Anbefalte innlegg

Er Møller dyrere enn BMW, Mercedes osv?

Bare lurer, siden alle her inne slakter Møller på pris, og alt annet egentlig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke normalt at prisene skal ligge en del høyere i Norge enn i Sverige?

Når en tar med i regnestykket hva som er gjennomsnittslønn i Sverige sammenlignet med en gjennomsnittlønn i Norge så trur jeg du har litt av svaret der på hvorfor det er dyrere i Norge..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Møller dyrere enn BMW, Mercedes osv?

Bare lurer, siden alle her inne slakter Møller på pris, og alt annet egentlig..

i hvertfall dyrere en bmw...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

i hvertfall dyrere en bmw...

Eksempler?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte akkurat at Ford-forhandlerene matcher pris på verkstedsarbeid nå :) heldige ford-eiere!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke normalt at prisene skal ligge en del høyere i Norge enn i Sverige?

Når en tar med i regnestykket hva som er gjennomsnittslønn i Sverige sammenlignet med en gjennomsnittlønn i Norge så trur jeg du har litt av svaret der på hvorfor det er dyrere i Norge..

tror nok ikke det utgjør så mye,ikke i forhold til time prisen,er ikke akkurat arbeiderne som stikker av med kaka i Norge...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror nok ikke det utgjør så mye,ikke i forhold til time prisen,er ikke akkurat arbeiderne som stikker av med kaka i Norge...

Arbeiderne stikker vel med en del av kaken i Norge også når det er en forskjell i lønn på ca 30-40% i forhold til svenskene, så har det litt å si med tanke på timeprisene også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eksempler?

ingen eksempler, men har hatt 2 bmwer og kjøpt en del orginale deler til de, og deleprisene er ikke i nærheten av vag..

Eller har f.eks dette eks..

På en 94 E30 touring jeg hadde så handlet jeg ALLE bolter, muttere, skiver, pakninger osv til bakstillinga/diffen/drivakslene og det kom på rundt 1000,-( det var en liten bærepose)

Til Golf 3 stv jeg hadde skulle de ha ca 600,- for 2 bolter til demperne hos møller..

men timeprisen er den samme sånn ca..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Timeprisene er til en viss grad et utslag av at slike håndverkeryrker (ikke bare bilmekanikere, også andre yrkesgrupper innen håndverkeryrkene) er ekstremt overbetalt i Norge i forhold til de fleste andre land. Når mekanikeren med relativt lav utdannelse skal tjene over 400k i året fra dag 1 og rykende ferskt fagbrev er det ikke noe annet å forvente..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns ikke det er så veldig overbetalt egentlig.. Grunnlønna er ikke akkurat mye å skryte av.. Men hvis man jobber bonus blir det noe annet, men man bør få igjen for å jobber ræva av seg 8-16 også.. Andre sitter på ett kontor hele dagen foran en pc og tjener minst like bra, om ikke mer..

Men rørleggere og heismontører osv, de er OVERBETALT... kompisen min har 74kr mer en meg i timen, han er rørlegger og jeg er mekaniker..

men vi holder oss til diskusjonen:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva tror du "de som sitter på et kontor foran en pc hele dagen" gjør da? Sitter og surfer på VG, Dagbladet og forumet her hele dagen? ;) Kan i så fall avkrefte den påstanden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

... Andre sitter på ett kontor hele dagen foran en pc og tjener minst like bra, om ikke mer..

..

Hvor mye lønn tror du at du får uten de som sitter på kontoret hele dagen foran pc-en, da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye lønn tror du at du får uten de som sitter på kontoret hele dagen foran pc-en, da?

Har jeg sagt at de er verdiløse? At vi ikke trenger dem?

Men virker som folk tror at det å være bilmekaniker i dag kun består av kaffedrikking og diagnose apparat..

Så dere mener en mekaniker som jobber hardt hver jævla dag, som må stresse seg fysisk og psykisk ikke fortjener en lønn på opptill 400 00 i året? ( dette er med bonus, grunnlønn er som regel MYE lavere) Fordi vi BARE har gått 2 år på skole og 2 år i læra?: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen eksempler, men har hatt 2 bmwer og kjøpt en del orginale deler til de, og deleprisene er ikke i nærheten av vag..

Eller har f.eks dette eks..

På en 94 E30 touring jeg hadde så handlet jeg ALLE bolter, muttere, skiver, pakninger osv til bakstillinga/diffen/drivakslene og det kom på rundt 1000,-( det var en liten bærepose)

Til Golf 3 stv jeg hadde skulle de ha ca 600,- for 2 bolter til demperne hos møller..

men timeprisen er den samme sånn ca..

Min erfaring er motsatt....

løs lesespole til tenningslås på Stenshagen 1300,-

løs tennnings lås på stenshagen 1300,-

(min fars 98 528)

løs tenningslås med lesespole 1500,- møller

(min tidligere 95 S6)

Og timeprisene deres er vel omtrent like (forutsatt at forhandleren er lokalisert i samme omeråde)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så dere mener en mekaniker som jobber hardt hver jævla dag, som må stresse seg fysisk og psykisk ikke fortjener en lønn på opptill 400 00 i året? ( dette er med bonus, grunnlønn er som regel MYE lavere) Fordi vi BARE har gått 2 år på skole og 2 år i læra?: rolleyes

Meningsløs diskusjon dette.

Hvem skal måle verdien av jobben noen gjør for å fastsette lønna?

La oss vri på eksempelet ditt;

Fortjener ikke en lærer mer enn 360-370K i året etter 3 år videregående skole og minimum 4 år på høyskole/universitet.

Som jobber 08-16 hver dag, samt kveld etter kveld med alt fra undervisningopplegg, retting, vurderinger osv..

Ingen jobb er viktigere enn noen annen, men de som har godt betalt har som regel lengre utdannelse enn de som har mindre betalt, slik er det nå en gang bare.

Poenget er vel mer at merkeverksteder tar mer betalt fordi de som regel har spesialisert seg på et bilmerke og dets finurligheter.

Noe som igjen ofte krever kostbart utstyr og kursing av de ansatte.

Kamerat av meg driver verksted alene, tar 450,- pr. time, men en kan vel ikke forvente at en får fikset hva det enn måtte være heller.

Min erfaring med delepriser er at deler til eldre biler er billigere enn hos eksempelvis Mekonomen.

Kjøpt skruer, clips, bolter o.l. og betalt bortimot mindre enn i jernvareforretning.

Andre ting som eksempelvis coil til Golf 3 kostet ca. 1000,- mer hos forhandler enn hos Mekonomen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også mange utdannelser som er slik at man med mastergrad og ofte enda mer til bare kan drømme om å ha særlig over 350k i året de første årene, og da har man 3-årig videregående, minst fem år etterpå på høyskole/universitet og som oftest rundt 400k i studiegjeld. Det er ikke akkurat noen spesielt god start, men at det er så liten forskjell og ofte "negativ" forskjell mellom lav og høy utdanning er særnorsk. I f.eks. Tyskland er det himmelvid forskjell på hva man tjener med tilsvarende fagbrev og hva man tjener med mastergrad omtrent uansett fagområder og arbeidsgiver, og det er sånn det bør være for å oppmuntre til utdanning, ikke at man må vente til man har 15 års jobberfaring med mastergrad før man passerer de som tok fagbrev som 20-åringer i årsinntekt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fyksen ved statoil på hamar er også billige og veldig flinke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da mener du at de som er lavtutdannede ikke skulle hatt noe særlig mer enn 150-200 i året da? Eller at de som har sitti på skolebenken lengst skulle fått høyere lønn enn det de allerede har, for at du skal få den forskjellen du prater om?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs vel det ja.. Hvis du har lyst til å studere noe for å gjøre en nytte for samfunnet er det veldig lite oppmuntrende å ta en fem års utdannelse hvis du selv kan tjene mer på å selge sjela di på Elkjøp ;) Og sånn som læreryrket som er nevnt ovenfor her er uten tvil underbetalt, og VIKTIG til tusen. Angående håndverkere så er det vel mange av dem som nå har fått hard konkurranse fra håndverkere med øst-Europeisk pass, fordi norske håndverkere rett og slett er for dyre.. :) Eller at folk som trådstarter da heller drar til Sverige for å få ordnet bilen sin, og Møller taper penger på jobber fordi mekanikere skal ha for mye..

Men, en av grunnene til at en med yrkesutdanning ofte har god lønn er at han eller hun jobber i et marked hvor etterspørselen alltid vil være høy. Hvem er overflødig når det kommer til utgangspunktet for hvordan samfunnet fungerer, søppeltømmeren med endt ungdomsskole, rørleggeren med videregående og fagbrev eller sosialantropologen med videregående og 5 års utdannelse? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns det er litt artig at dere sitter å diskuterer utdanning å lønn, har selv gått på skole 2 år og i læra 2 år... Å sitter med ca 52kroner i timen... Ikke noen form for overtidsbetalt.. Å i året har Jeg vel rett i overkant av 500 000 :)

Det handler vel mer om hva man trives med å gjøre, det er ingen som har BEDT noen gå å bli mekanikere eller kontorarbeidere... Men hvis dere er det, regner jeg med dere trives med det;)

Det jeg syns er SYKT derimot er fotballspillere som har millioner i året for å jage en rund ball, kontra en lege som vær dag jobber for å holde norsk helse i orden og tilogmed redder liv innimellom, eller ta lærere med i eksemplet..

Ta ofshore arbeidere også som jobber 6 mnd i året og sitter med over 1 million? Ja litt dårlig eksempel.. Med tanke på at di jobber ekstremt.. Men poenget er at, en trenger vel ikke MANGE årene med utdanning for å komme utpå sjøen?:)

Men tilbake til topic,

Audi b6 A4 1.8t drivaksling koster rundt 5-6000 på møller.... På AMERIKANSKE sider ligger denne til 126 dollar...

Det er altså amerikansk pris på en europeisk bil...

Delenepeisene hos møller er SYKE men verkstedprisene er ikke sånn kjempe gæli, med tanke på hvor streng møller sin godkjenning er:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

52kr timen og 500' i årslønn?

Drøyt 26t jobb i døgnet det ;)

Tilbud og etterspørsel styrer lønna som med alt annet. I tillegg, her kommer en brannfakkel, kan mange ansatte i det offentlige 'skylde seg selv' for den lave lønna. Det finnes en måte å få lønn som fortjent på, og det er å konkurranse utsette arbeidsplassen eller privatisere. Da vil de som gjør en god jobb få bedre lønn, mens de som sluntrer unna enten ikke får jobb eller tjener en hel del mindre. De fleste sykepleiere, lærere m.fl. ansatt i det offentlige vil si nei til privatisering. Dermed får de lønn 'som fortjent' (les: for lav lønn) og ingen lønnsforskjell mellom den dyktige og den håpløse. Det er forskjellen på offentlig og privat sektor, men de som er ansatte i offentlig sektor vil ha i både pose og sekk, altså høyere lønn til alle, mens vi som er ansatt i privat sektor skal måtte leve med at Ola tjener mer enn Per fordi Ola er flinkere (det siste klarer jeg helt fint forøvrig).

Når det gjelder tema ;) Så nevner jeg bare at jeg nylig tok 60k service på Golfen i Sverige. Betalte ca 4600NOK i Sverige. Møller skulle ha det dobbelte...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

52kr timen og 500' i årslønn?

Drøyt 26t jobb i døgnet det ;)

Det er 24 timer i døgnet 6 dager i uka ;)

Helt enig med resten av det du skriver.. 3/4 menningen min jobber i offentlige å har 350-370 i året...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Definitivt ingen ekspert innen makroøkonomi, men et generellt høyt lønnsnivå som lite belønner utdanning har ihvertfall sendt boligprisene i været. Når bolig utgjør en såpass stor del av totalbudsjettet i en norsk husholdning, kan man lure på om Ola Arbeider ikke hadde kommet like godt ut av det med lavere boligpriser og dertil lønnsnivå. Med billigere arbeidskraft kunne vi samtidig ha blitt mer konkurransedyktige mot utlandet, spesiellt innen produksjonsindustri som snart er utryddet her på berget. Nok om det.

On-topic:

Møller: ABS føler foran, 96 S6: kr. 1800,-ish.

Subaru Norge: ABS føler foran, 00 Forester: kr. 4250,-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var også innom Møller og hørte på pris på bytte av bremser foran (skiver og klosser) og bytte av tårnlager.

Jeg har skivene og klossene selv og Møller skulle ha 8700,- for jobben.

Svingte innom Mekonomen også for å høre hvor mye dem skulle ha for samme jobb. 6200,-

Nå har jeg aldri prøvd Mekonomen men siden dem er over 2000,- billigere så går jeg nok heller for dem.

8700kroner for å bytte bremser og skiver foran???

dette er jo gjort på maks 2 timer på min Audi A6..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow! Mye diskusjon om lønn her inne etter jeg la ut tråden. Men det er absolutt relevant!

Dette verkstedet i Sverige jeg har kontakt med er så nærme møller du kommer, og ikke et liten sjappe kalt f.eks. "Svensson bil - Alt innen bilservice.."

Regnet på arbeidsprisene til møller og verkstedet i Sverige, da dette sto på prisoverslaget jeg fikk fra sverige..:

Norge:

Beløp deler u/mva: 6343,-

Beløp arbeid u/mva: 9923,-

Sverige:

Beløp deler u/mva: 5141,-

Beløp arbeid u/mva: 5045.

Ser de fleste skriver at det er mekanikerne til møller som tar myyye mer enn de svenske, noe som er veldig korrekt.

Syns ikke det er så veldig overbetalt egentlig.. Grunnlønna er ikke akkurat mye å skryte av.. Men hvis man jobber bonus blir det noe annet, men man bør få igjen for å jobber ræva av seg 8-16 også.. Andre sitter på ett kontor hele dagen foran en pc og tjener minst like bra, om ikke mer..

og disse "andre" som sitter på kontoret har minst 4-5 år lengre utdanning, og jobbet enda hardere på videregående:P

Når det gjelder tema ;) Så nevner jeg bare at jeg nylig tok 60k service på Golfen i Sverige. Betalte ca 4600NOK i Sverige. Møller skulle ha det dobbelte...

Det er sånn det faller seg...

Men back to topic, veldig mye økonomi rundt andre stillinger og eksempler vi ikke er interresserte i.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.