Anbefalte innlegg

Det begynte med at tre hjul måtte være uten friksjon, nå er det bare to visstnok.[/size]

 

Siterte innlegget/det som ble sagt, visst det var uklart for deg....

 

Torsen teori så holder det å miste trekk på et hjul.

Ellers så hadde man hatt enhjulstrekk på rulla, mer enn nok til å trekke seg av.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javel, det var sånn det var ja, holder å miste grep på ètt hjul (merker meg at du skriver -i teorien)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:P

Seriøst?? Skal vi begynne å skape oss??

 

Har ikke giddet å sjekket når dere kom inn i samtalen, men seriøst diskuterer 4wd systemer. (ikke bilmerker)

 

For det første: det er ikke du som har startet tråden, så vennligst ikke fortell meg hva tråden handler om. For det andre: les trådtittel (samt trådens første spørsmål) en gang til før du uttaler deg ang. mitt spørsmål.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javel, det var sånn det var ja, holder å miste grep på ètt hjul (merker meg at du skriver -i teorien)

 

He he.. Alle systemer begynner på tegnebrettet.

 

Skriver i teorien, fordi veldig mange påstår noe annet..

 

Du kan vell seriøst ikke mene at praksis overgår teori??

 

Med tanke på fordeling av krefter etc.

 

For da har mange i Audi sin ingeniør avdeling et problem... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første: det er ikke du som har startet tråden, så vennligst ikke fortell meg hva tråden handler om. For det andre: les trådtittel (samt trådens første spørsmål) en gang til før du uttaler deg ang. mitt spørsmål.

 

Vennligst utdyp Brage visst dette ikke stemte helt for deg...?

Audi har jo så vidt meg bekjent "skikkelig" 4x4 med trekk på alle hjul hele tiden, noe jeg har fått med meg kanskje er det beste... ?

Er BMW X-Drive i samme klasse som Audi Quattro?

 

Vet ikke hvordan du tolker dette? Men overskriften stemmer ganske bra "quattro vs x-drive"

Og dette bunner ut i Torsen vs Haldex...??

 

Visst det er noe jeg har oversett så forklar... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morro å se litt forskjellige teorier og tankeganger i denne tråden, ser at en og annen her kanskje ikke har helt den store tekniske innsikten, men derimot en utstrakt kompetanse innen tastatur-klasking :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morro å se litt forskjellige teorier og tankeganger i denne tråden, ser at en og annen her kanskje ikke har helt den store tekniske innsikten, men derimot en utstrakt kompetanse innen tastatur-klasking :)

 

Slike innlegg som du skriver her syns jeg faktisk er veldig bra... :)

 

Friske pust er veldig bra uansett... Det er faktisk mye enklere å se tingene ifra en "gren" noen ganger får å få overblikket..

 

Regner på ingen måte at du støtter meg i diskusjonen, og det er heller ikke forventet ;)

 

Mulig at jeg faller igjennom ifra dine synspunkt på "teknisk innsikt" også, men forklar gjerne...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he.. Alle systemer begynner på tegnebrettet.

 

Skriver i teorien, fordi veldig mange påstår noe annet..

 

Du kan vell seriøst ikke mene at praksis overgår teori??

 

Med tanke på fordeling av krefter etc.

 

For da har mange i Audi sin ingeniør avdeling et problem... :)

 

Da sier vi at i din teori (og tydeligvis audi sin ingeniøravdeling siden de ikke utfører fysiske tester underveis i utviklingen) så står alle med torsen-quattro å spinner i bunnen av bakken på ètt hjul, mens alle som har en bil med torsen-quattro kjører til topps i det virkelige liv - og ingen skjønner hvorfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da sier vi at i din teori (og tydeligvis audi sin ingeniøravdeling siden de ikke utfører fysiske tester underveis i utviklingen) så står alle med torsen-quattro å spinner i bunnen av bakken på ètt hjul, mens alle som har en bil med torsen-quattro kjører til topps i det virkelige liv - og ingen skjønner hvorfor.

 

En helt utrolig bra sammenslutning av det hele......

 

Ja det var min teori: "at alle står i bunnen i bakken å spinner"

 

Det er slik det fungerer, bra at du gjør en innsats for å forstå...

 

Skjønner at du prøver å gjøre deg selv morosam/ dum, men du kan vell ikke nekte for selve torsen prinsippet, fungerer på den måten?

Et hjul i lufta så beveger ikke bilen seg, slik er det med torsen teori... Du kan bremse/gasse ekstra for å forhindre dette men fremdeles slik det fungerer. :)

 

edit: skru av EN drivknute og se hva som skjer... Har du fremdeles trekk... På noen hjul??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

edit: skru av EN drivknute og se hva som skjer... Har du fremdeles trekk... På noen hjul??

 

Najib; som det allerede er blitt nevnt noen ganger nå, men du har ikke brydd deg med å kommentere det. På torsen-quattro gen 1 med sperr på midt- og bakdiff, så er det ikke noe problem å kjøre videre med en demontert drivknute (men jeg lurer endel på hva poenget med å plukke av deler på en bil er.......?)

 

Hvorfor tror du Audi gikk bort fra dette?

 

Tror du dem hadde gjort dette hvis det betød at dem satt igjen med et 4wd system med et stort fremkommelighets-problem?

 

EDIT; Blir omtrent som å si at de aller fleste bilene er ubrukelige da, for ryker det en driv-knute på en 2wd'er, så blir dem stående dem også. I flg dine krav (..?..) så burde jo alle 2wd'er ha en sperr slik at en kunne gi f*** og kjøre videre om en drivknute ryker? Hvorfor er det høyere krav til en personbil med 4wd enn en med 2wd? Er ikke offroad-biler heller, annet enn at en Allroad er i "grenseland" (Nå tenker jeg på biler som min egen Passat, A4, A6...)

 

Hvorfor tror du det er sperrer på f.eks en Touareg, og ikke en Passat 3bg? Glemte dem å montere dette? Kan gi deg svaret jeg; På en 3bg er det ikke nødvendig med sperrer. Jada, jeg VET at jeg vil slite med å komme meg av noen ruller, men hva faen skal jeg oppå noen ruller å gjøre? Og ang drivknute-krisen; Jeg vil høre knurringen fra denne drivknuten LENGE før den ryker, og da bytte denne ut. Og skulle den "plutselig" ryke uten for-varsel, javel, da ringer jeg etter redningsbil. Koster meg 500,- å få fraktet bilen hjem/til nærmeste verksted.

 

En annen ting; Audi konstruerer IKKE biler for norge eller norsk vinterføre ELLER norske veier. Tyskerene driter i norge. Eksempel på dette er Touran. Touran med 4wd/dsg/tdi hadde vært en kjempe-bil i norge, men da måtte dem ofre 7s-varianten, noe dem IKKE gjorde. Det er ikke akkurat til å stikke under en stol at en norsk vinter kan være rimelig røff. Dette kan vi lese om i avisene hver eneste vinter. Når allikevel en torsen-quattro (som du sier har et "problem" mtp fremkommelighet) tar seg såpass godt frem, mener jeg at det vitner om et særdeles godt system, selv uten allslags dingser og el.styring.

 

Hvorfor en skal ha behov for å kunne kjøre videre med en demontert drivknute skjønner jeg ikke helt. Er den utslitt og defekt, er det på tide å bytte den da. Dette TROR jeg er ganske vanlig praksis for de fleste. Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen som venter til de 3 siste drivknutene ryker også før det blir bytte. BTW; Hvis en ikke har hørt "knurringen" fra den dårlige drivknuten FØR det smeller, vel da BØR det ringe en bjelle om diverse ting spør du meg.

 

Skru av alle 4 drivknutene på en Subaru (eller BMW) å se om den kommer seg noen vei da? : haha :

 

For all del; Audi (torsen-quattro) er helt sikkert ikke det beste 4wd systemet. Jeg har ikke noe problem med det. Men dette svake punktet er ikke mer enn "en dråpe i havet". Og når en ser på det komplette systemet kontra mye annet, mener jeg det er et genialt system på et par måter.

 

1) Tar seg godt frem på de fleste underlag (men problemer KAN oppstå pga feil dekk)

2) Det er et full-mekanisk system som ikke trenger elektronikk for å fungere.

3) Det er et solid system som tåler en støyt

 

God Jul!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20 grader er jo ganske bra, når kravet til sort løype er 24. Fremdeles sint over at allroaden ble slått i test, eller har den testen aldri funnet sted? Da har faktisk Wikipedia fremdeles rett.

På tide å rulle inn? Hvorfor det? Fordi du overkjørte meg med den artikkelen på Wiki som tydeligvis stemmer så godt..

Visst det var null friksjon på bakhjulene dine så ville ikke bilen ha overført noen krefter, (p.g.a. torsen sin oppbyggning) Så enkelt er det faktisk, visst bilen din overførte krefter, så hadde du ikke null friksjon. ( Slik fungerer systemet)

 

Still spørsmålet så skal jeg svare etter beste evne... :)

 

Du gir deg ikke du;) hehe. Hvis ikke is og 20 grader hellning gir tilnærmet null friksjon, ja da lurer jeg på

når din teori med null friksjon og kun drift på en aksel slår inn??

Har iallefall aldri opplevd det, selv med vann oppå is.

Dessuten har man eds/antispinn som bremser opp det hjulet som spinner og da har man jo uansett friskjon skapt av bremsekraft på det hjulparet som måtte stå på is, ergo ingen problem med vanskelige forhold slik som is osv..

 

Men for all del, rart ikke de brukte XC70 på Top Gear sin episode der de kjørte til nordpolen??;)'

 

Beklager, den testen du linket til, er i mine øyne ikke nok til å simulere alle slags kjøreforhol og derfor ikke relevant for mitt vedkomne!

Dette er den eneste testen der noen har ment at volvo sin 4x4 er bedre offroad enn Audi, så er spørsmålet: Er det manglende teknisk innsikt/eller dårlige tester/sjåfører/fabrikert som gjør det?

 

Du kan sitte hjemme bak laptopen å mene det du vil om Quattro, det jeg vil frem til er at Allroad som jeg har testa er det beste kompromiss hvis du ønsker SUV fremkommelighet å ikke høyt tyngedpunkt og ja har kjørt volvo xc70 og kan på ingen måte sammenlignes!

Volvo XC70 er ikke samme klasse som første gen Allroad. Beklager men slik er det bare.

 

Hvis vi til enhver tid skulle tolket biltester(har tydeligvis ingenting å si hvem som tester bilene?) om hvilke systemer som var best, ja da hadde man kjøpt mye rart!

 

Hvis ikke Torsen er godt nok for deg til vanlig bruk, anbefaler jeg deg å sende en mail til Artic truck å høre om de kan bygge monster truck til deg:)

 

Jeg har lagt ut bilder av røff kjøring av min egen bil til og med, da lurer jeg på hvorfor du ikke har lagt ut video når du sitter fast på den nådeløse null friskjon isen du tydeligvis har i dytt fylke;)

 

Har satt meg fast/stoppet i den bakken der allroaden var tatt bilde av, helt ned på karosseriet, selv da spant bilen på 3-4hjul noe som resulterte i at jeg klarte å spinne meg sidelengs og løs!

 

Som mange andre her har nevnt, hjelper det å bruke motoren under vanskelige kjøreforhold!

 

Har julebesøk så blir litt raskt skrevet, men håper du skjønner hva jeg mener::)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En helt utrolig bra sammenslutning av det hele......

 

Ja det var min teori: "at alle står i bunnen i bakken å spinner"

 

Det er slik det fungerer, bra at du gjør en innsats for å forstå...

 

Skjønner at du prøver å gjøre deg selv morosam/ dum, men du kan vell ikke nekte for selve torsen prinsippet, fungerer på den måten?

Et hjul i lufta så beveger ikke bilen seg, slik er det med torsen teori... Du kan bremse/gasse ekstra for å forhindre dette men fremdeles slik det fungerer. :)

 

edit: skru av EN drivknute og se hva som skjer... Har du fremdeles trekk... På noen hjul??

 

JAVEL! ER det ofte du står med knekt drivknute eller et hjul i lufta eller parkerer i bunn av en bakke med 1-2hjul på is og resten på bar asfalt og elendige dekk?? i såfall løp å selg quattroen din, da skjønner jeg godt systemet ikke fungerer godt nok for deg!

Lykke til videre i jakten på det perfekte system. Du har vel sikkert også funnet det så løp å kjøp ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er den eneste testen der noen har ment at volvo sin 4x4 er bedre offroad enn Audi.

 

Liker denne setningen, fremdeles ingen som har lagt ut en slik test. Hvor er alle testene som viser dette?

 

Jeg ble selv overrasket over at XC70 vant på offroad egenskaper, det må jeg si, hadde aldri trodd det.

 

" ja da lurer jeg på når din teori med null friksjon og kun drift på en aksel slår inn??

Har iallefall aldri opplevd det, selv med vann oppå is.

Dessuten har man eds/antispinn som bremser opp det hjulet som spinner og da har man jo uansett friksjon skapt av bremsekraft på det hjulparet som måtte stå på is, ergo ingen problem med vanskelige forhold slik som is osv.."

 

Edl/antispinn fungerer ikke akkurat optimalt, det er jo derfor den ikke kommer seg av ruller. Ja vi vet hvordan det skal fungere men fungerer det slik? Slik du beskriver skulle den bare ha bremset hjulene på rulla og kjørt av gårde uten problem. (men det er ikke det som skjer i virkligheten)

 

Er det ikke selvopplevd så eksisterer ikke problemstillingen?

 

Det er jo faktisk flere som har opplevd det, og da syns jeg det blir rart å avfeie det med at det har aldri skjedd på min bil så det går ikke an.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta å kjøp deg en bmw da najib. Den quattroen din er jo så dårlig at en opel corsa 1.0 kommer seg bedre frem om vinteren. Mange av rulle filmene kommer quattroen seg av bare de gir litt ordentlig med gass. Jeg har aldri satt meg fast med quattro, men har vert ganske nerme med haldex 4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

med quattro kan man:

 

Ligge breit på tørr asfalt med 500hk + på orginalt driverk. Bilde 1

Man kan kjøre dragrace på lave tiere på orginalt driverk. bilde 2

Enhver husmor kan frakte familien trygt og komfortabelt på all slags føre og driverket oppfører seg understyrt til nøytral balanse. når det kjøres "passivt"

jonusDrammen1.jpg

DSCF1657.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

man kan ta seg frem i overaskende høye mengder snø

Man kan ta seg frem i terreng man ellers trodde bare "offroad" biler tok seg frem

Man har blitt legendarisk i både asfalt racing og rally

06-allroad-f3q-mud-a.jpg

3259781671_f8609f9eb1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

med quattro kan man:

 

Ligge breit på tørr asfalt med 500hk + på orginalt driverk. Bilde 1

Man kan kjøre dragrace på lave tiere på orginalt driverk. bilde 2

Enhver husmor kan frakte familien trygt og komfortabelt på all slags føre og driverket oppfører seg understyrt til nøytral balanse. når det kjøres "passivt"

 

Helge; dette spiller nada rolle, da en sliter med å komme seg av ett par ruller vet du. ;): smil ::P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og ikke minst: Man kan cruise behagelig i en luksus direktør bil langs landevei og by og ikke merke at man kjører en 4wd som klarer alt på bildene over. uten nevneverdig forhøyet forbruk eller vedlikeholds utgifter. Systemet går hundre vis av tusen km uten behov for extra vedlikehold...

 

Alle disse tinga med samme quattro / torsen systemet.

 

Så jeg vet ikke, godt mulig at det ikke er verdens beste system, men det er ivertfall allsidig og godt nok for de aller fleste. :) selv om det er andre systemer som kan komme bedre ut isolert sett :)

2011-audi-a8-front-three-quarter-1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne var ganske bra... :)

 

Så visst vi snur litt på det så har jeg eller de få andre som har opplevd dette, faktisk ikke opplevd dette.??

 

Intet is underlag gir null friksjon (men det er områder her også) (null friksjon betyr null motstand, betyr "pertium mortobile" (fritt etter husk)

 

Det jeg mener du sier her er at det ikke skulle vært noen problem for torsen å kjørt av ruller heller, for her også er det motstand...?

 

Liker godt tankegangen, men det fungerer ikke slik... ;)

 

Nå er en rulle syntetisk... den har kulelager. Det som er så vittig med is er at om du plutselig har veldig lav friksjon på et hjul så er også sannsynligheten for at du har dette på de andre hjula trolig er større enn 99%.. For å kunne finne en tilsvarende situasjon som rulla reprenseterer i virkeligheten så er det som at man skulle parkere med et hjul på is om sommern OG at man ikke kan rygger for å komme ut av den parkerte tilstanden. Evt. at man kjører seg fast i snøen om vintern....

 

Men hvor mange ganger må vi gjenta at stort sett alle her er klar over denne svakheten, men rett og slett ikke bryr seg om den? De aller fleste normale mennesker bruker ikke audi offroad pga. de ikke har behov for det eller vil utsette bilen sin for slikt.

 

Jeg tror du sikter til perpetuum mobile, og nei, null friksjon betyr ikke det. Det peretuum mobile står for evig bevegelse, noe som kan være resultatet av null friksjon....

 

Så en gang for alle, det er bare deg som bryr deg om denne håpløse rulletesten. Sett en nærmest hvilken som helst fwd bil på en rulle på et av de drivende hjula så vil ikke den klare å flytte seg heller..... Men likevel så kommer de seg helt greit frem om vintern...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle likt å sett en Subaru (med drift-fordeling 25% på hvert hjul) med en rulle under hvert hjul å sett om den kom seg av rulla.

 

Noen som har en 4wd Subaru som kan lage tidenes morsomste film? : klø :: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle likt å sett en Subaru (med drift-fordeling 25% på hvert hjul) med en rulle under hvert hjul å sett om den kom seg av rulla.

 

Noen som har en 4wd Subaru som kan lage tidenes morsomste film? : klø :: haha :

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av ein eller anna merkelig grunn greier ikkje eg å ta den videoen der seriøst: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen ting med at det står at det er salgs avdelinga til subaru sin test helt i starten vel? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Du vet at i den videoen så spinner subaruen på 2 hjul?

Noe du sa de ikke gjorde..

 

Og video laget av Subaru..

Samme som BMW sine, de svartmaler alle andre bil merker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vet at i den videoen så spinner subaruen på 2 hjul?

Noe du sa de ikke gjorde..

 

Seriøst?

Ja den spinner på alle fire under alle forhold...

Er vell ikke nødvendig å spinne på alle fire når du har godt grep på to?

 

Spinner på alle på alle fire når det er rulle på alle hjul. Når det er glatt, så for du den ikke til å stå å spinne på et eller to hjul. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.