Anbefalte innlegg

Om det ikke er alt for ille vil katalysatoren som oftest gå seg til etter litt frisk kjøring når alt er i orden.. :) Ikke knus den før den evt. har havarert, det blir en stygg skramlelyd, trøbbel med EU-kontroll og eksos er generelt ikke noe trivelig.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, CO'en fikses ved å blande litt E85 eller rødsprit på tanken før avgasstest ;) Men enig med deg ang. katalysatoren. Den er DYR å kjøpe ny så bør beholdes som den er inntil det er bekreftet at den er "død". Blir ikke skramlelyd når kat'en er tømt, men blir litt metallisk eksoslyd etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis!

 

Men ikke glem at du nå har korrigert bensinen uten å vite om noe var galt. evt. hva... Men siden den var satt til 6 omdr. så kan det nok hende at det har vært noen som har vært å pelt der tidligere... Uansett.. er litt interessant å vite hvor mye bilen bruker på mila nå fremfor hva den gjorde tidligere. Noter gjerne også om det er noen andre ting som ikke virker normalt etter du har kjørt en stund.

 

(hvis det ikke er gjort så kunne kanskje tråden tagges med "2.3e motor problemer" elns. )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg nevnte før så er det ett eller annet som ikke er som det skal være på bilen din. Tydeligvis så har grunntrykket inn til mengdefordeleren endret seg og regulatoren prøver å kompansere for dette. Selvsagt kan det være feil på regulatoren, dog lite trolig. Har da mer tro på at trykkregulatoren ved siden av mengdefordeleren ikke er stabil. Ville prøvd å skifte denne, helst målt om trykket etter denne er som det skal være. Sjekk også at slangen til filterboksen er hel. Kan du ha struping på retur til tank?

Bilder under.

 

FPRC4.jpg

 

ke-jetronic-2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo ta en måling får du kjøper noe ;) Trykket inn til mengdefordeler skal være 6.1 - 6.5 bar. Dette er styrt av bensintrykkregulatoren som jeg ringet rundt i forrige post. Bensinpumpen leverer en god del høyere trykk enn 6.5 bar, derfor denne regulatoren.

Trykket ut til dysene (ca 4.5 bar) justeres vha den regulatoren du har justert på (heter egentilg differensialtrykkregulator), styrt av motortemp og lambdaverdi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste hadde vært et permanent oppkoplet manometer, men dette må være nokså nøyaktig. Enda bedre med en trykktransmitter for nøyaktig måling, husk at differensialtrykkregualtorens arbeidsområde er maks 1 bar fra -15 mA til +50 mA. Om trykket inn til mengdefordeleren er som det skal være så faller problemet videre til selve mengdefordeleren eller differensialtrykkregualtoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det du sier, er at differensialtrykksregulatoren kan strupe og øke trykket til og fra med 1 bar fra -15mA helt opp til 50mA? Hva er det egentlig som skjer når jeg da skrur på denne umbrakoen? "Stenger" jeg den manuelt da, for å på en måte flytte arbeidsområdet dens?

 

Som sagt så kan regulatoren maksimalt regulere trykket innenfor 1 bar. Hvor du har satt den unbrakoskruen angir i hvilket spekter den kan regulere innenfor, eller flytter arbeidsområdet til regulatoren som du sier.

 

Sett at det er denne mekaniske trykkregulatoren som har tatt kveld, hvordan burde jeg stille diff.trykkregulatoren da? Med tanke på at jeg har villedet denne fullstendig nå. 8 omdr kanskje? Den sto jo som sagt på 6....

 

Om den mekaniske regulatoren har tatt kveld så må den byttes. Om du bytter den så skal differensialtrykkregulatoren, som før, stilles til 0 mA når motor er varm.

 

Det skal ikke være nevneverdig trykk på returslangen til tank. Et trykk her indikerer blokkering på returen, noe som kan forklare hvorfor regulatoren endrer trykket ut. På den annen side lite trolig at dette er saken siden "problemet kommer og går".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke hvilke gjenger det var her, men er rette gjenger med kon, ala JIC. Det raskeste og enkleste for deg hadde gjerne vært å ta turen innom skroten og få tak i en regulator der ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finner jeg lik del i mange audier?

Tenker på om jeg nødvendigvis må lete etter en Audi 100 med AAR?

 

sleng ut delenr, så skal vi finne ut hvilke biler denne sitter på :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter samme i Audi 100 med NF, PX, og RT og AAR med femmer og AAD med firer. Er også i Audi 80/90/Coupe med NG-motor (femmer) og ACE, 3A, 6A og PS (firer).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hermann skrev det tidligere ;)

034 133 534 F

 

Takk :D

 

Audi 100 - årsmod 87-94

Audi A6 - årsmod 95-97

Audi 80 - årsmod 87-96

Audi cabriolet - årsmod 92-00

Audi Coupè - årsmod 89-95

 

: vinke :

 

Lurer på om jeg har en slik en liggende, tilhørende NG-motor: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her bør det jo være mulighet for å koble på det vanlige K-Jetronic testverktøyet og sjekke at trykket er 3,6 +/- 0,2 bar @ varm motor. Er det korrekt trykk skal strømmen være korrekt - såfremt feilen ikke ligger et annet sted :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk Tess til å lage et, basert på tegninger i en verkstedhåndbok jeg har.

Prinsippet bak K-Jetronic som er viderefulgt i KA-Jetronic og KE-Jetronic er hydraulikk.

Hele innsprøytningen er trykkbasert, med elektroniske hjelpekomponenter.

 

Følgende trykk er vitale:

Systemtrykk: 5,0-6,5 bar (varierer fra motor til motor, sjekk opp)

Styretrykk kald motor: 0,5 bar med vakuum tilkoblet

Styretrykk med varm motor 3,6 +/- 0,2 bar med vakuum tilkoblet (for motorer beregnet for høytliggende strøk kan styretrykket være 4,0 +/- 0,2 bar)

Pumpetrykk og leveringsmengde: 5,5-8,5 bar, vanlig på Audi med ca 6,5 bar (varierer fra motor til motor)

 

På KA-Jetronic er lambdareguleringen slik at man kun forandrer systemtrykket.

På KE-Jetronic forandrer man både system- og styretrykk for å få en til enhver tid optimal blanding (som jeg har forstått), men det vil allikevel være mulig å sjekke med manometer at trykkregulatoren faktisk regulerer og fungerer.

 

Trykket til dysene har ikke noe med saken å gjøre, de åpner seg bare på et gitt åpningstrykk. Dersom åpningstrykket blir for lavt er dysene defekte og trenger en rens i spesialverktøy evnt må de skiftes ut. Dette vil ikke føre til at bilen går for fett, men kan føre til feil sprutebilde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulighet for å justere blandingen på mengdefordeleren, men dette skal jo normalt sett ikke gjøres. Dette skal kun gjøres ved skifte av komponenter i systemet som kan påvirke blandingen nevneverdig. Ellers skal det aldri gjøres.

 

Jeg kan ærlig talt ikke systemet for grunninnstilling av KE-Jetronic da jeg aldri har hatt en bil med KE-Jetronic, men det er garantert en måte man kan grunninnstille blandingen på via blandingsskruen. Dette involverer trolig å koble fra lambdasonden og måling av co% før katalysator, eller måling av duty cycle MED lambdasonden tilkoblet.

 

Har du spesialverktøyet for måling av trykk tilgjengelig skal dette kobles inn mellom mengdefordeler og trykkregulator. Denne trykkregulatoren (som regulerer styretrykket) regulerer et mottrykk oppå et stempel inni mengdefordeleren. Høyt styretrykk gir magrere blanding, da det vil passere mer luft gjennom spjeldet i forhold til mengde bensin, da spjeldet blir tyngre å løfte. En bensinmengdefordeler er nesten aldri defekt, og selve mengdefordeleren (om man ser bort fra co%-skruen) har ingen måte i seg selv for å justere blanding.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Unbrakoskruen du bruker er trolig skruen man IKKE skal røre, skruen jeg har nevnt i tidligere innlegg, se bilde.

 

MS_CIS2.jpg

 

Dette er skruen man bruker når man justerer co% på K-Jetronic, og grunninnstiller co% med på KA- og KE-Jetronic. Det du gjør er å få systemet helt på bærtur.

 

Det er tydeligvis noe som er galt på bilen din siden du må kompensere med co%-skruen til stadighet, hva dette er vet ikke jeg, men noe er det.

 

Det å skru unbrakoskruen seks omdreininger - som du skriver i innlegget ditt - vil ha en helt sinnsyk påvirkning på co%-verdiene.

 

Har du prøvd med annen hjerne?

Har du sjekket jordingspunkter?

Har du sjekket for ledningsbrudd?

Har du sjekket for irr og brudd inni kontakter og bak gummihylsene som går inn til kontaktene?

 

Den eneste måten du kan få testet om trykkene i et CIS-system er i orden er med spesialverktøy. Det finnes ingen vei utenom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Unbrakoskruen du bruker er trolig skruen man IKKE skal røre, skruen jeg har nevnt i tidligere innlegg, se bilde.

 

MS_CIS2.jpg

 

Dette er skruen man bruker når man justerer co% på K-Jetronic, og grunninnstiller co% med på KA- og KE-Jetronic. Det du gjør er å få systemet helt på bærtur.

 

Det er tydeligvis noe som er galt på bilen din siden du må kompensere med co%-skruen til stadighet, hva dette er vet ikke jeg, men noe er det.

 

Det å skru unbrakoskruen seks omdreininger - som du skriver i innlegget ditt - vil ha en helt sinnsyk påvirkning på co%-verdiene.

 

Har du prøvd med annen hjerne?

Har du sjekket jordingspunkter?

Har du sjekket for ledningsbrudd?

Har du sjekket for irr og brudd inni kontakter og bak gummihylsene som går inn til kontaktene?

 

Den eneste måten du kan få testet om trykkene i et CIS-system er i orden er med spesialverktøy. Det finnes ingen vei utenom.

 

Det er ikke skruen på spjeldakselen Marius har justert på, men skruen (mottrykket) på differensialtrykkregualtoren. Han har heller ikke endret settpunktet med 6 omdr offset, grunninnstillingen på denne skruen (settpunktet) er 6-8 omdr ut fra bunn, alt etter hvilken motor man har. Grunninnstillingen skal såvidt jeg vet være ca 7 omdr fra bunn på KE3-Jet og AAR-motor.

 

Det han kan gjøre er å få tatt en bensintrykkmåling og se om tryjjet endrer seg, noe som vil medføre at diff-trykkregulatoren vil kompansere så mye den klarer. Om dette ikke løser problemet så mål hvilken spenning ECU får inn fra pot-meteret på spjeldakselen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skruen med gul ring rundt er det Marius har justert på.

 

DifftrykkregAAR.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstår. Det var da han skrev unbrako jeg begynte å ane uråd :)

 

Jeg mener han bør få målt litt trykk både mens anlegget går closed loop og mens det går i open loop (lambda koblet vekk). Han bør videre skaffe seg en verkstedhåndbok for dette systemet, de ligger fritt tilgjengelig på eBay :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ikke meningen å villede deg Dag ;)

Men det er en sak jeg ennå lurer litt på, som jeg ikke har skjønt helt ennå; når jeg justerer på skruen til diff.trykkregulatoren, og gjort sånn at bilen går bra, hvordan kan dette av seg selv bli klusset til da? Etter jeg har justert det riktig?

Øker trykket etterhvert da eller?

 

Har ikke prøvd med noen annen hjerne eller noe sånn, er dette noe som an hjelpe?

Vil dere fraråde meg i å kjøpe ny bensinmengdefordeler? Har en brukt på hånda nå...

 

Som jeg skrev tidligere; en bensinmengdefordeler ryker nesten aldri såfremt det ikke kommer vann inni dem. Jeg er rimelig sikker på at du har en feil i et elektronisk komponent, et delvis ledningsbrudd, irr eller lignende. Det at du driver og skrur på disse skruene i tide og utide gjør bare at hele systemet går helt "haywire", og du vil ikke komme noe videre.

 

Du MÅ gjøre følgende:

- skaffe deg en håndbok for innsprøytningen som inkluderer feilsøkning

- skaffe deg trykktestningsverktøy

- gå systematisk igjennom hver del

- sjekke for ledningsbrudd, irr, jordfeil og evnt feil på hjernen

- sette innsprøytningen tilbake til basic settings. Slik det er nå kan, er det trolig helt på bærtur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For all del, håper du forteller hva de kommer fram til for jeg har en 80 stående med lignende symptomer. Umulig å finne ut av!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg har nevnt tidligere er du nødt til å ha trykktester for å finne ut av dette.

Tror nok ikke du kommer utenom :)

En trykktester er alfa og omega når man arbeider med K-/KA-/KE-Jetronic :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør tralla din ned hit så skal jeg måle :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan justerer man co`en?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Co% vil bli galt om styretrykket er feil. For å finne ut om styretrykket er i orden må man måle det slik jeg har snakket om tidligere. Det hjelper lite å stille ned co% for å kompensere for et styretrykk som er galt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.