Fra rosa til rød - høy amatørfaktor

Anbefalte innlegg

Nå har poleringsmaskinen ligget å beskuet meg i et år siden jeg fikk tak i den og jeg har ikke turt å rører den - ikke engang med en pinne. Er livredd for å gjøre noe galt, da jeg har lest noen tråder her inne. Men i går fikk jeg ånden over meg og fant ut at jeg skulle prøve meg på den rosa Audi'n jeg har stående.

 

Vasket den ren og brukte no biltema bilsjampo av noe slag og spylte godt etterpå. Så påførte jeg en god del Scholl A15 og fyrte opp poleringsmaskinen så spruten sto :) Bilen ble straks mye rødere og skinner, men det ser ut til at det ligger noen slags urenhet utenpå lakken. Veit ikke hva det kalles på fagspråket, men jeg ville ha kaldt det skjoldete. Ser ut som fett eller gamle rester fra inntørket avfetting.

 

Hvordan får jeg fjernet det? Er som nevnt første gangen jeg gjør dette, så bær med meg. Skal få tatt noen bilder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkrens og clay er det vel noe som heter, uten at jeg er noe som helst av en ekspert, snarere tvert i mot:)

 

Men se på en av trådene til Bernhard Brynhildsen feks, så får du nok svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle også ha polert bilen, ut i fra det jeg har lest meg til så ville jeg ha prøvd med en Clay..

Men er livredd for å svi lakken eller noe :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk i gang med det samme for en stund siden, så det er noen tips fra folka med erfaring i DENNE tråden:) Dog ga jeg opp, da jeg innså at det ikke var verdt strevet mtp hvordan bilen var ellers, så den ble solgt igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen ble straks mye rødere og skinner, men det ser ut til at det ligger noen slags urenhet utenpå lakken. Veit ikke hva det kalles på fagspråket, men jeg ville ha kaldt det skjoldete.

 

Hvis ikke du fjerner nok av den døde, oksiderte lakken vil overflaten lett bli skjoldete. Vanskelig å bedømme uten bilde, men det kan være en årsak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips! Nå litt bilder:

 

Upolert:

dsc0307ae.jpg

 

Polert, men akk dog...:

dsc0306nc.jpg

 

dsc0303pc.jpg

 

dsc0309qt.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clay , er ikke det mer beregnet for skitt og asfalt o.l som har festet seg til lakken ? Jeg vet ikke... jeg spør :)

 

Jeg ville trodd at du kan gå på med en grovere Cut ?

Fks Scholl S17 eller lavere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clay er for å rense lakken for urenheter, som feks. asfaltflekker ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her må det mere krutt til i form av grovere korrigeringsmateriale ann A15, tipper du må på S03+ med ullpad. Pluss en meget stor porsjon tolmodighet. Husk å rense ullpadden ofte :)

 

edit: Som knut arne sier, her har du ikke fått vekk all den oksiderte lakken

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, tror det må tyngere skyds til her. Har gått over en plass 5 ganger nå, nøye, og det begynner å ligne på noe! Men samtidig så ser jeg godt at det er en del urenheter i lakken. Er ganske pirkete av meg, men mister fort motivasjon når jeg ikke ser fremgang. Får vel kjøpe inn noen ullpads og S03. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har jo en flaske med S17 stående , kunne fått prøvd den og se om det hjelper , eller om du må ha sterkere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ull er i hvert fall tingen på slik lakk, kan jo prøve med S17, men holder en knapp på noe som tar mer enn den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har jo en flaske med S17 stående , kunne fått prøvd den og se om det hjelper , eller om du må ha sterkere :)

 

Ja, det hadde vært supert :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S17+ er veldig fin på SS lakk, jeg droppet å kjøre ull på en Audi med rød SS lakk jeg holdt på med her om dagen da den lagde noen vanvittige microswirls.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S17+ er veldig fin på SS lakk, jeg droppet å kjøre ull på en Audi med rød SS lakk jeg holdt på med her om dagen da den lagde noen vanvittige microswirls.

 

SS lakk? Microswirls? Er kjekt om du kan utdype det for slike som meg. :)

 

Har nå vært ute og sett over de delene jeg polerte i går. Så en del bedre ut nå. Kan se ut som det kan berge med litt gropere middel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Microswirls" er vel når overflaten tilsynelatende ser bra ut , men det er masse striper når det kommer sol lys på? :)

 

Jeg fikk masse swirls da jeg kjørte første runde på S6`n med S17 , men de forsvant da jeg gikk over S30 :)

Litt slitne Pad`s har kansje noe av skylden? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Microswirls er små riper som pad og produkt lager. Altså for grovt produkt og pad.. SS lakk er single stage lakk, lakk uten klarlakk på toppen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ekte trønder gir seg aldri - selv om forutsetningen ikke er helt til stede. Har kun gått over bakluka og spoiler nå. Fremdeles Scholl A15 og sliten Scholl-sak på poleringsmaskinen:

 

dsc0310ts.jpg

 

dsc0311qe.jpg

 

dsc0312p.jpg

 

dsc0313ls.jpg

 

Må vel gå over med clay en gang for å fjerne små urenheter, samt en runde til med polering. Det begynner å se lovende ut nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags urenheter snakker du om da?

Trodde trøndere var de som ga opp først jeg?: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få opp noen 50/50-bilder også:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags urenheter snakker du om da?

Trodde trøndere var de som ga opp først jeg?: smil :

 

He he :P Veit ikke hva det er, men er noen prikker enkelte plasser som sitter litt. Samt no svart guffe som jeg misstenker kommer fra pakningene rundt vinduet.

 

Skal prøve å få tatt noen 50/50 etterpå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få opp noen bilder av nevnte defekter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

G2 min va nesten mere hvit enn rosa,den skulle være Tornadorød.

Kjøpte meg en billig poleringsmaskin og Autoglym lakkrens og polering.

 

Hold på i bra mange timer,men bilen ble bra til slutt.

Så jeg er ganske fornøyd med Autoglym sine produkter.

 

Lykke til videre....blir bra dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visst rødfargen er falmet er AutoGlym sin Super Resin Polish meget god!

Brukte denne på Einseren min, skulle virkelig tatt bilder for det var natt og dag : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med AG SRP så "feter" du bare opp lakken for en kort periode..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.