Anbefalte innlegg

Alle systemer har garantert sine svakheter, og xDrive sin svakhet er etter min mening at det er ett "styrt" system, men igjen er dette også dets styrke. Svakheter kommer nok som det er nevnt her tidligere ved eventuell overbelastning. Quattroen sin svakhet er jo i forhold at det er "treigt" og ikke aktivt jobber for å unngå over og understyring, samt at det ved dårlig feste på ett hjulpar gir svært begrenset kraft til det andre hjulparet.

Det skal legges til at under testingen hadde en av xDrive bilene sommerhjul (på snø/is) og den var like letthåndterlig og rask igjennom løypene som en av konkurrentene med vinterhjul! (ikke quattro.. quattro gjorde en god profil den og :) )

 

Jess, og siden systemene har sine svakheter og styrker så kan det med fordel ofte være smart å velge et system som har lang levetid, alltid vil fungere til en grad det har mulighet til mtp. fremkomlighet, ikke er for dyrt (viskose differ er ikke billig i forhold til åpne) er slitesterkt osv osv... Når det er dette trolig er de mest veiende faktorene som kommer frem for de største bruksområdene. Så det blir som tidligere sagt et kompromiss.

 

Snakker du om q-torsen eller haldex når det gjelder at den er treig?

Understyring skyldes mest at vag sjefene er gubber med hatt. Det har ikke noe med systemet å gjøre i seg selv. Så har du en bil som er understyrt i utgangspunktet så er det lite poeng å rette opp dette med å få 4wdn til å få bilen til å overstyre istedenfor når det trolig var et designvalg mtp. sikkerhet å la bilen understyre i første omgang.

 

Så lenge bilen har fart så er det relativt sjeldent at bilen får stor forskjell på hjulpara mtp friksjon. Står den derimot stille så ja, det kan være en ulempe, men det er også et resultat av kompromiss.

 

At bilen har sommerhjul og er like letthåndterlig som de andre bilene har neppe noe å gjøre med at 4wdn... Nå skal det sies at bmw er veldig flinke til å lage og sette opp bilene sine, men jeg vet x-serien spinner bra på vinterføre med sommerhjul siden jeg har prøvd det ut og det kan du trygt si var glatt. Da hjelper det lite med at bilen er bra satt opp :)

Som du selv ser og sier, så spinner subaruen pga. dekka og da har det null å si at du har det rette drivverket der og da for å komme deg fremover :)

 

Men man MÅ skille mellom kjøregenskaper og fremkomlighet i form av understell og drivverk, da dette er to ganske separate designvalg. Ikke det at de ikke påvirker hverandre, men sånn som at bilen er understyrt eller overstyrt er som regel et designvalg i forhold til kjøre-egenskaper og ikke fremkomlighet og noe som i stor grad kan oppnåes uansett hva slags understell du har. (fwd kan være overstyrt) Og jeg skjønner litt tankegangen til hvorfor bmw vil at bmw skal være overstyrt selv med x-drive.. det er trolig fordi de selger rwd biler og da blir kjøre-egenskapene noe de selger på.. mao. vil de ikke vike for mye fra normale rwd biler... samme som at vag med auda'ene sine gjerne vil at qauttro bilene deres skal være like gubbette og understyrte som grevlingene :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye sant i det du sier.. poenget med sommer og vinterhjulene var at ett godt system gjør at bilen styrer mye bedre dit man vil enn en med ikke så godt system. Problemet var egentlig ikke understyring, det var kraftig overstyring, så kraftig understyring, tilbake til kraftig overstyring.. rett og slett ett helvete å ta unnamanøver med i forhold til en xDrive, som oppførte seg nesten like godt på sommerhjul som konkurrenten på vinterhjul ved unnamanøver.. ved brems og aks var det selvfølgelig ikke til å sammenligne sommer og vinterhjulbilene.. (kan legges til at det ikke var quattro som var håpløst da, ikke haldex heller, men til disse var det også forskjeller opp til xDrive..)

 

 

Siktet til torsen i at det var "treigt", men gjelder jo iofs samme med Haldex. det trenger momentforskjell / hastighetsforskjell for å flytte kraft. (altså først etter at "skaden" har skjedd..)

 

Overskriften lyder quattro vs xDrive, og da er det jo greit å få med seg at det ikke bare er på en rulle, eller med 600hk at det er forskjeller i systemene.. og i 99% av tiden gjør en Suzuki Swift god nok jobb mtp fremkommelighet, så det er som jeg sa i ekstreme situasjoner at det skiller.. og i noen ekstreme situasjoner kan det gå ut over komforten, i andre ekstreme situasjoner kan det gå ut over liv og helse..

 

Uansett, kjøper man en quattro eller en xDrive så får man top notch systemer, og det er nok uansett ikke DET som blir avgjørende for kundene. Skal derimot ting settes opp mot hverandre er xDrive ett mer moderne, avansert og "bedre" system (flere muligheter til "fintuning" av bilens kjøreegenskaper) en torsen når det skal brukes til det bilen er ment til å brukes til / som.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye sant i det du sier.. poenget med sommer og vinterhjulene var at ett godt system gjør at bilen styrer mye bedre dit man vil enn en med ikke så godt system. Problemet var egentlig ikke understyring, det var kraftig overstyring, så kraftig understyring, tilbake til kraftig overstyring.. rett og slett ett helvete å ta unnamanøver med i forhold til en xDrive, som oppførte seg nesten like godt på sommerhjul som konkurrenten på vinterhjul ved unnamanøver.. ved brems og aks var det selvfølgelig ikke til å sammenligne sommer og vinterhjulbilene.. (kan legges til at det ikke var quattro som var håpløst da, ikke haldex heller, men til disse var det også forskjeller opp til xDrive..)

 

 

Siktet til torsen i at det var "treigt", men gjelder jo iofs samme med Haldex. det trenger momentforskjell / hastighetsforskjell for å flytte kraft. (altså først etter at "skaden" har skjedd..)

 

Overskriften lyder quattro vs xDrive, og da er det jo greit å få med seg at det ikke bare er på en rulle, eller med 600hk at det er forskjeller i systemene.. og i 99% av tiden gjør en Suzuki Swift god nok jobb mtp fremkommelighet, så det er som jeg sa i ekstreme situasjoner at det skiller.. og i noen ekstreme situasjoner kan det gå ut over komforten, i andre ekstreme situasjoner kan det gå ut over liv og helse..

 

Uansett, kjøper man en quattro eller en xDrive så får man top notch systemer, og det er nok uansett ikke DET som blir avgjørende for kundene. Skal derimot ting settes opp mot hverandre er xDrive ett mer moderne, avansert og "bedre" system (flere muligheter til "fintuning" av bilens kjøreegenskaper) en torsen når det skal brukes til det bilen er ment til å brukes til / som.

 

Helt enig i at en bra oppsatt bil generelt vil oppføre seg penere ja, klart.

 

Jeg skal innrømme at jeg ikke helt er sikkert på hva du mener. Men jeg har forsåvidt mest erfraing med torsen på b3/b4 og bmw sine systemer. Men har vel merka at quattroen min understyrer endel når den først begynner og da må man smøre seg litt med tålmodighet før man kan komme ut av det uten å trekke i brekket. Noe jeg ikke helt kan huske å ha erfart i samme grad på bmw med 4wd.

 

Ja, klart, det er svakhet med systemen og det er riktig å få frem de i en sånn tråd som dette, men føler det har vært så sykt mye fokus på kun "et-hjuls-drift" problemet til torsen og litt lite om eventuelle andre problemer både med torsen og andre systemer. Greit å se ting litt i sammenheng av og til også.

Det er jo feks litt interessant å se på skifteintervall for olje o.l. på differ på slike system, holdbarhet osv.

 

x-drive er veldig bra og moderne, absolutt, men ville vel ikke si at det er så mye mer moderne enn s5 sitt drivverk som også kommer i enkelte varianter på a4? med styring av kraft på hjul i forhold til sving o.l. Men det er jo tross alt ikke noe hemmelighet at audi er treige i forhold til bmw i mange tilfeller. Hvert fall det inntrykket jeg sitter med. Vektfordeling har jo vært fremmed ord for dem lenge i forhold til bmw.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For mange år siden så jeg en video av en eldre XC70 som kjører opp en grusbakke, begynner å spinne på forhjula mens bilen stopper og triller sakte bakover. Bakhjula går bakover som om bilen skulle hatt forhjulstrekk.

 

 

Denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nicolai:

Jepp, var nok den jeg tenkte på..

 

Vektfordeling har jo vært fremmed ord for dem lenge i forhold til bmw.

 

Har vært? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne?

 

Det der er ingen V70 R.. så trolig er det ikke en AWD heller...

 

Edit: ser nå at R fronten var betydelig mindre framtredende enn jeg trodde den skulle være... så er vel kanskje en R likevel.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nicolai:

Har vært? :P

 

Hehe, ja? Har jo blitt litt bedre etter hvert. Feks. har jo blitt 51/49 på s5 og på a5 3.2 så erdet 52/48 såvidt jeg så.

 

Er da ikke så ille det, men for all del, det kan jo seff bare være en konstruksjonsfeil som gjør at de tilfeldigvis havna på de talla... de hadde egentlig kalkulert for mere standard 60-58% av vekta foran :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne?

 

 

Funker jo fint her, samme gjør forrige model... snodig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen bilder fra ifjor vinter viser noen av utfordringene klokka 5 om morgenen der jeg bor når jeg skal på jobb! Quattro funker bra i kombinasjon med 20,8cm bakkeklaring;) Var litt skeptisk;) snøen gikk over vinduet på førerdør i det jeg skar igjennom:) hehe

DSC00485.JPG

DSC00486.JPG

DSC00487.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde 2 forsøk på å komme opp, ser man nøye er det snø helt opp på panseret etter 1 forsøk, kan legge til at hellingen er vel ca 20grader +/- svingen går kraftig til høyre nesten en U-sving med helling feil vei!

Var eneste bilen som stod på utsiden av rekkehuset etter den dagen med snø, rav-4en til naboen kom ikke opp. Greit å slippe å brøyte:) Man får ikke noe fart i det hele tatt, da man kjører ned bakke før man tar av til helvetes bakken opp til rekkehuset, dette gjør det desto mer utfordrende:) Får se hvordan jeg klarer meg med senka a6 quattro i vinter.

DSC00497.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt Rått :)

 

Ser altså ut til at quattro skal kunne fungere også på vinterstid. Har man forventinger om å kjøre i dypere snø en dette er vel artic truck , eller belte bil veien å gå ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt Rått :)

 

Ser altså ut til at quattro skal kunne fungere også på vinterstid. Har man forventinger om å kjøre i dypere snø en dette er vel artic truck , eller belte bil veien å gå ;)

 

Ja, det rett og slett ikke til å tro, for torsen har jo slike kjipe svakheter!!!!! Er sikkert bare flaks dette da? Og sikkert litt juks med is-pigg eller noe sånn!!! :P:p: haha :: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe morro med tilbakemeldinger;) Kan forøvrig nevne at dekkene er 235x40x17 piggfritt på 3 sesongen:)

De første allroadene er det beste audi noen gang har lagd med tanke på fremkommelighet med 20,8cm som laveste punkt under bilen i øverste hakk!

 

Når allroaden kom var det den første stasjonsvogna i verden som fullførte Land Rover sin offroad løype og besto med glans!

Den var helt original utstyrt med lavgirserie og manuellt gir, på vanlige dekk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Når allroaden kom var det den første stasjonsvogna i verden som fullførte Land Rover sin offroad løype og besto med glans!

Den var helt original utstyrt med lavgirserie og manuellt gir, på vanlige dekk

 

For all del allroaden er en bra bil, og ploge igjennom snøfonnene på den måten må uansett være digg.

 

Men ser vi på samme testen kan ikke dette være såå offroad som kanskje mange tenker seg.

 

Den ble slått av XC 70 på offroadegenskaper til sammenligning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For all del allroaden er en bra bil, og ploge igjennom snøfonnene på den måten må uansett være digg.

 

Men ser vi på samme testen kan ikke dette være såå offroad som kanskje mange tenker seg.

 

Den ble slått av XC 70 på offroadegenskaper til sammenligning.

 

Bare for at du skal lære og lese!

 

 

Hehe morro med tilbakemeldinger;) Kan forøvrig nevne at dekkene er 235x40x17 piggfritt på 3 sesongen:)

De første allroadene er det beste audi noen gang har lagd med tanke på fremkommelighet med 20,8cm som laveste punkt under bilen i øverste hakk!

 

Når allroaden kom var det den første stasjonsvogna i verden som fullførte Land Rover sin offroad løype og besto med glans!

Den var helt original utstyrt med lavgirserie og manuellt gir, på vanlige dekk

 

 

MED GLANS!!

 

Denne diskusjonene her dukker opp hver vinter....

 

Og forresten, har kjørt en subaru som har spunnet bare på fremhjula.. Bakhjula sto helt stille og bilen rørte seg ikke fra flekken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for at du skal lære og lese!

 

 

 

 

 

MED GLANS!!

 

Denne diskusjonene her dukker opp hver vinter....

 

Og forresten, har kjørt en subaru som har spunnet bare på fremhjula.. Bakhjula sto helt stille og bilen rørte seg ikke fra flekken.

 

What??

Utdyp gjerne..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

What??

Utdyp gjerne..

 

Var utplassert på lokale subaru forhandleren, og prøvde da:

Forrester,Impreza standard og WRX, og justy, legacy og en gammel gammel subaru.. Justy spant og spant og rørte seg ikke. samme med den gamle jeg prøvde..

Men WRX`n turte jeg ikke prøve så hardt, for den var solgt og var dekorert osv.. Så kjett hvis jeg hadde gjort noe med den :P Men piruetter gjorde vel nesten alle untatt justy`n :P

 

 

Og tidligere diskusjonen ang quattro, og x-drive..

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=62711&highlight=quattro+x-drive 1.

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=180986&highlight=quattro+x-drive 2.

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=191412&highlight=quattro+x-drive 3.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var utplassert på lokale subaru forhandleren, og prøvde da:

Forrester,Impreza standard og WRX, og justy, legacy og en gammel gammel subaru.. Justy spant og spant og rørte seg ikke. samme med den gamle jeg prøvde..

 

Har ikke sagt at det ikke går an. men de er ikke konstruert for at det skal la seg gjøre. At du fikk det til tviler jeg ikke på, sikker på at du ikke kjørte 2wd da?:P (denne blir faktisk levert med det) Siden det ikke skjedde med noen av de andre du kjørte?

 

Skjønte ikke "bare for at du skal lære og/å lese" utbruddet ditt? Med glans?

 

Sikter du til at allroaden bestod med glans? (også siterte du meg?) Visst Bentein leste samme test som meg (avventer med å legge den ut i tilfellet det er en annen test) så ble den slått av XC70 i offroadløypa. Land Rover sin offroad løype hørtes bare sykt ut men tror ikke det er den samme løypa som de virkelig setter Discovery og Range Rover på prøve i. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sagt at det ikke går an. men de er ikke konstruert for at det skal la seg gjøre. At du fikk det til tviler jeg ikke på, sikker på at du ikke kjørte 2wd da?:P (denne blir faktisk levert med det) Siden det ikke skjedde med noen av de andre du kjørte?

 

Skjønte ikke "bare for at du skal lære og/å lese" utbruddet ditt? Med glans?

 

Sikter du til at allroaden bestod med glans? (også siterte du meg?) Visst Bentein leste samme test som meg (avventer med å legge den ut i tilfellet det er en annen test) så ble den slått av XC70 i offroadløypa. Land Rover sin offroad løype hørtes bare sykt ut men tror ikke det er den samme løypa som de virkelig setter Discovery og Range Rover på prøve i. :)

 

Sitert fra wikipedia.org om allroad:

 

Off-road capabilities

 

The allroad was designed with the capability to tackle rough road conditions in mind; its standard adjustable air suspension system can lift the car high enough to provide 208 mm (8 in) of ground clearance and a low-range mode, absent from other quattro-equipped vehicles, can be selected with the touch of a button. When used in conjunction, the two systems made it possible for the allroad to complete an official Land Rover test-course, thus far it is the only car-based SUV that has been proven capable of doing so in testing.

 

Conversely, the air suspension can lower the vehicle down to only 142 mm (6 in) above road level, and simultaneously stiffen the spring and damper rates to provide a sporty driving experience, much like that of the conventional A6 with the sports suspension.

 

Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_allroad#Off-road_capabilities

 

For de som ikke er så flinke i engelsk, står det at den fullførte SUV test løypa til Land rover, så jo dvs samme løype som discovery osv..

 

Så gå å legg deg Nanjib med at XC70/Haldex er bedre, er vel sånn ca det dummeste jeg har hørt på lenge: haha : ler meg ihjel!!!!

 

Å i så tilfelle er må det være en fabrikert test utført av folk som kun har til gode å sverte Audi!

 

Er en i nabolaget som har XC70 er ikke imponert over "offroad" egenskapene til den, da jeg har sett den stått fast flere en gang opp 20 graders hellning med glatte forhold, ikke problem for allroaden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitert fra wikipedia.org om allroad:

 

Så gå å legg deg Najib med at XC70/Haldex er bedre, er vel sånn ca det dummeste jeg har hørt på lenge: haha : ler meg ihjel!!!!

 

Å i så tilfelle er må det være en fabrikert test!

 

Nå er vell ikke Wikipedia kjent som en sikker kilde da?

 

Vet ikke hva du anser som en sikker kilde eller fabrikkert test, men denne testen er ifra audiworld sine sider.

 

Syns testen så ganske gjennomført ut jeg da. (Det syns nok ikke du uansett, prøv å les den objektivt. Ikke analyser den i stykker, har lest den og vet hva som står der) :)

 

http://www.audiworld.com/news/01/allroad_xc/content.shtml

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

When used in conjunction, the two systems made it possible for the allroad to complete an official Land Rover test-course, thus far it is the only car-based SUV that has been proven capable of doing so in testing.[/u][/b][/b][/b]

 

For de som ikke er så flinke i engelsk, står det at den fullførte SUV test løypa til Land rover, så jo dvs samme løype som discovery osv..

 

Vet ikke om det er mine engelsk kunnskaper du sikter til? :)

 

Men det står vell bare at den har kjørt en offisiell Land Rover test bane. "Så dvs samme løype som Discovery..." har du tatt ifra eget hode..

 

Alle som er over snittet interessert i bil, vet at Discovery og Range Rover ikke er i samme kategori som allroad og XC70, her snakker vi om ordentlige terrengbiler. Visst disse har kjørt den samme løypa er det kosekjøring og ikke for å teste bilene skikkelig. (dette må du vell være enig i ?? Uansett om vi aldri kommer til å bli enig om noe annet) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det er mine engelsk kunnskaper du sikter til? :)

 

Men det står vell bare at den har kjørt en offisiell Land Rover test bane. "Så dvs samme løype som Discovery..." har du tatt ifra eget hode..

 

 

Nei, det står complete.... det betyr å gjennomføre....Og ikke å kjøre som du sier..

 

uansett da mann.. hele denne diskusjonen begynnte med at du hevdet quattro var lite å skryte av og at du ofte ikke kom deg frem på vinter føre... nå har du vel sett at de fleste andre kommer seg frem på plasser man ikke kan forvente å komme seg frem med annet en høye suv/"terreng biler".. så da kan du ta det innover deg å innse at du enten er en dårlig sjofør, kjører på dårlige dekk, eller rett å slett har totalt urealistiske forventinger til hvor du skal komme deg frem, og bør løpe rett å bestille deg en artic truck modda hilux... så får du heller ta en vurdeling på hvor allrighte de er å kjøre på landeveien/ motor vei / by kjøring osv... for det er tross alt der vi bruker bila mest er det ikke ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at den har gjennomført, men løypene som XC70 og Allroaden har kjørt er nok langt ifra de samme løypene som de setter Discovery og Range Rover på prøve i.

Det er det jeg tror noen andre her inne tror. (Kan ikke begynne å blande XC70 og allroad inn blant disse)

 

Vet ikke om du har lest og tolket det jeg har skrevet etter eget ønske.

Har ikke sagt at quattro er dårlig som du prøver å skrive, men for fremkommlighet og kun det, ja da er jeg faktisk ikke enig i at quattro er det beste systemet.

 

Les testen jeg la ut, der blir Allroad slått av XC70 på terrengegenskaper (og kun det, ikke noe annet)

En test utført av audiworld, dette var da et svar til Bentein som siterte Wikipedia på at allroad er den eneste suv baserte bilen som har gjennomført denne testbanen hos Land Rover.

 

Syns det må gå an og diskutere være uenig uten å ha på "skylapper". (Og ja jeg vet hvor jeg skriver)

 

At du er fornøyd med din quattro er det viktigste.. :)

 

Trenger ikke å begynne med at jeg ikke kan kjøre, jeg kjører på dårlig dekk osv. Dette vet du strengt talt veldig lite om. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.