Hvilken felgbredde bør jeg gå for her? Vertini Concave på Scirocco

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har langt på vei endelig klart å bestemme meg for hvilken felg jeg har lyst på til de nye sommerhjula til Sciroccoen. De jeg ser på er Vertini Concave.

 

Dimensjon disse kommer i her på berget er 8,5*19 og 9,5*19. Begge med ET35 eller ET45. Disse felgene er konkave, og blir mer konkave jo bredere felgen er.

Planen er 19" på en bil som skal senkes moderat med H&R 35mm senkefjærer.

 

I utgangspunktet hadde jeg tenkt 8,5*19 ET35 rundt hele bilen, men lurer på om det er plass til mer uten at dekk/felg stikker utenfor hjulbuen. Jeg ønsker også at felgen skal bli mer konkav enn hva jeg får med 8,5 bred felg, i allefall bak.

 

Min andre tanke var 8,5*19 ET35 foran og 9,5*19 enten ET35 eller ET45 bak (med en eller annen passende dekkdim som gir bittelitt strekk). Da vil det se om som på bildet under, hvor felgen er mer konkav bak enn foran, noe jeg synes ser veldig bra ut. Spørsmålet er om det vil gå med 9,5*19 ET35 eller ET45 bak?

 

B_A3.jpg

 

Min tredje tanke er 9,5*19 rundt hele, mye pga at jeg ser flere anbefale lik bredde foran og bak da sciroccoen faktisk er bredere i front enn bak. Problemet er bare at jeg ikke vet om dette faktisk vil passe på bilen. Subbing pga senk tviler jeg på at er et problem på min?

 

Setter stor pris på innspill her. Gjerne også på hvilken dekkdimensjon i forhold til hva dere anbefaler hvis mulig.

 

Et par bilder til av felgen:

magicBLK-1-sml.jpg

magicBLK-4-sml.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Inpresset har og ein del og si påhvor konkav felgen er. har selv tenkt tanken på denne felgen på scirocco bare i 9x20 og 10x20 ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kjøper ikke i Norge eller? Fikk vite at de kun tar inn 8.5 og 9.5, men ikke 9 her...

ET35 er med andre ord mer konkav enn felg med ET45 da eller?

 

Vil ikke 10*20 bli litt i bredeste laget? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kjøper ikke i Norge eller? Fikk vite at de kun tar inn 8.5 og 9.5, men ikke 9 her...

ET35 er med andre ord mer konkav enn felg med ET45 da eller?

 

Vil ikke 10*20 bli litt i bredeste laget? :)

 

ET 35 er nomalt mer konkav en ET 45 ja

Har ikke sjekket hva de tar inn ennå, men håper på at når den tid kommer at det er muligt å få tak i 10x20, leste litt i en annen tråd at det er god plass foran, så då blir det evt 10x20 med smalt dekk 235 30 evt 245 30.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper forhjula på E90 3-serien der er 8,5x19 ET35. Da ser du ca. hvor konkavt det blir (dvs. ikke så veldig). Du får på 9" foran med samme innpress, men det stikker litt for langt ut i mine øyne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser på sidene til vertini at den kommer i 19x9 og. Jeg er ingen ekspert, men utifra når jeg prøvde noen 8.5x19 foran og 9.5x19 bak (begge et35) på sciroccoen i dag, så tror jeg 9x19 et 35 ville vært bra. Eller leverers ikke den dimmen i Norge?

 

Felgen på bilde er 9.5x19 et 35. Har ikke prøvd den foran, men andre her sier jo at det er bedre plass foran enn bak.

IMG_0093.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Marius: Du sier at det stikker litt for lang ut foran med 9" foran. Er dette mtp mye senking etc? Selv synes jeg det ser bra ut når felg/dekk går langt ut, men ikke utenfor hjulbuen selvsagt. Men det er kanskje en smakssak.. Har sett 9*19 ET33 på scirocco, og det satt som et skudd i mine øyne.

 

@Knut: Ja, de leveres i 9" iflg Vertinis sider, men jeg har forespurt via norsk importør om 9" allerede, og svaret var at de kun tar inn 8,5 og 9,5. Jeg tror også at 9" hadde vært perfekt, så det er synd at de ikke tar inn denne (i allefal i første omgang).

 

Ut fra bildet ditt ser kanskje 9,5*19 litt i bredeste laget ut ja? Både dekk og felg stikker utenfor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med de dekkene (265/30) stikker både felg og dekk utenfor. Men må ha nye dekk uansett. Må bare finne ut hvilken dim jeg skal gå for.

 

Kan se om jeg får satt på en 9.5 felg foran i morgen å ta noen bilder vis det er ønskelig??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde vært veldig fint, Knut!

 

Ang bakdekkene dine, hva med 245/35-19?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

9,5 ET 35 i alle 4 hjørner med 235/35, burde være mindre sannsynlig med subbing med det enn mine 9x19 ET 33 (som ikke subber)

 

9,5 ET 45 passer kun bak

 

Her er min med sommerhøyde foran, vinterhøyde bak og med vinterhjul (9x19 ET 33)

 

winterstance2011016.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Frode: Takk for info. Det er egentlig ikke subbing jeg frykter, da jeg ikke har planer om så mye senk. Det er heller det at jeg er redd for at felg og/eller dekk skal stikke på utsiden av hjulbuen slik at jeg kan få problemer ved teknisk kontroll, EU-kontroll etc...

 

Har du noen anelse om hvor langt 9,5x19 ET45 vil stikke ut mot hjulbuen? Det kan se ut som at 9,5x19 ET35 stikker utenfor, ref bildet postet lenger opp i tråden.

 

Status etter mailutveksling med dekkskift er nå at jeg vurderer: 8,5x19 ET35 (225/40-19) foran og 9,5x19 ET45 (245/35-19) bak. Er det noen grunn til at jeg ikke bør gå for en slik kombo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bak vil 10x18 ET 45 være omtrent kant i kant, 9,5x19 ET 45 vil være 6,35mm lenger inn

 

Her min med 10x18 bak, ET 45 og 8x18 ET 42 foran (?)

porkarocco004.jpg

porkarocco005.jpg

 

9,5x20ET 36 stikker ikke plagsomt mye utenfor bak

011.jpg

 

tuckandflush014.jpg

roccoshoot003.jpg

 

foran

tuckandflush015.jpg

 

tuckandflush012.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min gamle har 9" ET 33 rund baut (bilder i 2009 bil tråden min). Det går på det berømte håret når det gjelder bredde etter min mening, så ET35 med same bredde går jo da også fint.

De du så i vinter Kent var med 235/35/19.

 

Forøvrig har du en bra kalkulator her for å se forskjellen mellom de forskjellige dimensjonene:

http://www.1010tires.com/wheeloffsetcalculator.asp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felgene som satt på bilen din i vinter satt som et skudd med tanke på størrelse, Odd.

 

Den kalkulatoren var forøvrig fin. Har regnet litt på dette selv også før jeg sendte inn bestilling, samt rådført meg med Christer.

 

I følge kalkulatoren vil det bli samme klarering på innersiden av felgen foran, samt at det vil bygge 12mm ekstra ut. På bakhjulene vil det bygge 13mm lengre inn, samt 25mm lengre ut. Iom at tanken er ET35 også bak (9,5x19) vil felg stikke ca 3mm utenfor skjerm, men dekkside vil være innenfor skjermen (245).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Kent-Erik

 

 

Har du mulighet til å legge ut bilder av bilen med felgene som er nevnt i posten over?

 

Jeg driver å ser på 19 9,5 et35 bak...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Det ble aldri Vertini på meg pga lang leveringstid desverre. Men kjører nå med 19x9 ET33 både foran og bak. Tror kanskje 9,5 ET35 vil poke litt vel mye bak skal jeg være ærlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

synes ikke det ser så ille ut, her er 9,5 ET 37, skulle hatt litt mer camber bak

 

bryllup004.jpg

bryllup005.jpg

 

9,5 et 36 i speilet

roccoshoot003.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny eksos, Frode? Fått på frontfangeren? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja fått på Bull-X eksosen jeg kjøpte i Østerrike i fjor

 

Fått på frontfangeren, bakfangeren og hel-lakkering, kunne jeg bare få ferdig felgen jeg kjøpt på vei hjem fra Østerrike i fjor og nå så

 

 

9,5 ET 35 sitter bra om man har litt mer camber enn orginalt. Kommer jo an på senk også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble bra, få se med frontfangeren også da. Har lurt på hvordan Rising Blue R-line ser ut helt siden jeg kjøpte bilen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.