Anbefalte innlegg

Ehhhhh, hvis det er så glatt at du stopper opp og sklir bakover, så hjelper det vel ikke akkurat med 4wd uansett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehhhhh, hvis det er så glatt at du stopper opp og sklir bakover, så hjelper det vel ikke akkurat med 4wd uansett?

 

Klar over det, men det høres jo ut som ingenting kan stoppe en subaru eller x-drive. : rolleyes

 

Poenget mitt er; Uansett hvor godt 4wd system en har i bilen, så er det "ikke bedre" enn hva en har skodd bilen med. Husk; ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klar over det, men det høres jo ut som ingenting kan stoppe en subaru eller x-drive. : rolleyes

 

Poenget mitt er; Uansett hvor godt 4wd system en har i bilen, så er det "ikke bedre" enn hva en har skodd bilen med. Husk; ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet.

 

Du drar egentlig bare ned nivået i debatten når du skriver slikt, for det er ingen her som har skrevet at verken awd eller xdrive er ustoppelig o.O

 

Eneste vi har fått ut av denne tråden er vel konklusjonen at det er umulig å diskutere ting som folk har sterke, personlige forhold til :D

 

Jeg har hvertfall quattro og er kjempefornøyd med det! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hvertfall quattro og er kjempefornøyd med det! :)

 

Bortsett fra at halve klubben er uenig og mener at Haldex ikke er quattro, fordi de ikke forstår at "quattro" bare er et merkevarenavn og at det ikke er det samme som torsendiferensial.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bortsett fra at halve klubben er uenig og mener at Haldex ikke er quattro, fordi de ikke forstår at "quattro" bare er et merkevarenavn og at det ikke er det samme som torsendiferensial.

 

Hehe bra poengtert Marius:) Det vil da også si at halve klubben mener at RS5 ikke har quattro feks.. da den ikke har torsen diff.. og at samtlige quattro biler i fremtiden ikke vil være quattro da torsen snart ikke er å finne på nye audi modeller;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel nå tolker dere det vel litt som dere vill... det du stian og andre her trekt frem at quattro med torsen system har dårlig fremkomlighet fordi det under enkelte uheldige omstendigher spunnet på 1 hjul. DERFOR har mye av diskusjonen dreid seg om torsen quattro og ikke haldex quattro.... faktisk så er det vel en del med 4M som har argumentert vel ettesom det står torsen i flere utgaver av 4 M

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier bare at det finnes bedre systemer enn torsen jeg:) Er en grunn til at audi selv har valgt å gå bort fra torsen.. da de har funnet et bedre system:) Personlig bare lei av at mange folk med torsen tror de har det ENESTE 4wd systemet som er værdt noe.. det er rimelig naivt i så fall:) Torsen har sine fordeler men det er det jaggu mange andre systemer som har også:) Thats all.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier bare at det finnes bedre systemer enn torsen jeg:) Er en grunn til at audi selv har valgt å gå bort fra torsen.. da de har funnet et bedre system:) Personlig bare lei av at mange folk med torsen tror de har det ENESTE 4wd systemet som er værdt noe.. det er rimelig naivt i så fall:) Torsen har sine fordeler men det er det jaggu mange andre systemer som har også:) Thats all.

 

Det er jeg enig med deg i :) men det jeg hele tiden har vært uenig i er påstandene om dårlig fremkommlighet grunnet mye omdiskuterte svakhet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jeg enig med deg i :) men det jeg hele tiden har vært uenig i er påstandene om dårlig fremkommlighet grunnet mye omdiskuterte svakhet...

 

Jeg har personlig stått fast med torsen biler og spinni på 1 hjul mange ganger på blandt annet quattro kurs, med min fars 4f allroad, a4 b6,b7 og b8 på isbane, Så at det skjer er det ingen tvil om:) Har også et utall eksempler med kunder som har opplevd dette med feks s4 v8 (a4) og 4b allroad. Det er her snakk om biler uten manuelle sperrer. Og på akkurat det området så har ikke feks haldex denne svakheten, men den har jo andre svakheter igjen. Torsen er i allefall langt ifra det beste hva gjelder fremkommelighet i vanskelige situasjoner dvs terreng, underlag med svært varierende friksjon fra hjul til hjul feks:) Men torsen er veldig lettkjørt og så lenge man er i fart så er dette ikke et problem, problemet oppstår først om man er i veldig lav hastighet eller skal kjøre igang etter å ha dratt ut i en snøfonn feks:) Da har torsen tydelige svakheter, fremfor andre systemer som ikke er avhengig av å ha motstand på samtlige hjul for å ha full funksjon:) Akkurat det er i grunn ikke et diskusjons tema, da det er slik torsen fungerer bare enten man vil eller ei. Hvor vidt alle har erfart dette vites ikke, men jeg har kjørt mange 100 talls quattro biler og at det skjer er det ingen tvil om:)

 

For all del.. quattro er bra det:) torsen er bra, haldex er bra osv osv.. men alt har sine svakheter og dette er torsen sin:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig, da er det nok noe galt med haldexen hans. En A3/S3 med haldex skal ikke kunne spinne på ene framhjulet uten det kobler inn bak.

 

Blir akkurat det samme som hvis du fjerner et drivledd framme på en bil med haldex 1. Da blir den bakhjulstrekk.

 

Jeg har testa dette så sinnsykt mye selv i det siste at jeg føler meg ganske sikker. Igår satt jeg alle hjulene på asfalt i en bakke, utenom høyre framhjul på våt, blank is. Tok ikke mange hundredelene før poweren var bak.

 

Han kjørte runde på runde etterpå på isen med 4-hjulssladd så det fungerte...

 

Men sikring til esp/abs var nappa ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes disse fortjener en ny runde.

 

med quattro kan man:

 

Ligge breit på tørr asfalt med 500hk + på orginalt driverk. Bilde 1

Man kan kjøre dragrace på lave tiere på orginalt driverk. bilde 2

Enhver husmor kan frakte familien trygt og komfortabelt på all slags føre og driverket oppfører seg understyrt til nøytral balanse. når det kjøres "passivt"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes disse fortjener en ny runde.

 

igjen:) quattro er et merkevare navn. torsen er vel det du tenker på her:) For det står jo her i det du har quotet, at man kan gjøre alt dette med haldex, viscose torsen osv osv.. som alle er quattro systemer;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Beveger meg nå inn på et område jeg har lite dybdekunskap om. Har selv s6 c4, og har opplevd tilsvarende hjulspinn på et hjul, eller venstre foran og høyre bak. Utrolig irriterende i gitte situasjoner.

 

Det jeg lure på, er om det lar seg gjøre å bygge om med manuell sperre i front og på midten. Bak kan man vel bytte om til s4 bakstilling med sperre. Spør bare av ren nyskjerrighet.

 

Forøvrig benytter vel amerikanerne torsen på sin militære feltvogn " Hummer".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slapp av, jeg vet forskjell. er ganske sikker på at det er torsen som er ment ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor går Audi bort fra torsen? Hva skal de bruke da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor går Audi bort fra torsen? Hva skal de bruke da?

 

Haldex, som de bruker på både R8 og RS5 feks.

 

Og svar på det første spørsmålet finner du hvis du leser litt oppover her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde dette var torsen jeg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det der er noe nytt de har funnet opp, ser bra ut men det må no ete klosser som bare det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Beveger meg nå inn på et område jeg har lite dybdekunskap om. Har selv s6 c4, og har opplevd tilsvarende hjulspinn på et hjul, eller venstre foran og høyre bak. Utrolig irriterende i gitte situasjoner.

 

Det jeg lure på, er om det lar seg gjøre å bygge om med manuell sperre i front og på midten. Bak kan man vel bytte om til s4 bakstilling med sperre. Spør bare av ren nyskjerrighet.

 

Forøvrig benytter vel amerikanerne torsen på sin militære feltvogn " Hummer".

 

Merkelig å se at dere takker for dette innlegget, akkurat som at dere er glad for at noen i en audi har hatt ett problem, snakk om å skyte seg i foten.

Kan vel tolke dette som at dere aldri vil eie en quattro-bil med TORSEN differensial.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig å se at dere takker for dette innlegget, akkurat som at dere er glad for at noen i en audi har hatt ett problem, snakk om å skyte seg i foten.

Kan vel tolke dette som at dere aldri vil eie en quattro-bil med TORSEN differensial.

 

Nei, jeg synes det var et nyttig innlegg fordi han forteller at han faktisk har dette problemet, som noen mener er ikke-eksisterende :)

 

Igjen, så tror jeg rett og slett at enkelte har et for personlig forhold til quattro til at det går an å diskutere det på en normal måte. Blir faktisk (kødder ikke) som å skulle diskutere personens 2 år gamle sønn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igjen, så tror jeg rett og slett at enkelte har et for personlig forhold til quattro til at det går an å diskutere det på en normal måte. Blir faktisk (kødder ikke) som å skulle diskutere personens 2 år gamle sønn.

 

Helt enig, jeg tror det er litt vanskelig å se objektivt på en ting man er veldig glad i og stoler blindt på...

 

Jeg har hatt to Quattroer med Torsen (B7 og B8), og har ikke opplevd noe trøbbel med det. Men så "utfordrer" jeg ikke systemet heller, jeg vet at som alt annet i verden, så har det sine svakheter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, jeg synes det var et nyttig innlegg fordi han forteller at han faktisk har dette problemet, som noen mener er ikke-eksisterende :)

 

Igjen, så tror jeg rett og slett at enkelte har et for personlig forhold til quattro til at det går an å diskutere det på en normal måte. Blir faktisk (kødder ikke) som å skulle diskutere personens 2 år gamle sønn.

 

Hvis du regner meg som en av de "noen så må jeg be deg lese innlegga min i tråden her igjen.

 

Men er jo lett å se hvordan ting fungerer i denne tråden etterhvet..........: rolleyes: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt to Quattroer med Torsen (B7 og B8), og har ikke opplevd noe trøbbel med det. Men så "utfordrer" jeg ikke systemet heller, jeg vet at som alt annet i verden, så har det sine svakheter.

 

Tipper du da bruker bilen slik den er ment for å brukes, og at du ikke innbiller deg at det er en Hummer H1 du kjører? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.