Anbefalte innlegg

Tipper du da bruker bilen slik den er ment for å brukes, og at du ikke innbiller deg at det er en Hummer H1 du kjører? :)

 

Nettopp...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nettopp...

 

Hvilke dekk kjører du på? Pigg eller piggfritt? Kvalitetsdekk eller billigdekk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du regner deg som en av de "noen" er egentlig opp til deg selv å avgjøre, jeg mente det generelt og har ikke fulgt med på hva du har skrevet her.

 

Skjønner ikke helt hvorfor folk skal hisse seg opp egentlig, for jeg tror vi alle er helt enig.

 

I korte trekk: Quattro (ja, da merkenavnet og ikke denne diffen fra 2. verdenskrig som alle skal henge seg sånn opp i), er fantastiske system som fungerer helt fint for den vanlige mann i gata, samt for alle baneformål og grisekjøring som det også brukes til.

 

Dog har quattro svakheter, og dersom man kjenner til disse svakhetene kan det være lettere å unngå de :) De som har gått dypere her i hvilke svakheter quattro har, tror jeg ikke har hatt noe annet formål enn å opplyse de som kanskje ikke vet så mye om hvordan systemene fungerer og hvordan du kan utnytte det.

 

jeg har quattro på min bil, og har ALDRI opplevd å stå fast med bilen min. Jeg elsker fremkommeligheten kombinert med moroa, og ler hver gang folk står fast i bakkene og jeg kommer på tverra forbi.

 

Er ganske sykt å kjøre opp en pakke med S3en først på vinterføre, og du merker ikke antydning til hjulspinn engang. Mens med mammas FWD kommer du faktisk ikke opp uten å måtte ta fart fra andre siden av byen. Det er ikke bare snakk om dobbel fremkommelighet, men tidobbel.

 

Jeg tror at de svakhetene som quattro har hatt (som kanskje nå vil bortfalle i større grad med nyere haldex?) er svakheter som kanskje vil slå kraftigere ut på ikke-entusiaster som ikke vet hvordan ting fungerer og hvordan de skal unngå å møte på de tinga som gjør at quattroen blir stående å spinne.

 

Stian, vet du noe om hvordan quattroen på feks R8 og RS5 blir iforhold til disse problemene, og hvordan det evt kan bli i fremtiden?

 

Nettopp...

 

Ja, og da har man ikke et problem. Men hva om han ikke hadde visst hvordan den skal kjøres?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke dekk kjører du på? Pigg eller piggfritt? Kvalitetsdekk eller billigdekk?

 

Kjører piggfritt, Continental ContiVikingContact 5...

 

 

Ja, og da har man ikke et problem. Men hva om han ikke hadde visst hvordan den skal kjøres?

 

Hva mener du hvordan den skal kjøres? Jeg kjører helt normalt, på helt normale veier, tar ingen spesielle forhåndsregler pga svakheten til Torsen, men vet at det ikke er en offroader. Tenker du på ett hjul på is, så har jeg ikke opplevd dette enda, dog leter heller ikke etter en slik situasjon...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva mener du hvordan den skal kjøres? Jeg kjører helt normalt, på helt normale veier, tar ingen spesielle forhåndsregler pga svakheten til Torsen, men vet at det ikke er en offroader. Tenker du på ett hjul på is, så har jeg ikke opplevd dette enda, dog leter heller ikke etter en slik situasjon...

 

Folk har forskjellige bruksområder og forskjellige plasser de bruker bilene. Forskjellige forhold og forskjellige kjøreferdigheter.

 

For meg er det nok at mange opplever denne situasjonen. At du ikke opplever den er jo bare bra for deg! :) Jeg har heller aldri gjort det.

 

Det er jo greit når du kjører en A4, men du hadde gjerne forventet noe annet om du hadde hatt en allroad og ble stående på hytta og ikke kom deg fram?

 

Men som sagt, jeg tror nok vi er helt enig, så jeg ser ikke problemet :)

 

Jeg er ikke ute etter å slakte noe eller noe her, jeg bare synes dette temaet rundt quattro er veldig interessant.

 

Og jeg synes dette er veldig interessant;

 

Jeg har personlig stått fast med torsen biler og spinni på 1 hjul mange ganger på blandt annet quattro kurs, med min fars 4f allroad, a4 b6,b7 og b8 på isbane, Så at det skjer er det ingen tvil om:) Har også et utall eksempler med kunder som har opplevd dette med feks s4 v8 (a4) og 4b allroad. Det er her snakk om biler uten manuelle sperrer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk har forskjellige bruksområder og forskjellige plasser de bruker bilene. Forskjellige forhold og forskjellige kjøreferdigheter.

 

For meg er det nok at mange opplever denne situasjonen. At du ikke opplever den er jo bare bra for deg! :) Jeg har heller aldri gjort det.

 

Det er jo greit når du kjører en A4, men du hadde gjerne forventet noe annet om du hadde hatt en allroad og ble stående på hytta og ikke kom deg fram?

 

Men som sagt, jeg tror nok vi er helt enig, så jeg ser ikke problemet :)

 

Jeg er ikke ute etter å slakte noe eller noe her, jeg bare synes dette temaet rundt quattro er veldig interessant.

 

Og jeg synes dette er veldig interessant;

 

Sant det du sier, nå jeg har ikke kjørt så mye allroad under krevende forhold, så mine erfaringer er ikke store der.

 

Men nå skal det sies at det er ikke firehjulssystemet som setter en stopper for fremkommelighet i min situasjon, men det at B8'en er veldig lav (S-line).

 

Men i denne tråden blir jo svakheten på Torsen om vinteren dratt frem. Hva med Torsen kontra Haldex på sommerstid? Med Torsen har man jo drift på alle fire til enhver tid, så man vil jo få "bonuser" her på sommerstid også. Tenker da på bedre retningsstabilitet, ingen nykking i rattet etc. Haldex er billigere mht drivstoffutgifter, mer moderne osv osv...

 

Jeg vil ikke være med på debatten rundt hva som er best, jeg vil bare lære, så jeg ser på denne tråden fra et helt nøytralt perspektiv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1) Om du regner deg som en av de "noen" er egentlig opp til deg selv å avgjøre, jeg mente det generelt og har ikke fulgt med på hva du har skrevet her.

 

2) Skjønner ikke helt hvorfor folk skal hisse seg opp egentlig, for jeg tror vi alle er helt enig.

 

3) Stian, vet du noe om hvordan quattroen på feks R8 og RS5 blir iforhold til disse problemene, og hvordan det evt kan bli i fremtiden?

 

 

 

4) Ja, og da har man ikke et problem. Men hva om han ikke hadde visst hvordan den skal kjøres?

 

1) Regner meg ikke som en av "noen". Har flerne ganger skrevet at jeg er klar over dette bitte-lille torsen problemet. Har kjørt meg fast en gang (se bilde, normale forhold??) + klart å provosere frem "2wd" ;)

 

2) Har ikke hisset meg opp jeg ihvertfall. ;)

 

3) Sett utslitte sommerdekk på en av disse 2 bilene og se om den kommer seg opp en bakke på blank is. Tviler jeg ihvertfall (for å sette det litt på spissen, men som sagt tidligere, god fremkommelighet krever også gode dekk)

 

4) Min mening (spesielt torsen-quattro problemet, men også generelt sett) Med gode dekk trenger en ikke spesielle kunnskaper om hvordan ting skal brukes. Med gode dekk kan selv "mor" bruke bilen som normalt, for mor er kanskje ikke så voldsom på å utfordre bilen. Ei heller tror jeg "mor" ville prøvd å kjøre gjennom 1/2 meter med snø med sin familiebil.

 

: vinke :: vinke :: vinke :

 

15937_243284201356_671386356_4733879_305

 

15937_243284211356_671386356_4733881_829

 

15937_243284216356_671386356_4733882_266

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med Torsen kontra Haldex på sommerstid? Med Torsen har man jo drift på alle fire til enhver tid, så man vil jo få "bonuser" her på sommerstid også. Tenker da på bedre retningsstabilitet, ingen nykking i rattet etc. Haldex er billigere mht drivstoffutgifter, mer moderne osv osv...

 

 

Nå har ikke jeg kjørt noen bil med mindre motor og haldex, men i S3'en min så kjenner jeg ikke noe "framhjulsdriftnykking" eller dårlig retningsstabilitet når jeg gir gass. Jeg spinner aldri på tørr asfalt selv om jeg gir flat pedal fra 1.gir, så at 4x4 er koblet inn da har jeg ingen tvil om. Når bakhjula egentlig kobler inn på tørr asfalt vet jeg ikke helt for det merkes ikke at det slår inn.

Jeg merker heller ikke når bakhjula slår inn på våt asfalt, men spinner da på alle 4 om jeg gir full pupp på 1.gir.

 

Er det noen som vet om bakhjula KUN slår inn når man slipper fremme? Kan det hende at man har 4x4 fra X utslag på gasspedalen eller noe slikt også?

Kan det hende at Haldex'en er/føles anderledes i feks en A3 1,8t quattro 150hk hvor kreftene ikke er like hissige som i S3'en med ca.250hk? Altså at det skal mer til i A3'en før bakhjula slår inn...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg kjørt noen bil med mindre motor og haldex, men i S3'en min så kjenner jeg ikke noe "framhjulsdriftnykking" eller dårlig retningsstabilitet når jeg gir gass. Jeg spinner aldri på tørr asfalt selv om jeg gir flat pedal fra 1.gir, så at 4x4 er koblet inn da har jeg ingen tvil om. Når bakhjula egentlig kobler inn på tørr asfalt vet jeg ikke helt for det merkes ikke at det slår inn.

Jeg merker heller ikke når bakhjula slår inn på våt asfalt, men spinner da på alle 4 om jeg gir full pupp på 1.gir.

 

Er det noen som vet om bakhjula KUN slår inn når man slipper fremme? Kan det hende at man har 4x4 fra X utslag på gasspedalen eller noe slikt også?

Kan det hende at Haldex'en er/føles anderledes i feks en A3 1,8t quattro 150hk hvor kreftene ikke er like hissige som i S3'en med ca.250hk? Altså at det skal mer til i A3'en før bakhjula slår inn...

 

Bakhjula begynner å trekke når det slipper foran.

 

Saken er at når folk tenker på at det slipper, så står man stille og spinner. Det er ikke sånn det fungerer.

På en forhjulstrekker med gode dekk og moderat motor, vil man spinne under akselrasjon, ofte uten at fører merker det selv. Det handler om at forhjulene går bittelitt fortere enn bakhjulene, og at de spinner bort kanskje 5-10% av sin egen omkrets (eksempelvis; dekket er 1 meter i omkrets, og bilen kommer da 95 cm på én runde). Dette er ikke noe som lett merkes, og lager heller ikke tydelige "burnemerker" i asfalten.

 

På en bil med haldex derimot, vil denne lille ikke-merkbare spinningen være nok til å aktivere haldexkoblingen og overføre kraft til bakhjulene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg kjørt noen bil med mindre motor og haldex, men i S3'en min så kjenner jeg ikke noe "framhjulsdriftnykking" eller dårlig retningsstabilitet når jeg gir gass. Jeg spinner aldri på tørr asfalt selv om jeg gir flat pedal fra 1.gir, så at 4x4 er koblet inn da har jeg ingen tvil om. Når bakhjula egentlig kobler inn på tørr asfalt vet jeg ikke helt for det merkes ikke at det slår inn.

Jeg merker heller ikke når bakhjula slår inn på våt asfalt, men spinner da på alle 4 om jeg gir full pupp på 1.gir.

 

Er det noen som vet om bakhjula KUN slår inn når man slipper fremme? Kan det hende at man har 4x4 fra X utslag på gasspedalen eller noe slikt også?

Kan det hende at Haldex'en er/føles anderledes i feks en A3 1,8t quattro 150hk hvor kreftene ikke er like hissige som i S3'en med ca.250hk? Altså at det skal mer til i A3'en før bakhjula slår inn...

Jeg har samme oppevelse som deg. Jeg har hatt begge deler, og for meg var denne "quattroslarken" som A4en min hadde mye, mye mer markert. Jeg merker aldri at fremhjula begynner å spinne først, men det skal man jo heller ikke gjøre.

 

På A4en min merka jeg at de slo i mellomakslingen hele tiden, og det synes ikke jeg var noe digg hvertfall :P På bane fikk jeg aldri testa A4en, men jeg hadde aldri hjulspinn med S3en.

 

Husk at hastighetsforskjell på diffen ikke er det samme som hjulspinn, er derfor du ikke merker at det spinner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bakhjula begynner å trekke når det slipper foran.

 

Saken er at når folk tenker på at det slipper, så står man stille og spinner. Det er ikke sånn det fungerer.

På en forhjulstrekker med gode dekk og moderat motor, vil man spinne under akselrasjon, ofte uten at fører merker det selv. Det handler om at forhjulene går bittelitt fortere enn bakhjulene, og at de spinner bort kanskje 5-10% av sin egen omkrets (eksempelvis; dekket er 1 meter i omkrets, og bilen kommer da 95 cm på én runde). Dette er ikke noe som lett merkes, og lager heller ikke tydelige "burnemerker" i asfalten.

 

På en bil med haldex derimot, vil denne lille ikke-merkbare spinningen være nok til å aktivere haldexkoblingen og overføre kraft til bakhjulene.

 

Aha, da skjønner jeg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme oppevelse som deg. Jeg har hatt begge deler, og for meg var denne "quattroslarken" som A4en min hadde mye, mye mer markert. Jeg merker aldri at fremhjula begynner å spinne først, men det skal man jo heller ikke gjøre.

 

På A4en min merka jeg at de slo i mellomakslingen hele tiden, og det synes ikke jeg var noe digg hvertfall :P På bane fikk jeg aldri testa A4en, men jeg hadde aldri hjulspinn med S3en.

 

Husk at hastighetsforskjell på diffen ikke er det samme som hjulspinn, er derfor du ikke merker at det spinner.

 

Har ikke A4 torsen da? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

R8 har viscose fra porsche 911 turbo;) ikke haldex. RS5 og a7 blandt annet har diffen vist i film her oppe og har ingen ting med torsen diff å gjøre. en ny a3 feks i dag har haldex med konstant 4hjulsdrift, uten hjulspinn foran så er kraftfordelingen 90% foran og 10% bak på haldex 4. Alle disse er quattro:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke A4 torsen da? : klø :

 

Jo, med quattroslark så mener jeg at du kjenner at det slår i mellomakslingen hver gang du drar på. Har kjent dette på veldig mange biler med torsen som har blitt brukt litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, med quattroslark så mener jeg at du kjenner at det slår i mellomakslingen hver gang du drar på. Har kjent dette på veldig mange biler med torsen som har blitt brukt litt.

 

Dette må være på gamlere biler? Ikke merket det på verken B7 eller B8... Uansett hvor hardt pådrag!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Quattro slark forekommer stort sett bare med førere som er vant til RWD, FWD eller feks haldex. Dette kommer av en blanding av feil timing mellom gass og clutch betjening og foringer som starter å bli slitt.. men ikke nødvendigvis. har ikke tall på hvor mange nye quattro eiere jeg har prøvekjørt med som opplever dette når de selv kjører, så viser jeg de at det blir borte med rett timing av clutch og gass. Disse kommer ikke igjen med denne lyden etter at de har blitt vant til å kjøre en quattro bil med torsen:) Denne lyden kan man få frem på en så og si ny bil også om man ikke veit hvordan clutch og gass skal times ved giring i en bil med torsen diff:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette må være på gamlere biler? Ikke merket det på verken B7 eller B8... Uansett hvor hardt pådrag!

 

Skulle skrive mange ELDRE biler med torsen, beklager. Så ja, det stemmer :)

 

Quattro slark forekommer stort sett bare med førere som er vant til RWD, FWD eller feks haldex. Dette kommer av en blanding av feil timing mellom gass og clutch betjening og foringer som starter å bli slitt.. men ikke nødvendigvis. har ikke tall på hvor mange nye quattro eiere jeg har prøvekjørt med som opplever dette når de selv kjører, så viser jeg de at det blir borte med rett timing av clutch og gass. Disse kommer ikke igjen med denne lyden etter at de har blitt vant til å kjøre en quattro bil med torsen:) Denne lyden kan man få frem på en så og si ny bil også om man ikke veit hvordan clutch og gass skal times ved giring i en bil med torsen diff:)

Riktig som du sier. Jeg var "plaget" med dette mye i starte, men etter at jeg ble vandt med å kjøre en slik bil så var det ikke noe jeg merket lenger. Men mange som ikke hadde kjørt audi med quattro før reagerte på det. Høres jo ut som om det er noe som er løst :P

 

Den "quattroslarken" kan vel også være slark i foringene som diffrensialen henger på?

 

http://www.034motorsport.com/chassis-components-audi-a4s4-rear-diff-mount-poly-b4b5-chassis-p-1214.html

 

Jeg ble fortalt at det var slitte foringer som kunne fremprovosere denne lyden ja, når jeg snakket med møller-mekaniker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss, det er avansert å kjøre Torsen forstår jeg :P

 

Er det mulig å forklare denne timingen med ord eller må det vises i praksis?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss, det er avansert å kjøre Torsen forstår jeg :P

 

Er det mulig å forklare denne timingen med ord eller må det vises i praksis?

 

Problemet er at om man er for rask til å klemme inn clutchen før man slipper opp på pådraget så blir det en brå moment endring på girkasse og spess diffen bak noe som gjør at denne vrir seg ekstra mye som kan oppfattes som et klunk. Grovt forklart.. Det er i allefall null problem å unngå det om man er vant til å kjøre bil med torsen diff:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RS5 og q5 blandt annet har diffen vist i film her oppe og har ingen ting med torsen diff å gjøre. en ny a3 feks i dag har haldex med konstant 4hjulsdrift, uten hjulspinn foran så er kraftfordelingen 90% foran og 10% bak på haldex 4. Alle disse er quattro:)

 

Har altså Q5 denne nye senter diffen som vist i RS5 videoen ovenfor? Interessant!

Kommer denne i nye modeller fortløpende? (hvordan er det med A7 og kommende nye A6?)

Kan du si noe om hvordan den føles/er i bruk kontra torsen/haldex osv om du har noe erfaring eller kunnskap om den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har altså Q5 denne nye senter diffen som vist i RS5 videoen ovenfor? Interessant!

Kommer denne i nye modeller fortløpende? (hvordan er det med A7 og kommende nye A6?)

Kan du si noe om hvordan den føles/er i bruk kontra torsen/haldex osv om du har noe erfaring eller kunnskap om den?

 

Beklager husket litt feil der gitt. hehe Er tungt medisinert pga sykdom her jeg sitter så går litt i surr.. Rs5 a7 og nye a8 er de første som har denne type diffen de gir en mye livligere bil, mere sportslig, og ikke så understyrt, + bedre grep:) kan legge ut en oppsumering:

 

The principle•Basic distribution of drive torque: 60 % to the rear axle, 40 % to the front – which permits high levels of traction and good handling characteristics.

•If one axle loses grip, up to 85 % of the tractive power can be diverted to the rear axle and up to 70 % to the front.

•Torque vectoring enables propulsive power to be distributed to each individual wheel.

•Power and torque are redistributed without any delay, even before a wheel starts to spin.

•Power is distributed according to the driving situation and driving style.

 

The effect•Enhanced traction thanks to lightning-fast torque distribution.

•Torque vectoring provides additional steering torque and prevents the wheels from spinning.

•Less steering eff ort is required as a result and at the same time higher cornering speeds are made possible.

•The weight and functional advantage of the crown-gear centre diff erential increases efficiency and agility.

•Less understeer when turning into a bend and accelerating. ESP intervenes at a later stage and is more subtle.

 

Driving pleasure and traction•Excellent directional stability and exceptional road grip as well as outstanding agility

 

 

Dette er diffen vist i video lengre opp:)

 

 

Tror Q5 har denne om jeg ikke tar helt feil.

 

Det er også forskjeller på mekanikken i senter diffen på biler med manuell kontra s-tronic.

 

Dette er vanlig torsen for de som lurer:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Quattro-videoen til Sindre Lygre er interresant. Dette er ikke torsen. Det er lammelldiff eller friksjonsdiff. Eller sannsynligvis en kombinasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Quattro-videoen til Sindre Lygre er interresant. Dette er ikke torsen. Det er lammelldiff eller friksjonsdiff. Eller sannsynligvis en kombinasjon.

 

ja det er som nevnt endel ganger her, diffen som sitter i blandt annet RS5. Den kommer nok til å ta over for de som i dag har torsen.. Les mitt sisste innlegg, så står det masse om den der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil denne diffen drepe de svakhetene som torsen og haldex har idag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.