#676 Skrevet Januar 6, 2011 jeg har fortsatt ikke greid dette. har stått å spinni på 1 og 2 hjul, men da med disse så å si i friluft og bilen liggende neppå. vet det er mulig, men enda ikke finni situasjonen hvor man har nullmotstand på 1 hjul og godt grep på de 3 andre ved normal kjøring. En annen ting er jo at med 1 av drivhjula på is vill de fleste rwd og fwd stå dønn stille og, trossalt ikke så mange som har bremsediff 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#677 Skrevet Januar 7, 2011 jeg har fortsatt ikke greid dette. har stått å spinni på 1 og 2 hjul, men da med disse så å si i friluft og bilen liggende neppå.vet det er mulig, men enda ikke finni situasjonen hvor man har nullmotstand på 1 hjul og godt grep på de 3 andre ved normal kjøring. En annen ting er jo at med 1 av drivhjula på is vill de fleste rwd og fwd stå dønn stille og, trossalt ikke så mange som har bremsediff Klarte det senest i dag jeg å provosere frem denne svakheten. Har +/- 10 meter med blank is utenfor huset/garasjen her nå, og dette er i en bratt bakke. Brøytebilen bakker ikke helt opp..... Så i dag tenkte jeg at jeg skulle teste litt. Kjører oppover bakken helt til hjulparet fremme står på blank-isen og bakhjula står på (så og si) bar asfalt. Ble stående å spinne på fremhjula og kjente at systemet jobbet med å overføre krefter bak, men fikk det liksom ikke til. Kjente det på det viset at bilen drog seg bittelitt oppover før deg seg litt tilbake igjen. Hadde ikke sjangs på det underlaget med de dekka som står på bilen ("hakka" RSI piggfritt). Tror nok det hadde gått greit med piggdekk. Måtte gi meg da bilen bare skled, og hadde ikke lyst på diverse bulker +++ siden det begynnte å bli smått om plassen. Og før noen begynner med "HA HA HA, hva var det jeg/vi sa?"....... Jeg rygget litt ned i bakken slik at alle 4 hjula stod på asfalt og løste ut derfra. Kjørte rett opp uten problemer og stoppet inni garasjen. Er fremdeles kjempe-fornøyd med bilen jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#678 Skrevet Januar 7, 2011 (endret) Klarte det senest i dag jeg å provosere frem denne svakheten. Har +/- 10 meter med blank is utenfor huset/garasjen her nå, og dette er i en bratt bakke. Brøytebilen bakker ikke helt opp..... Så i dag tenkte jeg at jeg skulle teste litt. Kjører oppover bakken helt til hjulparet fremme står på blank-isen og bakhjula står på (så og si) bar asfalt. Ble stående å spinne på fremhjula og kjente at systemet jobbet med å overføre krefter bak, men fikk det liksom ikke til. Kjente det på det viset at bilen drog seg bittelitt oppover før deg seg litt tilbake igjen. Hadde ikke sjangs på det underlaget med de dekka som står på bilen ("hakka" RSI piggfritt). Tror nok det hadde gått greit med piggdekk. Måtte gi meg da bilen bare skled, og hadde ikke lyst på diverse bulker +++ siden det begynnte å bli smått om plassen. Og før noen begynner med "HA HA HA, hva var det jeg/vi sa?"....... Jeg rygget litt ned i bakken slik at alle 4 hjula stod på asfalt og løste ut derfra. Kjørte rett opp uten problemer og stoppet inni garasjen. Er fremdeles kjempe-fornøyd med bilen jeg. Jeg prøvde akkurat det samme med min bil med haldex. I bakken opp til huset har det vært blank is med regn på de siste dagene. Hun som eier huset jeg bor i har ikke hatt sjans til å komme seg opp uten å ta massiv rennefart. Jeg rygga ned, stoppa midt i bakken slik at begge forhjula sto på det glatteste underlaget. Klutsja den HARDT ut for å se om den begynte å spinne, men den jobba seg bare sagte men sikkert oppover. (Fikk nok kraft bakover tydeligvis, pga det er haldex.) Gjorde det samme med bakhjula, og det var heller ikke problem. Satt jeg begge 4 hjula på glattisen i bakken og klutsja den ut, hørtes det ut som om jeg spant både fremme og bak, men jeg vet ikke på hvor mange hjul. Jeg kom meg hvertfall opp fra stillestående i en bakke med blank is med vann på. .. hvor hun med FWD og piggdekk såvidt kom seg opp med å ta fart. Fremkommeligheten på det systemet her er helt insane, jeg blir bare mer og mer sjokka hver gang. Jeg har prøvd veldig mye i det siste, og det virker som om jeg kun klarer å fremprovosere denne "ethjuls"-svakheten når hjulet mangler marktrykk. Så lenge alle hjulene har noen lunde likt trykk mot underlaget har ikke jeg klart å få den til å kjøre seg fast. Fikk det dog til å stoppe i den samme bakken som nevnt over her, når det var komt 20cm nysnø i bakken oppå isen, og jeg skulle rygge ned for å gjøre den samme testen. Da virka det som om den ble stående å spinne på ene framhjulet faktisk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#679 Skrevet Januar 7, 2011 Hvordan merker du at den bare spinner på 1 hjul når du selv sitter i bilen? (ikke kritikk, bare lurer for har ikke fått noen sånn følelse selv noen gang). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#680 Skrevet Januar 7, 2011 Hvordan merker du at den bare spinner på 1 hjul når du selv sitter i bilen? (ikke kritikk, bare lurer for har ikke fått noen sånn følelse selv noen gang). Kan hende jeg bare innbiller meg det siden snøspruten sto som faen opp av venstre framhjul. Kan godt hende den spant bak også, jeg var ikke nede og sjekka etterpå. Akkurat da så prøvde jeg jo å fremprovosere at den skulle kjøre seg fast, så det var jo ikke så rart egentlig. Men når du sier det, så vet jeg jo ikke egentlig at den kun spant fremme nei Jeg bare hørte og så at den spant fremme, og ikke kom seg av flekken. Så da tok jeg det bare som en selvfølge.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#681 Skrevet Januar 7, 2011 Ok, for det skal ikke være mulig (i alle fall meg bekjent) å spinne bare fremme på 1 hjul med haldex (dersom alt er i orden). Du skal kun spinne bittelitt fremme før bakhjulene slår inn. Men det du kan ha sett er snøspruten fra ett hjul mens bilen jobber med å finne riktig hjul til å sende kreftene på? Samtidig tipper jeg at siden du ble stående å spinne i 20cm nysnø, så hadde du nok snø under bilen til at du rett og slett sitter fast oppå snøen og dermed ikke har nok bakkekontakt til å få fremdrift...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#682 Skrevet Januar 7, 2011 Ok, for det skal ikke være mulig (i alle fall meg bekjent) å spinne bare fremme på 1 hjul med haldex (dersom alt er i orden). Du skal kun spinne bittelitt fremme før bakhjulene slår inn. Men det du kan ha sett er snøspruten fra ett hjul mens bilen jobber med å finne riktig hjul til å sende kreftene på? Ja, det er helt sant som du sier.. Men jeg spant ganske lenge før jeg ga opp. Kan godt hende jeg spant på 1 eller 2 bakhjul også. Var så sykt glatt der at det skal ikke foundre meg Er komme snø igjen idag, så tenkte teste litt mer. Er ganske spennende dette synes jeg. Når man kjenner systemet og svakhetene det har, så er det mye lettere å skulle planlegge sin kjøring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#683 Skrevet Januar 7, 2011 Det er sant:) Jeg har sålangt ikke funnet noen svakhet selv sånn rent fremkommelighetsmessig (i egnet område for bilen seff, nytter ikke å kjøre i en halvmeter med snø med den høyden vi har på bilene og forvente å komme frem) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#684 Skrevet Januar 9, 2011 Jeg har vertfall kommet frem til at fremkomligheten med quattro er mer enn bra nokk for normal bruk+ . Har kjørt på ubrøyta traktor veier i 40cm snø, bakkestart i bratteste bakken i moss med 10-15cm +++ dette med vinterdekk fra uke 12 2004. De gangene jeg har satt meg fast har bilen liggi neppå og da vet vertfall ikke jeg om noen andre 4wd som har sjangs 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#685 Skrevet Januar 9, 2011 Sto å dytta en a3 1.8TQ igår.. den spant på ett hjul, hehe:) Fikk han til å venstrebremse litt og da kom bakhjula mener jeg å huske... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#686 Skrevet Januar 9, 2011 Sto å dytta en a3 1.8TQ igår.. den spant på ett hjul, hehe:) Fikk han til å venstrebremse litt og da kom bakhjula mener jeg å huske... Venstrebremse?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#687 Skrevet Januar 9, 2011 Venstrebremse?? Bremse med venstrefoten istedefor høyrefoten, da den er opptatt med gasspedalen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#688 Skrevet Januar 9, 2011 ahaa.. Når jeg tenker meg om så har jeg hørt om det i rally sammenheng, klarte bare ikke å trekke sammenhengen. (trodde brekket var å foretrekke) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#689 Skrevet Januar 9, 2011 ahaa.. Når jeg tenker meg om så har jeg hørt om det i rally sammenheng, klarte bare ikke å trekke sammenhengen. (trodde brekket var å foretrekke) Den spant på høyre forhjul, så brekk ville ikke hatt noen virkning;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#690 Skrevet Januar 9, 2011 Ein kan vel ikkje venstrebremse med desse. Da må ein ha halex controller som ikkje er original. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#691 Skrevet Januar 9, 2011 Han fikk opp turtallet på det ene forhjula og trampa på bremsen.. ( min plan var da at hvertfall det andre forhjulet skulle få ett lite rykk som kunne hjulpet osv.. og etter dette kom bakhjula også.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#692 Skrevet Januar 10, 2011 Var det sånn at subaru alltid skulle spinne på alle 4? gjør ikke det her: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#693 Skrevet Januar 10, 2011 Var det sånn at subaru alltid skulle spinne på alle 4? gjør ikke det her: Tror du har kraftig missforstått.. Disse bilene har vdc noe ala antispinn system, det vill bremse det hjulet med minst friksjon for at du ikke skal grave deg ned. Du kan selvfølgelig skru av dette systemet, da spinner den (omtrent) konstant på alle fire. Men dette gjør den dårligere på fremkommelighet men mye mer leken. (Bare legg merke til hvor lenge det er en to eller trehjulstrekk, skjer dette først med torsen, må du begynne med bremsetriks og andre finurligheter) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#694 Skrevet Januar 10, 2011 Her har vi ekte 4x4! http://www.vgtv.no/?id=35951 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#695 Skrevet Januar 10, 2011 Subaru er ikke representert, de har 25% trekkkraft på hvert hjul, og en virkelig firehjulstrekker. Du kommer ALDRI opp i det scenariet at noen av hjulene står helt i ro mens du spinner på noen andre. Tror du har kraftig missforstått.. Disse bilene har vdc noe ala antispinn system, det vill bremse det hjulet med minst friksjon for at du ikke skal grave deg ned. Du kan selvfølgelig skru av dette systemet, da spinner den (omtrent) konstant på alle fire. Men dette gjør den dårligere på fremkommelighet men mye mer leken. (Bare legg merke til hvor lenge det er en to eller trehjulstrekk, skjer dette først med torsen, må du begynne med bremsetriks og andre finurligheter) Du påstår jo tidligere i tråden at det er umulig å stå å spinne på 2 hjul mens 2 står i ro på en Subaru? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#696 Skrevet Januar 10, 2011 Du påstår jo tidligere i tråden at det er umulig å stå å spinne på 2 hjul mens 2 står i ro på en Subaru? For den som ikke vill forstå så er dette helt perfekt... Som prøvd å forklart tidligere (for ca en time siden) Subaru sitt system er også elektronikkbasert, det kalles vdc og det er en antispinn funksjon. (den vil lete for grep der det finnes) visst du mener at et halvt sekund er for lenge, så kan du slå av denne funksjonen, da for du (omtrent) firehjuls spinn konstant, men dette gjør ikke bilen noe bedre på fremkommelighet. Hadde du hatt is under to av hjulene hadde man sett mye bedre at de hadde gått mye saktere/stoppet med vdc inne. I tillegg er det litt forskjellig om bilen har automat eller manuell. Om du er fornøyd med quattro er det kjempe, om du aldri kommer opp i svakheten er dette også veldig bra, men problemet blåser ikke bort fordi du mener at det er feilfritt Du har gjort en god jobb på å prøve å få frem motsigelser, syns ikke du har lykkes så godt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#697 Skrevet Januar 10, 2011 Om du er fornøyd med quattro er det kjempe, om du aldri kommer opp i svakheten er dette også veldig bra, men problemet blåser ikke bort fordi du mener at det er feilfritt Du har gjort en god jobb på å prøve å få frem motsigelser, syns ikke du har lykkes så godt. Er fornøyd jeg. Har jeg påstått at torsen-quattro er feilfritt? Jeg har da flerne ganger sagt at jeg er klar over denne svakheten. Men har også sagt at denne svakheten kan reduseres betraktelig med å faktisk kjøre på ordentlige dekk. Selv om en kjører 4wd (uansett merke i grillen), så er ikke det noe fritak når det kommer til dekk. Kom opp i denne torsen-svakheten kun for noen få dager siden, men måtte provosere det frem. Men var nok å rygge 2-3 meter tilbake og løse ut og kjøre som normalt. Og igjen - blank is og piggfritt er en dårlig kominasjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#698 Skrevet Januar 10, 2011 Tror du har kraftig missforstått.. Disse bilene har vdc noe ala antispinn system, det vill bremse det hjulet med minst friksjon for at du ikke skal grave deg ned. Du kan selvfølgelig skru av dette systemet, da spinner den (omtrent) konstant på alle fire. Men dette gjør den dårligere på fremkommelighet men mye mer leken. (Bare legg merke til hvor lenge det er en to eller trehjulstrekk, skjer dette først med torsen, må du begynne med bremsetriks og andre finurligheter) javell, hadde forstått det sånn att de dro på alle 4 hele tiden. de gangene jeg har satt meg fast med torsen har bilen liggi neppå og da kommer ingen løs. Spinner den på 1 hjul gir jeg bare litt brått gass og den drar seg opp Ifølge deg er jo torsen omtrent 1 hjulsdrift ved is, men nå som det har regnet litt her på østlandet fikk jeg prøvd ut dette i en veldig glatt bakke. Kjørte først pent igang uten hjulspinn, så ga jeg bånn gass og da spola den vistnokk på alle 4 ifølge de som så på. Mulig dette var en tilfeldighet, eller fordi den hadde noelunde likt grep på alle 4, men har fortsatt ikke hatt problem med fremkomlighet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#699 Skrevet Januar 11, 2011 polakker som leker seg med X-drive http://www.youtube.com/watch?v=16FXBR-ljjQ Se slutten av filmen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#700 Skrevet Januar 11, 2011 Sto å dytta en a3 1.8TQ igår.. den spant på ett hjul, hehe:) Fikk han til å venstrebremse litt og da kom bakhjula mener jeg å huske... Merkelig, da er det nok noe galt med haldexen hans. En A3/S3 med haldex skal ikke kunne spinne på ene framhjulet uten det kobler inn bak. Blir akkurat det samme som hvis du fjerner et drivledd framme på en bil med haldex 1. Da blir den bakhjulstrekk. Jeg har testa dette så sinnsykt mye selv i det siste at jeg føler meg ganske sikker. Igår satt jeg alle hjulene på asfalt i en bakke, utenom høyre framhjul på våt, blank is. Tok ikke mange hundredelene før poweren var bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...