Anbefalte innlegg

Mulig det er jeg som ikke ser det tydelig nok, men på 6.00 ser det virkelig ut som for-hjula stopper opp, mens bakhjula fortsetter å spinne?

 

m.... hvor i det klippet ser dere at den bilen spinner på kun ett eller to hjul??

 

Najib skriver: Vill aldri komme opp i en situasjon der x-drive spinner på et eller to hjul under normal kjøring

 

Vel, det er egentlig litt feil, du kan få en xdrive til kun å spinne på to... .. men aldri mindre.. en torsen kan spinne på 1.....

 

og at en bil ikke vil kunne stå i ro på 1 hjul er vel knapt tilgjengelig...? Mye mulig jeg tar feil her, men mer en 2 sperrer er det vel ikke levert en vanlig "gatebil"..?

Men det er mulig på en quattro å få til, ved å bruke V8 bakdiff, og diff fra en eller annen porsche foran... men igjen, da blir det ombygning, og da kan jo alt skje, med alle biler :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stoler mer på WIKIPEDIA da de har ett eget panel som skal sjekke opp fakta og kildegrunnlag før man publiserer artikkelen. Noe ikke Audi world har:)

 

Man trenger selvfølgelig ikke være enig i testen, den kan du tolke som du vil.

Men å stole på Wikipedia...? (det er en grunn til at dette ikke er en pålitelig kilde på Universitet/høyskoler etc.)

 

Det du sa istad om at allroaden var den eneste suv baserte stasjonsvognen som hadde passert testen beviser jo at Wikepedia har feil på det området når XC70 vinner denne duellen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kan kan jeg tydelig se det.

 

Men alvorlig hvor mange ms tar det før det andre hjulparet er med?

 

Mange nok ms til at bakhjula gravde seg langt neddi snøen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

drivet å søket en del nå på Q5 og Q7 som er det eneste relevante bilen å sette opp imot den X6`en jeg posta.

Eneste jeg fant som var noe lignende, en Q7 som jeg trodde skulle slite godt når han rygget seg lengre og lengre ute i snøen siden han har 275/45-20 (sommerhjul?)

 

Men kan ikke se på denne filmen at noen hjul/et hjul står å spinner/står rolig, annet enn når antispinn slår inn..

Men dette må jo være til en fordel og, da alle hjul som går i konstant lik hastighet hele tiden når du faktisk står å spinner vil jo presse bilen fort sideveis om det er en liten helling, om ikke en aksel går litt saktere bak kontra foran ved forskjellige grep.

 

Fant også en til der du ser at Torsen fordeler kraft ganske gjevnt ifra 0kmt. Selv uten at en aksel graver seg ned i bakken før den andre akselen starter å gå.. Slik den gjør på BMW X6 filmen jeg postet over.

 

 

Om ikke dette er bra nok firehjulstrekk system for normale folk, så veit ikke jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man trenger selvfølgelig ikke være enig i testen, den kan du tolke som du vil.

Men å stole på Wikipedia...? (det er en grunn til at dette ikke er en pålitelig kilde på Universitet/høyskoler etc.)

 

Det du sa istad om at allroaden var den eneste suv baserte stasjonsvognen som hadde passert testen beviser jo at Wikepedia har feil på det området når XC70 vinner denne duellen.

 

Jah, fordi når XC70 vinner i en test skrevet av to tilfeldige karer, så kan jo selvfølgelig ikke det være tilfelle at allroaden er den eneste som har kjørt igjennom range-rover løypa.... Ærligtalt, først og fremst antar du at testen stemmer, så antar du at wikipedia har feil til fordel for din evne til å resonnere og så antar du til slutt at xc70 har kjørt igjennom løypa...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange nok ms til at bakhjula gravde seg langt neddi snøen...

 

Joda, den graver seg ned, men kommer seg greit opp igjen.

Under slike forhold som er filmet så tror jeg torsen er like bra (kanskje tilogmed bedre :)). (Masse løssnø)

 

Den problematikken som jeg har prøvd å ta opp, er under is/snø. Der faktisk forhjulene/bakhjulene står på is og man ikke klarer å overføre krefter. Det er under slike forhold jeg har hatt problemer. (Nei det hjelper ikke å trykke på bremsen i en bratt oppoverbakke) Har aldri satt meg fast i 10-15 cm løssnø, har hatt tre forskjellige quattro biler på 12år og det har vært mange biler i mellom, så fant faktisk ikke ut av dette før forrige vinter. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, den graver seg ned, men kommer seg greit opp igjen.

Under slike forhold som er filmet så tror jeg torsen er like bra (kanskje tilogmed bedre :)). (Masse løssnø)

 

Den problematikken som jeg har prøvd å ta opp, er under is/snø. Der faktisk forhjulene/bakhjulene står på is og man ikke klarer å overføre krefter. Det er under slike forhold jeg har hatt problemer. (Nei det hjelper ikke å trykke på bremsen i en bratt oppoverbakke) Har aldri satt meg fast i 10-15 cm løssnø, har hatt tre forskjellige quattro biler på 12år og det har vært mange biler i mellom, så fant faktisk ikke ut av dette før forrige vinter. :)

 

Imens så ligger det utrolig mange filmer av X6 som setter seg fast i løssnø på youtube. kan godt poste alle vis du ikke har sett dem :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må bare legge til denne vidoen.. i en ellers alt for kranglete tråd.

 

Fant en film av en X5 som sitter fast på stranda, og siden den har så veldig mye bedre 4x4 system, så har vanskelighets gradene økt litt for denne... ;) Burde jo klart detta!

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imens så ligger det utrolig mange filmer av X6 som setter seg fast i løssnø på youtube. kan godt poste alle vis du ikke har sett dem :)

 

Har nok sett flesteparten.. :)

 

Men er det bare generelt hat/kniving mot BMW på dette forumet?

 

Størsteparten av volkswagen-konsernet bruker jo faktisk haldex (siden det er systemet vi snakker om kan man jo likså godt legge ut noen videoer av skoda eller en golf) snakkes om noe som skulle vært "langt der borte" noe fienden bruker.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må bare legge til denne vidoen.. i en ellers alt for kranglete tråd.

 

Fant en film av en X5 som sitter fast på stranda, og siden den har så veldig mye bedre 4x4 system, så har vanskelighets gradene økt litt for denne... ;) Burde jo klart detta!

 

Ha ha.. :P

Snakk om å kjenne sine grenser.. Der hadde jeg ikke parkert den "artic-trucken" som jeg tydeligvis må kjøpe meg engang..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nok sett flesteparten.. :)

 

Men er det bare generelt hat/kniving mot BMW på dette forumet?

 

Størsteparten av volkswagen-konsernet bruker jo faktisk haldex (siden det er systemet vi snakker om kan man jo likså godt legge ut noen videoer av skoda eller en golf) snakkes om noe som skulle vært "langt der borte" noe fienden bruker.. :)

 

 

Så absolutt ikke!

Men når man sammenligner bilenes firehjulstrekk system der BMW xDrive på en måte er laget kun for å slå Audiens Torsen "kjøre på ruller test".

 

For å ikke nevne om at xDrive har eksistert i få år, før dette var det jo omtrent ikke duganes firehjulstrekk system på BMW i det hele tatt. Mens audi har bare latt det gode gamle bare virke - Da det duger for folk flest som ikke kjører over noen nullfriksjons ruller hver dag.

 

Jeg er absolutt ikke motstander av BMW xDrive. Har prøvd dette ganske grundig med di siste bilene fra X-serien dems i det siste, da min far planlegger å kjøpe X1/X3. Veldig lekent og fint.

Om du tror jeg er motstander av BMW bare fordi jeg ville vise deg at hjula faktisk står stille på xDrive også - så får du tro det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Torsen gen1 hadde manuell sperr på senterdiffen, samt på diffen bak. Dette har Audi bort fra. Fordi dem hadde et brennende ønske om å gjøre quattro dårligere (tape "ansikt")? Eller rett og slett fordi det strengt tatt ikke var behov for dette?

 

Liten rettelse: 1. gen Torsen hadde kun sperre på bakakselen. 1. gen quattro derimot hadde sperre for både midt- og bakdiff. Men her hadde man kun åpne differ i utgangspunktet, altså ingen Torsen diff overhodet.

 

Ellers helt enig med deg. Audi gikk vel vekk fra midtdiffsperre ved innføringen av Torsen fordi de mente denne var god nok alene. Det samme skjedde ved innføringen av EDL. Da kuttet man ut sperra bak fordi man mente at den var overflødig. Med overflødig mener jeg at man så på egenskapene som "gode nok" for folk flest. Hvilket nok stemmer ganske bra. Rent fremkommelighetsmessig derimot har det bare gått bakover siden starten. Der er det nemlig det aller første sperrebaserte systemet som er best. Med sperrer innkoblet selvsagt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nok sett flesteparten.. :)

 

Men er det bare generelt hat/kniving mot BMW på dette forumet?

 

Størsteparten av volkswagen-konsernet bruker jo faktisk haldex (siden det er systemet vi snakker om kan man jo likså godt legge ut noen videoer av skoda eller en golf) snakkes om noe som skulle vært "langt der borte" noe fienden bruker.. :)

 

 

Du snakker jo like mye dritt om quattro som alle andre her prater dritt om BMW tilsammen: rolleyes

 

Og når man diskuterer nettopp Xdrive mot quattro er det vel lov å snakke negativt om den ene parten hvis man ønsker det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så absolutt ikke!

Men når man sammenligner bilenes firehjulstrekk system der BMW xDrive på en måte er laget kun for å slå Audiens Torsen "kjøre på ruller test".

 

For å ikke nevne om at xDrive har eksistert i få år, før dette var det jo omtrent ikke duganes firehjulstrekk system på BMW i det hele tatt. Mens audi har bare latt det gode gamle bare virke - Da det duger for folk flest som ikke kjører over noen nullfriksjons ruller hver dag.

 

Jeg er absolutt ikke motstander av BMW xDrive. Har prøvd dette ganske grundig med di siste bilene fra X-serien dems i det siste, da min far planlegger å kjøpe X1/X3. Veldig lekent og fint.

Om du tror jeg er motstander av BMW bare fordi jeg ville vise deg at hjula faktisk står stille på xDrive også - så får du tro det.

 

Nei, jeg siktet ikke til deg personlig, bare generelt på forumet. Skjønner ikke hvorfor alle skal sammenligne med BMW, som sagt tidligere størsteparten av volkswagen konsernet kjører Haldex.

BMW har ikke utviklet systemet, de har kjøpt det for deretter programmert det til 60/40. (alle med haldex 4 kan programmere trekkkraften slik jeg har skjønt, mulig ikke bare med vag com men kan nesten få den fordelingen man ønsker med noen tastetrykk)

 

Kanskje du har sett videoen av q7 kjører med null friksjon kun på høyre hjulpar? (Sliter ganske bra der og, men kommer seg opp til slutt) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten rettelse: 1. gen Torsen hadde kun sperre på bakakselen. 1. gen quattro derimot hadde sperre for både midt- og bakdiff. Men her hadde man kun åpne differ i utgangspunktet, altså ingen Torsen diff overhodet.

 

Ellers helt enig med deg. Audi gikk vel vekk fra midtdiffsperre ved innføringen av Torsen fordi de mente denne var god nok alene. Det samme skjedde ved innføringen av EDL. Da kuttet man ut sperra bak fordi man mente at den var overflødig. Med overflødig mener jeg at man så på egenskapene som "gode nok" for folk flest. Hvilket nok stemmer ganske bra. Rent fremkommelighetsmessig derimot har det bare gått bakover siden starten. Der er det nemlig det aller første sperrebaserte systemet som er best. Med sperrer innkoblet selvsagt. :)

 

Okay, litt feil fra min side. Er ikke SÅ godt inni det, leste bare litt kjappt på WWW. Poenget mitt var bare som du sier, før var det sperre på midten + bak, og EDL nå. Som jeg var inne på, hadde dette gått hardt utover ryktet til Audi og 4wd, hadde det nok vært snakk om andre ting. Dagens torsen-quattro tar seg jo godt frem fremdeles (men ikke like bra som de med 2 x sperr), men en sparer vekt osv, noe som er viktig i dagen miljø-hysteri. Og når dagen system er mer enn godt nok for den vanlige mannen i gata, så er det godt nok.

 

Igjen, en kan ikke legge skylda på dårlig system (torsen) om en ikke kommer frem hvis grunnen er elendige dekk.

 

: vinke :: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du snakker jo like mye dritt om quattro som alle andre her prater dritt om BMW tilsammen: rolleyes

 

Og når man diskuterer nettopp Xdrive mot quattro er det vel lov å snakke negativt om den ene parten hvis man ønsker det?

 

Mulig derfor stemmingen har blitt litt "hostial".. Snakket først om selvopplevde ting, når flere har opplevd det samme, så holder det ikke å lukke øynene lenge nok, også bare forsvinner det.

Jeg er veldig enig i at dette er ikke noe man opplever hver dag, eller er et utbredt problem.

Men det har skjedd og vill skje igjen. (Prøver bare å si at torsen ikke er et feilfritt system, når det kommer til fremkommelighet)

xdrive/haldex bruker som sagt nesten hele volkswagen konsernet, selv haldex/passat/octavia eiere har gått over til torsen.

 

Svar på siste spørsmål: Det vi diskuterer er Haldex vs Torsen ikke Audi vs BMW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, den graver seg ned, men kommer seg greit opp igjen.

Under slike forhold som er filmet så tror jeg torsen er like bra (kanskje tilogmed bedre :)). (Masse løssnø)

 

Den problematikken som jeg har prøvd å ta opp, er under is/snø. Der faktisk forhjulene/bakhjulene står på is og man ikke klarer å overføre krefter. Det er under slike forhold jeg har hatt problemer. (Nei det hjelper ikke å trykke på bremsen i en bratt oppoverbakke) Har aldri satt meg fast i 10-15 cm løssnø, har hatt tre forskjellige quattro biler på 12år og det har vært mange biler i mellom, så fant faktisk ikke ut av dette før forrige vinter. :)

 

 

Tror jeg har løsningen på problemet ditt: Gå til nærmeste Audi forhandler og fiks bilen, for du kan ikke ha funksjonell 4x4?(sikker på at det ikke er badget FWD du har kjøpt;)), må være noe galt med bilen din!

 

Kjørte senest i dag, opp en bakke med snø å is, måtte stoppe midt i bakken som er på ca 20 grader, på piggfrie vinterdekk pga folk som gikk i veien. Regnte da med jeg skulle sitte fast siden Najib hadde sagt på audi forumet at det er tilnærmet umulig da bilen min(quattro) vil overføre alle kreftene til den akselen som sto på bar is(bakhjula mine). Merk forhjulene sto på snø. Som du kanskje har forstått å var inne på i stad, vi blir nok aldri enige, heldigvis er jeg ikke alene om å ikke være enig. Glad det er flere der ute som deler min begeistring for Audi(quattro), er tross alt derfor vi har Audi og er medlem i Audi klubben.

 

Merkelig nok dro bilen min seg opp,selv om antispinn jobbet litt i begynnelsen, men dog ingen dramatikk?

 

Mulig det har vært noe galt med alle mine quattro biler, siden de på merkeligvis har syk fremkommelighet!

 

På tide å rulle inn håndkle Najib?

 

Føler det blir mye det samme om igjen, du nekter å svare når vi finner dine mangelfulle svar og du hopper gjerne over svar som favoriserer quattro, egentlig litt merkelig at du har Audi i det hele tatt når du er så misfornøyd??

 

Mvh Senka A6 quattro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Svar på siste spørsmål: Det vi diskuterer er Haldex vs Torsen ikke Audi vs BMW

 

Har du lest tittelen på tråden...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du lest tittelen på tråden...?

 

Lurer jeg også på.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se på denne filmen ved 1:25 og utover da.. så ser man at den ikke alltid spinner på alle fire.. Og dette er jo youtube så det er jo bedre fakta der enn på wikipedia.. (ironi så klart om noen skulle missforstå)

 

 

Det var no ikke så mye tvil om at bmw`n likte å spinne bak først, både på for og revers, til stor forskjell på range roveren, japsen står no bare å spinner på flatmark.

Men det var jo nevnt her tidligere at x-drive systemet var så smart at det kunne detektere hjulspinn FØR det skjedde - vel da har tydeligvis systemet fått virus , noe som heller aldri ville skjedd med en mekanisk torsen diff, men en røket drivknute er jo ett veldig stort problem med tanke på hvor underdimensjonert drivverket til audi er.

 

Edit: bakhjulet rekker hvertfall å ta 3-4 omdreininger før forhjulet reagerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg har løsningen på problemet ditt: Gå til nærmeste Audi forhandler og fiks bilen, for du kan ikke ha funksjonell 4x4?(sikker på at det ikke er badget FWD du har kjøpt;)), må være noe galt med bilen din!

 

Kjørte senest i dag, opp en bakke med snø å is, måtte stoppe midt i bakken som er på ca 20 grader, på piggfrie vinterdekk pga folk som gikk i veien. Regnte da med jeg skulle sitte fast siden Najib hadde sagt på audi forumet at det er tilnærmet umulig da bilen min(quattro) vil overføre alle kreftene til den akselen som sto på bar is(bakhjula mine). Merk forhjulene sto på snø. Som du kanskje har forstått å var inne på i stad, vi blir nok aldri enige, heldigvis er jeg ikke alene om å ikke være enig. Glad det er flere der ute som deler min begeistring for Audi(quattro), er tross alt derfor vi har Audi og er medlem i Audi klubben.

 

Merkelig nok dro bilen min seg opp,selv om antispinn jobbet litt i begynnelsen, men dog ingen dramatikk?

 

Mulig det har vært noe galt med alle mine quattro biler, siden de på merkeligvis har syk fremkommelighet!

 

På tide å rulle inn håndkle Najib?

 

Føler det blir mye det samme om igjen, du nekter å svare når vi finner dine mangelfulle svar og du hopper gjerne over svar som favoriserer quattro, egentlig litt merkelig at du har Audi i det hele tatt når du er så misfornøyd??

 

Mvh Senka A6 quattro

 

20 grader er jo ganske bra, når kravet til sort løype er 24. Fremdeles sint over at allroaden ble slått i test, eller har den testen aldri funnet sted? Da har faktisk Wikipedia fremdeles rett.

På tide å rulle inn? Hvorfor det? Fordi du overkjørte meg med den artikkelen på Wiki som tydeligvis stemmer så godt..

Visst det var null friksjon på bakhjulene dine så ville ikke bilen ha overført noen krefter, (p.g.a. torsen sin oppbyggning) Så enkelt er det faktisk, visst bilen din overførte krefter, så hadde du ikke null friksjon. ( Slik fungerer systemet)

 

Still spørsmålet så skal jeg svare etter beste evne... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du lest tittelen på tråden...?

 

Lurer jeg også på.....

 

:P

Seriøst?? Skal vi begynne å skape oss??

 

Har ikke giddet å sjekket når dere kom inn i samtalen, men seriøst diskuterer 4wd systemer. (ikke bilmerker)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har vel opptil flere ganger påstått at bar is gir null friksjon, og basert hele diskusjonen på det. Nevnte eksempel viser vel det flere har hevdet og opplevd, nemlig is gir lav, men aldri null friksjon (noe man aldri vil få så lenge hjulet har bakkekontakt, kontakt vil i alle tilfeller gi friksjon), og at hele teorien faller i fisk, eller hva? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har vel opptil flere ganger påstått at bar is gir null friksjon, og basert hele diskusjonen på det. Nevnte eksempel viser vel det flere har hevdet og opplevd, nemlig is gir lav, men aldri null friksjon (noe man aldri vil få så lenge hjulet har bakkekontakt, kontakt vil i alle tilfeller gi friksjon), og at hele teorien faller i fisk, eller hva? ;)

 

Denne var ganske bra... :)

 

Så visst vi snur litt på det så har jeg eller de få andre som har opplevd dette, faktisk ikke opplevd dette.??

 

Intet is underlag gir null friksjon (men det er områder her også) (null friksjon betyr null motstand, betyr "pertium mortobile" (fritt etter husk)

 

Det jeg mener du sier her er at det ikke skulle vært noen problem for torsen å kjørt av ruller heller, for her også er det motstand...?

 

Liker godt tankegangen, men det fungerer ikke slik... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visst det var null friksjon på bakhjulene dine så ville ikke bilen ha overført noen krefter, (p.g.a. torsen sin oppbyggning) Så enkelt er det faktisk, visst bilen din overførte krefter, så hadde du ikke null friksjon. ( Slik fungerer systemet)

 

:)

 

Det begynte med at tre hjul måtte være uten friksjon, nå er det bare to visstnok.

 

a maximum of 67-80% (depending on the transmission, or model of Torsen diff) of the engine's torque can be directed to the front or rear axles.

 

d.v.s at man har minimum 20hk til rådighet pr. 100hk motoren har i utgangspunktet til å få flyttet på seg - så altså GI GASS

 

(dersom 80% av det igjen flytter seg til ètt av de resterende to hjulene så begynner man å slite litt:) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.