noen som trenger glassfiber eller carbon hjelp

Anbefalte innlegg

jeg får en del hjelp på forumet her men føler jeg ikke får liksom hjulpet så mye tilbake så jeg tenkte å lage en tråd er som folk kan få litt veiledning innen for compositt enten man skal støpe selv for første gang eller skal trekke noen lister i carbon...de som bor i området her vet at døra alltid er åpen for hjelp men for de litt lenger unna så skal jeg veilede så godt jeg klarer her inne..

 

ingen spørsmål er for dumme: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde vært fint med en liten "how-to" her ja. Har pusla litt med noen biter glassfiberduk, vevd sådan (fordi det er billig) og epoxy (fordi det er luktfritt og gjennomsiktig) men jeg vet ikke om jeg har fått noe særlig greie på dette... Har ikke laget noen ordentlige greier med dette, kun noen biter for å prøve meg frem. Skulle likt å fått litt info om hvordan man kan lage til biter uten nødvendigvis å ha noe å lage avstøpning av, eller også hvordan man lager en avstøpning, i tillegg til å trekke ting med duk som du nevner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gjort litt av hvert med glassfiber, men har ikke prøvd carbon enda, så en liten how to hadde vært kult :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra tiltak! :)

Har fått "sprekker" i CF-panseret mitt. Om det er selve panseret som har fått seg en knekk, eller om det er overfladisk i klarlakken, vet jeg ikke. Kan sende deg bilder om ønskelig. Er det noen måte å fikse det opp slik at en får det strøkent igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får ikke lære bort for mye nå a Kim;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde vært fint med en liten "how-to" her ja. Har pusla litt med noen biter glassfiberduk, vevd sådan (fordi det er billig) og epoxy (fordi det er luktfritt og gjennomsiktig) men jeg vet ikke om jeg har fått noe særlig greie på dette... Har ikke laget noen ordentlige greier med dette, kun noen biter for å prøve meg frem. Skulle likt å fått litt info om hvordan man kan lage til biter uten nødvendigvis å ha noe å lage avstøpning av, eller også hvordan man lager en avstøpning, i tillegg til å trekke ting med duk som du nevner.

 

jeg ville ikke brukt epoxy selv om den er luktfri..den er så følsom på blandingsforhold mellom herder og epoxyen og tørketemperaturer++ bruk heller vinylester..den er sterkere og en blanding mellom epoxy og polyester og gir grei styrke og er fin og slipe.

 

jeg sitter vel på en del erfaring innen juksemetoder hvis jeg kan kalle det det når det kommer til å lage ting eller plugger som skal prøves frem som deler til f eks pyntedeksler i motor rom etc hvor jeg bruker feks byggskum,hønsenetting og papp som jeg legger glassfiber over og sliper og lakkerer for å se åssen det blir..og blir jeg fornøyd så lager jeg en form av den og lager en ny i carbon eller glassfiber

 

jeg skal se hva jeg får til med en how to..sliter fortsatt med å legge ut bilder her men har lagt ut endel av mine egne prosjekter på facebook så bildene ligger på nett så det burde ikke være sååå vanskelig men,,,time will show.

 

er det noe noen lurer på så er det bare å spørre så skal jeg guide dere så godt jeg kan..for ingenting er umulig..det tar bare litt lenger tid;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra tiltak! :)

Har fått "sprekker" i CF-panseret mitt. Om det er selve panseret som har fått seg en knekk, eller om det er overfladisk i klarlakken, vet jeg ikke. Kan sende deg bilder om ønskelig. Er det noen måte å fikse det opp slik at en får det strøkent igjen?

 

det er uv stråler som har tatt knekken på den klare gelcoaten tenker jeg..gjort den sprø..hvis det er sånt jalla carbonpanser?dvs..glassfiberpanser med et lag carbon..

 

i tilfelle det er det så er det bare å slipe sprekkene ned til fibrene og legge på klar topcoat eller eventuelt pensle på noen lag med klarlakk og slipe det reparerte feltet med 1000 papir,1500,og 3000 trizac og polere det opp i gjen..og slipe ned hele panseret og legge ny klarlakk er dårlig butikk hvis det ikke er vakuumstøpt for da kan man lett slipe igjen fiberstrukturen og panseret vil se svartflekkete ut..

 

på vr6en min har jeg tak i carbon som fikk litt sprekker selv om det er vakuumstøpt og der gikk deet fint å rette det med klarlakk,men på fangerne som også er i carbon måtte jeg bruke topcoat..den golfen har forresten 37 carbondeler montert diskret så derav tittelen carbongolfen i signaturen min hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får ikke lære bort for mye nå a Kim;)

 

hehe..ingen komentar.jeg har da ikke noe å tape på det uansett hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil se bilde av den golfen! : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne tenkt meg litt pynte lister i Carbon på rs2n ;)

 

Send meg ditt mobilnr på sms . 971 971 60

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg ville ikke brukt epoxy selv om den er luktfri..den er så følsom på blandingsforhold mellom herder og epoxyen og tørketemperaturer++ bruk heller vinylester..den er sterkere og en blanding mellom epoxy og polyester og gir grei styrke og er fin og slipe.

 

Og vinylester får jeg kjøpt hvor? Må innrømme at selv om jeg bor i plastbåtindustriens hjemsted, så har jeg aldri hørt om denne, har bare hørt om epoxy og polyester. Det er nok fordi jeg har minimal interesse for båt. Og hvordan er denne mtp lukt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og vinylester får jeg kjøpt hvor? Må innrømme at selv om jeg bor i plastbåtindustriens hjemsted, så har jeg aldri hørt om denne, har bare hørt om epoxy og polyester. Det er nok fordi jeg har minimal interesse for båt. Og hvordan er denne mtp lukt?

 

jotun har det feks..eller de som selger lignende kjemikaljer.

 

lukt ja hehe..den lukter helt jævli egentlig..lukter vel blanding av polyester og svidd plastikk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil se bilde av den golfen! : rock :

 

hadde jeg bare klart å legge ut bilder fra facebook...men jeg og pc er ikke helt venner..for meg er det bare en kjempe kalkulator:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er uv stråler som har tatt knekken på den klare gelcoaten tenker jeg..gjort den sprø..hvis det er sånt jalla carbonpanser?dvs..glassfiberpanser med et lag carbon..

 

i tilfelle det er det så er det bare å slipe sprekkene ned til fibrene og legge på klar topcoat eller eventuelt pensle på noen lag med klarlakk og slipe det reparerte feltet med 1000 papir,1500,og 3000 trizac og polere det opp i gjen..og slipe ned hele panseret og legge ny klarlakk er dårlig butikk hvis det ikke er vakuumstøpt for da kan man lett slipe igjen fiberstrukturen og panseret vil se svartflekkete ut..

 

på vr6en min har jeg tak i carbon som fikk litt sprekker selv om det er vakuumstøpt og der gikk deet fint å rette det med klarlakk,men på fangerne som også er i carbon måtte jeg bruke topcoat..den golfen har forresten 37 carbondeler montert diskret så derav tittelen carbongolfen i signaturen min hehe

 

Er carbon fiber tvers igjennom ja, lagd på mål. Lagde selv et par merker med vindusviskerne: bh : men det andre tror jeg er transportskader.

Hvor får man tak i slik topcoat?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er carbon fiber tvers igjennom ja, lagd på mål. Lagde selv et par merker med vindusviskerne: bh : men det andre tror jeg er transportskader.

Hvor får man tak i slik topcoat?

 

er det carbon tvers igjennom så skal det være ganske jevnt tynt lag med klarlakk på det så da trenger du ikke noe mer en noen penselstrøk med klarlakk tipper jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal jeg lære deg. :P

 

Gå til facebook bildet av bilen, høyreklikk, vis bilde.

 

Så kopierer du adressen til bildet, øverst i nettbrowseren, og limer inn det bildet her, som er cirka

2 cm opp, og 7 cm til høyre når du skal legge inn svar. insertimage.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres flott ut:) Følger med: smil :: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken resin anbefaler du til carbonduk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser du litt først i tråden ser du at han anbefaler vinylester:) lukter noe jævlig men:P

 

var med Terje her om dagen og prøvde å støpe litt carbon KIm, var faen ikke lett:P prøvde en annen type herder til epoxy`n, funka ikke helt som vi hadde tenkt:P hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser du litt først i tråden ser du at han anbefaler vinylester:)

 

Oppfølgingsspørsmål:

Anbefaler du samme resin til carbon som til glassfiber?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei egentlig ikke:) vinylester eller epoxy til carbon:) funker med vanlig polyester også, men blir ikke like bra:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spurte en kollega som jobbet med å støpe plastbåter tidligere (han har støpt hundrevis av Ibiza-skrog) om vinylester, han sa han hadde hørt om dette, men aldri brukt det. Er dette et veldig spesielt produkt eller? Brukes lite?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal jeg lære deg. :P

 

Gå til facebook bildet av bilen, høyreklikk, vis bilde.

 

Så kopierer du adressen til bildet, øverst i nettbrowseren, og limer inn det bildet her, som er cirka

2 cm opp, og 7 cm til høyre når du skal legge inn svar. insertimage.gif

 

kommer ikke opp noe alternativ som heter vis bildet når jeg høyreklikker..det står der men funksjonen er ikke tilgjengelig..tenkte å lage noen prosjekt tråder men litt vanskelig uten bilder..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg trives best ved å bruke vinylester da det ikke er så komplisert som epoxy..jeg bruker injiserings epoxy siden jeg vakuum injiserer når jeg støper men ting som ikke skal vakuum støpes bruker jeg vinylester..polyester funker svært dårlig ass..blir gul og sprø

 

er kanskje ikke så lett å få tak i vinylester lenger men båtstøpere har som regel slikt liggende

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kommer ikke opp noe alternativ som heter vis bildet når jeg høyreklikker..det står der men funksjonen er ikke tilgjengelig..tenkte å lage noen prosjekt tråder men litt vanskelig uten bilder..

 

Da høyreklikker du, går på "egenskaper", og så kopierer du adressen som står der "Adresse (URL-adresse)"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.