Bilvask med høytrykkspyler - fremgangsmåte?

Anbefalte innlegg

Har akkurat anskaffet en liten Kärcher høytrykkspyler og når terrassen er unnagjort var tankten å bruke denne til bilen litt fremover. Men nå har jeg jo holdt meg til hageslange og bøtte i alle år, så noen tips?

 

Ser at Kärcher har en "foamgun" som kanskje er et must? Hva trengs av utstyr, og hvilke kjemikalier kan man bruke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foam cannon er nesten et must ja:-) Den karcher selger er helt grei. Test her:http://www.detailersclub.no/forum/topic/5919-test-kaercher-original-skummer/

Selve bruken av høytrykk på bil så er det vel å holde litt avstand. Gjerne spyle med ca 45" vinkel og for all del ikke bruk rotordyse.

Saus inn med avfetting og felgrens, vent litt. Legg på skum. Vent noen minutter for så å spyle av. Avfetting kan man vurdere selv om man trenger. Kommer litt an på hvordan bilen ser ut og hvilken grad av beskyttelse du har på lakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips Thomas :)

 

Kom gjerne med innspill på hva som funker bra av såper osv (for foamgun).

 

Er det også sånn at man kan klare seg med kun høytrykkspyler når man vasker bilen, eller bruker dere kun dette som en forvask før den gode gamle bøtta må fram? Ser hvertfall for meg at på en tørr og fin sommer med nypolert bil og jevnlig vask (1 gang per uke?) at det kanskje ikke trengs så mye skrubbing og skuring for å holde bilen ren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker alltid svamp og bøtte etter at jeg har spylt av bilen. Hvis det bare er støv så er det ikke så nødvendig;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svamp skal man gjerne unngå å bruke, så vaskehanske er tingen. Tørk heller ikke med pusseskinn, men bruk et microfiberhåndkle som er beregnet på å tørke bilen med.

 

Vasker bilen omtrent annenhver dag på sommerstid, og da går det mest i høytrykkspyler og en tørk etterpå. Men i fjor vasket jeg allikevel med vaskehanske og bøtte ca. 1 dag i uken for å få bort det verste av insektsgugge ol, så blir det lettere å bare spyle den av og tørke over når man skal vaske bort støv og det lille av møkka det blir på tørre sommerdager. Viktig at bilen er renest mulig før man vasker for hånd, så spyl av med såpe og høytrykk først. Med vaskehanske skal man vel også bare vaske i en retning hele tiden, ikke rundt og rundt, og det er fra side til side i en rett linje, ikke opp og ned:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips Thomas :)

 

Kom gjerne med innspill på hva som funker bra av såper osv (for foamgun).

 

Er det også sånn at man kan klare seg med kun høytrykkspyler når man vasker bilen, eller bruker dere kun dette som en forvask før den gode gamle bøtta må fram? Ser hvertfall for meg at på en tørr og fin sommer med nypolert bil og jevnlig vask (1 gang per uke?) at det kanskje ikke trengs så mye skrubbing og skuring for å holde bilen ren?

 

Jeg bruker selv Valetpro sin "orange prewash" i foam kanonen. Alle såper funker, men tenker selv at såper som er beregnet for prewash/skum funker også best til dette. Koster som regel mindre og.

Såpen man kjøper til håndvasken bør jo ha kvaliteter som god gli, glans, deilig lukt:) osv.. Dette betaler man mer for, men er urelevant i en prewash.

 

På sommerstid pleier jeg å gå over med håndvask. Bare kos det. Nå på vinterstid pleier det som regel bare bli skumming og avspyling for å få av den verste laken. Ikke ofte jeg håndvasker.

 

Anbefaler deg å ta en titt på detailersclub.no. Mange fine artikler og anbefalinger. Ikke bli skremt av ekstremistene:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker et stoff som heter optimal.da trenger jeg kun å spyle bilen mrd høytrykk etterpå.må bruke svamp av og til på vinteren.

må bare passe på å spyle nedenfra og opp hele tiden så en ikke vasker vekk vaskemoddelet etterhvert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du helt sikkert også fantastiskt dårlig beskyttelse på bilen din.. Jeg har heller godt beskyttet bil, men møkkete enn ren bil med null beskyttelse..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mulig det.men så har vi et bedre miljø for bilen å kjøre i her oppe i nord :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mulig det.men så har vi et bedre miljø for bilen å kjøre i her oppe i nord :)

 

Er jo tross alt kun salt her nede på vinteren - Ellers er det ganskel likt miljø.

 

Er nok ikke bare pga saltet vi har beskyttet bilen våres for.. - Hvis det var det du mente?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei tror ikke jeg skal begi meg ut på noen diskusjon her:)

men jeg har heldigvis ikke merket noe til ulempene med alt jeg gjør feil enda:)

men jeg har bodd i både sarpsborg og tønsberg så miljøet vet jeg alt om at det ikke er det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.