Avtapping av olje - Hvor vanskelig kan det være?

Anbefalte innlegg

Hvor komplisert kan man egentlig klare å gjøre jobben med å tappe ut noen liter olje?

 

Verksteder tar alt fra 1200 og oppover 2000 kr. Og da forlanger de stort sett uten unntak å fylle på egen olje som de selger.

De skylder gjerne på at de må betale gebyrer på å bli kvitt oljen, men spillolje er jo egentlig en ressurs som kan gjenvinnes.

 

Shell bilbyn har vel fjerna "oppsamlingsfatet" sitt også, slik at en må rigge seg til med noe greier for å fange opp sølet. Blir nesten fristet til å kjøre nedpå nærmeste kai og åpne bunnpluggen for å la oljen gjødsle havet.: vinke :

 

Denne jobben tar 15 min og enhver bensinsstasjon burde kunne gjøre det for et par hundrelapper + evt. dette miljøgebyret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensinstasjoner selger pølser, ikke oljetapping ;)

 

Men enig at 1000kr+ er litt dyrt bare for å tappe olja, så da er det vel greiere å gjøre det selv :) Om man har et sted å gjøre det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vianor tilbyr billige oljeskift, fra kr 580 inkl 4 liter olje. Kanskje ikke lurt å komme midt i det værste vinterhjulrushet, men tipper det går rimelig raskt ellers... De fleste Vianor-verksteder kan også ta AC-service på bilen din.

 

http://vianor.no/oljer_og_oljeskift

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vianor var kanskje ikke så dumt, men antar at også der vil de kun tillate å fylle egen olje som de selger.

Fyller ikke på hva som helst av oljer heller.

God jul : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo en måte å tjene penger på... Vi som kan det gjør det jo;)

 

Men di som ikke kan det betaler for å få det gjort, at di ikke GIDDER å lære seg sånt kalles LATSKAP å det er vel det vi nordmenn er kjent for?

 

Stadig ser jeg folk handler en hel middag på en bensinstasjon, å det er helt sikkert di samme som klager på hvor dyrt det er i Norge...

Dette fordi di ikke orker å dra på butikken..

 

Btw, spillolje er gratis å levere :) sålenge det ikke er ting som bremsevæske blandet i, den er det små mengder med klor i, å da koster det penger... Fordi slike som veglo miljøservice må ta klorprøver å sende inn for så å få svar .. Det er vel. En tusing elns;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp deg en jekk å en fastnøkkel tapp på en gammel spylerveske dunk å brenn den,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Latskap er vel kanskje litt av svaret her, men på en annen side hadde man hatt tilgang på et verksted med litt utstyr kunne jeg godt gjort jobber som dette selv. Ikke så mye som frister til å krype under bilen ute i 20 minus iallfall.

Det er altså ikke den (dyre) norske arbeidskraften jeg vil ha, kun tilgang matriellet til å utføre jobben. At verksteder må leve har jeg selvsagt full forståelse for, men som en fyr skriver oppi her så tror jeg de fleste av oss godt kan utføre mindre jobber på bilen selv, hvis det bare blir tilrettelagt for det.

 

En klubb som dette burde vel kanskje kunne tatt initiativ til å leie et par lokaler som kunne benyttes av klubbmedlemer mot en passende sum og evt. depositum som sikkerhet mot ødeleggelser etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En klubb som dette burde vel kanskje kunne tatt initiativ til å leie et par lokaler som kunne benyttes av klubbmedlemer mot en passende sum og evt. depositum som sikkerhet mot ødeleggelser etc.

 

Et slikt lokale foreslår jeg at legges like ved her jeg bor..

 

Men, på den seriøse siden:

 

Bruk enten en Oljesuger

Eller Oppkjøringsramper

 

Har i tall på hvor mange ganger jeg har stått gatelangs å skiftet olje o.l. med slike ramper..

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En klubb som dette burde vel kanskje kunne tatt initiativ til å leie et par lokaler som kunne benyttes av klubbmedlemer mot en passende sum og evt. depositum som sikkerhet mot ødeleggelser etc.

 

Du har en god tanke og det har vært forsøkt blant flere å gå sammen for å finne lokaler her i Trondheim, men ikke alle er kommet i havn.

 

Det kunne vært en gode til medlemmer om klubben hadde leid lokaler for litt skruing i de sentrale delene av lokallaga, så det syns jeg du bør legge inn som et forslag til hovedstyret :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forslag til hovedstyret, okei hvordan går man fram? :)

Det enkleste er kanskje å prøve å få til en leieavtale med et verksted på kvelden, siden det er da de fleste har tid uansett. Feks fra 5 - 22 åpent for medlemmer, men antagelig må de låse inn verktøy og slikt. Tildeling av plass kan f eks skje på ei nettside.

 

Da er forresten oljen tappet og det kostet meg en rund halvtime :P

NAF har forresten tilbud om gratis oljeskift, men igjen kun ved kjøp av olje og filter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva koster olje og filter hos NAF da? Ingen info på sidene deres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At klubben skal leie lokaler ser jeg for meg blir vanskelig å gjennomføre.

Dere bør heller se på muligheten for at flere går sammen om å leie lokaler og deretter søke støtte for dette gjennom lokallaget.

I området her har vi endel klubbmedlemmer som har lokaler sammen, og vi hjelper stadig andre klubbkolleger med småjobber eller at de låner verkstedet våres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lokaler i klubb regi ville jo blitt geografisk klin umulig å få til på en rettferdig måte. Norge er rimelig langstrakt.. og det ville ikke vært rettferdig for en i tromsø som er medlem at klubbens kr brukes på et lokale feks i kristiansand..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lokaler i klubb regi ville jo blitt geografisk klin umulig å få til på en rettferdig måte. Norge er rimelig langstrakt.. og det ville ikke vært rettferdig for en i tromsø som er medlem at klubbens kr brukes på et lokale feks i kristiansand..

 

Idéen var at det skal være mest mulig selvfinansierende, dvs brukere av lokalet må i tillegg til å være medlem også betale pr gang de bruker hallen. Systemet kan ha en nettside og en konto for reservering. Opplegget krever imidlertid at noen tar den økonomiske administrasjonen, kanskje noen i dette styret?

 

Er iallfall rimelig sikker på at det ville blitt brukt dersom et slikt opplegg ble opprettet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke du bosted i profilen din, men det finnes ganske så mange ''gjør-det-selv'' verksteder rundtom i landet der man kan droppe inn for småjobber, her betaler man timesats for å leie bukk, som oftest må en stå for verktøyet selv eller finns det gjerne noe slikt å leie og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.