Anbefalte innlegg

En ting jeg lurer på:

Hvorfor kjører du quattro?

 

?

Har sagt at jeg har hatt 4 forskjellige quattroer, ikke at jeg kjører quattro ennå. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

?

Har sagt at jeg har hatt 4 forskjellige quattroer, ikke at jeg kjører quattro ennå. ;)

 

ok, da kjører du altså ikke quattro? det står S4 skrevet i avataren din...

VACN medlem siden: 2007

Bosted: Bergen

Bil: S4 C4

Medlemsnr: 12703

 

Du kjører subaru da eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se om du klarer å finne noe uvanlig med disse da..

 

 

 

Ikke helt sikker på hva du sikter til, men er det ca det samme som i denne filmen?

 

Mulig det er Haldex på Touareg? Trodde absolutt det var torsen med manuelle sperrer jeg?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt sikker på hva du sikter til, men er det ca det samme som i denne filmen?

 

Mulig det er Haldex på Touareg? Trodde absolutt det var torsen med manuelle sperrer jeg?

 

Dette er rått og fungerer også veldig bra. : rock :

 

Slik jeg har forstått bruker den 4Xmotion. Dette er ikke thorsen eller haldex, men et helt annet system som som den er alene om i VW/Audi om ( er ikke 100% sikker`?)

 

Touargen har også lavgir og låsing på senterdiff og kan fåes med låsing på bakdiff også. :)

 

Så dette er i mine øyne en ekte offroader, med luksus, ment for å konkurrere med de beste. (Land Cruiser, Range Rover etc.)

 

edit: Glemte å nevne at den også har luftfjæring og HDA.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er rått og fungerer også veldig bra. : rock :

 

Slik jeg har forstått bruker den 4Xmotion. Dette er ikke thorsen eller haldex, men et helt annet system som som den er alene om i VW/Audi om ( er ikke 100% sikker`?)

 

Touargen har også lavgir og låsing på senterdiff og kan fåes med låsing på bakdiff også. :)

 

Så dette er i mine øyne en ekte offroader, med luksus, ment for å konkurrere med de beste. (Land Cruiser, Range Rover etc.)

 

svar på spørsmålet mitt og da vel :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

svar på spørsmålet mitt og da vel :)

 

Han unngår og svare på spm der han har tatt feil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere er virkelig noen søte små unger her :) underholdende!

 

Kan jo komme med et lite artig innspill jeg da..

 

Når jeg skal ut av innkjørselen til huset letter venstre framhjulet mitt seg fra bakken som et resultat av en kant ut på hovedveien + ekstremt stiv bil. Akkurat i dette sekundet står bilen bare og spinner og jeg har null fremdrift :) (Jeg kommer meg videre fordi jeg har stor nok fart + at det er nedoverbakke ) Gir jeg mye gass slår den elektroniske sperra inn selvfølgelig, men hver dag dette skjer får jeg en liten personlig påminnelse om hvor store svakheter disse systemene har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere er virkelig noen søte små unger her :) underholdende!

 

Kan jo komme med et lite artig innspill jeg da..

 

Når jeg skal ut av innkjørselen til huset letter venstre framhjulet mitt seg fra bakken som et resultat av en kant ut på hovedveien + ekstremt stiv bil. Akkurat i dette sekundet står bilen bare og spinner og jeg har null fremdrift :) (Jeg kommer meg videre fordi jeg har stor nok fart + at det er nedoverbakke ) Gir jeg gass slår den elektroniske sperra inn selvfølgelig, men hver dag dette skjer får jeg en liten personlig påminnelse om hvor store svakheter disse systemene har.

 

vel da vil jeg nå si du bør få planert gårdsrommet ditt eller har bygget bilen din uegnet for normal bruk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

herregud, skulle virkelig tro at noen hadde trakka på pungen til enkelte her! En situasjon hvor ene hjulet kommer opp i luften og/eller har 0 grep er jo faktisk en ganske sannsynlig situasjon?

 

Var jo en møller-ansatt (husker ikke hvem) som tidligere i denne tråden fortalte hvordan han måtte være med å skubbe en S4 B6 på flatmark på parkeringsplassen fordi han hadde is under ene framhjulet og bilen kom seg ikke av flekken. Trenger denne parkeringsplassen ombygging også da eller? Eller er ikke S4 B6'en bygget skikkelig for normalt bruk? ;)

 

Men helt alvorlig, så gidder jeg ikke hive meg inn i denne diskusjonen igjen. Er så mange her som ikke klarer å se at et system fra 90tallet kan ha svakheter, og da føler jeg ikke at jeg kan ta dere seriøst i en diskusjon lenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

herregud, skulle virkelig tro at noen hadde trakka på pungen til enkelte her! En situasjon hvor ene hjulet kommer opp i luften og/eller har 0 grep er jo faktisk en ganske sannsynlig situasjon?

 

Var jo en møller-ansatt (husker ikke hvem) som tidligere i denne tråden fortalte hvordan han måtte være med å skubbe en S4 B6 på flatmark på parkeringsplassen fordi han hadde is under ene framhjulet og bilen kom seg ikke av flekken. Trenger denne parkeringsplassen ombygging også da eller? Eller er ikke S4 B6'en bygget skikkelig for normalt bruk? ;)

 

Men helt alvorlig, så gidder jeg ikke hive meg inn i denne diskusjonen igjen. Er så mange her som ikke klarer å se at et system fra 90tallet kan ha svakheter, og da føler jeg ikke at jeg kan ta dere seriøst i en diskusjon lenger.

 

Hvis du ofte har problemer med et hjul i lufta har du enten bygget bilen alt for stiv eller kjører i for "røft" terreng.... ikke vits i å blande pungen min inn i det....

Dessuten kjører du S3?? du har ikke torsen quattro som har blitt diskutert side opp og side ned som har dette "problemet" Dessuten skriver du jo selv at du greit kommer videre.. så da skjønner jeg ikke helt problemet??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se om du klarer å finne noe uvanlig med disse da..

 

 

 

 

Ingenting bortsett fra at vi nå plutselig har hoppet til 2009-modeller.. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere er virkelig noen søte små unger her :) underholdende!

 

Kan jo komme med et lite artig innspill jeg da..

 

Når jeg skal ut av innkjørselen til huset letter venstre framhjulet mitt seg fra bakken som et resultat av en kant ut på hovedveien + ekstremt stiv bil. Akkurat i dette sekundet står bilen bare og spinner og jeg har null fremdrift :) (Jeg kommer meg videre fordi jeg har stor nok fart + at det er nedoverbakke ) Gir jeg mye gass slår den elektroniske sperra inn selvfølgelig, men hver dag dette skjer får jeg en liten personlig påminnelse om hvor store svakheter disse systemene har.

 

 

Trodde ikke dette skulle være noe problem for Haldex jeg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo komme med et lite artig innspill jeg da..

 

Når jeg skal ut av innkjørselen til huset letter venstre framhjulet mitt seg fra bakken som et resultat av en kant ut på hovedveien + ekstremt stiv bil. Akkurat i dette sekundet står bilen bare og spinner og jeg har null fremdrift :) (Jeg kommer meg videre fordi jeg har stor nok fart + at det er nedoverbakke ) Gir jeg mye gass slår den elektroniske sperra inn selvfølgelig, men hver dag dette skjer får jeg en liten personlig påminnelse om hvor store svakheter disse systemene har.

 

Veldig bra og relevant innspill! Dette er faktisk en real-life situasjon enhver kan havne i. Situasjonen er i bunn og grunn den praktiske utgaven av rulletesten.

 

Et annet eksempel mange selv kan prøve ut er å ta hardt igang på veldig glatt underlag. Om du er agressiv nok til at du får hjulspinn på et av hjulene, vil du miste kraft som kan distribueres til de andre hjulene fordi det spinnende hjulet har mye mindre friksjon mot underlaget enn et hjul som ikke har nådd slippgrensen. Det eneste man oppnår med å opprettholde gasspådraget når dette skjer er å reduserere kraftoverføringen til resterende hjul til hjulet slutter å spinne. Det samme fenomenet kan oppstå i utgangen av en sving når en "gir jernet". Innerhjulet foran mister festet som igjen sørger for at man ikke får den fremdriften man skulle ønske. De som har kjørt hardt på banekjøring, med motorsterk bil, har helt sikkert opplevd dette. Vi andre med motorsvake quattro-biler merker også dette, men da må gjerne føret være krevende (og satsingen stor).

 

Min misjon i diskusjonen har hele tiden vært å skape en større forståelse for hvordan systemet fungerer, både teoretisk og i praksis. Det er greit å være skeptisk til den praktiske betydningen rulletester, men vær så snill å ikke avfeie det som totalt urelevant eller BMW-propaganda. Det er faktisk et tettere bånd mellom teori og praksis enn hva mange her inne åpenbart tror, på tross av at du alltid har kommet opp den bratte kneika hjemme. :)

 

Som en smart mann engang sa: Det er ingen vits å være eksakt om noe hvis du ikke veit hva du prater om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ofte har problemer med et hjul i lufta har du enten bygget bilen alt for stiv eller kjører i for "røft" terreng.... ikke vits i å blande pungen min inn i det....

Dessuten kjører du S3?? du har ikke torsen quattro som har blitt diskutert side opp og side ned som har dette "problemet" Dessuten skriver du jo selv at du greit kommer videre.. så da skjønner jeg ikke helt problemet??

 

Poenget her er jo virkelig ikke at det er et problem for meg?

 

Selvfølgelig sliter ikke jeg med at jeg har hjulspinn på et hjul i en brøkdel av et sekund, men poenget her - som han over meg prøver å forklare - er at denne svakheten som jeg opplever kan gi deg problemer i en annen situasjon, situasjoner som han også har beskrevet over. Personlig har jeg aldri stått fast med quattro, og håper jeg slipper det også :) Er et fantastisk system selv med haldex som jeg aldri har hatt problemer med, men plutselig så står man der!

 

Vet man hvordan systemene fungerer så slipper man jo gjerne å komme i en kjipen situasjon senere :) Og derfor synes jeg det er meget skremmende å hvor blinde folk er her iforhold til quattro bare fordi de aldri har stått skikkelig fast en gang, noe som fort skjer når man minst venter det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde ikke dette skulle være noe problem for Haldex jeg?

 

Trodde jeg også, men kan hende at grunnen til at jeg merker det er fordi jeg ikke har nok moment til at den elektroniske sperra slår inn og kraften går bak.

 

Men som du sier så tror jeg at denne situasjonen vil bli urelevant for en bil med haldex ja.

 

Jeg merker det også hjemme i Førde når jeg skal rygge bilen ut av innkjørselen til en kompis, som erdesignet sånn at venstre framhjulet mitt får veldig dårlig marktrykk idet jeg skal rygge bak over fra huset hans. Da mister jeg grepet fremme på ene hjulet og bilen spinner helt til jeg begynner å gi meg gass, slik at jeg kommer meg videre. (da blir vel momentet så stort at kraften går bak istedenfor?)

 

Og dette er en asfaltert vei, ingen dårlig grusvei eller noe.

 

Var hvertfall slik det ble forklart tidligere her. En haldex uten grep fremme = bakhjulstrekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er så mange her som ikke klarer å se at et system fra 90tallet kan ha svakheter, og da føler jeg ikke at jeg kan ta dere seriøst i en diskusjon lenger.

 

Hvor mange versoner av Quattro har det blitt laget tror du? (Teller ikke med Haldex)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange versoner av Quattro har det blitt laget tror du? (Teller ikke med Haldex)

 

Jeg aner ikke, og skjønner ikke helt hva du vil fram til heller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du snakker om et system fra 90 tallet... Det er også et system fra 2000 tallet, og 2010 tallet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De svakhetene som systemet har idag er jo de samme svakhetene som det hadde for 20år siden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er noe annet. : smil :

Men de svakhetene har jeg bare hørt om. Aldri opplevd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde jeg også, men kan hende at grunnen til at jeg merker det er fordi jeg ikke har nok moment til at den elektroniske sperra slår inn og kraften går bak.

 

Men som du sier så tror jeg at denne situasjonen vil bli urelevant for en bil med haldex ja.

 

Jeg merker det også hjemme i Førde når jeg skal rygge bilen ut av innkjørselen til en kompis, som erdesignet sånn at venstre framhjulet mitt får veldig dårlig marktrykk idet jeg skal rygge bak over fra huset hans. Da mister jeg grepet fremme på ene hjulet og bilen spinner helt til jeg begynner å gi meg gass, slik at jeg kommer meg videre. (da blir vel momentet så stort at kraften går bak istedenfor?)

 

Og dette er en asfaltert vei, ingen dårlig grusvei eller noe.

 

Var hvertfall slik det ble forklart tidligere her. En haldex uten grep fremme = bakhjulstrekk.

 

 

 

Men poenget er jo at du kommer frem, det spiller jo ikke noen rolle om du må gi litt mer gass dersom du har et hjul i luften så lenge du faktisk kommer frem? Det er i mine øyer ikke noen svakhet i den grad. Det er jo ikke en svakhet før du faktisk ikke kommer deg frem;)

Du vet jo at haldex ikke er noe permanent 4x4 før du kommer til gen.4, så at det tar litt tid for å få fordelt kreftene ser jeg på som normalt for et slikt system... Dog er det ikke godt nok for en offroad bil, der vil du jo helst ha krefter fordelt hele tiden, helst med sperrer her og der:) Men du kjører ikke bil som er egnet for offroad uansett;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har senka og avstiva bilen såpass mye at det fører til hjulløft så kan du ikke grine til auda for at de har gjort noe feil... Ja, det kan nok også skje ellers også, men de aller fleste anser ikke dette som et problem...

 

Og alle som har lest denne tråden bør være klar over at man kan komme til å spinne på et hjul, jeg tror nesten jeg har gjentatt det i hvert eneste innlegg i en god stund nå.... Så hvis det ikke kommer frem klart nok her så kan dere jo alltids lage en tråd som heter "torsen quattro kan spinne på et hjul" og prøve å få en moderator til å gjøre den sticky.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg knuste et drivledd på bilen min. Heldigvis var det viskose Syncro og ikke torsen uten sperrer, så ferden kunne fortsette.

 

Selvsagt en helt vanlig situasjon som oppstår stadig vekk for mann i gata. :P

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Off, jeg gir opp - rett og slett :P

 

Må nok bare innse at jeg ikke er på bølgelengde med dere, og at dere bare leser halvparten av det jeg skriver. Orker ikke skrive innlegg 2-3 ganger før folk kan lese det.

 

I'm out!

 

vi VET at det KAN komme andre situasjoner hvor man kan komme til å stå fast på grunn av denne svakheten, derfor trenger man ikke alltid å friste skjebnen... Selvfølgelig hadde det vært fint av audi å utbedre denne feilen, men å gjøre det med viskose eller clutch baserte differ er nødvendigvis ikke den beste løsninga mtp. dette innebærer både økt kostnad og økt behov for vedlikehold i forhold til åpne differ foran og bak. Dessuten med 25% sperer så bør man nesten ha elektrisk hjelp uansett. Men det virker som at de kommer seg synes nå jeg.

 

Bare for å ta et raskt regne eksempel... selger man 1mill biler og den totale kostnaden av å bytte ut de åpne diffene med kanskje er 500 kr pr diff, altså 1000kr pr bil om man ikke bytter ut midtdiffen så vil det koste en milliard kroner ekstra for selskapet. Mao. måtte man trolig ha ofra noe annet for å fortsatt kunne konkurrere med bmw o.l.. Du kan jo se på salget til subaru i forhold til audi og bmw, da ser du fort hva som selger.. viskosediffer eller en helhetsopplevelse...

 

Og ja, det er skremmende at folk ikke vet hvordan systemet fungerer, men hva regner du med når folk ikke engang kan gjøre grunnleggende vedlikehold på bilen som å fylle på spylervæske eller olje? Det er en grunn til at produkter som feks apple selger... slik jeg ser på det så er det at pga design og at "dumme brukere" ikke er et så stort problem der... Hadde man solgt biler med 3x manuelle sperrer som på gamle bilene i dag så hadde du kunt banne på at det hadde ikke vært få som hadde rasa de pga de slo de inn i sving og knuste gira.... Dummere kunder og mer avanserte leketøy er ikke akkurat best mtp. holdbarhet :P

 

Så tro meg, jeg skjønner hva du mener, men jeg synes det blir for simpelt å isolerer det ned til en situasjon og dermed si at audi har gjort et dårlig valg. Det er ikke slik at valg kan gjøre enkeltvis og uavhengig av andre valg når man lager en bil. Da tror jeg at man i så fall hadde fått en veldig dyr og dårlig bil...

 

Du må også gjerne fortelle meg "hva vi ikke har lest"......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så hvis den ikke er fake så funker subuaru-systemet akkurat like godt\dårlig som torsen så lenge et hjul er i friluft, da? :)

 

Den Forresteren har forresten oppgraderte differ og fancy clutcher fra STI, noe som ikke representerer en vanlig bil..

 

Ingenting bortsett fra at vi nå plutselig har hoppet til 2009-modeller.

 

Det var svar til til disse at jeg la ut disse videoene...

 

Ingen av disse som har noen oppgraderte differ og fancy clutcher fra Sti, de må da representere en normal bil??

Husker du ikke hva du skrev.. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.