som haldex??

Quattro er permanent noe som er en fordel uansett kjøring.

Bmw sitt system oppleves nesten som permanent 4x4 de gangene jeg har kjørt det. hmm.

 

Du får gå ut å leke deg litt med x-drive vettu få testa det med masse hjulspinn og motstand:)

 

Audi Usa skrev i en pressemelding for noen måneder siden: at bmw har viskose kopling som kopler ut i høye hastigheter å ved varmebelastning og er ikke fullverdig 4x4, slik som quattro..

 

Tror det var sånn ca det de skrev?? Bare å rette på meg hvis jeg tar feil? husker ikke hvor jeg snappet det opp, men tror det var her inne.

Både Bmw og Audi har en ganske aggressiv markedsførings kampanje i Usa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

xDrive er permanent, ved at den trekker 60/40 som "default" og "alltid", men med mulighet til å la alle kreftene gå via bakhjulene eller la alle kreftene nå bakken via forhjulene hvis bakhjulene ikke har friksjon, alt etter behov. Over 180 kutter det ut forhjulene, da det i de hastighetene uansett ikke er behov, skulle det være behov vil jeg tro at det kobles inn igjen. Går på drivstofføkonomi.

 

Har leika bort nesten en tank kontinuerlig jeg med xdrive, uten å ha opplevd anntydning til problemer med systemet, annet enn at det er jævlig lekent!

 

Teknikkens värld tok for en tid tilbake (3-4år siden) en STOR test med mange forskjellige merker med 4x4, alt fra personbiler til suver, for å teste 4x4 systemt, og ikke bilen i seg selv.

Dypsnø egenskaper, stabilitet, klatreegenskaper, igangkjøring i bakke med enkelte hjul på is MED henger og frikjøring (for å nevne noe)

Det gjennomgående i testen var at Quattro og xDrive var likt i form av funksjon for bruker, altså gjorde like god jobb i "real life", men xDrive vant likevel testen, da det var mer underholdende å kjøre på frikjøring på isbane... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

xDrive er permanent, ved at den trekker 60/40 som "default" og alltid, men med mulighet til å la alle kreftene gå via bakhjulene eller la alle kreftene nå bakken via forhjulene hvis bakhjulene ikke har friksjon, alt etter behov. Over 180 kutter de ut, da det i de hastighetene uansett ikke er behov, skulle det være behov vil jeg tro at det kobles inn igjen. Går på drivstofføkonomi.

 

Har leika bort nesten en tank kontinuerlig jeg med xdrive, uten å ha opplevd anntydning til problemer med systemet, annet enn at det er jævlig lekent!

 

Teknikkens värld tok for en tid tilbake (3-4år siden) en STOR test med mange forskjellige merker med 4x4, alt fra personbiler til suver, for å teste 4x4 systemt, og ikke bilen i seg selv.

Dypsnø egenskaper, stabilitet, klatreegenskaper, igangkjøring i bakke med enkelte hjul på is MED henger og frikjøring (for nå nevne noe)

Det gjennomgående i testen var at Quattro og xDrive var likt i form av funksjon for bruker, altså gjorde like god jobb i "real life", men xDrive vant likevel testen, da det var mer underholdende å kjøre på frikjøring på isbane... :)

 

Det var det jeg trodde.. Er imponert over lekbarheten til min nyinnkjøpte a6 med 180hk diesel quattro går bra sidelengs, samtidig er den sykt enkel å kontrollere! skikkelig digg bil: rock :

 

Prøv den på hardpakket snø opp til støtfanger, bare så vidt du klarer å kjøre fremover, så kjører du med motstand til du plutselig mister fremdriften til fremhjulene og det lukter svidd.

 

Da vil du skjønne hva jeg mener. Har opplevd dette flere ganger, virker som alt går silkemykt, frem til den bare spinner på ett hjulpar og du sitter fast. Da kan du ta opp termos med kaffe drikke 2-3kopper å vente på at systemet kjøler seg ned, prøvde med og uten dsc, samme resultat. Dette er den "store" svakheten jeg har erfart med xdrive systemet. Bortsett fra det er X-drive glimrende!

Da syntes jeg Quattro skal få lov til å ha rulle svakheten sin uten at det trenger å være så negativt.

Har fremdeles til gode å sitte fast med quattro.

 

Her er en video av nye typen a6 allroad, denne er noen cm lavere en de første allroadene i øverste stilling, syntes den klatrer bra selv med lavprofil dekk slik som x6 osv..

 

http://www.youtube.com/watch?v=st7N6OgCRoE

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen tester hos Teknikens Värld:

 

Fyrhjulsdrift men på olika sätt (Denne du mener Bård?):

http://www.teknikensvarld.se/documents/audi/a4-320-c320-93-legacy/index.xml

Direktelink: http://www.teknikensvarld.se/files/0825-4x4-audi-a4-bmw-3-merca-c-saab-93-sub-legacy.pdf

(Subaruen ble forøvrig i testen ikke betegnet som overlegen på noen måte som enkelte i denne diskusjonstråden hevder, måtte også gi mye gass med den for å komme videre i en av rulletestene..)

 

 

Andre:

http://www.teknikensvarld.se/documents/mitsubishi/otland_comp_scout_sx4/index.xml

http://www.teknikensvarld.se/documents/audi/allroad-volvo-xc70/index.xml

http://www.teknikensvarld.se/documents/bmw/x3-mercedesglk-volvo-xc60/index.xml

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, ingen av de.. var vel BMW 530xi/ 525xi (?) og audi A6 4,2 quattro, sammen med div andre... kan det ha vært auto motor och sport da tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(Subaruen ble forøvrig i testen ikke betegnet som overlegen på noen måte som enkelte i denne diskusjonstråden hevder, måtte også gi mye gass med den for å komme videre i en av rulletestene..)

 

Sånn er det når kun 25% av krafta går til det hjulet som har grep :D

Du får vel mer effekt av å bruke bremsen, hehe :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en video av nye typen a6 allroad, denne er noen cm lavere en de første allroadene i øverste stilling, syntes den klatrer bra selv med lavprofil dekk slik som x6 osv..

 

http://www.youtube.com/watch?v=st7N6OgCRoE

 

Mvh

 

a perfect car - with absolutly wrong tires for offroad....

 

:tilber: stilig å se noen bruker de litt utenom der de vanligvis brukes, sidehellingen så smårisky ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var det jeg trodde.. Er imponert over lekbarheten til min nyinnkjøpte a6 med 180hk diesel quattro går bra sidelengs, samtidig er den sykt enkel å kontrollere! skikkelig digg bil: rock :

 

Prøv den på hardpakket snø opp til støtfanger, bare så vidt du klarer å kjøre fremover, så kjører du med motstand til du plutselig mister fremdriften til fremhjulene og det lukter svidd.

 

Da vil du skjønne hva jeg mener. Har opplevd dette flere ganger, virker som alt går silkemykt, frem til den bare spinner på ett hjulpar og du sitter fast. Da kan du ta opp termos med kaffe drikke 2-3kopper å vente på at systemet kjøler seg ned, prøvde med og uten dsc, samme resultat. Dette er den "store" svakheten jeg har erfart med xdrive systemet. Bortsett fra det er X-drive glimrende!

Da syntes jeg Quattro skal få lov til å ha rulle svakheten sin uten at det trenger å være så negativt.

Har fremdeles til gode å sitte fast med quattro.

 

Her er en video av nye typen a6 allroad, denne er noen cm lavere en de første allroadene i øverste stilling, syntes den klatrer bra selv med lavprofil dekk slik som x6 osv..

 

http://www.youtube.com/watch?v=st7N6OgCRoE

 

Mvh

 

beintøff kjøring med en "luksus" stasjonsvog

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

interessant å se på noen av de andre bilene de har testet. Se f.eks på Hyundai Tucson, mye spinning og lite fremdrift...

 

Ser forøvrig at det ser ut som banen er tilpasset ferdighetene til bilene, noen kjører jo på tørr "flatmark", andre, som Allroaden, kjører på gjørmete bakker.. klart væravhengig, men ikke bare det ser det ut til..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skulle tro jeg har fritids problemer... men jeg var på butikken istad i x3'n og på vei hjem er det et fint jorde.. forholda var ca 15 cm løs lett snø fra jorde å opp igjen på veien er det en liten skrå kant som er såppas høy / bratt et en bil i vanlig høyde legger seg nedpå, men en SUV går akkurat klar.

slo av antispinn og kjørte i "gangfart diagonalt opp igjen på veien (veien dekt av hard pakka snø) kom halveis opp og ble stående å spinne, rygga tilbake igjen og gjorde et nytt forsøk kom til samme sted, spant litt før den dro seg opp men kom greit opp.

 

Så hjem og henta allroad og gjorde det samme, kjørte på siden av der jeg kjørte med x3 så forholda var like og kanten like høy hele veien.. Kjørte diagonalt sakte inn mot kanten kom halveis opp bilen ble stående å spinne litt, men dro seg sakte opp..

 

X3 kjørte på grove nye piggdekk med , og allroad på nye piggfrie dekk, men mye "finere" "støy svakt" mønster.

 

Det skal sies til BMW 's forsvar at den hadde manuel, mens audin automat som jeg ser for meg gjør det mye lettere gi jevnt og sakte pådrag.

 

Å kjøre inn diagonalt på denne måten medfører jo at 2 av hjula får lite marktrykk og en skulle tro at dette skulle sette den mye omtalte "svakheten" til Torsen diff på prøve.

 

Dette er jo ikke noe vitenskapelig test, men det beviser jo ivertfall at det fungerer godt i real life, selv om ikke den klarer å kjøre opp en rampe med ruller... Har heller ingen ting imot BMW, kjempe god bil med God fremkommelighet:)

 

 

 

Forresten sjekk her da her ser vi en 25 år gammel quattor mot en 20 år nyere subaru... liten tvil om hva som funker: smil :

Hei skål :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen tester hos Teknikens Värld:

 

Fyrhjulsdrift men på olika sätt (Denne du mener Bård?):

http://www.teknikensvarld.se/documents/audi/a4-320-c320-93-legacy/index.xml

Direktelink: http://www.teknikensvarld.se/files/0825-4x4-audi-a4-bmw-3-merca-c-saab-93-sub-legacy.pdf

(Subaruen ble forøvrig i testen ikke betegnet som overlegen på noen måte som enkelte i denne diskusjonstråden hevder, måtte også gi mye gass med den for å komme videre i en av rulletestene..)

 

 

Andre:

http://www.teknikensvarld.se/documents/mitsubishi/otland_comp_scout_sx4/index.xml

http://www.teknikensvarld.se/documents/audi/allroad-volvo-xc70/index.xml

http://www.teknikensvarld.se/documents/bmw/x3-mercedesglk-volvo-xc60/index.xml

 

Syns det er feil å sammenligne en 150hk Subaru med en 230hk 500Nm quattro... Blir feil uansett, prisforskjellen Norge er ca 200k

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn er det når kun 25% av krafta går til det hjulet som har grep :D

Du får vel mer effekt av å bruke bremsen, hehe :P

 

Fikk du med deg at den vant testen... Det er bare ca 200k mellom den og Subaru... ;*)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du med deg at den vant testen... Det er bare ca 200k mellom den og Subaru... ;*)

 

Hva har det med saken å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du med deg at den vant testen... Det er bare ca 200k mellom den og Subaru... ;*)

 

Gjorde den egentlig det? Mener TEST VINNARE sto stemplet på en bil med kortere navn... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde den egentlig det? Mener TEST VINNARE sto stemplet på en bil med kortere navn... ;)

 

Joda et poeng mer for bimmern, Beste kjøp på Subaruen. I Sverige Skilte det bare med 80k til BMW og 130k i Norge er sikkert det det dobbelte.

Audi stiller med toppmodell, skulle kanskje vært litt mer sidestilte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ØØØØyyyyyy...............den beste 4wd er jo da Fiat Panda. Får vel ikke bedre framkomlighet for penga hvis du har en sånn:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ØØØØyyyyyy...............den beste 4wd er jo da Fiat Panda. Får vel ikke bedre framkomlighet for penga hvis du har en sånn:p

 

Stiller med en bil med 500nm som sliter med testene så er det nok litt forskjell på 140hk.

 

Kunne ha stilt i samme motorklasse ihvertfall, mener nå jeg. (Bra sammenligning forresten)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stiller med en bil med 500nm som sliter med testene så er det nok litt forskjell på 140hk.

 

Kunne ha stilt i samme motorklasse ihvertfall, mener nå jeg. (Bra sammenligning forresten)

 

Spiller vel ikke så stor rolle så lenge vi snakker om det samme 4wd systemet som det er på de billigere utgavene vel ?: klø :

Når det gjelder tester så har jeg ofte lurt på hvem som setter sammen de bilene som skal være i sånne:p

Skulle jo tro at man sammenligner størrelse , motor og evt pris ? Bommes mye på det;)

 

Leste en test i autofil der vinneren av testen " biler til 450 000.-" ble en Volvo til over 600 000 : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du med deg at den vant testen... Det er bare ca 200k mellom den og Subaru... ;*)

 

Hehe, nei, jeg gjorde ikke det. Har ikke sett på testene :)

 

Ikke tolk meg feil, jeg kunne gjerne hatt en 25% viskosekobling foran på 90n min, men jeg har ikke behov for det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spiller vel ikke så stor rolle så lenge vi snakker om det samme 4wd systemet som det er på de billigere utgavene vel ?: klø :

Når det gjelder tester så har jeg ofte lurt på hvem som setter sammen de bilene som skal være i sånne:p

Skulle jo tro at man sammenligner størrelse , motor og evt pris ? Bommes mye på det;)

 

Leste en test i autofil der vinneren av testen " biler til 450 000.-" ble en Volvo til over 600 000 : eek :

 

Joda det er det samme systemet i en mindre motor også, men det er stor forskjell under de friksjons testene når man har 500nm istedet for 300nm tilgjengelig. Man har mye mere krefter hele tiden.

Ellers så er jeg helt enig at de skulle ha funnet noe mere sidestilte biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Melder meg herved ut av diskusjonen inntil videre da den begynner å bli en smule usaklig. Mulig andre også burde gjøre det?

Hvis ikke finnes det sikkert Subaru forumer? eller bmw forumer? for de som er interresert;)

 

Får nok heller komme tilbake senere og da muligens med noe hjemmelaget klipp.

 

Lykke til videre.

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda det er det samme systemet i en mindre motor også, men det er stor forskjell under de friksjons testene når man har 500nm istedet for 300nm tilgjengelig. Man har mye mere krefter hele tiden.

Ellers så er jeg helt enig at de skulle ha funnet noe mere sidestilte biler.

 

Nå har jeg ikke sett testene, men kan du forklare hvorfor det er forskjell på en 500nm motor vs en 300nm motor når det kommer til fremkomlighet og friksjon? Poenget er vel å ikke miste grepet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis momentet plutselig skal ha en avgjørende rolle, da bør jo det faktum at en bil med større motor og drøss med utstyr normalt er en god del tyngre enn en tilsvarende mer nøktern bil.. og DET har jo faktisk en innvirkning når det er oppover og ruller... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.