Anbefalte innlegg

He he, det er sikkert tredje gangen denne linken kommer i denne tråden, min mening:

Ser det er en del som reagerer på at bilene nærmest stopper på oppfordring oppover, men det er ikke så vanskelig å se at så snart de mister fremdriften og stopper så hugger de inn bremsen for å unngå å skli bakover så de får en skikkelig måling, 3-serien prøver de å sette i gang igjen for de kan vel knapt tro hvor kort den kom opp i bakken :)

Tviler på at de har kjørt med alle hjelpemidler av, og hvorfor skulle de det, uansett Allroaden har jo torsen diff og stiller tydeligvis med det største handicapet av alle.

Folk kan si førerfeil, dekk osv, så ikke akkurat ut som at bmw`n hadde slicks på heller, dessuten, dette er "real-life" situasjon så det skal jo ikke ha noe å si hvem som sitter bak rattet og det faktum at Allroaden klatret til topps sier sitt, Her kan vi jo se på Volvo xc70`n som kjører haldex, akkurat like stor bil og samme klasse som allroaden - pinlig.

Den bilen som virker nærmest som at den skulle være håndplukket til å komme til topps- Nissan Patrolen, en eksterm terrengbil som blir markedsført som ‘Hero of All Terrain’ - må gi seg den og.

Det er nok mange quattro motstandere som har erget seg over den videoen der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

njææ.. se på patrolen, du ser såvidt at den begynner å spinne så kutter han.. Allroaden spinner jo mer konstant enn det patrolen gjør når han bremser så den "dykker"..

hva gjelder XC70 så ska det legges til at dette er gammelt klipp, da XC70 hadde 1. (?) generasjons Haldex, som også har blitt forbedret kraftig vil jeg tro? gamle volvo systemet var ihvertfall crap. og ingen av BMW'ne har xDrive. De har ingen sperrer whatsover, 3 åpne differ, og det dårligste systemet BMW har levert (og kun gjorde noen få år, fiaskosystem). Selv systemet fra 86-96 var 10 ganger bedre ;)

Men det kan jo på sett og vis sises om datidens quattrosystem kontra dagens, da man hadde mulighet til å sperre bakdiffen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan uansett si at det var andre europeiske merker som kom med 4wd lenge før subaru var påtenkt selv om det ikke var quattro

 

Offraodere har selvfølgelig hatt 4WD siden middelalderen. Jensen (engelsk) var første lave bil med 4WD i 1967. Ford Capri kom med 4WD i en veldig begrenset serie like etterpå. Subaru hadde første folkelige masseproduserte 4-hjulsdrevne bil i 1972.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

videoer arrangert av bmw sin presseavdeling trenger vi ikke her :) og en sånn audi vil jeg aldri ha :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Offraodere har selvfølgelig hatt 4WD siden middelalderen. Jensen (engelsk) var første lave bil med 4WD i 1967. Ford Capri kom med 4WD i en veldig begrenset serie like etterpå. Subaru hadde første folkelige masseproduserte 4-hjulsdrevne bil i 1972.

 

Å? du mener (engelsk) Jensen FF som kom i 1966 og ikke 1967? :P

 

Joda, det stemmer det at Leone kom i 1971 som fwd og som stasjonsvogn 4wd i 1972. Hva så?

 

Men alt dette og mere til, kan du finne på wikipedia og google som du sikkert vet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

filmen er jo tydelig arrangert av bmw, om du legger merke til bmw xdrive logoen på rampa. men er jo riktig at torsen ikke kommer opp på ruller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hahahaha. Det var dagens dårligste "jeg føler at jeg har tapt, men må si noe allikevel"-argument.

 

er det ofte du har behov for å kjøre opp på ramper med slike ruller eller?

Det bør vel være realistiske hverdagsituasjoner som ligger til grunn om systemet funger bra eller ikke. skrev foresten for et par sider at jeg har testet quattro vs x drive, i en reel situasjon på snø og da var det faktisk BMW,n som slura mest;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har en video av at en quattro bil vinner en test?? (utenom slalåm bakken som ingen av bilene er sammenlignbare)

 

Rart at alle tester er arrangert og ikke en eneste av de som en quattro bil vinner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

a6 allroad og xc70 er da konkuenter? og uansett ossen bilen ser ut så er det 4wd systemene som sammenlignes, i den testen har det lite å si om bilen er høy eller lav

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

a6 allroad og xc70 er da konkuenter? og uansett ossen bilen ser ut så er det 4wd systemene som sammenlignes, i den testen har det lite å si om bilen er høy eller lav

 

Det der var første generasjon med xc70 og det er bare på papiret det er en 4wd for den kobler faktisk ikke inn drift på bakhjulene. Dagens xc70 bruker haldex som i VW og det fungerer ganske så mye bedre.

 

Er det bare meg som syns det er rart at ingen klarer å finne en test der quattro vinner?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der var første generasjon med xc70 og det er bare på papiret det er en 4wd for den kobler faktisk ikke inn drift på bakhjulene. Dagens xc70 bruker haldex som i VW og det fungerer ganske så mye bedre.

 

Har du noen kilder på at den ikke kobler inn bakhjulene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der var første generasjon med xc70 og det er bare på papiret det er en 4wd for den kobler faktisk ikke inn drift på bakhjulene. Dagens xc70 bruker haldex som i VW og det fungerer ganske så mye bedre.

 

Er det bare meg som syns det er rart at ingen klarer å finne en test der quattro vinner?

 

var vel haldex på xc70 og, men 1 gen, og det kobler inn bakhjula rimlig fort det og.

 

kom jo lenger opp med det du kaller fwd enn xdriven til bmw

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva så om quattro ikke vinner disse jævla rulletestene? eller hva det måtte være. det ser da vitterlig ut til att de aller fleste her inne er mer enn fornøyd med sin quattro. selv min quattro uten sperrene tilkoblet, fungerer helt ypperlig på det glatte føre som er nå!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der var første generasjon med xc70 og det er bare på papiret det er en 4wd for den kobler faktisk ikke inn drift på bakhjulene. Dagens xc70 bruker haldex som i VW og det fungerer ganske så mye bedre.

 

Er det bare meg som syns det er rart at ingen klarer å finne en test der quattro vinner?

 

JA om du sammneligner disse 2 videoene er jo subaru helt suveren..

 

http://www.youtube.com/watch?v=BcAFmzrKmNI&feature=related

 

http://www.youtube.com/watch?v=st7N6OgCRoE

 

 

Ingen "test vinner" i denne filmen, men her kan dere jo se hvordan det virker i real life, så kan dere jo gjøre opp en mening om dette er grei nok fremkomlighet eller om det fortsatt er jævla viktig å kunne kjøre opp den rampa med ruller.

 

 

4wd er digg når du trenger det uansett fabrikant, så senest idag en stakkar 2wd som sto slura å sleit på glatta i et kryss med 2% helling å ikke kom igang: haha : da tenker jeg "stakkars gjøk som ikke turte kjøpe quattro pga at han leste det najib skrev at quattro var dårlig fordi man ikke kan kjøre på rampe med ruller": haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JA om du sammneligner disse 2 videoene er jo subaru helt suveren..

 

http://www.youtube.com/watch?v=BcAFmzrKmNI&feature=related

 

http://www.youtube.com/watch?v=st7N6OgCRoE

 

 

Det her var virkelig ikke poenget mitt, hadde håpet noen fant kanskje en outback kjøre den samme runden som allroaden eller allroaden ute i samme gjørma. Slike videoer av quattro kan vi også finne mange av.

 

http://www.youtube.com/watch?v=H_iefNwmJn8

 

 

Spørsmålet går videre.. Om det noen tester der quattro testes mot noen i samme klasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det her var virkelig ikke poenget mitt, hadde håpet noen fant kanskje en outback kjøre den samme runden som allroaden eller allroaden ute i samme gjørma. Slike videoer av quattro kan vi også finne mange av.

 

http://www.youtube.com/watch?v=H_iefNwmJn8

 

 

Spørsmålet går videre.. Om det noen tester der quattro testes mot noen i samme klasse.

 

Spørsmålet går videre? Hvem er du til å stille spørsmål når du ikke engang klarer å svare på de som blir stilt til deg? Skal du snart gjøre rede for deg eller er du rett og slett for feig?

 

Selv om du bare har latt være å svare på spørsmål jeg har stilt deg så går ikke spørsmålene mine bort. De er fortsatt blant annet:

 

-hvorfor en 500nm motor er bedre enn en 300nm mtp friksjon og fremkomlighet?

 

-Hvilken konvensjonell bil finner man som ikke har noen differ? Du vet hva en differensial er og gjør?

som du selv sa: "Et permanent system må nødvendigvis ikke ha differ og sperrer, det er noe man uansett kjører med i kortere perioder."

 

-Hvor har du det fra at første gen xc70 ikke kobler inn bakhjula?

 

Du skjønner at du ikke kan komme med hvilke som helst påstander som faller deg inn uten å gjøre rede for dem når folk spør, right?

 

Det er lov å si at man tok feil eller at man ikke vet, men da gjør man det istedenfor å være vrang...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å ha sagt det for n'te gang så er ikke BMW'ne i slalombakken xDrive biler.. (men ett system av de enkleste enkleste, noe tilsvarende med man finner i dagens suzuki swift.. hvordan BMW kunne finne på noe sånt er uvisst, men det var nok for å ha det "lille ekstra" kontra en RWD for å takle de dagene med vanskelige kjørefohold.. systemet baserer seg fullt og helt på ESP'n for å bremse hjul og fordele kraft, det blir det ingen god fremdrift av, spesiellt ikke i bratte bakker, og SPESIELLT ikke når ESP er skrudd av, noe de åpenbart har gjort på bilene, se bare på allroaden som kommer med "drift" allerde fra start.. )

 

Og når det er snakk om subaru'n i gjørma, se hvordan den umiddelbart spinner på alle 4, ergo har det ingen ting med 4x4 systemet å gjøre, men dekk.. ene og alene dekk.. samme dekk på en traktor og den hadde stått like fint..

Ser man til forskjell allroaden når den klarter (imponerende godt!) så har den hele tiden ujevn drift.. det er jo strengt tatt ikke ideelt.. det den gjør er nok å prøve å hente grep.. men det viktigste av alt: den kommer opp :)

 

Hva gjelder rulletesten med X3 og Q5 så kommer også Q5'n opp.. Dette er youtubere som klipper.. på BMW sin egen film fra testen så kommer Q5 og GLK også opp, men det tar en stund før systemet griper inn med ESP nok til å komme seg over.. og som BMW selv sier, de fleste 4x4 system i dag er mer enn bra nok (ihvertfall Volvo, audi og MB sine) for å komme frem på de forhold som bilene brukes, men det er jo ved ekstreme fohold marginene skiller.. og hva når du f.eks kommer litt for hurtig inn i en nødsituasjon/ kurve etc, ville du ikke da sittet i bilen med systemet som reagerer raskest for å tryggest mulig ta deg ut av sistuasjonen?

Har selv hoppet fra den ene bilen til den andre, og prøvd systemene virke i virkeligheten ved unnamanøver, kurvekjøring på is med over og understyring etc.. og det ER forskjeller ute å går mellom enkelte av merkene, uten tvil.. STORE forskjeller.. andre modeller er det ikke så stor forskjell på igjen... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For mange år siden så jeg en video av en eldre XC70 som kjører opp en grusbakke, begynner å spinne på forhjula mens bilen stopper og triller sakte bakover. Bakhjula går bakover som om bilen skulle hatt forhjulstrekk.

 

Jeg vet at nyere XC70 har Haldex, men hadde de første modellene også det?

 

Helge Gjerseth:

Nei, jeg har faktisk aldri hatt behovet for å kjøre opp på en slik rampe.

Det du ikke skjønner, selv etter side opp og side ned med skriving her, er at denne rampa skal simulere null friksjon, slik du vil få dersom det for eksempel kommer vann/fukt på en iskald asfalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helge Gjerseth:

Nei, jeg har faktisk aldri hatt behovet for å kjøre opp på en slik rampe.

Det du ikke skjønner, selv etter side opp og side ned med skriving her, er at denne rampa skal simulere null friksjon, slik du vil få dersom det for eksempel kommer vann/fukt på en iskald asfalt.

 

jo, jeg har skjønt at denne rampa skal simulere null friksjon, og det jeg og andre har prøvd å beskrive etter side opp og side ned med skriving er at dette er et sterkt overdramatisert problem, har som sagt kjørt quattro (torsen ) biler i 10år med mye vinterkjøring og aldri ikke kommet meg dit jeg vil.

Ja jeg har klart å kjørt meg fast, men det er etter ut kjøring og at jeg har prøvd meg på plasser der man egentlig ikke kan forvente å kjøre en bil med 10cm markfrigang. og bare så det er sagt og, så skulle jeg ønske de hadde fortsatt med manuel 100% sperre på bakaksel, det var GULL: rock :

jeg kommer ivertfall aldri til å velge meg en helårs bruksbil uten 4wd:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var vel haldex på xc70 og, men 1 gen, og det kobler inn bakhjula rimlig fort det og.

 

kom jo lenger opp med det du kaller fwd enn xdriven til bmw

 

 

 

Her ser man hvor mye forhjula spinner før bakhjulene hjelper til. På snø har den allerede gravd seg ned.

 

Selv inn på volvo forum rundt om for første generasjon veldig mye "pepper". Noen sier at det er en elektronisk feil, mens andre sier at den er 95% forhjulstrekket å skal ikke få hjelp av bakhjulene før forhjulene spinner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

 

Her ser man hvor mye forhjula spinner før bakhjulene hjelper til. På snø har den allerede gravd seg ned.

 

Selv inn på volvo forum rundt om for første generasjon veldig mye "pepper". Noen sier at det er en elektronisk feil, mens andre sier at den er 95% forhjulstrekket å skal ikke få hjelp av bakhjulene før forhjulene spinner.

 

Som du selv ser så drar faktisk bahjula på første generasjon xc70...... men siden du ikke har kommentert det så har det vel ikke gått opp for deg at du akkurat motbeviste din egenpåstand fra tidligere.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva gjelder rulletesten med X3 og Q5 så kommer også Q5'n opp.. Dette er youtubere som klipper.. på BMW sin egen film fra testen så kommer Q5 og GLK også opp, men det tar en stund før systemet griper inn med ESP nok til å komme seg over.. og som BMW selv sier, de fleste 4x4 system i dag er mer enn bra nok (ihvertfall Volvo, audi og MB sine) for å komme frem på de forhold som bilene brukes, men det er jo ved ekstreme fohold marginene skiller.. og hva når du f.eks kommer litt for hurtig inn i en nødsituasjon/ kurve etc, ville du ikke da sittet i bilen med systemet som reagerer raskest for å tryggest mulig ta deg ut av sistuasjonen?

Har selv hoppet fra den ene bilen til den andre, og prøvd systemene virke i virkeligheten ved unnamanøver, kurvekjøring på is med over og understyring etc.. og det ER forskjeller ute å går mellom enkelte av merkene, uten tvil.. STORE forskjeller.. andre modeller er det ikke så stor forskjell på igjen... :)

 

Men ville du si at det er et system som er "best" da? eller ville du sagt at de fleste har sine fordeler og svakheter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle systemer har garantert sine svakheter, og xDrive sin svakhet er etter min mening at det er ett "styrt" system, men igjen er dette også dets styrke. Svakheter kommer nok som det er nevnt her tidligere ved eventuell overbelastning. Quattroen sin svakhet er jo i forhold at det er "treigt" og ikke aktivt jobber for å unngå over og understyring, samt at det ved dårlig feste på ett hjulpar gir svært begrenset kraft til det andre hjulparet.

Det skal legges til at under testingen hadde en av xDrive bilene sommerhjul (på snø/is) og den var like letthåndterlig og rask igjennom løypene som en av konkurrentene med vinterhjul! (ikke quattro.. quattro gjorde en god profil den og :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.