Anbefalte innlegg

Det er ingen tvil om at den har gjennomført, men løypene som XC70 og Allroaden har kjørt er nok langt ifra de samme løypene som de setter Discovery og Range Rover på prøve i.

Det er det jeg tror noen andre her inne tror. (Kan ikke begynne å blande XC70 og allroad inn blant disse)

 

Vet ikke om du har lest og tolket det jeg har skrevet etter eget ønske.

Har ikke sagt at quattro er dårlig som du prøver å skrive, men for fremkommlighet og kun det, ja da er jeg faktisk ikke enig i at quattro er det beste systemet.

 

Les testen jeg la ut, der blir Allroad slått av XC70 på terrengegenskaper (og kun det, ikke noe annet)

En test utført av audiworld, dette var da et svar til Bentein som siterte Wikipedia på at allroad er den eneste suv baserte bilen som har gjennomført denne testbanen hos Land Rover.

 

Syns det må gå an og diskutere være uenig uten å ha på "skylapper". (Og ja jeg vet hvor jeg skriver)

 

Det er sykt vittig hvordan du klarer å lire ut av deg at wikipedia er en upålitelig kilde for så å si at løypene de kjører range rover og discovery igjennom ikke er de samme som de kjørte allroaden igjennom... Jadda... så ting du tror er mer pålitelig enn wikipedia? Altså, jeg vet at du ikke tror det, men det selektive synet ditt du tilpasser enhver situasjon er ikke langt fra skylapper.....

 

Det er på ingen måte første gangen du kommer med "fakta" i fra egen person heller. Da blir det blir det rimlig teit å syte over at wikipedia i noen tilfeller kan være upålitelig....

 

Det er heller ingen som påstår at quattro er det beste systemet til offroad kjøring..... Det er ganske bra jobba å ikke skjønne det etter snart 400 innlegg. Såvidt jeg vet, så er det ingen her som er veldig interessert i å diskutere offroad system siden dette ikke er hva audier flest brukes til. Om det er hva du er interessert i så foreslår jeg som mange andre at du skaffer deg en artic truck.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sagt at det ikke går an. men de er ikke konstruert for at det skal la seg gjøre. At du fikk det til tviler jeg ikke på, sikker på at du ikke kjørte 2wd da?:P (denne blir faktisk levert med det) Siden det ikke skjedde med noen av de andre du kjørte?

 

Skjønte ikke "bare for at du skal lære og/å lese" utbruddet ditt? Med glans?

 

Sikter du til at allroaden bestod med glans? (også siterte du meg?) Visst Bentein leste samme test som meg (avventer med å legge den ut i tilfellet det er en annen test) så ble den slått av XC70 i offroadløypa. Land Rover sin offroad løype hørtes bare sykt ut men tror ikke det er den samme løypa som de virkelig setter Discovery og Range Rover på prøve i. :)

 

Er jo ikke dum, hvis du tror det.. Og lese klarer jeg også.. Justy`n var 4wd, så at den spant bare foran vet jeg at den gjorde. Prøvde ikke engang, og skjedde vel på den gamle også, L-serie eller hva den heter..

 

Allroaden sto med GLANS! Det var utbruddet mitt for, du er jammen meg en pirk!

Hvis du ikke liker Vw eller Audi, quattro eller haldex, så ikke forny medlemskapet ditt da, bli med i bmw,volvo eller subaru klubben i stedet..

 

Som mange har skrevet, det står ikke på drivverket/systemet,MEN på sjåføren....

 

Tråden handlet om en kar som spurte om quattro eller x-drive på sin neste bil, tror han har skjønt at de er ganske like nå.

 

Og quattro kommer jo opp hopp bakken, klarer x-drive det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Og quattro kommer jo opp hopp bakken, klarer x-drive det?

 

Det tror jeg den fint hadde klart, det er ikke x-drive på noen av bilene som blir brukt i den testen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg lært noe av denne tråden:

 

Dårlig arrangerte videoer på Youtube er mere pålitlige en Wikipedia ! : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke liker Vw eller Audi, quattro eller haldex, så ikke forny medlemskapet ditt da, bli med i bmw,volvo eller subaru klubben

 

Quattro eller haldex??

Det er jo det denne tråden handler om, og for å si det for ente gang så mener jeg at haldex er bedre for fremkommelighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tror jeg den fint hadde klart, det er ikke x-drive på noen av bilene som blir brukt i den testen. :)

 

Ja, X-drive er topp!!! (bensin på bålet......)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, X-drive er topp!!! (bensin på bålet......)

 

Har alle kommet "skliende inn på banan skallet" her eller??

Denne har blitt visst før, legg merke til at den spinner på alle fire, har et dekk/feste problem denne, ingenting med selve 4wd systemet å gjøre.

 

Vill aldri komme opp i en situasjon der x-drive spinner på et eller to hjul under normal kjøring :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tror jeg den fint hadde klart, det er ikke x-drive på noen av bilene som blir brukt i den testen. :)

 

Så kjøp en bil og ta testen, så er det ute av verden..

 

DU tror det! Men det er IKKE bevist.. Det holder ikke..

DU som sier at Audi ikke har vunnet noen tester, så da holder det hvertfall ikke mål at du tror noen ting..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vent, jeg skal ta dere i forkjøpet:

Den spinner jo på alle fire jo, da er det dekkene det står på, eller sjåføren - eller kansje de har oljet gresset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så kjøp en bil og ta testen, så er det ute av verden..

 

DU tror det! Men det er IKKE bevist.. Det holder ikke..

DU som sier at Audi ikke har vunnet noen tester, så da holder det hvertfall ikke mål at du tror noen ting..

 

Bra "jobba"..

Svarte bare på spørsmålet ditt jeg, skuffa av og se at det ikke var x-drive i noen av bilene?

 

Jeg har faktisk gjort et ærlig forsøk på å finne en test der quattro vinner, men har per dags dato ikke funnet det.

 

edit: "du som sier at Audi ikke har vunnet noen tester", tror ikke jeg har sagt det direkte. Men jeg har ikke funnet en eneste test der de faktisk har vunnet på fremkommelighet. Selv på Audi side ble de slått av Volvo. (fremkommelighet...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra "jobba"..

Svarte bare på spørsmålet ditt jeg, skuffa av og se at det ikke var x-drive i noen av bilene?

 

Jeg har faktisk gjort et ærlig forsøk på å finne en test der quattro vinner, men har per dags dato ikke funnet det.

 

Jeg er ikke skuffet i det hele tatt jeg.. Blir oppgitt bare jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener du at det er bedre med ett system der alle fire hjulene spinner med en fast fordeling, enn ett som fordeler krefter, kansje litt for mye her og der, men som prøver seg frem til den får jobbet seg der den skal? For det var det ett prima eksempel på i allroad - gjørme videoen.

 

Jeg kan gjenta meg selv en gang til:

Det er ikke BMW- bilene jeg har ett problem med, jeg liker de jeg og, har en til og med,men de som digger de skal alltid tre nedover hodene på folk hvor fantastiske de er, aldri vil de gi seg, og de setter alltid seg selv og helst sine egne ferdigheter høyest.

Kommer man inn på ett forum som dette her, fylt opp av entusiaster, bare for å fortelle at bmw har laget ett helelektronisk system fyllt med clutcher og elektriske duppeditter, backet opp med en youtube video fingert av bmw der de sammenligner ett svakt punkt i quattro-systemet sånn at den vanlige mannen i gata tenker "wow, jeg var i tvil hvilken bil jeg skulle velge- men ikke nå lenger"

Vel-, så må du forvente reaksjoner, men det ser det ut som at du både liker og koser deg med.

 

Bmw har hatt noen tåpelige forsøk på x-systemer opp igjennom årene, quattro har 30års jubileum, ford og volvo har børstet støvet av femmerne i noen år - lenge etter at audi tenkte de kunne få hvile litt - jeg lurer på hvem som ligger forkant av teknikken som de andre "ser opp til"

Bmw har nå funnet ett svakt punkt og benytter seg til fulle av dette, de får styre på men sjelen til ett ekte- mekanisk quattro system får de aldri..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har alle kommet "skliende inn på banan skallet" her eller??

Denne har blitt visst før, legg merke til at den spinner på alle fire, har et dekk/feste problem denne, ingenting med selve 4wd systemet å gjøre.

 

Vill aldri komme opp i en situasjon der x-drive spinner på et eller to hjul under normal kjøring :)

 

Akkurat det jeg ville frem til, noe jeg har vært inne på tidligere. Og dette gjelder like mye for torsen-quattro.

 

Torsen gen1 hadde manuell sperr på senterdiffen, samt på diffen bak. Dette har Audi bort fra. Fordi dem hadde et brennende ønske om å gjøre quattro dårligere (tape "ansikt")? Eller rett og slett fordi det strengt tatt ikke var behov for dette?

 

En torsen-quattro (gen4), er da for pokker ikke den bilen som står "nederst i bakken" på vinteren, er det?

 

Mer elektrisk styring og kontroll over systemet = mer ting som KAN gå sundt og KAN være kostbart å fikse (en ecu er ikke billig akkurat)

 

Torsen quattro er et full-mekanisk system uten elektrisk styring (men med el. hjelpemiddler). Så en vil ha drift framme og bak selv om en får tull med det elektriske. En vil bare miste ESP,EDL ++.

 

Fremkommeligheten er SVÆRT god selv uten disse hjelpemiddlene. Har prøvd.

 

: popcorn: popcorn: popcorn

 

EDIT; I alle de årene Audi kjørte på torsen-quattro med denne svakheten, om det hadde vært et reelt stort problem mtp fremkommelighet (til den bruken bilene er ment for dvs ikke en tur i skogen eller krysse en jævla elv el.l.), tror jeg nok det hadde blitt gjort noe med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat det jeg ville frem til, noe jeg har vært inne på tidligere. Og dette gjelder like mye for torsen-quattro.

 

Torsen gen1 hadde manuell sperr på senterdiffen, samt på diffen bak. Dette har Audi bort fra. Fordi dem hadde et brennende ønske om å gjøre quattro dårligere (tape "ansikt")? Eller rett og slett fordi det strengt tatt ikke var behov for dette?

 

En torsen-quattro (gen4), er da for pokker ikke den bilen som står "nederst i bakken" på vinteren, er det?

 

Mer elektrisk styring og kontroll over systemet = mer ting som KAN gå sundt og KAN være kostbart å fikse (en ecu er ikke billig akkurat)

 

Torsen quattro er et full-mekanisk system uten elektrisk styring (men med el. hjelpemiddler). Så en vil ha drift framme og bak selv om en får tull med det elektriske. En vil bare miste ESP,EDL ++ Fremkommeligheten er SVÆRT god selv uten disse hjelpemiddlene. Har prøvd.

 

: popcorn: popcorn: popcorn

 

Er klar over disse tingene, men ryker du en drivknute så flytter ikke quattro seg en meter. (da har du 2wd på de fleste andre systemer)

Quattro har mange fordeler ingen tvil om det. Og den er også veldig god på fremkommelighet, men jeg mener ikke at den er best akkurat der.

En ny passat mener jeg er bedre for ren fremkommelighet enn en ny A6 quattro. (Om passaten tåler å bli trimmet til 600hk, om passaten er mer eksklusiv eller andre ting er irrelevant mener jeg i denne diskusjonen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vill aldri komme opp i en situasjon der x-drive spinner på et eller to hjul under normal kjøring :)

 

Mulig det er jeg som ikke ser det tydelig nok, men på 6.00 ser det virkelig ut som for-hjula stopper opp, mens bakhjula fortsetter å spinne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det er jeg som ikke ser det tydelig nok, men på 6.00 ser det virkelig ut som for-hjula stopper opp, mens bakhjula fortsetter å spinne?

 

x2! Ser det helt tydelig jeg også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er klar over disse tingene, men ryker du en drivknute så flytter ikke quattro seg en meter. (da har du 2wd på de fleste andre systemer)

Quattro har mange fordeler ingen tvil om det. Og den er også veldig god på fremkommelighet, men jeg mener ikke at den er best akkurat der.

En ny passat mener jeg er bedre for ren fremkommelighet enn en ny A6 quattro. (Om passaten tåler å bli trimmet til 600hk, om passaten er mer eksklusiv eller andre ting er irrelevant mener jeg i denne diskusjonen)

 

Vet ikke hvordan det er med resten av verden, men ryker det en drivknute på bilen min, bytter jeg denne (om jeg gidder det selv da). Uten å kjøre rundt med en gåen drivknute. : vinke :

 

Igjen, en torsen med sperr på midten og bak kjører videre den også. Nemlig. Så da er vi tilbare på hva gutta på Audi-fabrikken setter av krav til en personbil. Og hva som er nødvendig til det daglige bruket. Og å kjøre rundt med en gåen driv-knute er ikke "daglig bruk"

 

Da er det 2 tlf nr som gjelder; 02222 og 06000. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er klar over disse tingene, men ryker du en drivknute så flytter ikke quattro seg en meter. (da har du 2wd på de fleste andre systemer)

 

for ut å kjøre når du har en gåen knute er jo veldig smart uansett.... ikke det at det skjer spesielt ofte heller...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da er konklusjonen:

 

quattro er dårlig på ruller og hvis en drivknute ryker...

 

Men bra på alt annet!:) (som betyr noe:P )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det er jeg som ikke ser det tydelig nok, men på 6.00 ser det virkelig ut som for-hjula stopper opp, mens bakhjula fortsetter å spinne?

 

x2! Ser det helt tydelig jeg også :)

 

Ønsketenking?

 

Hadde de filmet hele bilen hele tiden, hadde dere nok sett at dette ikke var tilfellet.

Ser at de går saktere, før de bytter bilde.

 

Nye passater, Tiguan, Skoda m.fl. bruker også haldex, er disse også dårlige eller gjelder det bare non VAG.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se på denne filmen ved 1:25 og utover da.. så ser man at den ikke alltid spinner på alle fire.. Og dette er jo youtube så det er jo bedre fakta der enn på wikipedia.. (ironi så klart om noen skulle missforstå)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Najib du er ikke riktig;) Har lest denne testen du linket til, å må si den imponerte ikke akuratt.

De som testet disse bilene, klarte ikke en gang å skrive at 3,0 v6 tilhørte volvo og 2,7 biturbo tilhørte Audi.

I tilleg klagte de på følsom gassrespons på audi, noe de konkluderte med var på grunn av den sterke motoren, har aldri kjørt 2,7bit men kun 2,5tdi å den har iallefall ikke problemer med forsiktig dosering og jevn flyt i offroad kjøring!

Det sier vel sitt... Stoler mer på WIKIPEDIA da de har ett eget panel som skal sjekke opp fakta og kildegrunnlag før man publiserer artikkelen. Noe ikke Audi world har:)

Men for all del kom gjerne til kristiansand men en XC70 så kan vi teste det i praksis! Til og med min senka A6 quattro skulle danket det systemet ut!

Skal garantere deg at Audi sitt system kan ikke sammenlignes med Volvo sitt haldex system, er permanent vs forhjulstrekk med hjelp av og til av bakhjula...

Ærlig talt. skjerpings!

 

Det som er sykt imponerende med Allroad å andre quattro er at de kjører bra/bedre på landevei/banekjøring og offroad enn andre biler. Er etter min mening det beste kompromisset du kan finne, hvis du er ute etter fremkommelighet!

 

Kanskje vi Audi gutta skulle starte en nettside med biltester der vi viser sannheten om de forskjellige 4x4 systemene. Da hadde vi vel fått hat mail av div produsenter.

 

Men som Helge Gjerseth sier, kjøp en artic truck!! Uansett hva som blir sagt her inne vet jeg hvilke 4x4 systemer som fungerer best i praksis for min del, med unntak av Subaru. Da er min erfaring soleklar, Quattro kommer frem hvor X-drive, volvo og fler ikke kommer frem.

Men er da selvfølgelig ikke snakk om hvitsnipp folk i dress som favoriserer forskjellige merker, den testinga jeg har gjordt simulerer værst tenkelig situasjoner i mitt ubrøyta;) daglig liv!, med andre ord the real deal!!

 

I REST MY CASE!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se på denne filmen ved 1:25 og utover da.. så ser man at den ikke alltid spinner på alle fire.. Og dette er jo youtube så det er jo bedre fakta der enn på wikipedia.. (ironi så klart om noen skulle missforstå)

 

Her kan kan jeg tydelig se det.

 

Men alvorlig hvor mange ms tar det før det andre hjulparet er med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kan kan jeg tydelig se det.

 

Men alvorlig hvor mange ms tar det før det andre hjulparet er med?

 

Er helt enig med at det ikke tar lang tid. men hadde dette egentlig skjedd med Haldex 4? :)

 

Edit :

Det har egentlig ikke noe med saken din å gjøre - så du kan se bort i fra spørsmålet.

 

Men saken var at alle fire hjula går ikke rundt samtidig hver gang.. Det var det jeg ville bevise etter Top Gear filmen, der du sa at det var kamera/klipping osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ønsketenking?

 

Hadde de filmet hele bilen hele tiden, hadde dere nok sett at dette ikke var tilfellet.

Ser at de går saktere, før de bytter bilde.

 

Nye passater, Tiguan, Skoda m.fl. bruker også haldex, er disse også dårlige eller gjelder det bare non VAG.?

 

Ser du noen plass i denne diskusjonen at jeg direkte har klaget på haldex? Haldex er et godt system det, MEN sammelignet med torsen er det mer elektronikk som KAN fucke opp systemet, slik at du da blir sittende igjen med 2wd (noe som JEG ser som en MYE større mulighet enn en gåen driv-knute). På torsen har en ikke dette, men en annen svakhet som i det daglige bruket ikke er et stort problem, ei heller noe en vil oppleve ofte. Igjen, dekkvalg har MYE å si. Å sette på noen gamle, utslitte og dårlige piggfrie dekk på en torsen for så å bli stående i en bakke å spinne er liksom ikke torsen-problem. Da er det et dekk-problem. På lik linje som med X6'n i TG episoden jeg linket til.

 

Har kanske kommet feil frem fra min side, men jeg har ikke ment å kritisere (klage på) andre systemer, men heller å prøve å få frem at dette "torsen-problemet" er et SVÆRT lite problem (slik jeg ser det). Dessuten er jeg i grunn litt skeptisk til allslags elektronikk og duppeditter og hjelpemiddler. Er titt og ofte jeg skrur av ESP på passaten når jeg skal ut å kjøre litt.

 

Og så er det en GOOOOD porsjon med fyring. : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.