Evje Raceway - Vi gledet oss

Anbefalte innlegg

:( Les mer her, Gutta :(

 

http://www.evjeraceway.no/

 

Høsten 2003 lanserte Evje og Hornnes kommune i samarbeid med Evje Utvikling AS skissen til det som skulle bli Norges største og et av Nordens største motorsportannlegg. En prosjektgruppe med Ari Mathiesen fra Noroff Instituttet i spissen har sammen med aktuelle investorer vurdert alle sider ved anlegget som fikk arbeidsnavnet Evje Raceway, men det viste seg at støynivået fra det aktuelle området som ligger forholdsvis nær sentrum av Evje ville bli for høyt. Dermed ble dette området strøket fra kartet. I ettertid er andre områder med beliggenhet i Åseral og Iveland blitt vurdert, og det er to områder i Iveland som er pekt ut som mest aktuelle. Det er ennå ikke gjort tilstrekkelig undersøkelse av disse områdene med tanke på blant annet hva grunnen består av og ikke minst støynivået.

 

Ari Mathiesen er ikke lenger involvert i prosjektet etter at hans oppdrag er fullført, men uttaler likevel at de nye alter-nativene helt klart vil overstige tidligere kostnadsprognoser.

Skisse av Evje Raceway som nå er skrinlagt

- Det er ikke tvil om at et baneanlegg på den størrelsen vi her snakker om vil bli langt dyrere en det opprinnelige alternativet som ble beregnet til mellom 50 og 75 mill. kroner. Jeg tenker da spesielt på grunnen som i de aktuelle områdene kan bestå av en stor andel av myr og sand som selvsagt må byttes ut med grus og stein. Her kan det fort bli snakk om en prislapp over 100 mill. kroner, sier Mathiesen til motorsportavisen.no.

 

Prosjektleder Connie Barthold i Evje Utvikling AS er heller ikke i tvil om det vil bli snakk om langt høyere kostnader ved et anlegg på Iveland. Hun understreker imidlertid at det gjenstår mye arbeid før det kan avklares om det i det hele tatt vil bli gitt tillatelse til bygging på de aktuelle områdene, og i så fall hva prislappen til slutt vil bli.

 

- Vi [Evje Invest AS] har inntil videre gjort vår del av jobben, så nå er det opptil involverte og potensielle investorer å ta prosjektet til videre utredning. Uansett hva resultatet av en eventuell utredning vil bli, er det ikke tvil om det vil ta lang tid før byggeprosessen kan starte, sier Barthold.

 

Opprinnelig var planen at anlegget skulle stå ferdig i løpet av 2006, men nå kan det bli snakk om flere år før den sørligste delen av landet kan få sitt eget motorsport anlegg på dette nivået. Selv om de opprinnelige planene med Evje Raceway nå er skrinlagt, vil fortsatt planene med å inkludere et kompetansesenter med blant annet en fagskole for utdanning av profesjonelle utøvere være en viktig del av anlegget som er ment å dekke de fleste asfalt grener både for bil og motorsykkel.

 

Det er ikke tvil om at sjansen for et gigantisk motorsport anlegg på Sørlandet nå er betydelig redusert, men det er heller ikke tvil om at et anlegg i denne stør-relsen med beliggenhet 4-5 mil fra Kristiansand og fergeforbindelse til resten av Europa vil være svært aktuelt med tanke på å i tillegg til å arrangere NM runder vil kunne arrangere både EM og VM runder innefor enkelte grener.

 

Dette gikk jo HELT feil vei, en skandale, fra ende til annen!!! At sørlandet nok en gang skal bli neglisjert pga kristendemokrater som hater det som måtte være gøy, lærerikt for både voksene og barn!

 

Skulle nesten fått startet en underskriftskampanje på dette, få lagt her og på bilforumet, og fått overlevert til de som holder på med dette. IDIOTI!

 

* : mad : arg : mad : *

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke påstå at jeg er overrasket : rolleyes:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, bor jo i evje jeg og har fulgt denne saken tett. Både ordfører, rådmann og leder av evje utvikling er personer jeg kjenner godt, og de er alle flinke personer med visjoner, det er bare det at det er ikke alle krf sine velgere som er like "open minded". Blandt den eldre garde her oppe, så har dette prosjektet ikke blitt noe suksess, pluss at noen hu stander i rundt feltet har levert inn klage på at de er redde dette vil utgjøre for mye støy.

 

Når de prøver å skape ei bygd som kan utvide seg og hindre fraflytting, så er det synd at det er den konservative eldre garde som skal bestemme, men ingen partier her oppe tør stå på dette prosjektet, siden det ville vært et politisk selvmord.. Dere skulle bare sett da ordføreren for krf gikk inn for flyktningemottak på evjemoen :)

 

Nei, dette prosjektet tror jeg desverre ikke blir gjennomført noen gang, men jeg tar gjerne feil.. jeg overleverer og også gjerne et underskriftsbrev til ordfører personlig....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.