Lakkere felger uten å ta av dekk?

Anbefalte innlegg

Jeg har noen felger som jeg skulle ha lakkert i en annen farge.

Hva er oppskriften for å få lakkert felgene uten å ta av dekkene?

 

e30withatasteofrollingferrariscantafford

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ønsker du ikke å ta av dekka? Hvis du har tenkt å shine opp felgene må du ta av dekka, min mening! Viktig å rense kanten mot dekket for irr anløp, da vil hjula holde på lufta og lakken flasser ikke av fra kanten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oppskriften på å lakke felger uten å ta av dekk er egentlig ganske lett:

 

1. Ta ut luften av dekket

2. få noen til å presse inn dekket slik at det ikke lenger ligger i press

3. ta ut ventilen

3. masker dekket

4. matt ned med ca. 800papir

5.lakk felgen

6.sett inn ventil

7. fyll på med luft

 

FINITO! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ønsker du ikke å ta av dekka? Hvis du har tenkt å shine opp felgene må du ta av dekka, min mening! Viktig å rense kanten mot dekket for irr anløp, da vil hjula holde på lufta og lakken flasser ikke av fra kanten.

Det koster penger å ta av- og på dekkene.

Hehe..jeg vet jo selvfølgelig det, men jeg vil ha enn annen farge på enkleste vis. Jeg bryr meg ikke om resultatet ikke skulle bli perfekt heller og ei heller om det ikke skulle bli holdbart, for en kompis av meg er lakkerer og skal lakkere dem på riktig vis senere.

 

Kall det gjerne en midlertidig løsning. Har nok av andre felger som blir fullført "skikkelig" serru :)

FINITO! :D

Genialt! :D

Hva må gjøres og hva må brukes til grunnarbeid? Kan jeg lakkere med boks? :P

Edit: Glem det. Du har jo skrevet at 800 papir holder. Knallbra svar, Mr.Roulund! :D

 

Hvor bør jeg kjøpe lakkbokser fra? Altså spraylakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordelen med å lakke med dekket på er at du slipper å risikere at det flasser av lakk i det man vrenger på dekket igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe..det var nettopp det som skjedde. Derfor tenkte jeg å lakkere dem på egen hånd litt kjapt og gæli.

 

Må jeg spraye på grunning og deretter lakk, eller holder det med bare lakk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det å bruke sparayboks er dårlig i utgangspunktet. Du trenger ikke grunning om du ikke pusser gjennom den eksisterende lakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det koster penger å ta av- og på dekkene.

Hehe..jeg vet jo selvfølgelig det, men jeg vil ha enn annen farge på enkleste vis. Jeg bryr meg ikke om resultatet ikke skulle bli perfekt heller og ei heller om det ikke skulle bli holdbart, for en kompis av meg er lakkerer og skal lakkere dem på riktig vis senere.

 

Kall det gjerne en midlertidig løsning. Har nok av andre felger som blir fullført "skikkelig" serru :)

 

Genialt! :D

Hva må gjøres og hva må brukes til grunnarbeid? Kan jeg lakkere med boks? :P

Edit: Glem det. Du har jo skrevet at 800 papir holder. Knallbra svar, Mr.Roulund! :D

 

Hvor bør jeg kjøpe lakkbokser fra? Altså spraylakk.

 

 

Skal du ha et bra resultat bør du kjøpe lakkbokser med skikkelig lakkdyse slik man får på lakkeringsverksted osv.

 

Som det blir nevnt så trenger du ikke grunning så lenge du ikke pusser ned til metall. :)

 

Når du lakkerer med boks så er et lite tips å lakke de vanskelige plassene først og ta det lette etterpå. Hvis ikke blir det fort overflødig rundt de vanskelig plassene. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm..ok. Hva koster en lakkboks med lakkdyse da? Kan jeg isåfall bruke den dysa på andre bokser ved senere anledninger?

 

Ok, så da bare pusser jeg med 800 korning slik at lakken får feste?

 

Aha. Det er felgen avbildet i første post som skal lakkeres. Jeg bør altså begynne å lakkere mellom eikene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koster alt fra 200-400kr for en lakkboks. Varierer fra sted til sted, men somregel rundt 200kr en plass.

 

Har aldri prøvd dysa på andre etterpå, men rengjør du godt så kan du sikkert det. :)

 

Jeg hadde begynte mellom eikene og i alle krinkelkroker ja.. Så tar du de store flatene til slutt.

 

HUSK: Mange tynne lag, fremfor få og tykke.. ;) Slipper du renninger.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig! Tusen hjertelig takk for alle gode svar, Roulund!

Dette blir morsomt å prøve! ;) Gleder meg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan godt være behjelpelig med å skrelle felgene for deg da det skjærer i hjertet hva disse felgene skal igjennom!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gjort det på den enkle måten flere ganger med bra resultat. Jeg har mattet ned felgene med et fint pussepapir slik at lakken fester seg bedre. Også har jeg maskert nøye rundt dekket, uten å tappe de for luft. Men funker sikkert fint å tappe ut lufta først :)

 

Jeg kjøpte hvit felglakk på sprayboks hos en lokal bilrekvisitta, funka gull. Brukte ikke klarlakk over igjen. Fant ingen nærbilder men felgene på cossien jeg hadde lakkerte jeg slik :)

 

cossie.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan godt være behjelpelig med å skrelle felgene for deg da det skjærer i hjertet hva disse felgene skal igjennom!

Hvor holder du til da?

Jeg har gjort det på den enkle måten flere ganger med bra resultat. Jeg har mattet ned felgene med et fint pussepapir slik at lakken fester seg bedre. Også har jeg maskert nøye rundt dekket, uten å tappe de for luft. Men funker sikkert fint å tappe ut lufta først :)

 

Jeg kjøpte hvit felglakk på sprayboks hos en lokal bilrekvisitta, funka gull. Brukte ikke klarlakk over igjen. Fant ingen nærbilder men felgene på cossien jeg hadde lakkerte jeg slik :)

 

http://img249.imageshack.us/img249/9338/cossie.jpg

Det ble greit resultat, ja? Helt sikker på at du ikke har nærbilder fra noen av felgene du har gjort det på? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble greit resultat, ja? Helt sikker på at du ikke har nærbilder fra noen av felgene du har gjort det på? :)

 

Ikke helt sikker tydligvis :P Fant fram en gamel minnepenn med bilder :)

 

rscosworth013.jpg

 

rscosworth043.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant noen enda eldre bilder med selvlakkerte felger :)

 

rsturbo011.jpg

 

rsturbo003.jpg

 

pinkfloyd005.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er fordi det koster penger å få av dekka, så kan du komme til meg så skal jeg ta dem av for deg gratis ;):P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja! Det ser jo helt kurrant ut det der :)

Hvis det er fordi det koster penger å få av dekka, så kan du komme til meg så skal jeg ta dem av for deg gratis ;):P

Hehe, saken er vel heller den at jeg har 3 andre sett med felger som har høyere pri enn disse, og så har jeg bare lyst til å prøve å lakkere selv en gang for å se hvordan resultatet blir. Blir det ok så kan jeg jo skifte farge på felga til hvert treff :P

 

Neida, men du skjønner sikkert poenget. Felga skal uansett glassblåses og lakkeres på skikkelig vis, men tenkte å "eksperimentere" litt først ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja! Det ser jo helt kurrant ut det der :)

 

Hehe, saken er vel heller den at jeg har 3 andre sett med felger som har høyere pri enn disse, og så har jeg bare lyst til å prøve å lakkere selv en gang for å se hvordan resultatet blir. Blir det ok så kan jeg jo skifte farge på felga til hvert treff :P

 

Neida, men du skjønner sikkert poenget. Felga skal uansett glassblåses og lakkeres på skikkelig vis, men tenkte å "eksperimentere" litt først ;)

 

Skjønte forsåvidt poenget.. Når jeg leste etterpå:P Men kan få dem av og på om det er det om å gjøre:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.